Kiertotalous koneyrityksessä: Kestävä tulevaisuus

Teksti | Anne Turunen

Kiertotalous on noussut keskeiseksi teemaksi monilla teollisuudenaloilla, ja koneyritykset eivät ole poikkeus. Kiertotalouden periaatteet tarjoavat koneyrityksille mahdollisuuden vähentää ympäristövaikutuksiaan, parantaa resurssitehokkuuttaan ja luoda uusia liiketoimintamahdollisuuksia.

Kuva: Freepik

Kävimme KIEHKURA -hankkeen (Laurea, Jamk, Turun Amk, Metropolia) tiimoilta vierailulla Konerengas Oy:lla ja jututtamassa toimitusjohtaja Jukka Holappaa kiertotalouden hyödyistä ja haasteista. KIEHKURA-hankkeessa keskitytään koneiden ja laitteiden kiertotalouden mukaisen käytön ja tuotekehityksen edistämiseen julkisen hankinnan keinoin. Tällä tavoin pidennetään laitteiden käyttöikää, parannetaan käyttöastetta ja tuetaan yritysten tutkimus- ja kehitystyötä. Samalla vähennetään jätteen syntymistä sekä lisätään uusiomateriaalien, komponenttien ja osien hyödyntämistä.

Koneiden elinkaari ja kierrätys

Koneyrityksissä maatalouskoneet, kuten traktorit, tulevat usein vaihdossa, kun niiden käyttöikä on täyttynyt, Holappa toteaa. Työtunteja kertyy yleensä 5000–10000 ennen kuin koneet vaihdetaan uusiin. Kun koneiden käyttöaika on täysi, ne myydään romuttamoon, josta yritys saa jonkin verran rahaa. Joskus vanhoille koneille on jatkokäyttöä esim. Puolan markkinoilla. Traktorien arvo uutena tippuu nopeasti, mutta jossain kohtaa ne saavuttavat tietyn hintatason, joka säilyy. Traktorin elinikä voi olla jopa 50 vuotta, josta 30 vuotta työkäytössä ja sen jälkeen mahdollisesti harrastekäytössä.

Nykyään traktoreiden ja muiden maatalouskoneiden huolto on yhä teknisempää, kertoo Holappa, eikä isäntä itse voi enää huoltaa niitä. Huolto on usein merkkikohtaista, mikä varmistaa, että koneet pysyvät hyvässä kunnossa, ja toimivat tehokkaasti. Tämä menettely varmistaa myös sen, että esimerkiksi osat ja öljyt menevät Konerenkaan kautta oikealla tavalla kierrätykseen.

Kierrätys ja uudelleenkäyttö

Holappa kertoo, että kun koneet eivät enää kelpaa markkinoille, ne puretaan romuttamolla ja osat laitetaan uudelleen kiertoon. Suurin osa koneista menee eteenpäin halvemmalla eri käyttäjäkunnille, kuten Puolaan, jossa maatalous on pienempää ja alkeellisempaa, tai Latviaan, Liettuaan ja Viroon. Renkaat kierrätetään esimerkiksi räjähdysmatoiksi, ja vanhat koneet laitetaan metallin kierrätykseen.

Koneyritykset voivat suunnitella laitteensa modulaarisiksi, jolloin yksittäisiä osia voidaan helposti vaihtaa ja päivittää ilman, että koko laite tarvitsee korvata uudella. Käytöstä poistettuja laitteita voidaan kunnostaa ja myydä uudelleen, mikä vähentää jätteen määrää ja pidentää tuotteiden elinkaarta. Seinäjoen konerengas Oy:n toimitusjohtaja Jukka Holappa on huomannut, että Seinäjoen ammattikorkeakoulun harjoittelijat ja kesätyöläiset ovat mielellään mukana tässä prosessissa.

Koneet voidaan suunnitella modulaarisiksi, jolloin yksittäisiä osia voidaan helposti vaihtaa ja päivittää.

Päästönormit ja polttoaineet

Traktorien päästönormit ovat kiristyneet, ja nykyään ne kuuluvat Stage V -päästöluokitukseen, joka koskee työkoneiden moottoreiden päästöjä ja on ollut voimassa vuodesta 2019 alkaen. Se asettaa tiukempia päästörajoja erityisesti typenoksideille (NOx) ja hiukkaspäästöille. (Koneluokitus)

Vaikka polttoöljyä käytetään vielä, metaanilla käyviä traktoreita on jo sarjatuotannossa. Tankkauspisteitä ei kuitenkaan ole tilojen lähellä, ja metaanilla käyvien traktoreiden käyttöaika tankkausten välillä on lyhyt, vain 2-3 tuntia, kun taas polttoöljyllä käyttöaika on 8-10 tuntia Holappa tarkentaa eri tankkausmuotojen eroja. Joillain tiloilla on biokaasulaitoksia, joissa biokaasua jalostetaan polttoaineeksi. Mm. Lapinlahden Porkkalan kylään on nousemassa biokaasulaitos, johon lanta johdetaan suoraan putkea pitkin 1400 eläimen navetasta.

Konerenkaan kiertotaloutta tutkimassa Laurean KIEHKURA -hankkeen Anne Turunen ja SEAMKin RATKI-hankkeen Taru Huhtala.

Saimme käynnin myötä KIEHKURA-hankkeelle ensimmäisiä ajatuksia siitä, miten konealan kiertotalous toimii, ja mitä tulisi parantaa. Jatkamme hankkeen myötä tilanteen kartoittamista alalla, sekä lähdemme suunnittelemaan toimenpiteitä. KIEHKURA-hankkeessa tavoitteenamme on luoda kiertotalouden mukaisia perustason hankintakriteereitä ja kiertotalouden mukainen innovatiivinen hankintaprosessi kiertotalouden edistämiseksi julkisissa kone- ja laitehankinnoissa.

Lähteet

  • Jukka Holappa, haastattelu Anne Turusen ja Taru Huhtalan kanssa, 6. kesäkuuta 2025, Seinäjoki
  • Koneyrittäjät Ry, Infra Ry. Koneluokitus. Viitattu 4.7.2025. https://www.koneluokitus.fi/stage-paastoluokitus
URN http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025082183821

Jaa sivu