Työelämän muuttuvat osaamistarpeet vaativat korkeakouluilta valmiutta tarjota ohjausta ja jatkuvaa oppimista tukevia palveluja eri elämäntilanteissa olevien ihmisten työllistymisedellytysten säilyttämiseksi ja parantamiseksi. Yhtenä ratkaisuna tilanteeseen on nähty erilaisten ohjausta tukevien digitaalisten ja verkossa toimivien palvelujen kehittäminen. Euroopan sosiaalirahaston rahoittaman DigiPoint-hankkeen (2020–2022) tavoitteena on ollut luoda uusia työllistymistä edistäviä käytänteitä ja työtapoja.
YAMK-polkuopintoja opiskeleva, työllisyydenhoidon ja ohjaustyön parissa työskentelevä Jenni Heinineva tarkastelee tässä artikkelissa hankkeeseen osallistuneiden työnhakijoiden ja kaupunkien uraohjaajien näkemyksiä toteutuneesta uraohjauksesta sekä sen digitalisoinnin mahdollisuuksista. Hankkeessa työskennellyt projektiasiantuntija Kati Marin avaa artikkelissa aiheen laajempaa viitekehystä.
Uraohjaukselle on kasvava tarve
Työelämän äkillisisistä rakennemuutoksista on tullut pysyvä ilmiö suomalaisessa yhteiskunnassa. Myös korkeakoulujen tulisi ennakoida työelämän muuttuvia osaamistarpeita ja reagoida niihin ohjausta ja jatkuvaa oppimista tukevia palveluja kehittäen. (Pietiläinen, 2022.) Yksilöiden mahdollisuudet ymmärtää työmarkkinoiden muutoksia, toimintaa ja muuttuvia osaamistarpeita ovat vaikeutuneet. Lisäksi työttömäksi jääminen tai aikuisena tehtävä alan vaihto saattaa tuoda elämään lisää epävarmuutta, jos tulevaisuuden suuntia pitää miettiä yksin (Frisk, Isoaho, Hietala ym. 2022, 165). Moni tarvitseekin yhä enemmän tukea ja ohjausta sekä luotettavaa tietoa oman koulutus- ja työuran suunnitteluun. (Valtioneuvosto 2020, 41.) Elinikäinen ohjaus on keskeinen väline työelämän ja osaamisen murroksen keskellä. Ohjauksen avulla yksilö rakentaa työllistymisen kannalta tärkeitä ja mielekkäitä koulutus- ja työuria. (Valtioneuvosto 2020, 11; 41.) Tässä muutoksessa ja kehitystarpeessa myös korkeakoulujen tulisi pysyä mukana.
Uraohjauksen kasvavaan tarpeeseen on kehitetty useita digitaalisia palveluita, joiden tavoitteena on suoraan tai välillisesti tukea urasuunnittelua, uraohjausta ja työllistymistä (Tuomi, Hautamäki & Ketamo 2021). Näitä digitaalisia palveluja on kuitenkin kehitetty ja tuotettu julkisen ja yksityisen sektorin toimesta toisistaan irrallaan, mikä on aiheuttanut palveluiden siiloutumista ja haasteita yksilöiden käyttökokemuksen näkökulmasta. Digitaaliset alustat eivät myöskään tällä hetkellä mahdollista kovin hyvin moniammatillista ja monialaista yhteiskäyttöä. (Valtioneuvosto 2020, 13; 44.)
Ohjauksen digitalisoitumisen on kuitenkin nähty avaavan uusia mahdollisuuksia ja eri hankkeiden kautta on kehitetty ja testattu uusia ratkaisuja (Valtioneuvosto 2022; Westman & Manninen 2021, 49; Mascher 2022). Teknologian hyödyntämisen keskeinen edellytys on kuitenkin se, että ymmärrämme, miten voimme hyödyntää teknologiaa tarkoituksenmukaisesti. Siksi DigiPoint-hankkeessa kartoitettiin sitä, mitä näkemyksiä hankkeeseen osallistuneilla työnhakijoilla ja kaupunkien uravalmentajilla oli hankkeen aikana toteutetusta uraohjauksesta sekä sen digitalisoinnin mahdollisuuksista.
