Monimuotoisuutta opetukseen

Teksti | Outi Loikkanen

Oppijoiden moninaisuus asettaa haasteita ja mahdollisuuksia opetuksen suunnitteluun. Jokaisella opiskelijalla on erilaiset taidot, lähtökohdat ja oppimistarpeet, jotka vaikuttavat heidän oppimisprosessiinsa. Oppimisvaikeudet, kognitiiviset rajoitteet, vammat ja kielitaito ovat tekijöitä, jotka voivat hankaloittaa tiedon omaksumista perinteisissä opetustilanteissa. Miten opettaja voi varmistaa, että jokainen oppija pysyy mukana ja saa tarvitsemansa tuen? Tässä artikkelissa tarkastellaan, miten opetuksen monipuolistaminen voi auttaa luomaan yhdenvertaiset oppimismahdollisuudet kaikille oppijoille.

Kuva Gerd Altmann Pixabaystä

Erilaiset oppijat tarvitseva monimuotoista opetusta

Opetustilanteeseen osallistuu opiskelijoita hyvin erilaisilla taustoilla ja valmiuksilla. Oppimisvaikeudet ovat yleisiä, sillä 10–20 prosentilla väestöstä on jonkinlaisia oppimisen vaikeuksia. Oppimisvaikeudet voivat tulla esiin lukemisen ja kirjoittamisen lisäksi mm. digitaalisten välineiden käytössä, asioiden hahmottamisessa ja keskittymiskyvyssä. (Erilaisten oppijoiden liitto 2024.) Myös erilaiset vammat, kognitiiviset rajoitteet ja esimerkiksi kielitaito vaikuttavat siihen, miten hyvin opetuksesta pystyy omaksumaan tietoa.

Oppijoiden erilaiset taidot ja lähtökohdat asettavat haasteita opetuksen suunnittelulle. Miten varmistaa, että kaikki oppijat pysyvät mukana? Universal Design for Learning (UDL) -viitekehys (CAST 2024) auttaa ottamaan huomioon erilaiset oppijat opetuksen suunnittelussa. Sen avulla voidaan tarjota yhdenvertaiset oppimismahdollisuudet esittämällä tietoa eri tavoin ja tarjoamalla joustavia tapoja näyttää osaaminen. Kun opiskelijoille annetaan vaihtoehtoja, he voivat valita itselleen sopivimmat tavat oppia ja osoittaa osaamisensa, mikä lisää heidän sitoutumistaan opiskeluun (CAST 2024).

Esimerkkejä monimuotoisista tavoista esittää opetussisältöä ovat tekstin täydentäminen selkeillä kuvilla ja kaavioilla, videoiden tekstitys sekä mahdollisuus kuunnella tekstiä. Itseopiskelumateriaalin tulisi olla myös helposti muokattavissa opiskelijan tarpeiden mukaan. Esimerkiksi tekstin ja kuvien kokoa tulisi voida suurentaa, videon puhenopeutta hidastaa tai nopeuttaa, ja opiskelijan tulisi pystyä pysäyttämään tai jatkamaan materiaalin käyttöä omassa tahdissaan. (CAST 2024; Evmenova 2018, 158.)

Osaamisen osoittamista voidaan monipuolistaa tarjoamalla erilaisia tapoja palauttaa tehtäviä. Jos tavoitteena ei ole harjoitella kirjoittamista ja oikeinkirjoitusta, vaan varmistaa sisällön ymmärtäminen, voi kirjallisen raportin sijaan sallia esimerkiksi tehtävän palauttamisen videona tai käsitekarttana (CAST 2024). Arvioinnin tulisi keskittyä tehtävän sisältöön, ei palautusmuotoon tai työn pituuteen. Opettajan on tärkeää kertoa etukäteen selkeät arviointikriteerit (Evmenova 2018, 154). Lisäksi opiskelijoille voi antaa mahdollisuuden valita, palauttavatko he tehtävän yksin vai ryhmässä (CAST 2024).

