Strateginen ennakointi auttaa yrityksiä rakentamaan menestyksellistä tulevaisuutta

Teksti | Jukka Laitinen

Strateginen ennakointi auttaa yrityksiä suunnittelemaan toimintaansa pitkällä aikavälillä. Monet yritykset kokevat ennakoinnin toteuttamisen syystä tai toisesta haastavaksi. Ennakoinnissa voi päästä kuitenkin helposti alkuun esimerkiksi osallistumalla erilaisten ennakointiverkostojen tapahtumiin.

Kuva: Kt Stock / Adobe Stock (Laurean Education-lisenssi)

Mitä on yritysten strateginen ennakointi?

Strateginen ennakointi on prosessi, jossa yritykset tutkivat ja analysoivat erilaisia tulevaisuuden mahdollisuuksia ja haasteita sekä niiden vaikutuksia liiketoimintaan. Sen avulla yritykset voivat suunnitella päätöksentekoaan ja toimintaansa siten, että ne voivat saavuttaa toivotun tulevaisuuden vision. Strateginen ennakointi sisältää useita vaiheita, kuten muutostekijöiden ja signaalien kartoitus, tulevaisuuden skenaarioiden luominen, strategisten vaihtoehtojen kehittäminen ja päätöksenteon soveltaminen. Strateginen ennakointi auttaa yrityksiä varautumaan epävarmuuksiin ja hyödyntämään tulevaisuuden mahdollisuuksia tehokkaammin. Se voi myös parantaa yrityksen kykyä reagoida nopeasti muuttuviin olosuhteisiin ja kilpailutilanteisiin. (Saari 2023; Meristö & Laitinen 2021.)

Mitä hyötyä strategisesta ennakoinnista on yrityksille?

Tulevaisuuden tarkka ennustaminen on mahdotonta, mutta systemaattinen ennakointi on yrityksille hyödyllistä. Tutkimusten mukaan strategista ennakointia systemaattisesti hyödyntävät yritykset ovat kannattavampia ja kasvavat nopeammin kuin kilpailijansa (Rohrbeck & Kum 2018).

Monet yritykset huomioivat strategiassaan suuria muutoksia kuvaavat megatrendit, mutta pelkästään ne eivät luo kilpailuetua, koska sama tieto on myös kilpailijoiden käytettävissä. Sen vuoksi yritysten on ennakoitava tulevaa laaja-alaisesti ja systemaattisesti. Yritykset voivat hyödyntää strategista ennakointia ainakin seuraavissa asioissa (Meristö & Laitinen 2021; Lätti 2022):

  • Tulevaisuuslähtöisten strategioiden luomisessa: Ennakointi mahdollistaa pitkän aikavälin tavoitteiden ja strategioiden suunnittelun, jotka ovat paremmin linjassa muuttuvan toimintaympäristön kanssa.
  • Investointien ja kehitystoimenpiteiden ajoittamisessa: Ymmärtämällä erilaisia tulevaisuuden skenaarioita, yritykset voivat tehdä parempia päätöksiä ja suunnitella investointeja oikein.
  • Varautumisessa erilaisiin tulevaisuuksiin: Skenaarioiden avulla voidaan hahmottaa erilaisia vaihtoehtoisia maailmoja ja niiden mahdollisia vaikutuksia. Ennakointi auttaa yrityksiä varautumaan muutoksiin ja parantaa reagointikykyä yllättävissä tilanteissa.
  • Toimintaympäristön seurannassa: Ennakoinnin avulla voidaan tunnistaa tärkeitä seurattavia kehityskulkuja, jolloin yritykset voivat päivittää toimintaansa tilanteen mukaan.

Miksi yritykset eivät tee strategista ennakointia?

Miksi sitten kaikki yritykset eivät tee strategista ennakointia? Erityisesti pienten ja keskisuurten yritysten osalta yhdeksi rajoittavaksi tekijäksi nousee rajalliset henkilöresurssit. Yrityksen henkilöstöresurssit ovat kiinni arkipäivän käytännön ongelmissa, jolloin pidemmän aikavälin visiointi ja suunnittelu unohtuu. Toisaalta rajoittavana tekijänä saattaa olla myös se, ettei osata ennakoida eikä tiedetä siihen liittyviä menetelmiä. Joillekin yrityksille aloittamisen esteenä saattaa olla, ettei tiedosteta ennakoinnin hyötyjä ja pidetään sitä turhanpäiväisenä taivaanrannanmaalailuna.

