Nordic Beauty – pohjoismaalaisten oma kosmetiikkatrendi

Teksti | Sarita Topi-Hulmi , Terhi Vesa , Sophia Hudd , Marjo Poutanen

Puolukka, hilla, pihlajanmarja ja koivunmahla. Sauna, puhdas metsä ja raikas ilma. Pohjoisen puhtaat ja tehokkaat raaka-aineet ovat innoittaneet Nordic beauty-ihonhoitotrendin kehittymisessä. Karuissa oloissa ja lyhyen kasvukauden ansiosta luonnon raaka-aineet kasvavat erityisen ravintorikkaiksi, myös kosmetiikan hyödynnettäväksi.

Mistä N-Beauty on syntynyt?

K-Beauty on lyhennys termistä Korean Beauty. Kyseessä on Etelä-Koreasta maailmalle levinnyt uudenlainen lähestymistapa kauneuteen. Siinä keskitytään ihon terveyteen, kosteutukseen ja vaaleuteen. Korealainen ihonhoitorutiini on erityisen tunnettu monista vaiheistaan ja täydellisen ihon kaava perustuu luonnonkosmetiikkaa, perinteitä sekä huipputeknologiaa yhdistävään kosmetiikkaan. (Kokko 2019.)

N-Beauty, eli Nordic Beauty, on viime vuosina noussut ihonhoidon trendinä K-Beautyn vanavedessä. Tämä trendi on meille suomalaisille varmasti mieluisa, sillä nimensä mukaisesti se keskittyy pohjoismaisiin tuotteisiin, raaka-aineisiin ja ihonhoitotapoihin. Tähän trendiin ei sisälly eteläkorealaisten tapaan kymmentä eri ihonhoitorutiinin vaihetta, mutta laadusta ja tehosta ei silti tingitä. N-Beautyyn kuuluu yksinkertaiset ja tehokkaat tuotteet, joissa hyödynnetään karussa pohjoisessa kasvavia raaka-aineita. N-Beautyn ytimessä on puhtaus, pohjautuen meidän omaan syväpuhdistusrituaaliimme – saunaan.

Pohjoismaalaiset toivovat ihonhoitotuotteiltaan helppoutta ja tehokkuutta, mutta emme kuitenkaan halua käyttää paljoa aikaa ja erilaisia tuotteita ihonhoitorutiineihimme. Neljä vuodenaikaa ja muuttuvat sääolosuhteet tekevät ihonhoidosta välillä haastavaa ja ihonhoitorutiineja on muutettava muuttuvien olosuhteiden mukaan. Talvella kylmä pakkasviima saa ihon kuivumaan, jolloin tarvitaan täyteläisempiä tuotteita, kuin kesällä. UV-säteiltä suojautuminen on puolestaan kesällä tärkeää, sillä suurin osa vaaleaihoisista pohjoismaalaisista palaa herkästi ihon melaniinimäärän vähyyden vuoksi. (Industries cosmétique 2020.)

Kosmetiikka- ja hygieniatuotteiden eettisyys ja ympäristön hyvinvointi ovat lähellä pohjoismaalaisen kuluttajan sydäntä. Markkinoita ajatellen vaikutus N-Beauty-trendiin on pelkästään suotuisa. (Cosmeticsdesign-europe 2015.)

Suomalaisuus vientituotteena

kuvituskuva.
Kuva 1. Suomen puhdasta luontoa kauniina kesäpäivänä. (Kuvaaja: Sophia Hudd)

Suomi on maailman toiseksi pohjoisin maa ja sen puhdas luonto ja kirkkaat vedet kiinnostavat ulkomaalaisia. Suomalaisuudesta on tullut tänä päivänä hyvä vientituote. Suomen luonnossa kasvaa lukuisia ravintorikkaita marjoja ja kasveja, joiden tehokkuus on tullut tunnetuksi myös kotimaan ulkopuolella. (Industries cosmétique 2020.)

Uusia suomalaisia luonnonkosmetiikkamerkkejä syntyy tiheään ja yhä useampi brändi tuo markkinoinnissaan esille pohjoisen luontoa, puhtautta ja vastuullisuutta (Business Finland 2019). Kestävä kehitys ja vastuullisuus ovat kosmetiikan valmistuksessa nykyään jo melkein itsestäänselvyys. Trendeissä alkaa näkyä tänä päivänä myös kuluttajien halu saada enemmän yksilöllistä personoitua kosmetiikkaa, joka tuotetaan lähellä, läheltä saatavista raaka-aineista (Cosmetics Europe 2020.)