Työllistymispääomaa voidaan vahvistaa uraohjauksella
DigiPoint-hankkeessa uraohjauksen ja siihen liittyvän digitalisaation mahdollisuuksia kartoitettiin teemahaastattelujen avulla. Haastattelujen tuloksia tarkasteltiin suhteessa työllistymispääomiin. ”Työllisyyspääomilla tarkoitetaan omaan itseen, toimintaympäristöihin ja osaamiseen liittyviä ura- ja työllistymisvalmiuksia, jotka yhdessä muodostavat sen, mitä kutsumme asiantuntijuudeksi. Vaikka pääomat on esitelty omina kokonaisuuksinaan, on tärkeä huomioida, että ne ovat aina tiiviissä vuorovaikutuksessa keskenään (Helsingin yliopiston Urapalvelut 2020.)” Työllistymispääomia on esitelty tarkemmin kuviossa 1. Jaottelu on esitelty Tekoälyavusteisen uraohjauksen skenaariot korkeakoulutuksessa -hankkeen sivuilla (Westman 2021).
Ohjausprosessi haastattelutulosten valossa
Haastatteluun osallistui kaikki kolme Espoon ja Vantaan kaupunkien ryhmäohjaajaa sekä kolme hankkeeseen osallistunutta työnhakijaa. Haastateltavien työnhakijoiden lukumäärä jäi vähäiseksi, mutta haastattelun tuloksien avulla pystyttiin kuvailemaan ja arvioimaan kokemuksia riittävästi niin opiskelijan kuin ohjaajankin näkökulmasta. Alle 30 -vuotiaiden työnhakijoiden uraohjauksen tarpeet kohdistuivat pääosin oman substanssiosaamisen lisäämiseen, itsensä kehittämiseen ja tulevaisuuden suuntien hahmottamiseen. Yli 30-vuotiaiden työnhakijoiden haastatteluissa esiin nousi tarpeet käsitellä työelämää ja sen mahdollisuuksia sekä sinne hakeutumista. Osalle työikäisestä väestöä saattaa olla vaikea hyväksyä, että osaamista tulisi päivittää jatkuvasti. Toisaalta nopeasti muuttuvan työelämän keskellä voi olla myös vaikeaa hahmottaa, missä oma todellinen oppimistarve on (Kasurinen & Launikari 2022, 94-95). Tämä nousi esiin myös haastatteluissa. Esimerkiksi pitkä työkokemus, koulutustausta ja perhe-elämän yhteensovittaminen tuovat uraohjaukseen lisää huomioon otettavia asioita. Yksi haastateltava kuvasikin, että ohjaajan luennot arjen-, stressin- ja mielenhallinnasta olivat hyviä ja hyödyllisiä, mutta oma tilanne on monimutkainen. “Minulla ei ole ongelma etsiä töitä, mutta haluaisin vaihtaa uraa ja minun pitää oppia uutta ja työnhaku menee sen vuoksi hitaasti.” Ohjausprosessi onkin aina yksilöllinen ja asiakkaan äänen ja näkökulmien tulee kuulua tasaisesti läpi koko ohjausprosessin (Kasurinen & Launikari 2022, 94-95).
Ryhmämuotoisessa uraohjauksessa henkilökohtaisuus jäi vähäiseksi ja painoarvo oli selkeästi ryhmän vertaistuessa ja kokemusten jakamisessa. Haastatteluista nousi esille, että inhimilliseen pääomaan liittyvät tarpeet olivat toimineet motivaattorina DigiPointiin osallistumiselle. Työnhakijoilla oli tarve kehittää IT-osaamista, oppia palvelumuotoilua ja ennakointia. Ohjaukselta jäätiin kaipaamaan työelämälähtöisyyttä ja työmarkkinatietoutta, jotka Tomlinsonin (2021) mukaan ovat niin sanottuja uranrakennustaitoja. Uranrakennustaitojen avulla yksilö pystyy osoittamaan työmarkkinoille siirrettäviä taitoja, tulkitsemaan työmarkkinoita, etsimään mahdollisuuksia sekä löytämään itselle sopivinta työtä. Tällöin tärkeään rooliin nousevat myös yksilön psykologiset resurssit, joiden avulla yksilö voi ylläpitää valmiutta nopeisiin muutoksiin, jatkuvaan pystyvyyden tunteeseen sekä itsehallinnan tunteeseen. (Tomlinson 2021, 342; 348.)
