VISU Village for Sustainable Clothing -hankkeen tavoitteena on edistää nuorten kestävää vaatekulutuskulttuuria, ja koulujen kestävyyskasvatuksella on tämän tavoitteen saavuttamisessa tärkeä rooli. Olemme nostaneet hankkeessa esiin kestävyyskasvatuksen näkökulmia niin nuorten kuin opettajienkin haastatteluissa. Tässä artikkelissa syvennytään erityisesti peruskoulun ja toisen asteen opettajien haastatteluissa esiin nousseisiin näkökulmiin: miten opettajat ovat tuoneet kestävyysteemoja esiin omassa opetuksessaan, ja miten aihetta tulisi heidän mielestään opetuksessa käsitellä? Entä miten kestävä kehitys näkyy Laurean opetuksessa?
Koulut kestävyyskasvatuksen edistäjinä
VISU-hanke pyrkii edistämään nuorten kestävää vaatekulutuskulttuuria tunnistamalla ja vahvistamalla yhteistyötä ja vuorovaikutusta nuorten, koulujen ja yritysten välillä. Kouluilla on tärkeä rooli tässä, sillä koulujen kestävyyskasvatus voi vahvistaa nuorten kestävän kehityksen taitoja sekä antaa nuorille työkaluja kestävyysteemojen edistämiseen omassa arjessaan. VISU-hanke pyrkii tunnistamaan opettajien kestävyysosaamista haastattelujen avulla ja tuo esiin nuorten näkemyksiä haastatteluista ja työpajoista. Lisäksi hankkeessa on järjestetty pedagogisia työpajoja, jotka antavat opettajille uusia työkaluja ja tapoja tuoda kestävyysteemoja osaksi opetusta.
Kestävyyskasvatuksella tarkoitetaan kasvatuksen osa-aluetta, joka tukee elinikäistä oppimista niin, että ”yksilöiden tai yhteisöjen arvot, tiedot, taidot ja toimintatavat muuttuvat kestävän kehityksen mukaisiksi” (Kestävyyskasvatuksen materiaalipankki yleissivistävään opetukseen, n.d.). Kestävän kehityksen opetuksen tavoitteita määrittelee esimerkiksi Agenda 2030 -tiekartta, jossa eritellään opetukselle kolme tavoitekokonaisuutta: kognitiivinen, sosioemotionaalinen ja toiminnallinen (Opetushallitus, n.d.). Nämä tavoitteet tukevat oppijaa kestävää kehitystä edistävien tietojen, taitojen ja arvojen omaksumisessa.
Vaatetus on hyvä esimerkki aiheesta, jonka kautta kestävyyskysymyksiä voidaan käsitellä opetuksessa nuorten arkea lähellä olevalla tavalla. Lisäksi vaatetuksen kautta kestävyysteemoja voidaan käsitellä niin kognitiivisesta, sosioemotionaalisesta kuin toiminnallisestakin näkökulmasta. Kestävyyskasvatuksen merkitykseen VISU-hankkeessa voi tutustua tarkemmin aiemmassa aihetta käsittelevässä artikkelissa ”Kestävyyskasvatus tukee nuorten kestävän vaatetuskulttuurin rakentumista”. (Pöyry 2023.)
Oppilaita kannustetaan korjaamaan, kierrättämään ja perehtymään yritysten toimintaan
Haastattelimme syksyn 2023 ja kevään 2024 aikana 20 peruskoulun ja toisen asteen opettajaa. Haastateltavat olivat eri puolilta Suomea, ja joukossa oli eri aineiden, kuten käsityön, kotitalouden sekä historian ja yhteiskuntaopin opettajia. Haastattelut rakentuivat osin aiemmin hankkeessa tehtyjen nuorten haastattelujen ja niistä esiin nousseiden nuorten näkemysten pohjalle.
Opettajat keskustelivat haastatteluissa kestävyyskasvatuksesta monesta eri näkökulmasta, kuten siihen liittyvistä mahdollisuuksista ja haasteista, omasta kestävyysosaamisestaan sekä konkreettisista tavoista toteuttaa kestävyyskasvatusta omassa työssään. Lisäksi opettajille esitettiin nuorten ideoita ja toiveita kestävyyskasvatuksesta, joita he hyödynsivät myös oman ideointinsa tukena.