Suomen luonnon tehoraaka-aineet

N-Beautyssä suositut raaka-aineet, kuten puolukka, mustikka, lakka, koivunmahla sekä erilaiset havupuut ja puhdas lähdevesi ovat jo vuosikausia olleet tärkeä osa pohjoismaista kauneudenhoitoa. Osaamme hyödyntää näiden raaka-aineiden antioksidantteja, vitamiineja ja mineraaleja myös kosmetiikassa. (Industries cosmétique 2020.)

kuvituskuva.
Kuva 2. Pohjanlahden kivisillä merenrannoilla kasvavaa tyrniä. (Kuvaaja: Sophia Hudd)

Tyrniä, joka kasvaa laajalti ympäri maailman ja Suomessakin luonnonvaraisena rannikkoalueilla, on käytetty vuosisatojen ajan lääkinnällisiin tarkoituksiin. Sen marjoja arvostetaan niiden suuren C-, A-, E- ja K-vitamiinipitoisuutensa vuoksi, minkä vuoksi se on paitsi ravitsemuksellisesti arvostettu, myös kosmetiikassa suosittu raaka-aine (Fatima ym. 2012). Tyrnin marjoista saatavaa öljyä (INCI: Hippophae Rhamnoides Fruit Oil) käytetään kosmetiikassa ihoa suojaavana aineena (Cosing 2020b).

Kauraa on pitkään käytetty ravitsemuksessa sen terveysvaikutusten vuoksi ja sen kysyntä on kovassa kasvussa ympäri maailman. Fazer Finland uuttaa puhdasta kauraöljyä ympäristöystävällisesti ilman liuotinaineita, lopputuotteenaan Fazer Aurora Oat Oil, joka soveltuu käytettäväksi kosmetiikkatuotteisiin. Kosmetiikassa kauraöljy (INCI: Avena Sativa Kernel Oil) on noussut suureen suosioon, sillä sen avulla kauran hyödyt saadaan hyödynnettyä myös ihon- ja hiustenhoidossa. Kauraöljy kosteuttaa ja pehmentää ihoa ja vahvistaa hiuksia, sekä voi auttaa ryppyjen vähentämisessä. Se sisältää luonnostaan runsaasti omega-6 rasvahappoja ja E-vitamiinia, ja on helppo yhdistää esimerkiksi kosteusvoiteisiin, hiustenhoito- tai ihonpuhdistustuotteisiin. (Fazer Mills 2020.)

kuvituskuva.
Kuva 3. Suomalaista koivumetsää. (Kuvaaja: Terhi Vesa)

Koivunmahla on ravintoliuos, jonka avulla koivupuu käynnistää kasvunsa talven jälkeen. Kotimainen koivunmahla (INCI: Betula Pendula Sap) on sertifioitu luomutuote, jonka funktio kosmetiikassa on ihoa hoitava. (Cosing 2020a). Koivunmahlalla on useita ominaisuuksia, jotka tekevät siitä erinomaisen raaka-aineen ihonhoitotuotteisiin. Se sisältää runsaasti mineraaleja, hedelmähappoja, valkuaisaineita sekä entsyymejä, joista esimerkiksi sokerit ovat luonnollisia kosteuden säilyttäjiä. (Welna ym. 2020.) Ihonhoitotuotteissa koivunmahlalla on myös ihoa nuorentava vaikutus, sillä se stimuloi eri ihokerrosten solujen muodostumista ja hidastaa näin niiden ikääntymistä. Samalla koivunmahla lisää ihon kimmoisuutta sekä silottaa ja kosteuttaa ihoa. Koivunmahla vahvistaa ihon suojaa ulkoisilta tekijöiltä kuten ympäristömyrkyiltä, UV-säteilyltä ja tulehduksilta. (Moriyama ym. 2009; Kuka ym. 2013.)

N-Beautyn mukanaan tuomat tehokkaat, pohjoisen luonnon tehoaineita täyteen pakatut tuotteet sopivat hyvin tämän päivän hektiseen elämäntapaan. Toisaalta kauneudenhoitoon on muutenkin laskeutunut ajatus helppoudesta ja rentoudesta ‒ enää ei tarvitse olla viimeisen päälle siloteltu ja viimeistelty ilme, vaan iho ja hiukset saavat olla luonnolliset. Tärkeintä on, että iho näyttää terveeltä ja hyvinvoivalta. Kaikkia Nordic Beauty trendiin liittyviä brändejä yhdistää ajatus yksinkertaisista ja ihoystävällisistä kosmetiikkatuotteista. Ainesosaluettelo halutaan pitää mahdollisimman lyhyenä, käyttäen vain tarkoin valittuja raaka-aineita ilman turhia täyteaineita.

Lähteet:

URN http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020111790918

Jaa sivu