MOOCien ylläpito — Katsaus taustalla tapahtuviin prosesseihin

Teksti | Niklas Leppä

MOOCit ovat varmasti monille tuttuja, mutta mitkä ovat ne prosessit, jotka pitävät Laurean laajaa MOOC-tarjontaa käynnissä ja sujuvana?

kuvituskuva.
Kuva 1: Meeboonstudio / Adobe Stock (Laurean Education-lisenssi)

Laurea tarjoaa useita maksuttomia MOOCeja. MOOCit eli Massive Open Online Courses ovat verkkokursseja, jotka ovat Laureassa kaikille avoimia, maksuttomia ja itsenäisesti suoritettavia automatisoituja verkkokursseja. Kursseja voi suorittaa Laureassa Canvas- ja DigiCampus-verkko-oppimisympäristöissä. MOOCit ovat tärkeä osa Laurean verkko-opintojen tarjontaa, ja niitä tuleekin joka vuosi lisää. Laurea pyrkiikin lisäämään laadukkaita ja avoimia opintoja tarjonnassaan (Laurea 2019). MOOCien järjestämiseen tarvitaan tukitoimia, kuten ylläpito, jotta Laurean (2024) uuden strategian mukaiset tavoitteet kuten opiskelijoiden tarpeisiin vastaavien jatkuvan oppimisen sisältöjen tarjoaminen ja digitalisoimisen hyödyt voidaan saavuttaa tehokkaasti.

MOOCien taustalla toimii Laurean dCellin MOOC-tiimi, jonka tehtäviä ovat automatisoitujen ja puoliautomatisoitujen opintojen kehittämisen digipedagoginen tuki ja MOOCien ylläpito. Digipedagoginen tuki keskittyy enemmän MOOCien kehittämisvaiheeseen, ja he tarjoavatkin lukukausittain Laureassa sisäisesti MOOC-koulutusta niille, jotka haluavat rakentaa MOOCeja. Koulutus on avoin niin lehtoreille kuin myös hankkeiden edustajille. MOOC-tiimin toinen puolisko on ylläpito, jonka tehtävänä on varmistaa MOOC-opintojaksojen sujuva toiminta.

Laureassa on erilaisia verkkokursseja, mutta MOOC-tiimin ylläpitoon voidaan ottaa vain automatisoidut MOOCit. Automatisoiduilla MOOCeilla tarkoitetaan opintojaksoja, joissa arvioinnit ovat automatisoituja ja opintojakso on opiskelijan itsenäisesti suoritettavissa paikasta ja ajasta riippumatta. Jos opintojakso on ns. puoliautomatisoitu eli sisältää erikseen arvioitavia tehtäviä (esim. esseet tai projektit) tai muita erikseen hallinnoitavia toimia, ei opintojaksoa voida ottaa MOOC-tiimin ylläpidettäväksi, sillä ylläpidon prosessit ovat kehitetty automatisoitujen MOOCien ympärille.

Ylläpidon prosessit

Avataan seuraavaksi hieman, mitä nämä ylläpidon eri prosessit sisältävät. MOOCien ylläpidon pääasialliset vastuut ovat ilmoittautumisten ja suoritusten kirjaukset, opintojen suorittamiseen liittyvä ja muu opiskelijaviestintä sekä toteutusten luominen Peppiin ja työtilojen luominen oppimisalustoille sekä niiden hallinnointi. Vastuuopettajat vastaavat opintojakson aihesisältöön liittyvistä kysymyksistä, testien lisäyritysten myöntämisestä, opiskelijapalautteen käsittelystä sekä opintojakson sisällön päivittämisestä.

MOOC-tiimi huolehtii kursseille ilmoittautuneiden hyväksymisestä. Ylläpitäjä tarkistaa, että opiskelija on oikeutettu ilmoittautumaan opintojaksolle. Joillakin kursseilla voi olla ehtoja tai rajoituksia opintojaksolle osallistumisen suhteen. Tyypillisimpiä esimerkkejä tästä ovat mm. opintojaksot, joista on olemassa eri versioita (AMK ja YAMK) tai ne on rajattu tietyn opiskelijajoukon suoritettavaksi. Ylläpitäjä hylkää virheelliset ilmoittautumiset ja ohjaa tarvittaessa opiskelijat oikeille kursseille.

