Lähemmäs 100 vieraanvaraisuusalan asiantuntijaa kokoontui Essexiin keskustelemaan alaa puhuttavista ja muokkaavista teemoista. Vuonna 2025 erityisesti tapahtumien vaikuttavuus, työntekijöiden hyvinvointi ja digitaalisuuden mahdollisuudet virittivät mielenkiintoista ajatustenvaihtoa ympäri maailmaa saapuneiden osallistujien kesken.
Kuva 1. Essexin yliopiston Business School -rakennus (Chuah 2025)
Laurean restonomikoulutuksessa aktiivinen toimijuus erilaissa verkostoissa niin kansallisesti kuin kansainvälisesti mahdollistaa työntekijöiden kouluttautumisen, opetussuunnitelmien ja opetuksen sisällöllisen kehittämisen sekä uusien yhteistyömahdollisuuksien valmistelun. Yhtenä tärkeänä näkökulmana on myös konferensseissa vapaamuotoinen kanssakäyminen, ajatustenvaihto ja inspiroituminen (Morse 2008).
Council for Hospitality Management Education (CHME) järjesti vuosittaisen konferenssin 20.-23.5.2025 Colchesterissa Essexissä. Tapahtuman teemana oli ”Transforming the hospitality sector through innovation” – vieraanvaraisuusalan muutos innovaatioiden avulla. Lähemmäs 140 osallistujaa muun muassa Iso-Britanniasta, Suomesta, Saksasta ja Malesiasta kokoontui Essexin yliopistolle (kuva 1) keskustelemaan ajankohtaisista aiheista, joita alallamme tällä hetkellä tutkitaan. Tämän vuoden esityksissä nousi digitaalisuuden ja robotiikan lisäksi vahvasti kaksi teemaa.
Teema 1: Tapahtumien vaikuttavuus
Eri kokoisten tapahtumien vaikutusta ja vaikuttavuutta on tutkittu eri näkökulmista ja eri tapahtumasektoreilla laajasti. Yksittäisten toimijoiden osalta luvut ovat merkittäviä, esimerkiksi KPMG:n ja Olympiastadionin tutkimuksessa (2023) uudistettu Olympiastadion tuotti vuonna 2022 tapahtuma-areenana ja liikunta- sekä kohtaamispaikkana tuotantovaikutuksina 194 miljoonaa euroa, työllistäen 1427 ihmistä. Samalla kansallisesti niin sanotuilla ”business tapahtumilla” on tärkeä merkitys – Finland Convention Bureaun (Visit Finland 2025) tutkimuksessa havaittiin Suomessa järjestettyjen kongressien määrän kasvaneen vuonna 2024 yhteensä 584 kappaleeseen, osallistujamäärän noustessa samalla lähes ennätyslukemiin.
Tapahtuma-alalla tällä hetkellä kiinnostavana aiheena on vaikuttavuus erityisesti vastuullisuuden eri näkökulmista, niin sosiaalisen, – taloudellisen- kuin ympäristövastuun osalta. CHME-konferenssissa yksi mielenkiintoisimmista case-esittelyistä oli tohtori Nicola Caden ja tohtori Christopher Kerryn esitys (2025) ”Social open innovation in Mega-events: The role of trust and safety in Rio´s favela communities”.
Favelat ovat yhteisöjä, jotka usein luokitellaan slummeiksi alkeellisen elämänlaadun takia. Brasiliassa nämä asuinalueet rakentuvat useimmiten kaupungin laidoille, favelasta löytyy monia ulottuvuuksia – näissä omissa suljetuissa yhteisöissä rikolliset toimijat ovat määräävässä asemassa (RioOnWatch 2025). Tohtori Caden kertoi esityksessään Rion kesäolympialaisten 2016 ympärillä käydystä aktiivisesta keskustelusta eri medioissa favela-alueiden niin sanotusta siivouksesta, turisteille haluttiin luoda turvallinen ympäristö ja mahdollisuus nähdä favela-alueiden kulttuurisesti tärkeä perintö. Osana väitöstutkimustaan tohtori Caden sai puolen vuoden kontaktoinnin jälkeen yhteyden yhdessä Rion favelassa toimivaan hyväntekeväisyysorganisaation jäseneen, jolla oli hyvät yhteydet favelan tärkeimpiin rikollisvaikuttajiin. Heidän hyväksynnällään tohtori Caden pääsi haastattelemaan yhteisön jäseniä ja tarkastelemaan olympialaisten vaikutusta heidän elämäänsä. Olympialaisten aikana tutkimuksen kohteena ollut favela avattiin turisteille, tämä loi asukkaille uusia ansaintamahdollisuuksia. Vaikka ympäristöstä luotiin melkein jopa väkisin turvallinen, toimivat rikolliset Olympialaisten ajan normaalisti, mutta vain piilossa.
