Vierailimme lokakuussa 2025 Zimbabwessa käynnistämässä ainutlaatuista korkeakouluyhteistyötä Laurean, Binduran yliopiston ja haavoittuvassa asemassa olevien lasten asioita edistävän hyväntekeväisyysjärjestön Dzikwa Trustin välillä. Matka oli merkittävä askel kohti kestävän kehityksen mukaista toimintaa, joka ulottuu ruohonjuuritasolle ja tukee erityisesti tyttöjen asemaa. Vastaanotto oli innostunut ja vieraanvarainen, ja tapasimme myös uusia potentiaalisia kumppaneita.
Kuvassa Dzikwa Trustin nuoria vahvuusmaskityöskentelyn päätteeksi. Kuva: Dzikwa Trust.
Kahden viikon aikana työskentelimme kestävän kehityksen, luovuuden ja luonteenvahvuuksien parissa. Pidimme useita työpajoja Binduran yliopistolla ja Dzikwa Trustin tiloissa – yhteensä kohtasimme yli sata nuorta. Työpajoissa yhdistettiin teoriaa tulevaisuuden työelämätaidoista ja luovaa tekemistä, jossa jokaisen omat vahvuudet olivat keskiössä.
Suomalaista ”Huomaa hyvä” -pedagogiikkaa (Vuorinen 2022) hyödynnettiin työpajoissa, joissa vahvistettiin lasten ja nuorten minäpystyvyyttä ja tulevaisuuden uskoa tunnistamalla omia luonteenvahvuuksia. Eräs opiskelija kiteytti kokemuksen koskettavasti: “Ensimmäistä kertaa tuntuu, etten ole epäonnistunut enkä huono.” Vahvuuksien esiin nostaminen todella kannattaa. Aloitimme myös vahvuuspuun rakentamisen järjestön työntekijöiden kanssa, jotta menetelmät juurtuvat pysyvästi heidän arkeensa.
Vahvuustyöskentelyn rinnalla kulki luova toiminta, joka samalla sekä rauhoitti opiskelijoita hetkeen että herätti innostusta ja avasi heidän ajatteluaan. Luova ajattelu on yksi Maailman talousfoorumin (World Economic Forum 2023) nimeämistä kriittisistä työelämätaidoista. Halusimme tietoisesti nostaa tämän ulottuvuuden esiin työpajoissamme, jotta toimintamme kytkeytyy entistä voimakkaammin kestävän kehityksen periaatteisiin. Keskittymällä luovuuteen yhtenä kriittisenä työelämätaitona vahvistimme nuorten ymmärrystä tulevaisuuden työelämässä vaadittavista taidoista. Tämä oli erityisen merkityksellistä Dzikwa Trustin nuorten kanssa työskennellessä.
Suomalainen pedagogiikka ja luovuus tukevat oppimista ja hyvinvointia. On hienoa, että saimme viedä tätä osaamista Zimbabween ja rakentaa yhteistyötä, joka kantaa hedelmää myös kaikkein heikoimmassa asemassa olevien hyväksi.
Kuvassa Binduran yliopiston opiskelijoita työskentelemässä luovasti omien unelmien ja vahvuuksien parissa. Kuva: Katri Kärkkäinen
Aidot kohtaamiset ja tulevaisuuden mahdollisuudet
Matkan mieleenpainuvin anti olivat aidot kohtaamiset ja paikallisten lämmin vieraanvaraisuus. Vastaanotto oli kaikkialla innostunut, ja se tapa, jolla ihmiset suunnittelivat kanssamme tulevaisuutta, oli todella motivoivaa. Tiukka aikataulu sisälsi merkityksellisiä tapaamisia, jotka avasivat uusia ovia. Keskustelut muiden yliopistojen ja eri organisaatioiden edustajien kanssa lupaavat laajaa yhteistyötä ja osaamisen jakamista.
Binduran yliopisto teki erityisen vaikutuksen. He ovat vieneet teorian käytäntöön ja perustaneet opiskelijavoimin tuotantolinjoja, joissa valmistetaan muun muassa kännyköitä, tabletteja sekä luonnonyrtteihin pohjautuvia kosmetiikka- ja siivoustuotteita – erinomainen esimerkki innovatiivisuudesta ja yrittäjyydestä.
Tapasimme myös FAWEZI-järjestön edustajia, jotka tukevat tyttöjen koulutusta ja elinkustannuksia opintojen aikana. Heidän työnsä avaa nuorille ovia korkeakoulutukseen eri puolilla Afrikkaa. Lisäksi vierailimme useissa kouluissa ja koulutusministeriön paikallisedustuksessa. Paikallisten koulujen ja ministeriön myönteinen suhtautuminen sekä kumppaneidemme hyvä maine luovat vahvan pohjan tulevalle yhteistyölle.
Seuraavat askeleet
Olemme jo hahmotelleet uusia yhteistyömahdollisuuksia muun muassa työllistymisen ympärille ja keskustelleet Laurean avainkumppanuusmallin siirrettävyydestä. Binduran yliopiston edustajat vierailevat Laureassa syksyllä 2026 erillisellä kansainvälisellä viikolla, jolloin mm. esittelemme LbD-pedagogiikkaa ja kuulemme heidän professoreidensa luentoja. Laureassa on ollut kiinnostusta yhteistyöhön eri aloilta, ja tavoitteena on laajentaa tätä yhteistyötä – näin voimme lisätä sen vaikuttavuutta ja hyötyjä molemmin puolin.
Jos haluat lukea lisää Zimbabwe-yhteistyöstä, voit tutustua aikaisemmin kirjoittamaamme julkaisuun.
Tekstin tiivistämisessä on hyödynnetty tekoälyä.
Lähteet
- Fancourt, D. & Finn, S. 2019. What is the evidence on the role of the arts in improving health and well-being? A scoping review. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe (Health Evidence Network (HEN) synthesis report 67)
- Seligman, M. 2002 – Authentic Happiness: Using the New Positive Psychology to Realize Your Potential for Lasting Fulfillment. Random House Australia.
- The Future of Jobs Report 2023. World Economic Forum
- Thornhill-Miller, B, Camarda; A., Mercier, M., Burkhardt, J-M., Morisseau, T. ,Bourgeois-Bougrine, S.,Vinchon, F., El Hayek, S., Augereau-Landais, M., Mourey, F., Feybesse, C., Sundquist, D. & Lubart, T. 2023. Creativity, Critical Thinking, Communication, and Collaboration: Assessment, Certification, and Promotion of 21st Century Skills for the Future of Work and Education. Journal of Intelligence 11: 54.
- Universal Declaration of Human Rights 1948. United Nations.
- UN Convention on the Rights of the Child 1989. UNESCO.
- Vuorinen, K, 2022. CHARACTER STRENGTH INTERVENTIONS Introducing, developing, and studying character strength eaching in Finnish education. DOCTORAL DISSERTATION. University of Helsinki.