Olin Erasmus -henkilökuntavaihdossa UCLL Leuvenissa kesäkuussa 2026. Tässä artikkelissa kerron muutamia kokemuksia vaihdosta ja huomioita vaihdon suunnitteluun.
Erasmus henkilöstövaihto
Erasmus -vaihdot on tarkoitettu niin opiskelijoille, opettajille kuin muulle korkeakoulun henkilöstölle kansainvälisen liikkuvuuden lisäämiseksi.
Henkilökuntavaihdossa korkeakoulun henkilöstö voi mennä partnerikorkeakouluun kouluttautumisjaksolle. Vastaanottava taho voi myös olla yritys tai julkisen/kolmannen sektorin organisaatio toisessa Erasmus -ohjelmaan osallistuvassa maassa tai kumppanimaassa. Myös EU:n instituutiot ja eri toimielimet voivat olla vastaanottavia tahoja vaihdossa. (OPH nd.)
Henkilökuntavaihdon tavoite on kouluttautuminen, ammatillinen kehittyminen ja hyvien käytäntöjen vaihtaminen. Vaihto voi myös olla työpaja, työssäoppimisjakso tai opintovierailu ei kutienkaan konferenssi. (OPH nd.)
Kuva: Teologi Erasmus Rotterdamilaisen patsas Leuvenissa (Nikula 2025)

Henkilöstövaihto tarjosi opettajavaihtoa joustavammin mahdollisuuksia tavata enemmän ihmisiä vastaanottavan organisaation puolelta niin opetuksesta, TKI-toiminnasta kuin organisaation takia.
Vaihdon suunnittelu
Valitsin vaihtokohteeksi UCLL (University College Leuven Limburgin), joka on Laurean hyvä partneri, yhteistyötä on ollut etenkin terveysalalla. UCLL:n kanssaan on yhdessä haettu rahaa uusille projekteille. Yksi esimerkki toteutuneesta yhteistyöhankkeesta UCLL:n kanssa on keväällä päättynyt hanke liittyen eettiseen kompetenssiin terveysalla, ETHCOM-projekti (ETHCOM Strenghtening of ethical competence in future nurses and midwives: an interprofessional action-learning project on experiental training methods | UCLL Research & Expertise).
ETHOCM-projektin laurealaisilta opettajilta sainkin henkilökohtaisia kontakteja vastaanottavan organisaation opettajiin. Myös laurealainen kollega, joka on toteuttanut COIL-opintojaksoa UCLL:n kanssa, tarjosi omia verkostojaan, ja sain mainion ohjelmaviikon järjestettyä henkilökohtaisten suorien kontaktien avulla. Vaihdon suunnittelussa piti itse olla todella aktiivinen ja henkilökohtaiset kontaktit olivat tässä avainasemassa. Muutama opettaja UCLL:ssa auttoi minua rakentamaan vaihtoviikon ohjelman logistisesti järkeväksi, sillä UCLL on useita kampuksia noin tunnin junamatkan päässä toisistaan.
Paikan päällä Leuvenissa
Yksi päivä oli matkustuspäivä ja se sattui olemaan myös paikallinen pyhäpäivä ja siten vapaapäivä. Kun saavuin Leuveniin, kaikki paikat olivat kiinni, jotkut ravintolat olivat kuitenkin auki. Matkaa suunnitellessa on hyvä tarkistaa paikalliset juhla- ja pyhäpäivät.
Neljä muuta päivää olivat melko täynnä ohjelmaa. Tämä oli oma valintani – vähempikin ohjelma olisi varmasti riittänyt. Minulla oli neljän päivän aikana 11 tapaamista eri ihmisten ja tiimien kanssa niin terveysalalta, sosiaalialalta kuin organisaation johdosta. UCLL:n ulkopuolella kävin myös tapaamassa KU Leuvenin bioetiikan professoria sekä tutustumassa paikalliseen sairaalaan ja myös sairaalateologien monikulttuuriseen työhön. Sairaalavierailulla kuulin myös käynnissä olevasta projektista, jossa sairaalaan oli tuotu Intiasta sairaanhoitajia – kysymykset näiden kansainvälisten rekrytointien suhteen kuulostivat samantyyppisiltä kuin mitä on ollut luottavissa kotimaisessa keskustelussa. Itse olen pohtinut kansainväliseen rekrytointiin ja koulutusvientiin liittyviä kysymyksiä muun muassa Tutkivan Hoitotyön artikkelissa (Nikula ja Glerean 2024) ja Nursing Ethics -konferenssiesityksessä Turussa (Nikula ja Glerean julkaistavana).
Vastaanotto UCLL:ssa oli upea, ihmiset olivat todella ystävällisiä, huomaavaisia ja auttavaisia kaikissa käytännön asioissa ja yhteiskehittelyssä ideoiden jalostamisessa jatkoon. Oli vaikuttavaa, miten sitoutuneita vastaanottava taho oli tapaamisiini. Oli kiinnostavaa keskustella paitsi itselle merkityksellisistä teemoista vaihdon aikana, edistää uusia mahdollisia TKI-hankkeita yhteistyössä monialaisten toimijoiden kanssa. Yksi mielenkiintoinen etiikan alan asia UCLL:ssä oli Stimulus (Stimulans – Beleef, inspireer, zorg! | UCLL Research & Expertise), ks. myös Vanlaere ym. 2012), jossa keskitytään hoivaetiikan osaamisen vahvistamiseen. Olennaista siinä on muun muassa eettisen reslienssin kokemuksellinen vahvistaminen niin yksilö, organisaatio kuin koulutustasoilla.