Suoritusten kirjaukset ovat prosessi, jota tehdään jatkuvasti ylläpidon toimesta. MOOC-tiimin ylläpitämillä kursseilla on yleensä käytössä ns. loppupalikka. Loppupalikan tarkoitus on toimia merkkinä ylläpitäjälle, että opiskelijan suoritus on valmis ja suorituksen voi kirjata Peppiin. Opiskelija pääsee loppupalikkaan, kun hän on suorittanut vaadittavat ehdot (useimmiten, että tarvittavat tehtävät on suoritettu ja niistä saatu tarvittavat arvosanat tai pisteet). Näin ylläpitäjän ei enää tarvitse erikseen tarkistaa yksittäisiä tehtäviä tai laskea pisteitä, vaan voi luottaa siihen, että opintojakso on suoritettu hyväksyttävästi opiskelijan toimesta. Loppupalikan suorittamisesta tulee ilmoitus (Canvas) tai lähtee sähköposti (DigiCampus) ylläpitäjälle. Ylläpitäjät eivät tee opintojaksoilla minkäänlaista arviointia koskien opiskelijoiden suorituksia, vaan he tarkistavat automatisoitujen arviointien pohjalta saavutetut arvosanat opintojakson arvosanakirjasta ja kirjaavat ne Peppi-järjestelmään. Automatisoidun arvioinnin suunnittelu ja toteutus on opinnon vastuuopettajan vastuulla. Opinnot kirjataan Peppiin viimeistään viikon kuluessa suorituksesta, mutta käytännössä kirjaukset tapahtuvat nopeammin. Suorituskirjausten automatisointi on myös työn alla järjestelmä tasolla.

Ylläpitäjä kirjaa opintojakson päättyessä kesken jääneille suorituksille hylätyt suoritukset, jotta opiskelijat pääsevät tarvittaessa ilmoittautumaan opintojakson uudelle toteutukselle ja voivat yrittää sen suorittamista uudelleen. Opintosuoritukset, jotka on tehty ennen lukukauden päättymistä, kirjataan lukukauden vaihteen jälkeen menneelle lukukaudelle.

Viestintä opintojaksolla

Ylläpidon tehtäviin kuuluu myös opiskelijoiden kysymyksiin vastaaminen, kun ne liittyvät opintojaksojen suorittamisen käytäntöihin. Ylläpitäjän tavoittaa pääasiallisesti MOOC-tiimin yhteisen sähköpostilaatikon kautta. Tyypillisin viesti, joka opiskelijoilta tulee, liittyy opintosuoritusten kirjaamisen kiirehtimiseen. Joillakin opiskelijoilla valmistumispäivä on lähestymässä, joten he haluavat suorituskirjauksen opintojaksosta mahdollisimman pian. Toinen tyypillinen viesti liittyy kysymyksiin liittyen ongelmiin tehtävissä etenemisen kanssa. Nämä tapaukset ovat tyypillisempiä tuoreissa MOOCeissa, sillä kaikkia virheitä ei välttämättä olla tunnistettu opintojakson kehittämisvaiheessa. Tarvittaessa MOOC-tiimi myös ohjaa opiskelijoiden kysymykset, jotka liittyvät itse opintojakson aihesisältöön tai testien lisäyrityksiin vastuuopettajalle. Vastuuopettajat voivat myös huoletta ohjata kysymykset suoritusten ja ilmoittautumisten käsittelystä suoraan ylläpitäjälle. Ongelmatilanteita ratkotaan tarvittaessa yhdessä opintojaksojen vastuuopettajien kanssa.

Ylläpitäjät myös vastaavat kursseilla muusta opiskelijaviestinnästä, kuten tervetuloviestien lähettämisestä ja opintojakson suoritusaikaan liittyvistä ilmoituksista. Kaikilta MOOCeilta löytyy ns. usein kysytyt kysymykset (UKK/FAQ) -osio, josta vastaukset löytyvät yleisimpiin kysymyksiin (ks. kuva 2). Se on upotettu H5P-elementtinä kursseille tai linkkinä. MOOC-tiimi myös pyrkii kehittämään automaattista viestintää kursseilla, jotta saataisiin lisättyä MOOCien retentiota eli asiakaspysyvyyttä ja siten edistää opintojaksojen loppuun suorittamista. Ylläpito myös viestii vastuuopettajille tarvittaessa opintojakson asioista.