DigiPoint-haastatteluissa psykologisen pääoman sisällöt nousivat esille sekä työnhakijoiden että uraohjaajien kanssa käydyissä keskusteluissa lähes jokaisen haastattelukysymyksen kohdalla. Ohjaajalta vaaditaan myös taitoa tunnistaa oikea-aikaisesti yksilölliset erityistarpeet; oppimisvaikeudet ja motivaation haasteet sekä toisaalta yksilön hyvinvointitekijät ja voimavarat. Epätasapaino edellä mainituissa asioissa voi estää yksilöä paitsi suunnittelemasta tulevaisuuttaan myös hallita omaa arkea (Kasurinen 2019, 6-7). Digipointin ohjaajien haastatteluissa kävikin ilmi, että muutamia opiskelijoita oli jo alkuvaiheessa osattu ohjata sopivampaan palveluun, kun elämäntilanteessa ja henkilökohtaisissa resursseissa nähtiin puutteita opiskelun ja ohjauksen onnistumiselle.
Uraohjaajan tehtävä on auttaa asiakkaitaan myös ymmärtämään, keitä he ovat ja mitä he haluavat tulevaisuudeltaan (Kasurinen & Launikari 2022, 96). Tämän näkökulman tärkeys nousi esiin myös haastatteluissa, sillä oman osaamisen sanoittamiseen ja tunnistamiseen liittyvä ohjaus koettiin tärkeänä. Erityisesti non-formaalin osaamisen käytettävyydestä ja hyödynnettävyydestä työmarkkinoilla kaivattiin tukea. Itsetuntemus ja oman osaamisen sanoittaminen nähtiin niin opiskelijoiden kuin ohjaajien näkökulmasta uraohjauksen tarvetta perustelevina teemoina. Ryhmämuotoisen uraohjauksen vahvuutena pidettiin moninaisuutta. Se ruokki myös keskustelua työpaikkojen välisistä kulttuurieroista.
Digitaaliset palvelut voivat toimia uraohjausprosessin apuna
DigiPointin uraohjauksessa hyödynnettiin digitaalisessa oppimisympäristössä toimivaa Mielekkään työuran -rakennussarja opintokokonaisuutta, jonka tavoitteena on antaa valmiuksia tulevaisuuden työelämässä toimimiseen, tunnistaa omaa osaamista ja suunnitella työuraa hyvinvointitekijät huomioiden. Työnhakijoiden haastatteluissa jokainen haastateltava mainitsi Mielekkään työuran rakennussarja -opintokokonaisuuden, jota pidettiin hyvänä erityisesti osaamisen kartoittamiseen ja omaan jaksamiseen liittyvien kokonaisuuksien osalta. Uraohjaajat kokivat opintokokonaisuuden ryhmämuotoista ohjausta täydentävänä, sillä sisällöistä nousi ajankohtaisia asioita ryhmän yhteiseen keskusteluun.
Digitaalista ulottuvuutta uraohjaukseen toi myös aloitustilanteessa käytetty CREAR-itsearviointityökalu, jonka hyödynnettävyydestä tai tarpeellisuudesta ei haastattelujen avulla saatu tietoa. Vaikka uraohjaajat tunnistivatkin digitaalisten uraohjauksen palvelujen hyötyjä, nostivat he esiin myös aidon vuorovaikutuksen tärkeyden.
”Digitaalisuus ei auta sokeisiin pisteisiin – automatisoinnissa kukaan ei kyseenalaista.”
”Digivälineet ei ole huonoja – niillä päästään eteenpäin mutta esimerkiksi pitkäaikaistyöttömän ohjaamisessa maaliin pääsemiseen tarvitaan ihminen auttamaan ja tukemaan oikeissa kohdissa ja oikeilla kysymyksillä.”
