Muistisairautta sairastavien läheisten päätöksentekoa voidaan tukea tutkimuksen ja koulutuksen avulla

Teksti | Sanna Soini

Muistisairautta sairastavien läheiset kokevat kuormitusta joutuessaan tekemään päätöksiä omaisensa puolesta sairauden edetessä. Päätöksentekoa voidaan tukea erilaisilla keinoilla, mutta näiden keinojen kehittäminen ja jalkauttaminen osaksi käytännön hoitotyötä vaatii tutkimuksen ja koulutuksen tiivistä yhteistyötä.

kuvituskuva.

Kuva: Freepik

Muistisairaiden määrä tulee lähitulevaisuudessa kasvamaan kaikkialla maailmassa. Suomessa vuosittain noin 23 000 henkilöä saa muistisairausdiagnoosin. Valtaosa diagnoosin saaneista on iäkkäitä. (Muistisairaudet: Käypä hoito -suositus 2023, World Health Organisation 2017.) Muistisairaus on luonteeltaan etenevä. Pitkälle edennyttä muistisairautta kutsutaan dementiaksi riippumatta muistisairauden tyypistä. Dementiaa sairastavalla muisti- ja älylliset toiminnot ovat heikentyneet eri tavoin. (Muistisairaudet: Käypä hoito -suositus 2023.) 

Muistisairautta sairastavilla on oikeus osallistua hoitoaan ja hoitopaikkaansa koskevaan päätöksentekoon omien kognitiivisten kykyjensä mukaisesti – myös elämän ja sairauden loppuvaiheessa (Aworinde,Evans, Gilliam, Davies & Ellis-Smith 2024). Muistisairautta sairastavien elämän loppuvaiheen hoito eroaa muiden parantumattomien sairauksien hoidosta (Bamford ym. 2018) erityisesti siinä, että läheisten rooli päätöksenteossa korostuu sairauden edetessä ja erityisesti elämän loppuvaiheessa (Aworinde ym. 2024). Läheisten sitoutuminen dementiaa sairastavan elämän loppuvaiheen hoitoon ja päätöksentekoon parantaa merkittävästi hoidon laatua ja edistää potilaan arvojen ja toiveiden toteutumista (Midtbust,  Alnes, Gjengedal & Lykkeslet 2021). 

Elämän loppuvaihe puheeksi läheisten kanssa heti diagnoosin jälkeen

Muistisairautta sairastavien elämän loppuvaiheen hoidossa keskeistä on elämänlaadun säilyttäminen mahdollisimman hyvänä sekä läheisten tukeminen sairauden loppuvaiheessa ja kuoleman jälkeen (Alzhemer´s Society 2021).Muistisairaiden elämän loppuvaiheen määrittely on haastavaa, mutta se ajoittuu usein ajankohtaan, jolloin potilas siirtyy ympärivuorokautiseen hoitoon, eli tyypillisesti noin 2–24 kuukautta ennen kuolemaa (Fisher ym. 2022). 

Keskustelut elämän loppuvaiheen hoidosta käydään usein vasta ympärivuorokautiseen hoitoon siirtymisen yhteydessä, mikä on usein liian myöhään (Fisher ym. 2022). Tämän vuoksi elämän loppuvaiheen hoitoa koskevat keskustelut tulisi aloittaa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, mieluiten heti diagnoosin jälkeen (World Health Organisation 2017). Potilaan ja hoitohenkilöstön lisäksi keskusteluihin olisi hyvä saada mukaan myös läheiset (Sosiaali- ja terveysministeriö 2019). Mahdollisimman varhaisella keskustelulla elämän loppuvaiheesta vahvistetaan läheisten osallisuutta päätöksenteossa (Fisher ym. 2022), vähennetään läheisten kokemaa ahdistusta sekä tuetaan valmistautumista sairastuneen kuolemaan (Sellars ym. 2019). 

Läheisen kuormitusta voidaan helpottaa jaetulla päätöksenteolla

Läheisten rooli elämän loppuvaiheen päätöksenteossa voi olla kuormittava (Ashton, Roe, Jack & McClelland 2016), ja he kokevat usein tarvitsevansa ammattilaisten tukea päätöksentekijän rooliin siirtymisessä (Midtbust ym. 2021). Jaettu päätöksenteko on hoitotyön lähestymistapa, jossa potilaan arvot ja mieltymykset otetaan huomioon, ja sekä potilasta että hänen omaisiaan tuetaan päätöksenteossa yhteistyössä terveydenhuollon ammattilaisten kanssa (Geddis-Regan, Errington, Wassal, Exley & Thompson 2020). Jaetun päätöksenteon toteutuminen edellyttää tehokasta tiedonvaihtoa, selkeää viestintää ja yhteistyötä sairastuneen, läheisten sekä hoitohenkilöstön välillä (Gjerberg, Lillemoen, Førde & Pedersen 2015). 

