Kurkistus laurealaiseen etiikkaan

Teksti | Karoliina Nikula , Annu Haho , Linda Hart , Soile Juujärvi , Mila Kajas-Virtanen

Laureassa on tammikuussa 2024 perustettu Eettisen ajattelun teematiimi. Etiikkaa on toki edistetty Laureassa pitkään ennen teematiimiäkin. Teematiimin tarkoitus on koota yhteen ja edistää laurealaista etiikan osaamista. Kerromme tässä artikkelissa Laureassa tehdystä etiikkaan liittyvästä työstä ja katsomme myös eteenpäin, mihin haluamme etiikan saralla mennä.

kuvituskuva.
Kuva Rosy / Bad Homburg / Germany Pixabaystä

Mitä etiikalla ymmärretään?

Usein etiikkaan liittyvät tekstit aloitetaan määrittelyllä siitä, mitä etiikalla oikeastaan tarkoitetaan, sillä terminä etiikka saattaa tarkoittaa ihmisille eri asioita. Tieteen termipankin (2024) mukaan ”etiikka on filosofian osa-alue, joka tutkii moraalia ja hyvää elämää. Etiikassa tutkitaan hyvää, pahaa, oikeaa, väärää, moraalisen toiminnan perusteita.” Tutkimusalana etiikka tutkii moraalia ja siihen liittyviä kysymyksiä, oikeaa ja väärää, hyvää elämää sekä arvoja.

Kun arvot ja normit joutuvat törmäyskurssille, syntyy eettinen ongelma. Moraali on ihmisen henkilökohtainen käsitys oikeasta ja väärästä, kun taas etiikka on reflektoitu ja systemaattinen näkemys oikeasta ja väärästä tietyllä aihealueella. Moraalipsykologia tutkii ihmisten ajattelua ja käyttäytymistä moraalisissa ja eettisissä kysymyksissä, kun taas normatiivinen etiikka ottaa kantaa siihen, mikä on oikeaa ja väärää. Ammattietiikka edustaa ammatillisen yhteisön näkemystä oikeasta ja väärästä tai tavoiteltavasta toiminnasta omaan alaan liittyvissä kysymyksissä. Usein ammatilliset yhteisön näkemykset on kiteytetty arvoiksi tai eettisiksi periaatteiksi tai konkreettisiksi ohjeiksi (vertaa code of conduct). (Juujärvi, Myyry & Pesso 2007).

Laureassa etiikka voidaan ymmärtää yhteisesti jaetuiksi arvoiksi, ihanteiksi sekä käsityksiksi siitä, mikä on hyvää ja oikein. Nämä käsitykset eivät ole vain tavoitteita, vaan myös velvollisuuksia, joita haluamme aktiivisesti tuoda esiin ja edistää niin ammattikorkeakoulussa kuin laajemmassa suomalaisessa yhteiskunnassa, sekä paikallisesti että globaalisti.

Katsaus taaksepäin

Laureassa on ollut etiikan kehittämisestä ja tutkimisesta intohimoisesti kiinnostuneita henkilöitä, jotka ovat sijoittuneet organisaation eri puolille erilaisiin tehtäviin. Siten etiikkaan liittyvä asiantuntijuus on ollut pistemäistä. Laureassa on toteutettu korkealaatuista tutkimus- ja kehittämistoimintaa erityisesti sosiaali- ja terveysalan etiikan pedagogiikan ja kompetenssien sekä kyberturvallisuuden eettisten kysymysten parissa. Ongelmana on ollut se, että tutkimus- ja kehittämishankkeissa tuotettu uusi tieto ja osaaminen vain harvoin ovat levinneet hankehenkilöstön ja heidän opetustyönsä ulkopuolelle. Laureassa on kokeiltu yksittäisiä ammattietiikkaan liittyviä innovatiivisia opetusmenetelmiä, jotka eivät kuitenkaan ole saavuttaneet laajempaa tietoisuutta. Näistä esimerkkinä on verkkopohjaiset dilemmakeskustelut (Juujärvi & Myyry 2022).

