Hoitotyön harjoittelupolkumalli opiskelijan uravalinnan tukena  

Teksti | Katja Laukkanen , Liisa Ranta

Sairaanhoitajapula ja alan vetovoimaisuuden kannattelu kutsuvat niin ammattikorkeakoulua kuin työelämää tiiviimpään yhteistyöhön. Onnistunut työharjoittelukokemus toimii parhaimmillaan siirtymänä kohti pidempää työympäristön perehdytystä. Moni harjoittelupaikka voi myös velvoittaa työhön sitoutumiseen opintojen loppuvaiheessa, sillä perehdytys on pitkä.  

kuvituskuva.

Kuva: Peakstock / Adobe Stock (Laurean Education lisenssi) 

Innostus harjoittelupolkumallin rakentamiselle lähti (Kyyrösen 2023) artikkelista, jossa kuvattiin työelämän aloitteesta hoitotyön opiskelijan sitouttamista jo harjoittelun aikana. Tällä helpotettiin siirtymistä työelämään ja henkilöstön saatavuutta. Työelämän kanssa käydyissä keskusteluissa pohdittiin voisiko perioperatiiviseen eli leikkauspotilaan hoitotyöhön tutustumista tapahtua aiemmin kuin vasta loppuvaiheen harjoittelussa. Leikkausosastoharjoittelu antaa opiskelijalle mahdollisuuden tutustua perioperatiiviseen hoitoympäristöön, jolla voi olla merkitystä työuralla suuntautumiseen valmistumisen jälkeen (Dikmen & Bayraktar 2021, Mantz ym. 2021). Opiskelijat ovat myös työllistyneet valmistuttuaan harjoittelupaikkaan (Kyyrönen 2023). Tästä syystä sairaanhoitajaopiskelijoille tulisi antaa mahdollisuuksia tutustua perioperatiiviseen työympäristöön opintojensa aikana (Beitz 2019). 

Harjoittelupolkumallin rakentaminen

Pilotin tarkoituksena olisuunnitella ja pilotoida akuuttihoitotyön työympäristöjen kanssa sairaanhoitajaopiskelijoiden erilaisia harjoittelupolkuja opiskelijasta työntekijäksi. Tavoitteena oli antaa opiskelijalle tukea uravalintaan, tunnistaa työyhteisön mahdollisuuksia opiskelijuuden ja työntekijyyden integroimisessa jo opintojen aikana yhdistämällä opiskelijan ohjausta ja työntekijän perehdyttämistä, rekrytoimalla mahdollisia työntekijöitä työyhteisöön harjoittelun aikana sekä kehittää yhteistyömahdollisuuksia työ- ja koulutusorganisaatioiden välillä. 

Pilotin suunnittelu alkoi opetussuunnitelman tarkastelulla, miten opiskelijan opintopolkua ja siihen liittyvää harjoittelupolkua tulisi kulkea, jotta se tukisi parhaiten leikkaussaliympäristöön työllistymistä.  

Samanaikaisesti keskusteltiin alueen seitsemän leikkaussaliyksikön kanssa kiinnostusta lähteä kokeiluun mukaan sekä toiveita sen toteuttamisesta. 

Kokemuksia pilotista   

Ammattikorkeakouluille kohdennetut sairaaloiden tapahtumat esimerkiksi viimeisimpänä auditoriosta käsin tapahtuva leikkauksen seuraaminen, yhdistävät koulun ja työelämän toimijuutta toisiinsa harjoittelujen ohella. Lisäksi toivottiin harjoittelun toteutumiseen erilaisia kokeiluja, kuten parimoduuliohjausta, kirurgisen hoitopolun mukaista tai organisaation sisällä tapahtuvaa EU-direktiivit huomioon ottavaa harjoittelupolkua. Keskusteluissa nousi esille myös opiskelijan jo olemassa oleva osaaminen ennen harjoitteluun tuloa. Harjoitteluihin toivottiin opintojen loppuvaiheen opiskelijoita tai opiskelijoita, joilla oli jo aiempi terveysalan koulutus. 

Pilotti jätti myös pohdittavaa jatkoon. Miten tunnistetaan motivoituneet opiskelijat leikkaussalityöhön, miten opiskelija saa riittävästi tietoa leikkaussalista työympäristönä ja miten ohjaus integroituu perehdyttämiseen harjoittelujaksolla. Harjoittelupolun suunnittelu vaatii tiivistä yhteistyötä työelämän ja koulutusorganisaation välillä myös jatkossa. 

Lähteet

  • Beitz, J. 2019. Dressing the perioperative nursing shortage through education: A perioperative imperative. AORN journal: The official voice of perioperative nursing: Denver 110(4), 403-414.   
  • Dikmen, BT. & Bayraktar, N. 2021. Nursing Students´ experiences related to operating room practice: A qualitative study. Journal of Perianesthesia Nursing. 36(1), 59–64.   
  • Kyyrönen, E. 2023. Terveysalan opiskelijoiden syventävän vaiheen harjoittelu työsuhteisena leikkaussalissa ja heräämössä Kuopion yliopistollisessa sairaalassa. Pinsetti 1/2023, 20–21.    
  • Mantz, J., Williams, K., Jessen, J.& Kirkpatrick, A. 2021. Addressing the perioperative nursing shortage via a perioperative nursing preceptorship for baccalaureate nursing students. AORN Journal: The official voice of perioperative nursing: Denver 113(1), 52-63.   

  

URN http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025021311828

Jaa sivu