Futures For You -hankkeessa (FUTU4U) kehitettävässä Mun ääni -työpajakonseptissa nuoret pääsevät tarkastelemaan, mitä demokratia merkitsee heidän omassa arjessaan. Työpajat tarjoavat turvallisen areenan tarkastella yhteiskunnallista vaikuttamista ja osallisuutta, ja luovat myös pohjaa toivottavien tulevaisuuksien rakentamiselle. Työpajojen keskiössä on nuoren oma ääni ja kokemus siitä, että se merkitsee. Mun äänen menetelmät ovat joustavia ja helposti sovellettavia eri taustoista tulevien osallistujien kanssa.
Kuva: Freepik
Laurea-ammattikorkeakoulun vetämän Futures For You -hankkeen (2024-2026) tavoitteena on vahvistaa 18–30 vuotiaiden nuorten, erityisesti maahanmuuttajataustaisten, osallisuutta ja yhteiskunnallista yhteenkuuluvuutta Euroopassa (Laurea 2025). Jopa 14 prosenttia eurooppalaisista nuorista on koulutuksen tai työelämän ulkopuolella, ja erityisesti maahanmuuttajataustaisten nuorten riski syrjäytyä on huomattavasti suurempi. Monet kokevat ulkopuolisuutta esimerkiksi kielimuurien, yhteiskunnan toimintalogiikan hahmottamisen vaikeuden tai tulevaisuudenuskon puutteen vuoksi. Nämä tekijät voivat heikentää koulumenestystä, lisätä syrjäytymistä ja pahimmillaan johtaa ääriajatteluun. (Euroopan komissio 2022; Mascherini 2019.)
FUTU4U-hanke vastaa tähän haasteeseen luomalla konseptia paikallisista osallistumisen areenoista, joissa nuoret voivat liittyä mukaan yhteiskunnalliseen keskusteluun ja löytää tapoja hahmottaa ja rakentaa toivottavia tulevaisuuksia itselleen, yhteisöilleen ja koko yhteiskunnalle. Konseptia on tarkoitus toteuttaa nuorten kanssa työskentelevien ammattilaisten toimesta esimerkiksi kirjastoissa, jotka toimivat saavutettavina ja matalan kynnyksen kokoontumispaikkoina, ja joilla on jo vakiintunutta kokemusta yhteisöllisestä toiminnasta. Hankkeen osallistavan toiminnan kautta nuoret voivat kokea itsensä merkityksellisiksi toimijoiksi niin omassa arjessaan kuin myös Euroopan unionissa. Kehitettyä metodologiaa levitetään Euroopan laajuisesti nuorten kanssa työskentelevien ammattilaisten käyttöön.(Laurea 2025; Kaljunen 2025.) Samalla FUTU4U tukee nuorten tulevaisuususkoa ja rakentaa siltoja yhteiseen, jaettuun tulevaisuuteen. Hankkeen lopullisena tavoitteena on vahvistaa tätä tulevaisuususkoa eurooppalaisella tasolla, mikä liittyy nuorten korkeampaan elämänlaatuun ja kokemukseen elämän merkityksellisyydestä (Helne & Hirvilammi 2021).
Kuva 1. FUTU4U-hanke jakautuu kolmeen vaiheeseen, kuva Pasi Hario (ChatGPT).
Syksyllä 2024 alkanut kaksivuotinen FUTU4U-hanke rakentuu kolmesta vaiheesta (Kuva 1) ja toteutetaan Suomessa, Irlannissa, Sloveniassa ja Italiassa. Keväällä 2025 päättyneessä ensimmäisessä vaiheessa kehitettiin Mun ääni -työpajakonsepti (My Voice), jossa nuoret tutustuivat kansalaisyhteiskuntaan ja demokratiaan arjen tasolla. Keväällä 2025 käynnistyneessä toisessa vaiheessa, Mun tulevaisuus -työpajoissa (My Future), nuoret visioivat osallistavassa prosessissa toivottavia tulevaisuuksia itselleen, yhteisöilleen ja yhteiskunnalle. Hankkeen viimeisessä vaiheessa keväällä 2026 kaksi kehitettyä työpajametodologiaa kootaan yhdeksi digitaaliseksi menetelmäoppaaksi, jota levitetään nuorten kanssa työskentelevien ammattilaisten verkostoissa eri puolilla Eurooppaa. Kehitystyön ohessa hankkeen tavoitteena on osallistaa noin 2500 nuorta ja heidän kanssaan toimivaa ammattilaista työpajoihin. Hanke saa rahoituksensa Euroopan komission kansalaisuutta, tasa-arvoa, perusoikeuksia ja arvoja tukevasta Citizens, Equality, Rights and Values (CERV) -ohjelmasta. (Euroopan komissio 2025; Laurea 2025.)
Mun ääni -konseptia kehitettiin heterogeenisen kohderyhmän kanssa
Mun ääni -työpajoja järjestettiin yhteensä 23 kappaletta syksystä 2024 kevääseen 2025 Vantaalla, Italian Fanossa, Slovenia Ormozissa ja Irlannin Monaghanissa (Kuva 2). Työpajoihin osallistui yhteensä 576 henkilöä, joista valtaosa oli 18–30-vuotiaita nuoria. Osallistujilla oli monimuotoiset taustat: mukana oli ensimmäisen ja toisen asteen opiskelijoita, korkeakouluopiskelijoita, nuoria työssä käyviä aikuisia, toisen polven maahanmuuttajataustaisia, vasta maahan muuttaneita suomen kielen oppijoita sekä työ- tai koulutuselämän ulkopuolella olevia.
