Kestävästi ja globaalisti sosiaalialan ammattilaiseksi

Teksti | Paula Väliaho , Hanna Nurmiranta

Laurean visio on olla kansainvälisesti kilpailukykyinen työelämäkorkeakoulu (Laurea-ammattikorkeakoulu 2024). Meillä jokaisella on mahdollisuus – ja ilo – olla mukana rakentamassa ja vahvistamassa Laurean kansainvälisyyttä, joka on visiomme mukaisesti työtä läpäisevää.

Kuva purwaka seta Pixabaystä

Kun me kirjoittajat mietimme kansainvälisiä kohtaamisia niin tässä työssämme kuin muutenkin, ovat kuvaavia sanoja muun muassa jo mainittu ilo sekä innostus. Monesti kansainväliseen yhteistyöhön liittyy myös haasteita (oikealta nimeltään ongelmia?), mutta kyseessä taitaa olla ennemmin yhteistyöhön kuin kansainvälisyyteen liittyvä ilmiö. Merkittävämpiä ovat kuitenkin yhteisen tekemisen tuomat oppimisen kokemukset ja mahdollisuudet. Ne syntyvät kohtaamisissa ja tuovat mukanaan paljon hyvää. Tässä tekstissä käsittelemme kansainvälisyyttä, sen linkittymistä kestävään kehitykseen ja keskitymme onnistumisiin etenkin sosiaalialan näkökulmasta.

Kansainvälisyys tekee ja tuo hyvää niin opiskelijoillemme, verkostoillemme, meille työntekijöille kuin yhteiskunnallisesti, jopa globaalisti. Tapamme toteuttaa ja tuottaa kestävää kehitystä ja globaalia kyvykkyyttä parhaimmillaan mallintaa sitä myös opiskelijoillemme. Samalla kannamme korkeakouluna yhteiskuntavastuutamme.

Kestävä kehitys – ja globaalikyvykkyys?

Kestävän kehitys on moniulotteinen käsite. Käsitteen käyttäjästä riippuen kestävästä korostuvat monesti etenkin ekologinen ja taloudellinen kestävyys. Lisäksi käsitteen käyttöön on vaikuttanut ja vaikuttaa myös ajankohta: taloudellista kestävyyttä pidettiin pitkään näistä ulottuvuuksista merkittävimpänä, mutta ilmastonmuutoksen syvennyttyä ilmastokriisiksi on ekologinen kestävyys melko luonnollisestikin saanut lisää sijaa (Laurea LibGuides 2024; Ympäristöministeriö 2024). Kestävän kehityksen käsite onkin samaan aikaan sekä merkittävä että varsin latautunut.

Sosiaalisen ja kulttuurisen ulottuvuuden muistaminen osana kestävän kehityksen käsitettä lisää siihen inhimillistä näkökulmaa. Kummankin ulottuvuuden keskiössä on kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin takaaminen myös tulevaisuudessa. Sosiaaliseen ja kulttuuriseen kehitykseen liittyvät kysymykset vaikuttavat myös mitä suurimmassa määrin ekologiseen ja taloudelliseen kestävyyteen. Esimerkiksi köyhyys vaikuttaa monin tavoin siihen, millaisia ekologista kestävyyttä vahvistavia ratkaisuja on mahdollista tehdä. Vahvistamalla kestävän kehityksen kaikkia ulottuvuuksia voivat tuloksetkin kantaa sukupolvien päähän. (Ympäristöministeriö 2024.)

Globaalikyvykkyys on vastaamme tullut, puhutteleva termi ja sitä kannattaakin hieman pureskella (PISA 2018). Finton (2024) mukaan kyvykkyys on “kyky toimia tarkoituksenmukaisella tavalla tietyllä osa-alueella, ja hyödyntää osaamistaan sekä resurssejaan, jotta tavoitteet saavutetaan”. Globaalikyvykkyys kuulostaakin koko ajan houkuttelevammalta ja sellaiselta, mihin me korkeakouluna voimme antaa paljonkin, sillä onhan kyse osaamisesta ja sen hyödyntämisestä (Diak 2022). Arenen (2022) suosituksessa amk-tutkintojen yhteisistä kompetensseista mainitaan niin kestävä kehitys kuin kansainvälisyys ja monikulttuurisuuskin. Miten voimme Laureassa lisätä ja vahvistaa yhteisömme, yhteistyökumppaneidemme ja yhteiskuntamme kykyä toimia ja hyödyntää osaamistaan maailmanlaajuisesti kestävän kehityksen suuntaisesti?

