Kansainvälistä tiedonjakoa ja verkostoitumista vastuullisuuden äärellä

Teksti | Sini Temisevä , Suvi Sivén

Ajatus tulevaisuudesta, jossa muisti on tarpeeton, saattaa olla harhaa. Dr, Millerin, Northern Arizona University, puheenvuorosta totuutena jäi mieliimme elämään muun muassa lause: ”Muisti on jotain, mitä mieli tekee, ei paikka, joka mielessä on”.

Dr. Millerin uusi tutkimus päättelytaidoista on osoittanut, että muisti ja ajattelu ovat paljon enemmän toisiinsa kietoutuneita ja riippuvaisia kuin aiemmin on ajateltu, ja ihmisen asiantuntemus – mukaan lukien vahva ja tarkka tietopohja – tulee edelleen olemaan kriittinen täydennys digitaaliseen muistiin. (Miller 2022.) Hänen inspiroivassa aloituspuheenvuorossaan tutkittiin näitä teemoja ja esiteltiin ”muistin jaloja totuuksia”, jotka kaikkien opettajien tulisi tietää uudella digitaalisella aikakaudella ja sen jälkeen. Puheenvuorossa käsiteltiin muistin ja ulkoa opettelun eroja sekä samankaltaisuuksia suhteessa tekoälyyn ja aivojen toimintaan. Opettajien keskuudessa huonon maineen saanut ulkoa opettelu oli erityisesti tarkastelun alla teknologian ottaessa näennäisesti haltuunsa kaiken tarvittavan tiedon muistamisen. Vakiintuneet ja uudet teknologiat, kuten hakukoneet, tekoäly ja lisätty todellisuus, ovat johtaneet monet siihen päätelmään, että nykyajan opiskelijoiden ei tarvitse huolehtia valitsemansa alan keskeisten faktojen ja löydösten muistamisesta.

Laurea-ammattikorkeakoulun Sini Temisevän puheenvuoro yhdessä LAB-ammattikorkeakoulun Dr. Johanna Heinosen kanssa käsitteli sosiaaliseen kestävyyteenkin liittyvää välittämisen tunteen huomioimista verkko-opetuksessa oppimisen muotoilun menetelmän avulla (Enhancing caring in online education through learning design). Puheenvuorossa viitatut tutkimukset osoittavat, että verkko-opiskelijat kamppailevat usein eristyneisyyden tunteen, sitoutumisen puutteen ja henkilökohtaisen yhteyden puutteen kanssa opettajiinsa ja vertaisiinsa. Näitä haasteita voidaan lieventää esimerkiksi käyttämällä perinteisiä oppimisympäristöjä. Puheenvuoro käsitteli kuinka oppimisen suunnitteluun – jäsennelty lähestymistapa oppimistoimintojen suunnitteluun ja toteuttamiseen – voi strategisesti sisällyttää hoivaperiaatteita, kuten empatiaa, aktiivista kuuntelua ja ymmärrystä, verkko-opetukseen, parantaen lopulta opiskelijoiden kokemusta ja tuloksia. Puheenvuoron aikana esiteltiin ABC-oppimisen muotoilun menetelmä, joka on käytössä Laureassa opetuksen suunnittelun työkaluna. (Heinonen & Temisevä 2025.)

Suvi Sivénin (Laurea) puheenvuorossa keskityttiin VALIOT-hankeessa tehtyihin pk-yritysten vastuullisuusstrategioiden kehittämiseen artikkelin “Studies in corporate responsibility and responsible business strategy support the development of SMEs” pohjalta. Esityksen yhteydessä olleessa keskustelussa pysähdyttiin pohtimaan, miten sosiaalinen ja taloudellinen vastuu voidaan niveltää osaksi pk-yritysten strategista johtamista sekä viestintää ja läpinäkyvää mittaamista suhteessa yrityksen kilpailukykyyn. (Sivén & Sirkiä 2025.)

Taru Tallgrén (Laurea) verkostoitui aktiivisesti posterinäyttelyssä kertoen lukuisille kiinnostuneille HEIComp-hankkeen (Bridging the Gap between Student Competences and Working Life Needs) Brasilassa ja Paraguayssa tehdystä yhteistyöstä, jossa kehitettiin korkeakoulujen opetusta vastaamaan entistä paremmin työelämän tarpeita ja opiskelijoiden työllistymistä laurealaisen LbD- eli kehittämispohjaisen oppimisen mallin pohjalta. Esimerkit tehdystä yhteistyöstä sekä Brasiliassa että Paraguayssa käsittivät muun muassa ilmastonmuutoksen hillitsemistä edistäviä yhteistyöprojekteja.

INTED2025-konferenssi keskittyi kansainväliseen teknologiaan, koulutukseen ja kehitykseen. Tekoäly ja digitalisaatio sekä näiden eri ulottuvuudet opetuksessa olivat keskeisessä roolissa useimmissa puheenvuoroissa kestävyysnäkökulmien lisäksi. Lisäksi konferenssissa esiteltiin kattavasti erilaisia koulutuksen ja oppimisen pedagogisia menetelmiä sekä monenlaisia kehittämis-, pedagogiikka- ja teknologiaprojekteja ja hankkeita.

Millerin muistia ja ulkoa oppimista koskevat pohdinnat sekä laurealaisten puheenvuorot ja keskustelut korostivat LbD-pedagogiikan sekä siihen liittyvien kokemusten keskeistä merkitystä. Teoria ja teknologia tarvitsevat ihmisiä muodostamaan osallisille kokemuksen, jota vasten voi reflektoida näkemäänsä, kuulemaansa tai kokemaansa asiaa kehittäen sitä tarvittavaan suuntaan näkemystensä mukaisesti. Dr. Millerin sanoin ”Muisti kukoistaa ponnistelun ja sitoutumisen avulla, ja ilman keskittymistä lähes mitään ei jää mieleen.”

Lähteet

  • Heinonen, J. & Temisevä, S. 2025. Enhancing Caring in Online Education Through Learning Design. INTED2025 Proceedings,  pp. 1897-1904. DOI: 10.21125/inted.2025.0560
  • Miller, M. D. 2022. Remembering and forgetting in the age of technology: Teaching, learning, and the science of memory in a wired world. West Virginia University Press.
  • Sivén, S. & Sirkiä, J. 2025. Studies in corporate responsibility and responsible strategy support the development of SMEs. INTED2025 Proceedings, pp. 4524-4529. DOI: 10.21125/inted.2025.1134
URN http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251014101396

Jaa sivu