Lopuksi
Uraohjauksen ja urasuunnittelun merkitys kasvaa koko ajan työelämän – ja rakennemuutosten myötä. Myös korkeakoulut kohtaavat yhä moninaisemman opiskelijajoukon, joiden tarpeisiin tulisi osata vastata. Uraohjauksen näkökulmasta on tärkeää kartoittaa jatkuvasti näitä toimintakentän muutoksia ja miettiä, mitkä käytännöt toimivat edelleen ja mitä olisi syytä kehittää. On myös tärkeää selvittää, missä uraohjauksen tilanteissa teknologiaa voidaan hyödyntää ihmisten näkökulmasta tarkoituksenmukaisesti. Loputtomiin erilaisten teknologisten ratkaisujen ja palvelujen määrää ei voi kuitenkaan lisätä (Manninen & Äikäs 2021, 47). Digitaaliset työvälineet voivat kuitenkin parhaimmillaan tehostaa uraohjausta sekä tuoda ketteryyttä asiakkaan tarpeiden varhaiseen kartoittamiseen ja tunnistamiseen. DigiPoint-hankkeessa haastateltujen työnhakijoiden mukaan merkityksellisintä oli ohjaajan taito kuunnella ja kohdata työnhakija sekä annettu tuki, joka auttoi oman osaamisen tunnistamisessa ja sanoittamisessa. Uraohjaajat kokivat itsetuntemukseen ja tulevaisuuteen tähtäävät teemat ohjauksen tärkeimpinä osa-alueina. Lopulta onnistuneen uraohjauksen keskeinen elementti oli kyky säilyttää kohtaamisen taito niin reaali- kuin virtuaalimaailmassa.
Lähteet:
- Frisk, T, Isoaho, K., Hietala, R., Kotiranta, L., hirsjärvi, I., Huttula, T., Kankare, P., Löytänen, O., Myllykangas, P., Mäki, M., Stenbacka, A. & Suomela, P. 2022. Koulutusjärjestelmän kyky vastata jatkuvan oppimisen haasteisiin äkillisissä rakennemuutostilanteissa. Kansallisen koulutuksen arviointikeskus. Julkaisut (:2022. Viitattu 17.4.2022. Koulutusjärjestelmän kyky vastata jatkuvan oppimisen haasteisiin äkillisissä rakennemuutostilanteissa – Karvi.fi
- Helsingin yliopiston Urapalvelut 2020. Työllisyyspääomat. Viitattu 10.4.2022. Microsoft Word – Ohjekirjaluonnos-Lue lisää pääomista-JI (helsinki.fi)
- Kasurinen, H. & Launikari, M. 2022. Towards more effective career guidance processes: the CREAR digital tool improving client-oriented interventions. Teoksessa Towards European standars for monitoring and evaluation of lifelong guidance systems and services (vol 1). EU Cadefop working paper series – No 9/March 2022. Viitattu: 26.3.2022, 9.4.2022,10.4.2022 ja 27.4.2022 https://www.cedefop.europa.eu/files/6209_en_0.pdf
- Kasurinen, H. 2019. Opiskelijoiden hyvinvointi ja tulevaisuususko ammattikorkeakoulussa. 6-7. Viitattu 7.4.2022, 9.4.2022, Laurea Julkaisut 124.pdf (theseus.fi)
- Komonen, K., Isosuo, T. & Karttunen, M. 2021. Hyvän ohjauksen elementtejä. Teoksessa T. Isosuo, M. Karttunen & K. Komonen (toim.) Hyvä, parempi, paras tulevaisuuden uraohjaus. Käytännön kokeilut ja suositukset. Viitattu 21.4.2022. XAMK Kehittää 163 – Hyvä, parempi, paras tulevaisuuden uraohjaus (theseus.fi)
- Korkeakoulujen ja CSC:n yhteistyö 2022. Työllistymispääomat. Viitattu 9.4.2022 ja 28.4.2022. Työllistymispääomat – Korkeakoulujen ja CSC:n yhteistyö – Eduuni-wiki
- Lampi, E., Vähäsantanen, K. & Rantanen, J. 2022. Uraohjaajien osaaminen ja haasteet työelämän murroksessa. Viitattu 27.5.2022. 85710-Artikkelin-teksti-129621-1-10-20191001.pdf (specia.fi)
- Launikari, M. & Hario, P. 2021. Työnantajat ja digitalisaatio – Digiosaaminen on perustaito 2020-luvun työelämässä. Viitattu 6.4.2022 Työnantajat ja digitalisaatio – Digiosaaminen on perustaito 2020-luvun työelämässä | Laurea Journal
- Mascher, M. 2022. Uudenmaan työllisyyspalveluiden palvelumanuaali. Tapaamisen esityskalvot 29.3.2022. Laurea-ammattikorkeakoulu.