Käytännön kokemuksiamme

Lähdimme C-yksikön sosionomikoulutuksessa vahvistamaan kansainvälisyyttä ja globaalikyvykkyyttä pandemian jälkeisessä ajassa.

Olemme olleet mukana koulutusviennissä opettaen vuonna 2024 valmistuvaa degree-ryhmää Lohjan kampuksella. Opetuksessa ja opiskelijakohtaamisissa tulee toistuvasti vastaan sekä kulttuurisia yhtäläisyyksiä että eroja. Yhtäläisyydet lähentävät meitä ja erojen tunnistaminen syventää näkemystämme ja inhimillistä osaamistamme.

Pioneer-verkoston yliopisto ISCTE kutsui meidät Erasmus+ BIP (Blended Intensive Learning)-opintojakson yhteiseen suunnitteluun, etäopetukseen ja vaihtoviikolle Lissaboniin keväällä 2022. Siellä opiskelijamme toivat paikallisille esiin vahvaa osallisuusosaamistaan ja pääsivät mukaan yhteisösuunnitteluprojektiin. Huomiomme kiinnittyi yhteistyökumppanimme laajaan kestävän kehityksen ulottuvuuksien sisällyttämiseen toimintaansa.

Espanjassa osallistuimme Erasmus+-seminaariin syksyllä 2022, jossa oli mukana lasten ja nuorten kanssa toimivia tahoja Espanjan ja Suomen lisäksi mm. Puolasta ja Romaniasta. Kysymykset, jotka ovat eri maiden nuorille ajankohtaisia, ovat varsin samanlaisia. Elämässä on paljon iloa, kriisistä toiseen siirtyminen kuitenkin myös ahdistaa ja heikentää hyvinvointia. Kysymykset ovat yhteisiä, voisivatko ratkaisutkin olla?

Kotikansainvälisyyttä toteutimme Laurean sosionomikoulutuksen järjestämällä ensimmäisellä BIP-opintojaksolla Sustainability in social services now and in the future keväällä 2023. Suunnittelimme opintojakson yhdessä ISCTE – University Institute Lisbon ja DHBW- Duale Hochschule, Baden-Württemberg kollegoiden kanssa. Vaihtoviikko toteutui Laureassa Lohjan ja Tikkurilan kampuksilla. Viikon aikana meillä oli yhteistä ohjelmaa myös samanaikaisesti Laureassa vierailevien Tadzikistanin, Kosovon ja Barbadoksen edustajien kanssa. Opiskelijoita oli kv-vieraiden lisäksi myös Laurean suomenkielisistä ja degree-ryhmistä. Yhteistyö jatkuu keväällä 2025 DHBW:n ollessa organisointivuorossa. Opiskelijapalautteen mukaan tällainen opintojakso mahdollistaa erilaisten kohtaamisten ja tehtävien kautta laajaa ja monitahoista oppimista ja osaamisen syventämistä, jota on vaikea saavuttaa ilman, että on itse osallisena. Opiskelijat esittivätkin suosituksen, että kaikkien sosiaalialan opiskelijoiden tulisi suorittaa tällaisia opintoja.

Toteutimme syksyllä 2023 opintojakson lapsen oikeuksista Euroopan eri maissa yhdessä alankomaalaisen ja portugalilaisen kumppaniyliopiston kanssa. Opetus oli etänä kunkin oppilaitoksen pitäessä opetuksesta oman osuutensa. Opintojaksolla oli mukana opiskelijoita Portugalista ja Laureasta. Lisäksi saimme Laurean avoimen ammattikorkeakoulun kautta Latviasta opiskelijoita. Opintojakson opiskelijaprojektit toivat erinomaisesti esiin kulttuurisia ja yhteiskunnallisia eroja. Esimerkiksi Latvian lainsäädännön ja toimintakulttuurin erilaisuus verrattuna suomalaiseen toimintakulttuuriin yllätti monet meistä. Latvia ja Suomi ovat maantieteellisesti lähekkäin ja silti varsin kaukana toisistaan.