Teema 2: Työntekijöiden hyvinvointi
”Se nyt on sellaista, koko ajanhan sitä tapahtuu”. ”Esihenkilöni koitti vähätellä tilanteita eikä ottanut minua tosissaan”. ”Hieman päihtynyt asiakas huuteli tiskiltä perääni tytötellen useampaan kertaan kunnes parrakas kollegani kääntyi ja kysyi asiakkaalta puhuisiko hän noin tyttärelleen. Asiakas pahoitteli käytöstään sen jälkeen”. (Nickson ja Hadisolomou 2025)
Professori Dennis Nicksonin ja tohtori Anastasios Hadjisolomoun esitys ”The importance of employee well-being: addressing (or not) customer abuse and harassment in hospitality” avasi kuulijoille tutkimusta, jossa vieraanvaraisuusalan työntekijät, etenkin ravintola-alalta, pääsivät jakamaan kokemuksiaan työarjesta. Tutkimuksen mukaan Iso-Britanniassa etenkin nuoret työntekijät ovat suuressa vaarassa joutua kokemaan häirintää eri muodoissa, lisäksi jopa väkivallan mahdollisuus on kohtalaisen suuri eivätkä esihenkilöt osaa käsitellä tilanteita niiden vaatimalla vakavuudella. Asiattomasti käyttäytyvien asiakkaiden profilointi on vaikeaa, sillä riippuen ympäristöstä ja tilanteesta kyseessä saattaa yhtä hyvin olla 20-vuotias päihtynyt opiskelija kuin keski-ikäinen korkeakoulutettu henkilökin. Sekä kuka vain näiden kuvausten ulkopuolelta.

Isossa-Britanniassa toimiva National Pubwatch edistää turvallista pubikulttuuria yhdessä kansallisten toimijoiden kanssa. Alun perin vuonna 2017 lanseerattu kampanja ”Hi I´m Angela” toi pubeihin naisten wc-tiloihin julisteita, joissa opastettiin epämiellyttävässä tilanteessa olevia hakeutumaan työntekijöiden luokse baaritiskille ja sanomaan ”Hi I’m Angela” – näin henkilökunta pystyisi auttamaan apua tarvitsevia (kuva 2).
Kuva 2. Hi I’m Angela -juliste Colchesterissa (Vähänikkilä 2025)
Kampanja kuitenkin hiipui muutamassa vuodessa, kunnes vuonna 2021 se julkaistiin uudelleen sukupuolineutraalina ”Ask for Angela” otsikolla 33-vuotiaan Sarah Everardin jouduttua siepatuksi ja murhatuksi kotiinpaluumatkalla pubista maaliskuun kolmantena päivänä 2021 (National Pub Watch 2021).
Valitettavasti myös Suomessa Matkailu- ja ravintola-alan työntekijät kohtaavat työssään usein häirintää ja epäasiallista kohtelua. Palvelualojen ammattiliitto PAM ry:n vuoden 2023 asiakaskyselyyn vastasi 10 272 jäsentä. Tulosten mukaan 70 prosenttia vastanneista oli kohdannut työssään asiakkaiden taholta häirintää tai muuta epäasiallista käytöstä sen eri muodoissa. Vastaajista 41 prosenttia oli ilmoittanut kokemastaan asiakasväkivallasta tai –häirinnästä työnantajalleen, valitettavan suuri määrä,16 prosenttia, kokee, ettei työnantaja ollut pyrkinyt poistamaan tai vähentämään ilmoitettua häirintää ja uhkaavia tilanteita. (PAM ry 2024)
PAM ry on koostanut yhdessä matkailu-, majoitus-, ravintola- ja vapaa-ajanpalvelualan sekä niihin liittyvän hyvinvointipalvelualan yrittäjien ja työnantajien edunvalvoja ja työmarkkinajärjestön MaRa ry:n kanssa ”Häirintään puuttuminen matkailu-, ravintola- ja vapaa-ajan palveluissa” oppaan. Konkreettisia esimerkkejä häirinnän ja epäasiallisen käytöksen tunnistamiseen sekä niihin puuttumiseen sisältävä opas on avoimesti saatavilla verkossa. Se on tarkoitettu työntekijöiden, työnantajien ja perehdyttäjien yhteiseen käyttöön.
Jatkoa yhteistyölle konferenssin jälkeen
CHME:n seuraava konferenssi järjestetään Surreyn yliopistossa Guilfordissa 9.-12.6.2026. Seuraavan vuoden teemana on vastuullisuus. Konferenssissa vahvistettujen, jo olemassa olleiden verkostojen lisäksi uudet kontaktit mahdollistavat ennen seuraavaa konferenssia yhteistyön aloittamisen. Tohtori Caden vierailee syksyllä 2025 verkon kautta Laurean tapahtumaopintojen syventävällä opintojaksolla esittelemässä tutkimustaan. Parhaimmillaan myös opiskelijat pääsevät oppimaan ja inspiroitumaan kansainvälisistä esimerkeistä.
Kuva 3. Heidi Vähänikkilä, tohtori Stephanie Jameson, Miia Vakkuri (Vähänikkilä 2025)
Lähteet