Miten korkeakoulun tulisi edelleen kehittyä? Se on kysymys, jonka rehtori esittää itselleen – ei vain uuden lukuvuoden alkaessa vaan miltei vuoden jokaisena päivänä.
Ammattikorkeakoululain (4 §) mukaan ammattikorkeakoulun tehtävänä on antaa työelämän ja sen kehittämisen vaatimuksiin korkeakouluopetusta ammatillisiin asiantuntijatehtäviin. Ammattikorkeakoulun tehtävänä on lisäksi harjoittaa ammattikorkeakouluopetusta palvelevaa sekä työelämää ja aluekehitystä edistävää ja alueen elinkeinorakennetta uudistavaa soveltavaa tutkimustoimintaa, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa.
Vastataksemme ammattikorkeakoululain korostamaan vaatimukseen aktiivisesta työelämäyhteistyöstä, korkeakoulumme on jo yli kahden vuosikymmenen ajan toteuttanut opetuksessaan kehittämispohjaista oppimista eli Learning by Developing (LbD) -toimintamallia. LbD-mallissa lähtökohtana on aina aito työelämän kehittämistyöhön tai Laurean tutkimus, kehittämis- ja innovaatiohankkeeseen (TKI) liittyvä kehittämistehtävä. LbD on tuonut työelämäyhteistyön ja työelämän organisaatiot osaksi oppimista ja Laurean opetusta korkeakoululle asetetun tehtävän mukaisesti. Korkeakoulullamme on siten toiminta-alueellaan laaja yhteistyöyritysten ja -organisaatioiden verkosto, jonka kokemuksia ja tyytyväisyyttä korkeakoulu on hyödyntänyt säännöllisesti toteutettavalla sidosryhmätutkimuksella jo yli vuosikymmenen ajan.
Laurea-ammattikorkeakoulun 2035-strategian mukaisesti korkeakoulun missiona on luoda kestävää tulevaisuutta yhdessä työelämän kanssa ja sen visiona on olla kansainvälisesti kilpailukykyinen työelämäkorkeakoulu vuonna 2035. Työelämäyhteistyön vahvistaminen on siten yhä korkeakoululle tärkeä tavoite ammattikorkeakouluille laissa asetetun tehtävän mukaisesti. Tätä tahtotilaa kohti korkeakoulu etenee tavoitteellisesti hyödyntäen avainkumppanuusmalliaan ja oppimalla aktiivisesti saamastaan palautteesta. Eri toimialoja edustavia avainkumppaneita, joiden esittelyt ovat korkeakoulun verkkosivuilla, on yhteensä yli 100. Korkeakoulun tuloskehitys on ollut viime vuosina rohkaisevan positiivinen, josta kertoo Laurea-ammattikorkeakoulun vuosikatsaus 2024, joka on luettavissa myös erillisenä pdf-julkaisuna.
Laurea-ammattikorkeakoulussa toteutettiin keväällä 2024 Excellence Finlandin kanssa yhteistyössä EFQM-mallin mukainen ulkoinen arviointi, jonka keskiössä oli tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta (TKI-toiminta). Laurea saavutti arvioinnissa ennätykselliset 502 pistettä, joka on 65 pistettä enemmän kuin vuonna 2022 tehdyssä arvioinnissa. Samalla Laurean tähtiluokitus nousi neljästä tähdestä viiteen. Vaikka kilpaillun ulkoisen T&K-rahoituksen volyymi laski vuonna 2024 6,7 miljoonaan euroon edellisen vuoden huipputasosta (2023: 8,2 M€), oli tulos vähintäänkin hyvä.
