Sidosryhmäyhteistyötä ja kuulumisia ohjelmistoalalta syksyllä 2024

Teksti | Lassi Virtanen

Keskustelut verkko-oppimisesta ja digitaalisista oppimiskokemuksista ovat jatkuvasti pinnalla korkeakouluyhteisöissä. Opiskelijoiden digitaalinen ohjaaminen ja yhteisöllisyyden kehittäminen toistuvat keskusteluissa. Miltä nämä teemat näyttävät pohjoismaisen ohjelmistoalan näkökulmasta syksyllä 2024? Mitä trendejä tms. on havaittavissa alalla juuri nyt? Voisimmeko oppia jotain vahvasti asiakaskeskeisesti toimivilta ohjelmistoyrityksiltä Laurean strategian mukaisen opiskelijakeskeisen korkeakoulun kehittämisessä? Entä mitä oivalluksia voisi löytyä ohjelmistoyritysten toiminnasta digitaalisten oppimisratkaisujen ja oppimisen laadun parantamiseksi?

kuvituskuva.
Lassi Virtanen

Elokuussa 2024 osallistuin Tukholmassa Nordic Software Summit -tapahtumaan, jonka järjestäjänä toimi ruotsalainen pääomasijoittaja Monterro. Tapahtuma keräsi yli tuhat osallistujaa, joista useampi kymmenen oli Suomesta. Monterro on ollut aktiivisesti mukana myös Suomessa, muun muassa Software Finlandin tapahtumissa vuosina 2023-2024.

Jos innostuit lukemaan tästä eteenpäin, tutustut Jobs-to-be-Done viitekehykseen sekä ohjelmistoyritysten menestystekijöihin. Ehkä jopa innostut osallistumaan oman alasi tapahtumaan ja verkostoitumaan uusien tuttujen kanssa.

Opiskelijan Job-to-be-Done – kehitämmekö korkeakoulua opiskelijoiden tavoitteet edellä?

Päivän avasi Bob Moesta, toinen Jobs to be Done -viitekehyksen kehittäjistä. Inspiroivassa puheenvuorossaan Moesta korosti, että yksi suurimmista organisaatioiden virheistä, on rakentaa palveluita ja odottaa, että asiakkaat löytävät ne itsestään. Hänen mukaansa on tärkeää ymmärtää, miksi ja miten asiakkaat ostavat palveluita – tai tässä tapauksessa, miten ja miksi opiskelijat valitsevat opintonsa. Onko meillä korkeakouluna tarpeeksi selkeä käsitys siitä, mitä opiskelijat todella tavoittelevat opintojensa kautta? Keskitämmekö liikaa huomiota opintosisältöihin ja tutkinnon suorittamiseen, unohtaen samalla tämän vielä tärkeämmän kysymyksen?

Job to be Done -kehys auttaa tunnistamaan paremmin asiakastasi sekä sitä mitä asiakkaasi haluaa saada aikaiseksi palvelusi avulla. Esimerkkinä tuskin yksikään opiskelija on korkeakoulussa pelkän opintopistekertymän tai tutkintotodistuksen johdosta. Kun ymmärrät paremmin opiskelijasi tavoitteet voit paremmin auttaa häntä saavuttamaan nämä (= Job to be Done).

Jobs to be Done käyttäjän aikajana ideasta jatkuvaan käyttöön.
Kuva 1: Jobs to be Done aikajana – ideasta jatkuvaan käyttöön (Kuva Lassi Virtanen)

Jos Moestan Jobs to be Done -viitekehys ei ole ennestään tuttu, suosittelen tutustumaan hänen ajatuksiinsa esimerkiksi Youtubesta löytyvien Lenny-podcastin jaksossa The Ultimate Guide to JTBD tai April Dunfordin Mastering Jobs Theory with Bob Moesta -videolla. Näihin videoihin käytetty aika maksaa itsensä varmasti takaisin.

Korkeakoulumme tekee paljon asioita oikein, mistä kertoo valmistuneiden opiskelijoiden jatkuvasti korkea työllisyysaste. Kuitenkin on myös aloja, joiden vetovoima on heikentynyt, vaikka työmarkkinoilla olisi niille kysyntää. Voisimmeko oppia jotakin menestyvien ohjelmistoyritysten käyttämistä mittareista ja toimintamalleista?

