Kehittämispohjainen oppiminen eli LbD (Learning by Developing) on laurealainen tapa opiskella. Tässä blogikirjoituksessa pohditaan LbD:n mukaisesti opinnäytetyön toteutusta, jossa opiskelijat tuottavat yhden opetusosuuden opintojaksolle käytännön pajatyöskentelynä.
Kuva: Ilpo Vuorivirta
Opinnäytetyön prosessi ja LbD
Opinnäytetyön prosessi alkaa siitä, että opiskelijalla on aihe työlleen ja työlle tilaaja. Yksi vaihtoehto on, että aihe tulee opettajalta ja sitä myöten myös tilaaja on opiskelijan opettaja ja opinnäytetyö tehdään jollekin opintojaksolle. Tässä blogitekstissä kuvataan kokemuksia opinnäytetyöstä, joka tilattiin ikääntyneiden hoitotyön opintojaksolle käytännön pajatyöskentelyyn yhdeksi oppimiskohteeksi. Aiheena oli ikääntyneiden suun hoito.
Aihe liittyi opintojaksolla opiskeltavaan asiaan ja oli myös siten osaamistavoitteiden mukainen kokonaisuus. Itse opinnäytetyön tavoitteena oli luoda pajatyöskentelyssä aiheesta toteutettu harjoite. Nämä molemmat tavoitteet täyttyivät erinomaisesti ja opinnäytetyön käytännön osuus integroitui saumattomasti työpajaan.
Jotta tämä saavutetaan, on tärkeä sopia tarkastimitä opinnäytetyöltä halutaan, jotta opintojakson tavoitteet aiheen suhteen täyttyvät. Myös aikataulutus tulee sopia ajoissa, jotta pajan pitäminen saadaan lukujärjestyksiin kaikille sopimaan. Erityisesti pajapäivät ilmoitetaan useita kuukausia etukäteen opintojaksolla oleville opiskelijoille, eikä niitä voi tämän jälkeen enää muuttaa.
Opinnäytetyön tekemisessä opintojaksolle käytännön pajatyöskentelyyn toteutuvat lähetulkoon kaikki kehittämispohjaisen oppimisen Kehittämispohjainen oppiminen eli Learning by Developing (LbD) – Laurea-ammattikorkeakoulu) perusajatukset. Kun opinnäytetyön tietoperustaa laaditaan, opitaan tutkimalla, pohtimalla sekä kartoitetaan tietoperustaa aiheesta. Lisäksi pajatyöskentelyn suunnittelussa ja pitämisessä harjoitellaan taitoja käytännön työelämän tilanteessa sekä kehitetään luovia ongelmanratkaisukykyjä. Tämä kaikki kehittää tulevassa sairaanhoitajan työssä tarvittavaa ohjausosaamista.
 Laureassa opinnäytetyön prosessin (Opinnäytetyö AMK-tutkinnossa) tavoitteena on kartuttaa osaamista ja osoittaa tiedollisia ja taidollisia valmiuksia tehdä valmistumisen jälkeen asiantuntityössä aiheeseen liittyviä työtehtäviä. Myös nämä opinnäytetyöhön liittyvät tavoitteet saavutettiin.
Vinkit toteutukseen
- Sovi selkeä tavoite yhdessä opinnäytetyötä tekevän kanssa ja miten se saavutetaan.
 
- Aikatauluta opetus- tai ohjaustuokio tarpeeksi ajoissa.
 
- Valmista opintojaksolla olevat opiskelijat siihen, että opiskelijakollega on tulossa pitämään osan opetuksesta.
 
- Valmistaudu auttamaan ohjaus/opetustilanteessa.
 
- Anna palautetta opinnäytetyön tekijöille toteutuksesta.
 
Pohdinta hyödyistä
Tällä tavoin toteutetusta opinnäytetyöstä on monia hyötyjä. Opintojaksolla olevat opiskelijat kohtaavat konkreettisesti opiskelijakollegan, joka tekee opinnäytetyötä. He saavat kokemusta myös palautekyselyyn vastaamisesta ja siitä, mitä se tarkoittaa käytössä. Uskoisin että tällainen kohtaaminen kehittää myös kriittistä ajattelua: miten tekisin itse toisin?
Opinnäytetyön tekijä/tekijät hyötyvät kokemuksena siitä miltä tuntuukin olla se, joka ohjaa ja opettaa. Vaikka aika on lyhyt, siinä konkretisoituu taustatyön merkitys – mitä tarvitaan näinkin lyhyeen opetus tai ohjaustuokioon. Tilanne voi myös olla hyvin jännittävä ja siten erittäin kehittävä. Opinnäytetyön tekeminen pysyy myös aikataulussa, koska opintojakson aikataulu ohjaa työskentelyä.
Opintojakson opettaja taas saa ajan tasaista tietoa ja päivitystä käsillä olevasta asiasta, ja opiskelijalähtöisiä ideoita toteuttaa kyseinen aihe omassa opetuksessaan.
Näkisin siis, että tällä tavalla toteutettuna ja hyvin suunniteltuna opinnäytetyön tekeminen puolustaa paikkaansa ja allekirjoittanut on valmis tähän toisenkin kerran.