Kuvakaappaus usein kysytyt kysymykset osion alkuosasta MOOCeilla. Kysymykset koskevat esimerkiksi ilmoittautumista tai sen perumistatai miksi työtila ei näy.
Kuva 2: Alkuosa usein kysytyt kysymykset osiosta MOOCeilla / CC BY-SA 4.0

MOOCien vuosikello

Tämän lisäksi ylläpito huolehtii lukuvuoden uusien toteutusten luomisesta Peppiin ja ne luodaan tulevalle lukuvuodelle aina syksyisin. Ylläpidon tiimi myös vastaa opintojaksojen työtilojen luomisesta oppimisympäristöihin master-työtilojen pohjalta. Ylläpito varmistaa, että opintojaksoilla on ajankohtaiset yleiset tiedot kohdillaan ja että opintojaksot ovat saatavilla aikataulun mukaan. Samalla luodaan opintojaksoille liittymislinkit ja kurssiavaimet, joiden avulla opiskelija pääsevät oppimisalustalle. MOOC-tiimi tekee myös läheistä yhteistyötä Jatkuvan oppimisen tiimin kanssa. Jatkuvan oppimisen tiimille mm. välitetään tiedot uusista opintojaksoista ja niihin liittyvistä tiedoista.

MOOC-tiimi on luonut ylläpidon vuosikellon (ks. kuva 3), josta näkee milloin mikäkin ylläpidon toimenpide tapahtuu.

MOOCien vuosikello, jossa kerrotaan ylläpidon eri vaiheiden ajankohdat. Esimerkiksi MOOCien aukemisajankohdat, päivitykset ja viestintä.
Kuva 3: MOOCien vuosikello / CC BY-SA 4.0

Jos jollakin opintojaksolla huomataan vakavia etenemisen esteitä, tulee muutokset tehdä yhteistyössä MOOC-tiimin kanssa. Äärimmäisissä tapauksissa muutokset tehdään kurssipohjaan tai luodaan uusi toteutus opintojaksosta. Ei niin kriittisissä tilanteissa muutokset tehdään master-työtilapohjaan, jolloin korjaukset siirtyvät uusiin luotaviin työtiloihin. Vastuuopettajien kannattaa myös seurata opintojaksopalautetta siitä näkökulmasta, miten opintojaksoa voisi kehittää. Kehittämistoimenpiteisiin on hyvä varata aikaa ennen seuraavan toteutuksen alkamista, jotta muutokset ehditään tehdä master-työtilapohjiin.

Lopuksi

Yksittäisen opintojakson yhteydessä ylläpitotarve ei aina ole kovin suuri, mutta Laureassa on tällä hetkellä yli 40 MOOCia käynnissä ja lisää on vielä tulossa. Kaikista MOOCeista on kevään ja syksyn toteutukset, jotka ovat hetken aikaa käynnissä limittäin opintojaksojen jatkuvan tarjonnan takaamiseksi. Laureassa MOOCeille on hyväksytty jo yli 8500 ilmoittautumista tänä vuonna. Volyymin ollessa näin korkea, ylläpidon tehtävät alkavatkin kasvamaan huomattavaan määrään. Tämän takia ylläpitoon soveltuvat MOOCit on rajattu ja ylläpidon prosessit määrämuotoisia. Siitä syystä opintojaksojen ylläpidon prosesseissa pyritään välttämään erilaisia poikkeuksia, sillä ne edellyttävät lisätoimia ylläpitäjältä ja altistavat enemmän virheille. Tietystä yhdenmukaisuudesta on pidettävä kiinni MOOCien lukumäärän kasvaessa, jotta ylläpito toimii tehokkaasti.

Laureassa toteutettava MOOCien ylläpito on melko ainutlaatuinen konsepti korkeakoulutuksen kentällä. Sen on tarkoitus vapauttaa lehtorit ylimääräisestä hallinnollisesta työstä ja mahdollistaa heille keskittymisen opiskelijoihin ja opintosisältöihin. Näin pyritään lisäämään Laurean henkilöstön työn mielekkyyttä ja tuottavuutta Laurean (2024) strategiaa noudattaen. Ylläpidon prosesseja kehitetään jatkuvasti, joka on tärkeää MOOC-valikoiman ja opiskelijamäärien kasvaessa. Laurealaisten on mahdollista tutustua paremmin ylläpitäjiin Laurean henkilöstöintran kautta ja MOOC-koulutuksen yhteydessä. Laurealaiset voivat varata myös ajan MOOC-tiimin Bookings-kalenterin kautta, jos tarvitsevat apua ylläpitoon liittyvissä asioissa.

Lähteet

URN http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024102185791

Jaa sivu