Ehdotan seuraavaa tehtävää: Tutustukaa Jobs-to-be-Done viitekehykseen ylläolevien videoiden kautta ja varatkaa 20 minuuttia seuraavasta tiimipalaveristanne keskusteluun: mikä on tutkintonne opiskelijan Job-to-be-Done?

Monterro Nordic B2B Software Growth -analyysi – viisi kulmakiveä ohjelmistoyritysten menestymiseen

Monterro julkaisi keväällä 2024 vuosittaisen Nordic B2B Software Growth -analyysin, joka perustuu 298:n SaaS-yrityksen päättäjän vastauksiin. Analyysi nostaa esille viisi keskeistä menestystekijää, jotka erottautuvat paremmin menestyvien SaaS-yhtiöiden taustalta. Nämä käytiin läpi tapahtuman aluksi.

Ensimmäisenä menestystekijänä todettiin talouden tasapaino. Viimeisen vuosikymmenen aikana kasvuyritysten rahoitus on ollut kattavaa, mutta koronapandemia ja Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa ovat muuttaneet rahoitusmarkkinoita, ja yritykset ovat joutuneet panostamaan talouden tasapainoon ja kannattavuuteen kasvun kustannuksella.

Tehtävä: Tunnistatko tiimisi tai tutkintosi talouden tasapainon avainmittarit? Mitä mittareita seuraatte ja mitkä mittarit voisivat auttaa talouden tasapainon seuraamisessa?

kuvan sisältö on avattu tekstissä.
Kuva 2: Nordic B2B Software Growth analyysin top 5 menestystekijät (Kuva: Lassi Virtanen)

Toinen menestystekijä on kyky kehittyä ja vastata muutoksiin. Tästä korkeakoulujen tulisi ottaa oppia. Miten voisimme tuoda uusia yritysmaailman kannalta keskeisiä sisältöjä tutkintoihin nopeammin? Miten voisimme paremmin vastata opiskelijoiden kysyntään erilaisista opiskelumahdollisuuksista?

Monissa puheenvuoroissa nousi esiin johtamisen merkitys kolmantena menestystekijänä. Johtamisen merkitys nousi esille useammassa puheenvuorossa kolmantena menestystekijänä. Etä- ja hybridityön kasvu on ollut merkittävää koronapandemiasta lähtien, ja samalla Z-sukupolven astuessa työelämään työntekijöiden toiveet ja odotukset sekä työpaikkoja että esihenkilöitä kohtaan muuttuvat. Tapahtumassa puhuneen futuristi Thimon de Jongin mukaan 60 % Z-sukupolven työnhakijoista pitää mielenterveyspalveluita merkittävinä tekijöinä työnantajaa valitessa. Myös neljäs menestystekijä, työntekijöiden tyytyväisyys, kytkeytyy vahvasti juuri johtamisen laatuun.

Viidentenä menestystekijänä esille nousivat ympäristö- ja sosiaaliset vastuut. Tämä trendi on selkeästi nouseva tekijä niin palveluiden ja toimittajien kuin työpaikkojenkin valinnassa.

20 % työpanoksesta tuottaa 80 % tuloksista – lisäarvoa oman alasi tapahtumista

20 % työpanoksesta tuottaa 80 % tuloksista – lisäarvoa oman alasi tapahtumista
Koska viimeksi tapasit yhteistyökumppaneita Laurean ulkopuolella? Verkostoituminen avaa uusia ajatuksia ja mahdollisuuksia. Tapahtumapäivän aikana tapasin kaksi nykyistä ja kaksi potentiaalista Laurean avainkumppania. Keskustelimme sekä meneillään olevista projekteista että tulevien opinnäytetöiden ja harjoitteluiden mahdollisuuksista. Pienillä, mutta positiivisilla kehitysaskelilla voi olla odottamattoman suuri vaikutus vuoden lopussa. Pareton periaatetta mukaillen, 20 % työpanoksestasi tuottaa 80 % tuloksistasi.

Milloin järjestetään seuraava oman alasi tapahtuma? Oletko jo ilmoittautunut?

Tekstissä viitatut Nordic Sofrware Summit 2024 puheenvuorot

  • Bob Moesta, Find out Why! Using Jobs-to-be-Done to build and launch amazing products
  • Gustav Lagercrantz, Nordic B2B Software Growth analysis
  • Anssi Rantanen, Building resilience and efficiency: Actionable tips for leaders creating sustainable growth
  • Thimon de Jong, Navigating the polycrisis
URN http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024090267839

Jaa sivu