Opinnäytetöistä uusia näkökulmia yrityksille

Teksti | Outi Loikkanen

Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen vision 2030 tiekartassa suomalaisen yhteiskunnan vahvuudeksi on määritelty eri toimijoiden yhteistyö (Opetus- ja kulttuuriministeriö 2019). Opinnäytetyö tarjoaa mahdollisuuden yhteistyöhön yrityksen ja korkeakoulusta valmistumassa olevan opiskelijan välille. Yhteistyön avulla opiskelija pääsee soveltamaan oppimaansa käytäntöön, kehittämään osaamistaan edelleen, ja yritys saa ajankohtaista tutkimustietoa sekä uusia näkökulmia liiketoimintansa kehittämiseen. Tämä artikkeli käsittelee opinnäytetöiden merkitystä niin opiskelijoiden kuin yritysten näkökulmasta sekä tarjoaa esimerkkejä yritystoimeksiantoina tehdyistä opinnäytetöistä.

Kuva: fizkes / Adobe Stock (Laurean Education-lisenssi)

Opinnäytetyön merkitys opiskelijalle

Opinnäytetyö on tehtävä ennen valmistumista, sillä se on määritelty osaksi ammattikorkeakoulututkintoon johtavia opintoja. Opinnäytetyön avulla opiskelija osoittaa saavuttaneensa opintojen tavoitteet, kuten laaja-alaiset perustiedot ja -taidot toimia oman alansa asiantuntijatehtävissä sekä riittävän viestintä- ja kielitaidon oman alansa tehtäviin (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 1129/2014).
Yritysyhteistyönä toteutettava opinnäytetyö tarjoaa opiskelijalle mahdollisuuden siirtyä työelämään tai luoda kontakteja alan toimijoihin, ja samalla hän voi luoda merkityksiä omalle oppimiselleen. Työelämässä tapahtuva oppiminen motivoi, kun tarvittavat taidot ja tiedot voidaan liittää suoraan käytännön tilanteisiin (Väänänen, Lahtinen ja Laitinen-Väänänen 2021). Lisäksi opinnäytetyö tarjoaa opiskelijalle mahdollisuuden syventää ammatillista osaamistaan ja kehittää tutkimus- ja kehittämistaitojaan.

Mahdollisuudet yrityksille

Ammattikorkeakoulujen tarjoama koulutus on käytännönläheistä, ja opiskelijat tuovat mukanaan tuoreita ideoita ja ratkaisuehdotuksia. Yritykset voivat hyödyntää opiskelijoiden opinnäytetöitä esimerkiksi asiakastutkimuksiin, uusien tuote- ja palveluideoiden kehittämiseen tai nykyisten palveluiden ja prosessien arviointiin. Opinnäytetyö voi tarjota yritykselle tietoa, jota muuten ei ehkä olisi aikaa tai resursseja tuottaa. Tämä tekee siitä kustannustehokkaan tavan toteuttaa tutkimus- ja kehitysprojekteja.

Yritykset voivat myös käyttää opinnäytetöitä oman toimintansa kehittämiseen. Esimerkiksi prosessien parantaminen, palvelumuotoilu tai digitalisaation hyödyntäminen ovat opinnäytetyön aiheita, joista on suoraa hyötyä yritykselle. Opiskelijat tarkastelevat liiketoimintaa uusista näkökulmista ja tuovat esiin tuoreita ideoita sekä ratkaisuja hyödyntäen opintojensa aikana oppimiaan kehittämismenetelmiä.

Yhteistyö opinnäytetyön muodossa antaa yritykselle mahdollisuuden tutustua opiskelijan osaamiseen ja työskentelytapaan. Opinnäytetyön teettäminen voikin olla erinomainen rekrytointikanava, kun opiskelija ja yritys tutustuvat toisiinsa prosessin aikana.

Opinnäytetyöyhteistyön käytännön toteutus

Yritykset voivat lähestyä ammattikorkeakoulua esittämällä omia kehitystarpeitaan, joihin opiskelija voisi vastata opinnäytetyössään. Hyvä ensikontakti ovat esimerkiksi Laurean avainkumppanuuspäälliköt, joiden yhteystiedot löytyvät Laurean avainkumppanuudesta kertovan verkkosivun alaosasta. Ammattikorkeakoulu auttaa yritystä ja opiskelijaa löytämään toisensa sekä tarvittaessa ohjaa aiheen muotoilussa opinnäytetyöhön sopivaksi.