Haastatteluissa opettajat nostivat monipuolisesti esiin tapoja, miten he ovat tuoneet kestävän kehityksen teemaa omaan opetukseensa. Alla on muutamia esimerkkejä, miten aihetta on tuotu esiin peruskoulussa, lukiossa sekä ammattikoulussa:
- Oppilaat ovat käyneet vierailulla kierrätyskeskuksissa ja lajittelukeskuksissa
- Aihetta on tuotu esiin erilaisin tempauksin esimerkiksi lasten oikeuksien viikolla ja kestävyysaiheisiin keskittyvällä teemaviikolla
- Luokassa on ollut kenkienhoitopiste, jossa oppilaat ovat voineet huoltaa kenkiään
- Koulussa on järjestetty vaatteiden vaihtotori
- Käsityön valinnaisella kurssilla oppilaat ovat korjanneet omia vaatteitaan
- Opiskelijat huoltavat omat työvaatteensa
- Opiskelijat selvittävät, miten kiertotalous toteutuu heidän omalla alallaan
- Oppilaat hyödyntävät Sitran materiaaleja, etsivät tietoa vastuullisista yrityksistä, ja esittelevät niitä muille
- Oppilaat tekevät kurssityönä elinkaarimallin valitsemastaan tuotteesta
Osana haastatteluja opettajat kertoivat myös toiveitaan ja ideoitaan, jotka voisivat auttaa tuomaan kestävyyskysymyksiä entistä paremmin ja monipuolisemmin osaksi opetusta:
- Opetusvideo vaatteiden kiertokulusta
- Pelillistäminen
- Vierailuja yrityksiin, joilla on omaa tekstiilituotantoa, tai vaihtoehtoisesti yritykset voisivat tulla kouluihin kertomaan omasta toiminnastaan
- TikTok-videoita esimerkiksi korjaamisesta tai napin ompelemisesta
- Valtakunnallinen ”helppi”, josta saisi tukea kestävän vaatekulutuksen opettamiseen
- Vaatteiden korjaamiseen ja huoltamiseen keskittyvä viikko
Laureassa kestävä kehitys näkyy monin tavoin opetuksessa
Laurean henkilöstö kokoontui elokuussa 2024 yhteen viettämään lukuvuoden avajaisia. Osana avajaisia järjestettiin ensimmäistä kertaa hankemessut, joissa Laurean TKI-hankkeet pääsivät esittelemään toimintaansa ja tuloksiaan. Myös VISU-hanke oli mukana messuilla: nostimme esiin näkökulmia opettajahaastatteluista ja pyysimme laurealaisia kertomaan, miten kestävä kehitys näkyy heidän työssään.
Kävimme hankemessuilla hyviä ja oivaltavia keskusteluja kestävästä kehityksestä. Keskusteluissa esiin nousi esimerkiksi kestävän kehityksen teemojen integroiminen opetukseen. Lisäksi saimme kuulla erilaisia tapoja, joilla kestävyysteemat tulevat esiin Laurean opetuksessa:
- Kannustetaan opiskelijoita materiaalien kierrättämiseen ja tuunaamiseen
- Haastetaan opiskelijoita pohtimaan, millaisista yrityksistä he hakevat töitä valmistumisen jälkeen: onko yritys vastuullinen ja vastaavatko yrityksen arvot omia arvoja?
- Tehdään laadullinen elinkaarianalyysi osana kestävän kehityksen opintojaksoa
- Integroidaan kestävä kehitys osaksi palvelumuotoiluprosessia
- Perehdytään yrityksen vastuullisuusraportointiin
- Kannustetaan opinnoissa ja projekteissa etsimään kestävän kehityksen periaatteiden mukaisia ratkaisuja
Työ kestävyyskasvatuksen edistämiseksi jatkuu yhä
Hankkeessa tehdyt haastattelut ja työpajat ovat osoittaneet, että kestävyysteemat tulevat monin tavoin esiin opetuksessa. Kestävyyskysymyksiä käsitellään melko konkreettisesti esimerkiksi kierrätyksen ja korjaamisen kautta, mutta toisaalta nuoria kannustetaan myös perehtymään laajemman kestävyyteen esimerkiksi oman alansa kontekstissa. Sama näkyi myös Laurean hankemessuilla tulleissa vastauksissa: kestävyys voi ilmetä pienissä, arkipäiväisissä valinnoissa, mutta opiskelijoita kannustetaan myös ottamaan kestävyyskysymykset laajemmin huomioon omissa opinnoissaan ja työurallaan.
VISU-hankkeen työ kestävyyskasvatuksen edistämiseksi on jatkunut syksyllä 2024 kotitalousopettajille järjestettävissä kestävän kehityksen työpajoissa. Tavoitteena on tarjota opettajille uusia tapoja ja työkaluja tuoda kestävyysteemoja esiin nuorille läheisen aiheen, eli vaatekulutuksen kautta. Kestävää vaatekulutuskulttuuria tuodaan työpajoissa esiin pelillisyyttä hyödyntäen ja toiminnallisia tehtäviä ideoiden.
Lähteet