Opiskelijat mukana rakentamassa Vantaan innovaatiokiihdyttämöä

Teksti | Terhi Kärpänen

Keväällä 2025 Laurean tietojenkäsittelyn palvelumuotoilukurssin opiskelijat osallistuivat Vantaan tulevan innovaatiokiihdyttämön kehittämiseen osana palvelumuotoilun Design Sprint -projektitoteutusta. Kurssin yhtenä toimeksiantajana toimi Vauhtia innovaatioille – Vantaan innovaatiokiihdyttämöhanke, jonka tavoitteena on suunnitella kolme toimintamallia osaksi Tikkurilan alueelle rakennettavaa osaamiskampusta.

Kuva: Freepik

Vuonna 2024 käynnistynyt Laurea-ammattikorkeakoulun vetämä Vauhtia innovaatioille – Vantaan innovaatiokiihdyttämö -hanke pyrkii vahvistamaan yhteistyötä ja kehittämään innovaatiokiihdyttämön toimintamalleja yritysten, oppilaitosten ja julkisten toimijoiden välillä. Vantaan Jokiniemeen rakentuva osaamiskampus valmistuu vaiheittain vuosina 2024–2032 ja tulee tarjoamaan palveluja opiskelijoille, työnhakijoille, työnantajille ja yrityksille (Vantaa, 2025). Osaksi tätä kokonaisuutta on suunnitteilla innovaatiokiihdyttämö, jonka muotoiluun opiskelijat pääsivät vaikuttamaan palvelumuotoilun Design Sprint -toteutuksen avulla.

Design Sprintin toteutus

Palvelumuotoilun toteutus jakautui teoria- ja projektiosuuteen. Teoriaosuus pohjautui tuplatimanttimalliin, joka on yksi palvelumuotoilun keskeisistä prosessimalleista. Malli jakautuu neljään vaiheeseen: tutkiminen (discover), määrittäminen (define), kehittäminen (develop) ja toimittaminen (deliver) (British Design Council, 2023).

Teoriaosuuden jälkeen opiskelijat siirtyivät käytännön projektityöhön viikon mittaisen Design Sprint -toteutuksen muodossa. Design Sprint -menetelmä pilotoitiin palvelumuotoilun opintokokonaisuudessa ensimmäistä kertaa vuonna 2024 (Kärpänen, 2024). Viikon aikana opiskelijaryhmät ratkoivat toimeksiantajilta saatuja haasteita tiiviissä yhteistyössä, hyödyntäen tuplatimanttimallin vaiheita ideoinnista prototyyppiin saakka.

Vauhtia innovaatioille – Vantaan innovaatiokiihdyttämö -hanke esitti opiskelijoille kaksi haastetta: ensimmäinen liittyi Vantaan alueen yritysten ja kaupungin toimijoiden tarpeisiin innovaatiokiihdyttämön näkökulmasta, ja toisessa haettiin ratkaisuja siihen, millainen rooli oppilaitoksilla ja opiskelijoilla voisi olla innovaatiokiihdyttämön toiminnassa.

Design Sprintin tulokset

Ensimmäinen opiskelijaryhmä keskittyi pk-yritysten ja kaupungin toimijoiden tarpeisiin. He analysoivat olemassa olevaa haastatteluaineistoa ja tekivät vertailua muiden innovaatiokiihdyttämöiden toimintamalleihin. Benchmarking-vaiheessa opiskelijat havaitsivat, että menestyvät kiihdyttämöt tarjoavat monipuolisia palveluita startupeille ja tekevät tiivistä yhteistyötä oppilaitosten kanssa.

Erityisesti korostui tarve fyysiselle kohtaamispaikalle, joka tukee verkostoitumista, mentorointia ja yhteiskehittämistä. Alkukartoituksen pohjalta opiskelijat lähtivät kehittämään konseptia pk-yrityksen näkökulmasta ja suunnittelivat lopulta Vantaa Innovation Station -nimisen mallin.

