Lokakuussa 2025 aloitettiin fysioterapian opetukset Laiwu Vocational and Technical Collegessa Kiinassa osana Sino-Finnish Health Institute -yhteistyötä. Opetus toteutetaan kahden viikon intensiivijaksoina Kiinassa sekä etäopetuksena ennen intensiiviviikkoa tai sen jälkeen. Tämä malli yhdistää lähiopetuksen vahvuudet ja digitaalisen oppimisen joustavuuden. Laurean vastaa noin kolmasosasta opiskelijoiden opetuksesta.
Opiskelijaryhmä Laiwussa (lupa julkaisuun saatu)
Opiskelutaidot ja asiakkaan kohtaaminen sekä vuorovaikutus
Aloitusviikkojen sisältö keskittyi opiskelutaitojen vahvistamiseen ja oppimisen monimuotoisuuteen. Opiskelijat tutustuivat erilaisiin oppimistyyleihin, digitaaliseen oppimisympäristöön sekä yhteistoiminnallisiin menetelmiin, kuten ryhmätyöhön, lukupiireihin ja parityöskentelyyn. Näiden menetelmien avulla pyrittiin luomaan aktiivinen ja osallistava oppimisilmapiiri, joka poikkeaa perinteisestä luentopainotteisesta opetuksesta.
Opetuksen sisältönä olivat asiakkaan kohtaaminen, dialogi ja ammatillinen vuorovaikutus kuntoutuksessa ja fysioterapiassa. Teoriaopetuksen lisäksi harjoiteltiin muun muassa case-työskentelyä, keskustelua, vuorovaikutusta ja reflektiota. Opiskelijat oppivat kohtaamista ja ammatillista vuorovaikutusta erilaisin oppimismenetelmin.
Opiskelutaitojen harjoittelua luokassa (kuva: kirjoittajat)
Kulttuurien kohtaaminen
Opetus painottui yhdessä oppimiseen ja vuorovaikutustaitojen harjoitteluun. Lyhyet luennot yhdistettiin toiminnallisiin harjoituksiin, jotka tukivat osaamisen kehittymistä. Tämä pedagoginen lähestymistapa oli monille opiskelijoille uusi, sillä kiinalaisessa koulutuskulttuurissa opettajajohtoinen opetus on edelleen vahvaa.
Kokemus korosti oppimistyylien erilaisuutta ja kulttuurisia eroja. Suomalaisen koulutuksen vahvuudet – opiskelijalähtöisyys, aktiivinen osallistuminen ja dialogisuus – olivat opiskelijoille uusia, mutta herättivät kiinnostusta. Alkuun opiskelijat olivat hieman varautuneita, mutta ensimmäisen intensiiviviikon aikana rohkeus osallistua kasvoi selvästi. Tämä osoittaa, että kulttuurienvälisessä opetuksessa tarvitaan aikaa ja tilaa luottamuksen rakentamiseen sekä erilaisten oppimismenetelmien omaksumiseen.
Opettajien näkökulma ja oppiminen
Tämä yhteistyö tarjoaa opettajille ainutlaatuisen mahdollisuuden viedä suomalaisen pedagogiikan periaatteita ja ajatuksia kansainväliseen ympäristöön ja samalla oppia itse uutta. Kulttuurienvälinen vuorovaikutus haastaa pohtimaan omia opetusmenetelmiä ja mukauttamaan niitä tilanteisiin, joissa kieli- ja kulttuurierot vaikuttavat oppimiseen.
Yhteenvetona voidaan todeta, että tämä yhteistyö vahvistaa Laurean fysioterapeuttikoulutuksen kansainvälistä verkostoitumista ja luo pohjaa kestävälle, pitkäaikaiselle kumppanuudelle. Opiskelijoille se tarjoaa uudenlaisen oppimiskokemuksen, jossa yhdistyy fysioterapian ammatillinen osaaminen, vuorovaikutustaidot ja kulttuurinen osaaminen sekä digitaaliset oppimisvalmiudet. Opettajille se on arvokas tilaisuus kehittää pedagogiikkaa globaalissa ympäristössä. Yhteistyö edistää kulttuurienvälistä ymmärrystä ja tuo myös suomalaisen koulutuksen vahvuudet näkyväksi kansainvälisesti.
Yhteistyötä kiinalaisten opettajien kanssa (kuva: kirjoittajat)
Tekoälyä on hyödynnetty tekstin viimeistelyssä ja kieliasun parantamisessa kirjoittamisen loppuvaiheessa.