Vantaan kaupungin johtaman vaiheen tavoitteena oli vahvistaa nuorten ymmärrystä demokratiasta ja kansalaisvaikuttamisesta sekä rohkaista heitä hahmottamaan itsensä aktiivisina yhteiskunnallisina toimijoina. Osallistavissa työpajoissa nuoret pääsivät pohtimaan omia arvojaan, kokemuksiaan ja vaikuttamisen keinoja arjen tasolla. (Vantaa 2025.)
Työpajat toteutettiin osallistavina, toiminnallisina noin kahden tunnin tilaisuuksina, joita ohjasi pääsääntöisesti kaksi fasilitaattoria. Heidät oli koulutettu sekä työpajan sisältöön että osallistavan työskentelyn toteuttamiseen. Menetelminä käytettiin muun muassa pari-, pienryhmä- ja ryhmäkeskusteluja, yksilö- ja ryhmäreflektiota, arvopohdintaa, tilassa liikkumista ja visuaalista ilmaisua. Työpajan rakenne eteni lämmittelystä ja yhteisistä turvallisen tilan luovista pelisäännöistä henkilökohtaiseen pohdintaan ja ryhmässä toteutettavaan vaikuttamisen väyliä kartoittavaan tehtävään. Työpajan lopuksi jaettiin oivalluksia ja kirjattiin niitä ylös vietäväksi hankkeen lopputilaisuudessa Brysselin päätöksentekijöille. Harjoitusten tarkoituksena oli vahvistaa nuorten toimijuutta osana demokraattista osallisuutta sekä tukea nuoria tunnistamaan väyliä käyttää omaa ääntään yhteisöissään ja yhteiskunnassa. (Vantaa 2025b.)
Kuva 2. Ormožin kirjasto järjesti onnistuneesti kaksi työpajaa 21.–22. tammikuuta 2025 osana Futures For You (FUTU4U).
Työpajat nuorten äänen vahvistajina
Ensimmäisen vaiheen kehittämistyön aikana palautetta kerättiin sekä osallistujilta että työpajojen järjestäjiltä pääosin palautelomakkeilla ja suullisella reflektoinnilla. Useat ryhmät käyttivät myös visuaalisia ja osallistavia menetelmiä palautteen keräämiseen, kuten Padlet-seinää tai työpajan lopun yhteistä keskustelua. Lisäksi fasilitaattorit kokosivat työpajoista vapaamuotoisia havaintoja ja keskustelivat niistä työpajan jälkeen hankehenkilöstön kanssa.
Osallistujien arvioiden perusteella työpajat vastasivat hyvin FUTU4U-hankkeen ja ensimmäisen vaiheen keskeisiin tavoitteisiin. Osallistujat kokivat saaneensa uusia valmiuksia ymmärtää ja käyttää demokraattiseen vaikuttamiseen liittyvää sanastoa sekä hahmottivat paremmin omaa rooliaan kansalaisyhteiskunnassa. Moni osallistuja kertoi kokeneensa työpajan turvallisena tilana jakaa ajatuksiaan ja pohtia arvojaan. Erityisen merkityksellisenä pidettiin mahdollisuutta osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun omista lähtökohdista käsin. Kokonaisuutena työpajat vahvistivat osallistujien tunnetta siitä, että heidän äänensä on tärkeä ja että heillä on väyliä liittyä yhteiskuntaan ja sen rakentamiseen.
Mun ääni -konseptin jatkokehittämisen kannalta työpajojen tärkeimpiä oppeja olivat, että selkeä rakenne ja vuorovaikutteiset, toiminnalliset menetelmät toimivat erinomaisesti hyvin erilaisten ryhmien kanssa. Arvopohdinta, mielipiteen ilmaisu tilassa liikkumalla, yhteiset keskustelut ja ryhmätehtävät auttoivat osallistujia käsittelemään monimutkaisiakin demokratian teemoja henkilökohtaisella ja yhteisöllisellä tasolla. Osallistujat pitivät tärkeänä, että he saivat pohtia, mitä demokratia heille tarkoittaa ja miten he voivat itse vaikuttaa yhteiskunnassa. Konseptin muokattavuus paikallisiin tarpeisiin koettiin merkittäväksi vahvuudeksi.
Mun ääni kytkeytyy Mun tulevaisuuteen
Mun ääni -vaihe loi pohjan keväällä 2025 aloitetulle Mun tulevaisuus -vaiheelle, jossa keskitytään nuoren toivottavien tulevaisuuksien hahmottamiseen ja tavoitteluun osana hänen yhteisöjään, yhteiskuntaa ja laajemmin koko Euroopan Unionia. Mun ääni- ja Mun tulevaisuus-konseptit muodostavat kuitenkin kokonaisuuden, joka olisi tarkoitus toteuttaa joko samassa tai erillisissä työpajoissa. Mun äänen voi hahmottaa luovan nuorelle ymmärryksen, miten hän on liitoksissa yhteiskuntaan. Mun tulevaisuus taas antaa välineet visioida positiivisia toivottavia tulevaisuuspolkuja nuorelle hänen taivaltaan tukevassa toimintaympäristössä.
Artikkelin kuvan yksi infograafin luomisessa sekä tekstin oikoluvussa on hyödynnetty ChatGPT työkalua.
Lähteet