Laurealla on ollut myös isoja hankkeita, kuten Strategisen tutkimusneuvoston rahoittama DigiIn-hanke (DigiIn n.d.), jota on ohjannut vahva arvopohja. Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamassa VoimaProfi-hankkeessa (VoimaProfi n.d.) tutkittiin ja kehitettiin kansalaisia osallistavia tutkimus – ja kehittämistyön lähestymistapoja ja menetelmiä. Niin ikään SHAPES-hankkeessa edistettiin myös eettisiä kysymyksiä (SHAPES n.d.).

Tutkimuseettisen osaamisen lisäämiseksi Laureassa on hiljattain laadittu MOOC-kurssi, Tutkijan ABC verkkokurssi, jonka jokainen laurealainen voi suorittaa ja saada siitä osaamismerkin (Open Badge Passport). Laurealaista etiikan osaamista ja hankkeita on koottu myös toimitettuun teokseen Ethics as a resource Examples of RDI projects and educational development (Nikula, Sarlio-Siintola & Kallunki 2020).

Eettisen ajattelun teematiimin nykyinen tilanne

Laurean eettisen ajattelun teematiimi on perustettu tammikuussa 2024 kokoamaan laurealaista etiikan alan osaamista ja kehittämään sitä yhdessä eteenpäin. Eettisen ajattelun teematiimin tavoitteena on edistää arvotietoisuutta ja eettistä osaamista Laurean TKI-hankkeissa ja koulutuksessa. Tämä voi käytännössä tarkoittaa esimerkiksi hankeideointia, pedagogista kehittämistä ja verkostoitumista niin Laurean sisällä kuin ulkopuolella entistä arvolähtöisemmin. Eettisen ajattelun teematiimi pyrkii omalla toiminnallaan verkottamaan Laurean etiikan osaajia ja jakamaan keskinäistä osaamista, tekemään näkyväksi laurealaista eettistä osaamista sekä vahvistamaan poikkitieteellistä ja reflektoivaa lähestymistapaa eettisiin yhteiskunnallisiin haasteisiin. (Laurea etiikan teematiimin kuvaus n.d).

Teematiimi pyrkii myös nostamaan keskusteluun yhteiskunnallisesti ajankohtaisia eettisiä ilmiöitä, näin esimerkiksi Digitaalinen syrjäytymisen (DigiOn -hanke n.d.) ja kokemusasiantuntijuus (Kokemusasiantuntijat verkossa -hanke n.d.) -hankkeissa. Yhtä lailla eettistä näkökulmaa halutaan nostaa esiin pedagogiikan, kestävän kehityksen, tekoälyn tai kehittämishankkeiden teoreettisessa ja menetelmällisessä osaamisessa. Tarkoituksena on kannustaa laurealaisia vaihtamaan ajatuksia, jakamaan hiljaista tietoa, kirjoittamaan ja ajattelemaan yhdessä. Tämä vahvistaa yhteistä arvopohjaa ja visiota/työnäkyä/työn merkityksellisyyden kokemusta.

Teemaryhmässämme on moni- ja poikkitieteellinen kiinnostus etiikan alan kysymyksiin. Kysymme teemaryhmässä asioiden merkitystä ja tarkoitusta, pohdimme tutkimusetiikkaa ja ammattietiikkaa sekä arvostamme erilaisia lähestymistapoja etiikkaan. (Laurean etiikan teematiimin kuvaus n.d.). Haastamme myös toisiamme reflektoimaan omia tiedon tai asenteiden alkuperää sekä käsityksiämme hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä. Teematiimissä ajattelemme, että on olennaista kysyä etiikan kannalta relevantteja kysymyksiä silloinkin, kun vastausta ei ole näköpiirissä. Kysymme rohkeasti myös kysymyksiä, joita ei välttämättä haluttaisi kuulla – sillä monet etiikkaan liittyvät kysymykset ja asiat eivät suinkaan ole kivoja ja helppoja. Laurealla on jo paljon kokemusta kansainvälisten tutkimus- ja kehityshankkeiden ns. etiikkapaketeista (esimerkiksi Horizon-hankkeet kuten SHAPES), niiden ohella pyrimme myös teemaryhmänä edistämään ja mahdollistamaan etiikkaan liittyvää tutkimus- ja julkaisutoimintaa.