Yritysten kannattaisi ennakoida ja ajatella tulevaisuutta kaikilla aikajänteillä: lyhyellä, keskipitkällä ja pitkällä aikajänteellä. Toimintaympäristön muutoksista johtuvat akuutit asiat vievät luonnollisesti päähuomion yrityksen toiminnassa. Toivottavaa kuitenkin olisi, että yritykset pohtisivat tulevaisuutta myös pitkällä aikavälillä. Pitkä aikajänne tarjoaa mahdollisuuksia luovuudelle, joka puolestaan edistää esimerkiksi innovaatioiden kehittämistä. (Ketonen-Oksi 2024.)

Kuinka yritykset voivat päästä ennakoinnissa alkuun?

Toisin kuin usein luullaan, ennakoinnin aloittaminen yrityksissä ei välttämättä ole vaikeaa. Käytännön tasolla yritysten ennakointi sisältää erilaisia toimenpiteitä, joita voivat olla esimerkiksi oman toimintaympäristön havainnointi, havainnoidun tiedon tallentaminen ja siitä keskusteleminen yrityksen sisällä. Signaalien keruu toimintaympäristöstä ja niistä keskusteleminen kannattaa toteuttaa systemaattisesti. Jos ennakointia haluaa vielä pidemmälle, niin tulevaisuutta voi pohtia erilaisten vaihtoehtoisten skenaarioiden kautta ja pohtia niihin liittyviä strategia valintoja. (Ketonen-Oksi 2024, Meristö & Laitinen 2021.)

Havainnointia kannattaa tehdä laajasti myös oman organisaation ulkopuolelta ja siinä voi hyödyntää esimerkiksi erilaisia tulevaisuusaiheisia tapahtumia tai verkostoja (Ketonen-Oksi 2024). Esimerkkinä ennakointiin liittyvästä verkostosta on VALUE-hankkeessa rakennettava Vantaan alueellinen ennakointiverkosto, johon eri kokoiset yritykset ovat tervetulleita muiden sidosryhmien lisäksi. VALUE-hankkeen ennakointiverkosto on toteuttanut mm. tulevaisuusaiheisia aamukahvitilaisuuksia sekä tulevaisuustyöpajoja. VALUE-hanke jatkuu heinäkuuhun 2025 asti, mutta hankkeessa muodostetun ennakointiverkoston on tarkoitus jatkaa toimintaansa esimerkiksi Vantaan alueella järjestettävien tulevaisuusfoorumien muodossa. (VALUE 2024; Rajalakso 2024.)

Yhtenä VALUE-hankkeen tavoitteena on vahvistaa alueen toimijoiden tulevaisuusajattelua ja ennakointiosaamista. VALUE-hankkeessa Laurea on toteuttanut MOOC-kurssin ”Ennakointi toiminnan suunnittelussa”, joka tutustuttaa tulevaisuuden tutkimukseen ja ennakointiin yleisellä tasolla sekä erilaisiin ennakointimenetelmiin. MOOC-kurssi on avoin kaikille, joten sitä kautta myös yritysedustajat pääsevät tutustumaan ennakointiin ja sen menetelmiin. (Laurea Smart 2024)

Ennakoinnissa voi hyödyntää myös tekoälyä esimerkiksi toimintaympäristön muutosten kartoittamisessa. Tekoäly kehittyy nopeasti ja sen kyky vastata tulevaisuuteen liittyviin kysymyksiin paranee jatkuvasti. Kannattaa kuitenkin huomioida, että oma ajattelu on tulevaisuustyöskentelyn arvokkain osuus, jota ei kannata jättää pois, vaikka tekoälyä hyödyntäisikin (Hammarsten 2024).

Lähteet

URN http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024112797237

Jaa sivu