Oli myös kiinnostavaa oppia erilaisista käytänteistä ja organisoitumisen tavoista niin TKI-työn kuin opettajien työnkuvan osalta. UCLL:ssa usealla terveysalan opettajalla oli sopimus myös sairaalan kanssa, ja he tekivät osan (opettajan)työstään sairaalassa erilaisissa projekteissa. Näin heillä oli koko ajan vahva side käytännön tekemiseen ja hyvät verkostot paikallisiin terveysalan toimijoihin.
UCLL rakennetaan parhaillaan Social Tech Hubia ( UCLL Social Tech Hub | UCLL ) ja heillä oli selvästikin vahva panostus ja intressi tähän. Tässä heidän kiinnostuksen kohteenaan ei ole niinkään teknologia sinänsä, vaan elämänlaatu, hyvä elämä, sekä yhteinen kieli sote-alan ja teknologian välillä.
Mitä seuraavaksi?
Vaihdosta jäi käteen uusia tuttavuuksia myös sosiaalialan puolelta, konkreettinen hankeidea ja paljon uusia oivalluksia. Matkan jälkeen tuli tieto yhdestä yhdessä tehdystä hankehakemuksesta, joka jäi vaille rahoitusta aiemmista hyvistä pisteistä huolimatta. Pettymyksestä huolimatta valmistelussa verkostot vahvistuivat ja seuraavaan uuteen hakuun on helpompi lähteä tutumpien ihmisten kanssa.
Olen mukana Laurean rehtorin nimeämässä kokoonpanossa, jotka osallistuvat Opetushallituksen Osallisuus korkeakoulujen kansainvälistymisessä -verkostossa (Osallisuus korkeakoulujen kansainvälistymisessä –verkosto aloittaa | Opetushallitus).Sinneon kutsuttu edustajia eri rooleilla eri korkeakouluista. Seuraavaksi keskustelemme verkostossa rahoituksesta osallisuuden näkökulmasta sekä erilaisten vähemmistöjen huomioimisesta kansainvälistymisessä ja korkeakouluyhteisössä.
Mahdollisuudet vaihtoon lähtemiseen saattavat olla käytännössä melko erilaisia vaikkapa perheellisille tai erilaisia apuvälineitä käyttäville, aina ei myöskään ole välttämättä etukäteen selvää millainen on vaikkapa seksuaalivähemmistöjen asema vastaanottavassa maassa tai miten mahdollisiin yhdenvertaisuuden epäkohtiin puututaan. Osallisuutta on Laureassa edistetty myös osana (Pioneer allianssin taustahankkeessa) InCITIES -hanketta, jonka moninaisuus, yhdenvertaisuus ja osallisuus työpakettia olen johtanut. Yhtenä toimenpiteenä tähän on InCITIES -hankkeessa laadittu yhteinen EDI-suunnitelma (equality, diversity, incluision), jonka korkeakoulujen rehtorit ovat allekirjoittaneet (InCITIES Equality, Diversity and Inclusion Plan – INCITIES). InCITIES -hanke päättyy, mutta osittain PIONEER-allianssi toteuttanee jo tehtyä EDI-työtä. Laureassa korkeakoulukollegio seuraa EDI-julkilausuman asioiden toteutumista Laureassa osana muuta yhdenvertaisuustyötä.
Seuraavan kerran tapaammekin UCLL:n ihmisiä Laureassa, kun osa heistä on tulossa etiikan tiimoilta Ethical Leadership Symposiumiin 22–24. lokakuuta Suomeen. Ilo jatkaa keskusteluja tuttujen kanssa!
Lopuksi
Toivon vaihdolta uusia verkostoja ja uusia oivalluksia omaan työhöni Laureassa, sekä konkreettisia hankeaihioita, joita lähteä edistämään UCLL:n ihmisten kanssa. Erityisen antoisana koin verkostoitumisen etikan alan toimijoiden kanssa Leuvenissa. Vaihtoon kannattaa lähteä, sillä ihmisten tapaaminen paikan päällä kahvikupin äärellä helpottaa yhteistyön jatkamista verkon yli. Vaihdossa toisessa maassa saa itse uusia näkökulmia omaan ja oman organisaation tekemiseen, ja voi vertaiskehittää asioita puolin ja toisin. Lisäksi vaihto tuo mukavaa vaihtelua arkiseen työhön.

Jos vaihtoon lähteminen yksin ei tunnu omalta jutulta, voi vaihtoon hyvin lähteä myös kollegan kanssa ja toteuttaa vaikkapa yhteisopettajuutta samalla. Vaihtoa suunniteltaessa tulee itse olla proaktiivinen järjestelyjen suhteen, samalla voinee myös esittää toiveita, mitä haluaisi vaihdon aikana kokea ja oppia. Paikalliset korkeakoulut ovat oivia vinkkaamaan myös mitä muuta ammatillisesti kiinnostavaa voisi nähdä korkeakoulun ulkopuolella, esimerkiksi sairaalassa, järjestössä tai vaikkapa virastossa. Erasmus-rahoitus mahdollistaa monenlaista oppimista ja tekemistä.
Kuva: Opiskelijaravintola Leuvenissa (Nikula 2025)
Lähteet