Potilaan ja läheisten jaettua päätöksentekoa tukemaan elämän loppuvaiheessa on kehitetty erilaisia interventioita eli työkaluja. Näiden interventioiden tarkoituksena on tarjota näyttöön perustuvaa tietoa ja tukea potilaita sekä läheisiä päätöksenteossa (Geddis-Regan ym. 2020). Useimmat nykyisistä interventioista keskittyvät vain yhteen päätöksenteon osa-alueeseen, kuten ravitsemukseen (mm. Anantapong, Sampson & Davies 2023b), sairaalahoitoon siirtymiseen (mm. Anantapong ym. 2023a) tai hoidon ennakointiin (mm. McClade ym. 2017). Jotkut kehitetyt interventiot tarjoavat työkaluja esimerkiksi viestinnän tukemiseen (mm. Hanson ym. 2017; Chrisholm ym. 2022), päätöksenteon ohjaamiseen (mm. Agar ym. 2024; Lord, Livingstone & Cooper 2017) tai hoitohenkilöstön ja viranomaisten kouluttamiseen (mm. Arcand ym. 2013).

Tutkimusnäyttö viittaa siihen, että kehitetyt interventiot voivat vähentää omaisten päätöksentekotaakkaa (Murphy ym. 2016), parantaa vuorovaikutusta hoitotiimin kanssa (Hanson ym. 2017) ja lisätä omaisten tyytyväisyyttä hoitoon (Agar ym. 2017). Kuitenkin sekä potilaita että heidän läheisiään tulisi tukea entistä vahvemmin osallistumaan aktiivisesti elämän loppuvaiheen päätöksentekoon (Ampe, Sevenants, Smets, Declercq & Van Audenhove 2017). 

Koulutus tuo varmuutta vaikeista asioista keskustelemiseen ja työkalujen käyttöönottoon

Ymmärtämällä kohderyhmän tarpeita ja toisaalta löytämällä näyttöön perustuvia ratkaisuja näihin tarpeisiin voidaan kehittää muistisairautta sairastavien sekä heidän läheistensä hoitoa entistä paremmaksi. Parhainkaan interventio ei kuitenkaan toimi toivotulla tavalla, mikäli hoitohenkilökunta ei­ – syystä tai toisesta – osaa ottaa sitä käyttöön. Esteenä käytölle voi olla tietämättömyys, vastustus tai osaamisen puute. Kehitettäessä erilaisia interventioita tulisikin kiinnittää huomiota myös niiden jalkauttamiseen käytännön työhön.

Laurea-ammattikorkeakoulussa ollaan vuonna 2025 toteutettu jo kolmas Palliatiivisen hoidon erikoistumiskoulutus parantumattomasti sairaiden parissa työskenteleville ja muille aiheesta kiinnostuneille terveydenhuollon ammattilaisille (Lue lisää: Palliatiivinen hoito | Laurea-AMK | Erikoistumiskoulutus). Koulutuksen tarkoituksena on syventää ymmärrystä palliatiivisen hoidon teemoista, ilmiöistä ja työkaluista. Meneillään olevan koulutuksen yhtenä teemana on ollut päätöksenteon tukeminen ja vaikeiden aiheiden puheeksi ottaminen asiakkaiden sekä läheisten kanssa. Opiskelijoiden kanssa on muun muassa keskusteltu näistä päätöksentekoa tukevista interventioista ja pohdittu, miten niiden käyttöä voitaisiin lisätä käytännön hoitotyössä. Opiskelijoiden keskusteluissa on noussut esille, että ilmiön ymmärtäminen sekä tietoisuus erilaisista työkaluista lisää itseluottamusta vaikeiden aiheiden käsittelyyn työympäristössä. Lisäksi erikoistumiskoulutuksen käyneet ammattilaiset välittävät tietoa ja osaamista myös omiin työyksiköihinsä. Koulutusorganisaatiot ovatkin tärkeässä roolissa välittämässä tuoreinta tutkimustietoa opiskelijoille sekä jo valmistuneille ammattilaisille.

Lähteet

URN http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251111106906

Jaa sivu