Vantaa Innovation Station, on innovaatiokeskus, joka tarjoaa tilat työpajoille, yritysohjelmille, tapahtumille ja mentoroinnille. Tavoitteena on mahdollistaa eri toimijoiden – yritysten, opiskelijoiden ja kaupungin yksiköiden – välinen yhteistyö ja uusien ideoiden synty. Ryhmä laati konseptista myös visuaalisen prototyypin verkkosivun muodossa, jolla havainnollistettiin palvelun toiminnallisuuksia ja käyttäjäpolkuja.

kuvituskuva verkkosivun prototyypistä.
Opiskelijaryhmän tuottama prototyyppi verkkosivusta (prototyypin toteuttivat: Aapeli Nilasto, Tuukka Rajala, Mathias Rontu, Aku Siekkinen, Mika Venäläinen)

Toinen opiskelijaryhmä tarkasteli kiihdyttämötoimintaa oppilaitoksen ja opiskelijan näkökulmasta. Ryhmä toteutti kyselyn korkeakouluopiskelijoille selvittääkseen heidän kokemuksiaan ja toiveitaan innovaatiotoiminnasta. Kyselyyn vastasi 21 opiskelijaa, joista valtaosa (84,7 %) oli iältään 20–28-vuotiaita.

Tulosten mukaan 92,3 % vastaajista halusi saada tietoa yritysyhteistyömahdollisuuksista verkkopalvelun tai oman oppilaitoksen kautta. Lisäksi moni koki, että yhteistyö yritysten kanssa edistäisi heidän urapolkuaan. Opiskelijat olivat erityisen kiinnostuneita palveluista, jotka tarjoavat harjoittelupaikkoja, opinnäytetyötoimeksiantoja ja opintopisteitä kerryttäviä työpajoja.

Kyselyn pohjalta ryhmä kehitti Vantaamo-verkkopalvelukonseptin. Vantaamo yhdistää korkeakouluopiskelijat ja yritykset digitaalisen alustan kautta. Opiskelijat voivat luoda profiilin, hakea yritysten julkaisemiin projekteihin ja osallistua tapahtumiin. Yritykset puolestaan voivat määrittää, millaista osaamista he tarvitsevat ja valita sopivat opiskelijat mukaan projekteihin.

Palvelun tarkoitus on madaltaa kynnystä yhteistyölle. Yritykset saavat käyttöönsä tuoretta osaamista ja uusia näkökulmia liiketoiminnan kehittämiseen, kun taas opiskelijat voivat kartuttaa työkokemusta ja ansaita opintopisteitä. Vantaamo tarjoaa myös mentorointia sekä järjestää fyysisiä työpajoja ja verkostoitumistilaisuuksia, jotka tukevat molempien osapuolten tavoitteita.

kuvituskuva mainoksen prototyypistä.
Opiskelijaryhmän tuottama prototyyppi mainoksesta (prototyypin toteuttivat: Elviira Merkl, Jenni Ahonen, Elsa Mankkinen, Alisa Taskila, Onni Pajarinen)

Tulevaisuutta rakentamassa yhdessä

Laurean palvelumuotoilukurssin opiskelijaprojektit osoittivat, kuinka merkityksellistä oppilaitosyhteistyö voi olla alueellisen kehittämisen kannalta. Vantaa Innovation Station ja Vantaamo edustavat kahta erilaista mutta toisiaan täydentävää näkökulmaa innovaatiokiihdyttämön toimintaan – toinen fyysisenä kohtaamispaikkana ja toinen digitaalisena yhteistyöalustana.

Opiskelijoiden näkemykset, ideat ja prototyypit toimivat arvokkaana pohjana Vantaan innovaatiokiihdyttämön jatkokehitykselle. Samalla projektit tarjosivat opiskelijoille konkreettisen kokemuksen yhteiskehittämisestä, asiakasymmärryksestä ja palvelumuotoilun soveltamisesta todellisiin haasteisiin.

hankkeen logo.

Lähteet

URN http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025081282241

Jaa sivu