Kuntoutussäätiö (2021) on koonnut oppimisvaikeus.fi-verkkosivuille tietoa erilaisista oppimisvaikeuksista ja mistä niihin voi saada tukea. Oheisessa kuviossa 1 on Kuntoutussäätiön (2021) kokoamia keinoja oppimisen tueksi. Samat keinot, kuten tekstin kuuntelu ja tehtävien aikataulutus ja pilkkominen pienempiin osiin nousevat esiin myös CASTin (2024) UDL-viitekehyksessä. Lisää keinoja oppimisen tueksi ja opetuksen monipuolistamiseen on koottu opettajille suunnattuun Oppiminen kuuluu kaikille -työkirjaan, joka toteutettiin osana opetushallituksen rahoittamaa Laurean Oppiminen kuuluu kaikille -hanketta.

Kuntoutussäätiön tuottama infograafi kehottaa hyödyntämään tekniikkaa oppimisen tukena ja löytämään itselleen sopivat työskentelytavat ja oppimiseen sopivan ympäristön.
Kuvio 1. Keinoja ja välineitä oppimiseen. (Kuntoutussäätiö 2021)

Opettaja monimuotoisen opetuksen mahdollistajana

Monimuotoisuuden lisääminen opetuksessa voi aluksi tuntua haastavalta. Opettajat saattavat pohtia, kuinka aika riittää suunnittelemaan erilaisia tehtävävaihtoehtoja, antamaan enemmän palautetta ja tarkistamaan yksilötehtäviä ryhmätöiden sijaan (Kearney 2022, 41).

Kuitenkin, kun erilaisia vaihtoehtoja on tarjolla alusta asti, erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden pyyntöjä tulee vähemmän. Hyvin suunniteltu opetus ja selkeät arviointikriteerit helpottavat opettajan työtä, ja palautteen antaminen on helpompaa, kun sitä voi verrata ennalta määriteltyihin kriteereihin (Evmenova 2018, 161).
Nykyteknologia tukee monimuotoisuutta ilman, että opettajan työmäärä kasvaa. Esimerkiksi tekstiä voi kuunnella selaimen lue ääneen -toiminnolla tai kääntää toiselle kielelle selaimen käännöstyökalun avulla (Ralabate 2016, 39).

Monimuotoisuus lisää joustavuutta sekä opiskelijoille että opettajalle. Se voi olla aluksi haaste, erityisesti jos opettaja on tottunut käyttämään samoja opetusmenetelmiä. Toisaalta monimuotoisuus rikastuttaa opettajan työtä ja kehittää ammattitaitoa, mikä hyödyttää sekä nyt että tulevaisuudessa (Evmenova 2018, 163).

Oheisessa kuviossa 2 on esimerkkejä siitä, mitä monimuotoisuus voi tarkoittaa opettajalle.

”Kuva esittää asioita, jotka opettajaa voivat mietityttää monimuotoisen opetuksen tuottamiseen liittyen. Näitä asioita on pohdittu tekstissä ennen kuvaa.”
Kuvio 2. Opettaja monimuotoisen opetuksen tuottajana. (Loikkanen 2023, kuvio tuotettu osana Oppiminen kuuluu kaikille -hanketta)

Lopuksi

Monimuotoisuuden huomioiminen opetuksessa ei ole vain erityistukea tarvitsevien oppijoiden etu, vaan se hyödyttää kaikkia oppijoita. Kun opettaja tarjoaa erilaisia tapoja omaksua tietoa ja osoittaa osaamista, jokaisella opiskelijalla on paremmat mahdollisuudet löytää itselleen sopiva tapa oppia ja sitoutua oppimiseen. Monipuolisesti suunniteltu opetus kehittää myös opettajan osaamista ja johtaa pitkällä tähtäimellä parempiin oppimistuloksiin.

Lähteet

URN http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024091773425

Jaa sivu