Yrityksen ja opiskelijan on tärkeää sopia yhdessä opinnäytetyön aiheesta, jotta se palvelee molempien tarpeita. Yritykselle tehtävä kehittämistyö voi olla laajempi kuin opinnäytetyössä raportoitava osuus. Varsinaisesta opinnäytetyöraportista voidaan jättää yritykseen liittyviä yksityiskohtia pois, mikäli yritys niin haluaa.

Ammattikorkeakoulun opinnäytetyön ohjaaja auttaa opiskelijaa työn rakenteen suunnittelussa, ja oppilaitos tarjoaa tukea myös kirjoittamiseen ja lähteiden etsintään. Yrityksen edustajan ei tarvitse toimia opiskelijan varsinaisena ohjaajana, mutta hänen roolinsa on tärkeä. Yrityksen edustajan tulisi auttaa opiskelijaa saamaan käyttöön tarvittavia yrityksen sisäisiä tietoja ja ohjata oikeiden yhteyshenkilöiden, kuten haastateltavien, pariin.

Opinnäytetyön valmistuttua yritys saa käyttöönsä opinnäytetyöraportin ja mahdolliset muut tuotokset, kuten yksityiskohtaiset asiakastutkimuksen tulokset tai analyysin prosessin kehittämiskohdista.

Koska opinnäytetyön aiheita voi olla vaikea hahmottaa, tässä on esimerkkejä Laureassa vuonna 2024 tehdyistä tietojenkäsittelyn opinnäytetöistä:

  • Datan visualisointi Power BI:n avulla
  • Hakukonenäkyvyyden optimointi
  • Käytettävyysarviointi verkkosivuille
  • Projektisuunnitelma palvelinmigraatiolle
  • Saavutettavuusarviointi verkkosivuille
  • Tekoälyn hyödyntäminen IT-etätuen tehtävissä
  • Tietosuojasuunnittelu osana ohjelmistokehitystä
  • Uusien verkkosivujen kehittäminen

Parhaimmillaan opinnäytetyöt toimivat opiskelijan, yritysten ja ammattikorkeakoulun yhteisenä oppimisympäristönä, jossa aidot kehittämishaasteet ratkaistaan yhdessä. Kaikki osapuolet osallistuvat vuorovaikutukseen, ja työssä huomioidaan eri organisaatioiden toimintakulttuurit ja -prosessit. (Väänänen ym. 2021.)

Lopuksi

Asiantuntijatehtävien osuus työvoimasta kasvaa tulevaisuudessa, kun taas matalan koulutustason tehtävien määrä vähenee. Erityisesti ammattikorkeakoulutettujen tarve kasvaa. (Hanhijoki 2020.) Opinnäytetyöyhteistyö tarjoaa yrityksille erinomaisen mahdollisuuden tutustua potentiaalisiin tulevaisuuden työntekijöihin ja varmistaa asiantuntevan työvoiman saatavuus myös tulevaisuudessa. Opiskelijoille yhteistyönä tehtävä opinnäytetyö on tilaisuus saada ensikosketus oman alan asiantuntijatehtäviin ja työyhteisöön.

Työelämän nopeat muutokset ja Suomen tavoite lisätä korkean osaamisen työpaikkoja edellyttävät väestön osaamistason nostamista. Tämä vaatii jatkuvaa, ennakoivaa ja laadukasta koulutusta sekä osaamisen säännöllistä päivittämistä ja uudistamista. (Opetus- ja kulttuuriministeriö 2019.) Yritysyhteistyö opinnäytetöissä onkin yksi mahdollisuus ammattikorkeakouluille tiivistää yhteyttä työelämään ja varmistaa, että koulutuksessa huomioidaan ajankohtaiset osaamistarpeet. Ilman yhteistyötä ei synny vaadittua laadukasta koulutusta ja Suomen tarvitsemaa osaamistason nostoa.

Lähteet

Artikkelin tekstin muotoiluun ja oikeinkirjoitukseen on käytetty Microsoftin Copilot-tekoälytyökalua.

URN http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024110488996

Jaa sivu