Yhteiskunnan digitalisoituminen on lisännyt verkkopalveluiden merkitystä kaikilla toimialoilla ja yhteiskunnan tarjoamissa palveluissa. Tämä kehitys lisää saavutettavuuden ja käytettävyyden tärkeyttä, ei vain lakisääteisestä näkökulmasta, vaan myös asiakaskokemuksen ja kilpailukyvyn kannalta. Palvelu, jota osa käyttäjistä ei pysty käyttämään, on puutteellinen sekä eettisesti että liiketoiminnallisesti. Laureassa opiskelijat tukevat yrityksiä tässä työssä tekemällä verkkosivujen saavutettavuus- ja käytettävyysarviointeja osana opintojaan. Tässä artikkelissa esitellään, miten nämä arvioinnit toteutetaan opiskelijayhteistyönä ja millaisia hyötyjä toimintamalli tuottaa.
Kuva: Pikisuperstar / Freepik
Verkkosivujen arvioinnit osana Laurean kehittämispohjaista oppimista
Laurean kehittämispohjaisen oppimisen malli, Learning by Developing (LbD), perustuu oppimiseen aidoissa kehittämisprojekteissa. Mallissa opiskelijat, opettajat ja työelämän edustajat toimivat yhteistyössä kehittäen ratkaisuja todellisiin tarpeisiin. (Laurea 2024.) Verkkosivujen saavutettavuus- ja käytettävyysarvioinnit ovat tästä mallista hyvä esimerkki: opiskelijat pääsevät soveltamaan teoriaa käytäntöön ja yritykset saavat arvokasta palautetta verkkosivujensa kehittämiseksi.
Verkkosivujen arviointi alkaa niin, että opiskelijat opiskelevat ensin käytettävyyden ja saavutettavuuden arvioinnin malleja ja menetelmiä. Tämän jälkeen opettaja jakaa arvioitavat verkkosivut opiskelijoille sekä tiedon siitä, arvioidaanko saavutettavuutta vai käytettävyyttä. Opettaja myös tukee ja ohjaa arvioinnin tekemistä koko projektin ajan. Opiskelijat kartoittavat sivuston tilan suhteessa standardeihin (esim. saavutettavuuden WCAG-ohjeistus tai Nielsenin käytettävyysheuristiikat), analysoivat ja raportoivat löydökset sekä lopuksi laativat yritykselle konkreettisia kehitysehdotuksia. Arviointiraporttiin kuvataan käytetyt arviointikriteerit, havainnot mikä sivustolla toimii ja mitä puutteita löytyi sekä esitetään kehittämisehdotuksia. Tämä toimintatapa tukee LbD-mallin osaamisperustaisuutta ja työelämäläheisyyttä.
Yritykselle tämä malli tarjoaa selkeän ja kustannustehokkaan tavan saada ulkopuolinen verkkosivujen arvio ja kehityssuosituksia, kun taas opiskelijoille projekti antaa mahdollisuuden soveltaa teoriaa käytäntöön, kehittää ammatillisia taitoja ja luoda yhteistyösuhteita työelämään. Samalla arviointiprojekti tukee yhteiskunnan digitalisoitumisen asettamia haasteita varmistamalla, että verkkosivut ovat mahdollisimman monen käyttäjäryhmän saavutettavissa ja helppokäyttöisiä.
Opintojaksosta saadun palautteen mukaan opiskelijat ovat kokeneet kiinnostavaksi tehdä arvioita oikeista sivustoista. Myös malli, jossa lyhyen teorian opiskelun jälkeen pääsee heti kokeilemaan asioita käytännössä, on koettu erittäin opettavaiseksi, vaikka hetkittäin joutuukin pois omalta mukavuusalueelta.
Mitä käytettävyys ja saavutettavuus tarkoittavat?
Käytettävyys (usability) tarkoittaa sitä, kuinka helppoa ja miellyttävää on käyttää digitaalista tuotetta tai palvelua. Se kuvaa käyttöliittymän laatua käyttäjän näkökulmasta ja sitä, miten hyvin käyttäjä pystyy tekemään palvelussa ne asiat, mitä hän haluaa tehdä. Käytettävyyttä voidaan arvioida viiden osa-alueen kautta. Opittavuuden avulla arvioidaan, kuinka helposti palvelua oppii käyttämään. Tehokkuudella mitataan kuinka nopeasti eri tehtävät palvelussa sujuvat. Muistettavuus tarkoittaa sitä, kuinka helposti käytön sujuvuus palautuu tauon jälkeen. Virheiden hallinnan avulla arvioidaan kuinka paljon ja kuinka vakavia virheitä syntyy ja kuinka näistä toivutaan. Tyytyväisyys puolestaan mittaa sitä, kuinka miellyttävää palvelun käyttö on. (Nielsen 2012.)
Saavutettavuus (digital accessibility) puolestaan tarkoittaa sitä, että digitaaliset palvelut ja sisällöt, kuten verkkosivut ja sovellukset, toimivat mahdollisimman monille ihmisille heidän ominaisuuksistaan tai toimintarajoitteistaan riippumatta. Tavoitteena on, että kaikki voivat löytää, ymmärtää ja käyttää sisältöä helposti. Saavutettavuus on digitaalisen ympäristön esteettömyyttä ja se tukee yhdenvertaisuutta yhteiskunnassa. (W3C 2023.)
Saavutettavuuden neljä osa-aluetta määritellään Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) -ohjeistuksessa. Havaittavuus tarkoittaa, että sisältö on esitettävä tavalla, jonka käyttäjä voi aistia. Esimerkiksi teksti erottuu tarpeeksi taustasta ja kuville on tekstivastineet. Hallittavuus viittaa siihen, että käyttäjä pystyy ohjaamaan palvelua eri tavoilla, kuten näppäimistöllä tai ruudunlukuohjelmalla. Ymmärrettävyys tarkoittaa, että sisältö ja käyttöliittymä ovat loogisia, ennakoitavia ja helposti ymmärrettäviä. Toimintavarmuus varmistaa, että palvelu toimii eri laitteilla ja selaimilla luotettavasti ja ilman virheitä. (Saavutettavasti.fi 2025.)
Lopuksi
Saavutettavuus- ja käytettävyysarvioinnit opiskelijayhteistyönä tarjoavat käytännönläheisen ja helpon tavan yhdistää oppiminen ja yritysten kehittäminen. Yritykseltä tarvitaan vain yhteydenotto Laurean avainkumppanuustiimiin, jonka yhteystiedot löytyvät Laurean avainkumppanuus -verkkosivun alaosasta. Avainkumppanuuspäällikkö selvittää sopivan opintojakson aikataulun ja yhdistää yrityksen ja opintojakson opettajan. Valmis arviointiraportti toimitetaan sähköpostilla yrityksen edustajalle. Yhteistyö tuo yhteen teorian ja käytännön, ja sen kautta syntyy konkreettisia tuloksia. Selkeäksi määritelty projektimalli madaltaa yritysten kynnystä osallistua ja tukee Laurean tavoitetta edistää yhteiskunnan kestävää digitalisaatiota.
Lähteet