Laurean keskeiseen osaamiseen liittyy teemoja, joissa hankesuunnittelun ja -työskentelyn, koulutustoiminnan ja tiedontuotannon keskiössä on haastavia teemoja kuten kokemusasiantuntijuus (esim. rikos- ja päihdetaustaiset kokemusasiantuntijat). Kokemusasiantuntijuus muilla osa-alueilla kuten lastensuojelu tai terveyspalvelujen asiakaskokemukset ovat myös eettistä pohdintaa ja edellyttävät vastuullista hanketoimintaa. Kokemusasiantuntijuuteen liittyvää osaamista ja tietoa on koottu Kokemustiedon keskuksen verkkosivuille (Kokemustiedon keskus 2024).

Tulevaisuuden suuntaviivoja

Teematiimissä käytyjen keskustelujen perusteella etiikan teematiimillä on selkeä ja konkreettinen rooli foorumina, jossa jaetaan sekä organisaation sisäistä että muuta ajankohtaista tietoa esimerkiksi tutkimusetiikkaan ja tietosuojaan liittyvistä käytännöistä. Opinnäytteiden tekemiseen, kehittämishankkeisiin ja tutkimustyöhön liittyvät käytännöt sen osalta mitä tulee henkilötietojen keräämiseen, tallentamiseen ja hävittämiseen ovat hyvin saman tyyppisiä. Pohja vastuulliselle ja kestävälle tutkimus- ja kehittämistoiminnalle luodaan jo opintojen aikana. Sitä tarvitaan ja sitä tulee ylläpitää työelämässä, tiedontuotannossa ja myös vapaa-ajan toiminnassa esimerkiksi yhdistys- ja harrastustoiminnassa.

Laureassa haluamme olla mukana kehittämässä työelämän ja eri ammattilaisten eettistä osaamista työhyvinvoinnin, asiakaspalvelun ja johtamisen saralla. On tärkeä ymmärtää, millaiset ovat työelämän vaatimukset, haasteet ja mahdollisuudet. Yhtä lailla on tarpeellista nähdä kunkin organisaation ja yksittäisen henkilön voimavarat ja kyvyt edistää paitsi työyhteisön myös omaa eettistä kyvykkyyttä. Toimintaympäristö sekä -kulttuuri kohtaavat yllättäviä muutoksia, asiakkaiden odotukset ja tarpeet niin ikään muuttuvat. On tarpeen kysyä, millaista eettistä osaamista tulevaisuuden ammattilaisilta edellytetään?

Eettisen osaamisen ennakointi onkin näin ollen keskeinen kehittämistyön ja opetuksen fokus Laureassa. Tämä edellyttää vahvaa substanssin tuntemusta, asiakkaiden ja työntekijöiden tarpeiden tunnistamista sekä jaettua visiota yhteisestä hyvästä ja oikeudenmukaisuuden toteutumisesta. Millainen on yhteiskunta, työelämä ja työyksikkö, joissa haluan työskennellä tai millaisia ovat kollegat tai asiakkaat, joiden kanssa haluan tehdä työtä? Millaiset ovat ne arvot, jotka sitovat kaikkia yhteen?

Toivotamme Eettisen ajattelun teematiimiin mukaan kaikki etiikasta kiinnostuneet kollegamme Laureassa. Teemme mielellään yhteistyötä myös muiden korkeakoulujen, sidosryhmien ja esim. Laurean Avainkumppaneiden kanssa.

Lähteet

URN http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024101180011

Jaa sivu