- Manninen, M. & Äikäs, M. 2021, 47. Viitattu 10.4.2022 ja 24.4.2022 Kokemuksia tekoälyn kehittämisestä opinto- ja uraohjauksen avuksi (theseus.fi)
- Mayer, M., Haanpää, S., Talvitie J. & Valtakari, M. 2020. Ammatinvalinta- ja uraohjauksesta onnistumisiin. Elinikäisen ohjauksen kehittämistutkimuksen loppuraportti. Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisu 2020:15. Viitattu 21.4.2022. Ammatinvalinta- ja uraohjauksesta onnistumisiin (valtioneuvosto.fi)
- Pietiläinen, V. 2022. Työelämän äkillisistä rakennemuutoksista on tullut pysyvä ilmiö – kehityssuunta edellyttää toimia niin ammatillisen koulutuksen järjestäjiltä kuin korkeakouluiltakin. Viitattu 8.4.2022. Työelämän äkillisistä rakennemuutoksista on tullut pysyvä ilmiö – kehityssuunta edellyttää toimia niin ammatillisen koulutuksen järjestäjiltä kuin korkeakouluiltakin – Karvi.fi
- Puranen, M. 2022. Tutkimus: piilotyöpaikat työllistävät kolme neljästä. Viitattu 27.5.2022 Tutkimus: piilotyöpaikat työllistävät kolme neljästä | Monster
- Tomlinson, M. 2017. Forms of graduate capital and their relationship to graduate employability, Education + Training, Vol. 59 Issue: 4, 342 ja 344. Viitattu 9.4.2022 ja 24.4.2022 https://doi.org/10.1108/ET-05-2016-0090
- Tuomi, I., Hautamäki, A. & Ketamo, H. 2021. Työmarkkinatieto digitalisoituvassa Suomessa. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2021:2. Viitattu 21.4.2022. Työmarkkinatieto digitalisoituvassa Suomessa (valtioneuvosto.fi)
- Valtioneuvosto, 2020. Elinikäisen ohjauksen strategia 2020-2023. ELO-foorumi. Valtioneuvoston julkaisuja 2020:34. Viitattu 20.4.2022. Elinikäisen ohjauksen strategia 2020–2023. ELO-foorumi (valtioneuvosto.fi)
- Valtioneuvosto, 2022. Jatkuvan oppimisen digitaalinen palvelukokonaisuus. Sidosryhmätilaisuus 21.1.2022. Tilaisuuden materiaali. Viitattu 21.4.2022. Jatkuvan oppimisen digitaalinen palvelukokonaisuus (okm.fi)
- Westman, S. 2021. Työllistymispääomat. Tekoälyavusteisen uraohjauksen skenaariot korkeakoulutuksessa. Viitattu 21.4.2022. https://wiki.eduuni.fi/pages/viewpage.action?pageId=181338702
- Westman, S. & Manninen, M. 2021. Tekoäly ohjauksessa. Teoksessa T. Isosuo, M. Karttunen & K. Komonen (toim.) Hyvä, parempi, paras tulevaisuuden uraohjaus. Käytännön kokeilut ja suositukset. Viitattu 21.4.2022. XAMK Kehittää 163 – Hyvä, parempi, paras tulevaisuuden uraohjaus (theseus.fi)