Olemme kannustaneet opiskelijoitamme kansainväliseen harjoitteluun, joita tehdäänkin ilahduttavan lisääntyvässä määrin. Lisäksi motivoimme opiskelijoita lähtemään yhteistyöoppilaitosten kansainvälisyysviikoille, joista keväällä 2024 toteutuikin opiskelijaryhmän matkat Belgiaan ja Alankomaihin. Olemme pyytäneet vierailuluentoja Laurean kansainvälisiä vierailijoilta, esim. Sosiaaliohjaus kouluissa -opintojaksolle saimme puheenvuoron belgialaiselta lehtorilta.

Nyt suunnittelemme yhdessä Laurean sairaanhoitokoulutuksen yhteistyöprojektia Tansaniaan. Saimme juuri rahoituksenkin! Tavoitteena on saada myös avainkumppaneitamme mukaan.

Toteuttamamme toiminnan keskiössä ovat kestävän kehityksen ulottuvuudet, kansainvälisten yhteyksien rakentaminen ja vahvistaminen sekä globaalin osaamisen ja kyvykkyyden kehittyminen. Opintojaksoillamme pedagogiikan ytimenä on laurealaisittain LbD eli Learning by Developing. Ei kannata unohtaa uusien kokemusten ja elämysten tuottamaa iloa ja oivalluksia oman ammatillisuuden kehittymiselle. Näistä saamistamme opiskelijapalautteista näkyy jo tulevaisuuteen ja työuralle suuntautuminen, ja se millaisia mahdollisuuksia opiskelijat näkevät näiden teemojen ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi työssään. Ja mitä mahdollisuuksia tämä tarjoaakaan myös aluekehitykselle!

Yhteisiä ratkaisuja

Kestävän kehityksen eteen on edelleen paljon tehtävää, esimerkiksi ilmastokriisiä ei ratkaista yhden ihmisen tai yhden valtion toimin: meidän kaikkien täytyy tehdä osamme ja mitä nopeammin olemme mukana oikeissa verkostoissa, sitä nopeammin pääsemme myös yhteiseen rakentamiseen ja ratkaisuihin. Tarvitsemme tähän uusia rakenteita. Rakenteet ovat ihmisten rakentamia ja ne myös koostuvat ihmisistä. Millaisia rakenteita me korkeakouluna voimme olla mukana rakentamassa?

Laurean tärkein tehtävä on yhteiskunnallinen vaikuttavuus ja visio 2035 on olla kansainvälisesti kilpailukykyinen työelämäkorkeakoulu (Laurea-ammattikorkeakoulu 2024). Tärkein tehtävämme ja visiomme yhdistyvät erinomaisesti kestävän kehityksen kaikkia ulottuvuuksia ja globaalia kyvykkyyttä vahvistamalla. Korkeakouluna olemme samalla sekä ensiarvoisen tärkeässä että erinomaisen kiitollisessa asemassa tämän suhteen. Ongelmat ovat ihmiskunnalle uusia ja ehkä aiempaa kompleksisempiakin. Onneksi saamme olla vahvistamassa yhä uusien opiskelijasukupolvien osaamista ja olla oppimassa yhdessä heidän kanssaan, saamme olla mukana vahvistamassa maailmankansalaisuutta (United Nations 2024). Ongelmat on tehty ratkaistavaksi ja yhteiset ongelmat on tehty yhdessä ratkaistavaksi. Mitä sinä voisit tehdä niiden eteen tällä lukukaudella?

PS. Jokaiselle laurealaiselle on mahdollista osallistua Laurean kansainvälisille viikoille, jolloin voi kasvattaa paitsi omaa verkostoa, lisätä myös yhteisen työn ymmärrystä ja sen tekemisen mahdollisuuksia.

Lähteet

URN http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024091773422

Jaa sivu