Ammattikorkeakoulututkintoja Laureassa valmistui vuonna 2024 enemmän kuin koskaan aiemmin, yhteensä 1942 tutkintoa (2023: 1867). Myös ylempiä ammattikorkeakoulututkintoja suoritettiin Laureassa vuonna 2024 ennätysmäärä, yhteensä 440 (2023: 410). Laurean tutkintokoulutuksen ensisijaisten hakijoiden määrä oli 4,3 (v. 2023 4,2) yhtä aloituspaikkaa kohden kevään 2024 yhteishaussa. Korkeakoulun vetovoima oli siten maan ammattikorkeakoulujen korkein ja myös opiskelijoiden koulutuksesta antama palaute kehittyi positiivisesti vuonna 2024, vaikka suoritettujen tutkintojen määrä kasvoi.
Laurean liiketoiminnan liikevaihto lukuun ottamatta opetusravintola BarLaurean toimintaa oli vuonna 2024 4,2 M€. Liiketoiminnan liikevaihto on kasvanut noin 45 % edellisvuodesta (2023 2,9 M€). Kasvu muodostuu laajentuneesta koulutusviennistä, joka on noin kaksinkertaistunut edelliseen vuoteen verrattuna. Laurea-ammattikorkeakoulu Oy:n taloudellinen liiketulos oli toimintavuodelta 2024 merkittävästi talousarviossa suunniteltua positiivisempi (n. +1 ,57 M€). Tilikauden tulos, jossa ovat mukana varainhankinnan tuotot ja kulut sekä sijoitustoiminnan tuotot ja kulut, oli noin +6,34 M€.
Korkeakoulussamme on vuodesta 2016 lähtien koottu ja julkaistu myös Laurean yhteiskunnallinen vaikuttavuus ja vuorovaikutus -raportti. Vuosikatsauksen tapaan se on luettavissa myös erillisenä pdf-julkaisuna. Vuonna 2024 yhdeksännen kerran ilmestyneeseen raporttiin on aiempien vuosien tapaan koostettu esimerkkejä toimintamalleista ja -muodoista, joilla korkeakoulu on tuottanut yhteiskunnallista vaikuttavuutta toimintavuoden aikana. Nämä esimerkit toivottavasti innoittavat niin koko korkeakouluyhteisöä kuin nykyisiä ja uusia yhteistyökumppaneita sekä muita sidosryhmiä aktiiviseen korkeakouluyhteistyöhön ja kehittämään eteenpäin toimintamalleja ja -muotoja, joilla voi yhdessä kehittää maailmasta yhä toimivampaa ja kestävämpää.
Laurean rehtorina ei voi kuin todeta, että korkeakoulun henkilökunta on tehnyt upeaa työtä ja vaikuttavia tuloksia! Lämmin kiitos kaikille kollegoille ja koko korkeakouluyhteisölle sekä myös yhteistyökumppaneillemme.
Palaan kuitenkin alussa esittämääni kysymykseen eli missä korkeakoulun tulisi kehittyä tulevaisuudessa? Laurean nykyisessä 2035 -strategiassa tunnistetaan korkeakoululle neljä kriittistä muutostarvetta: 1. Yhteiskunnan kasvava osaajapula edellyttää uudistumista ja tulevaisuuden kansainvälisen työelämäosaamisen kehittämistä, 2. Laskeva julkinen rahoitus edellyttää kestävää kansainvälistä kasvua, 3. Tulevaisuus vaatii systemaattisen ja vastikkeellisen yritysyhteistyön tiivistämistä ja 4. Kestävä uudistuminen tapahtuu digitaalisuutta ja teknologiaa hyödyntämällä.
Laureassa on ollut jo vuosia käytössä sekä yhteisöllinen että iteratiivinen strategiaprosessi, jossa on säännöllisesti arvioitu uudelleen niin korkeakoulun missiota, visiota kuin kriittisiä muutostarpeita muuttuvassa toimintaympäristössä. Strategiaprosessi käynnistyy jälleen kahden vuoden tauon jälkeen tämän lukuvuoden 2025-2026 aikana ja toivon koko korkeakouluyhteisön, kumppaneidemme sekä sidosryhmiemme esittävän yhdessä kanssamme kysymyksen, miten korkeakoulumme tulisi kehittyä tulevaisuudessa?