Suomen ja Zimbabwen välinen korkeakouluyhteistyö: Kestävää kehitystä edistämässä vähäosaisimpien lasten ja nuorten koulutusta ja työllistymistä tukemalla

Teksti | Katri Kärkkäinen , Eeva-Kaisa Kinnunen

Laurea-ammattikorkeakoulu ja zimbabwelainen Binduran yliopisto (BUSE) ovat aloittamassa korkeakoulujen välisen yhteistyön Opetushallituksen myöntämän Erasmus + globaalin liikkuvuuden (KA171) rahoituksen turvin. Erasmus+ korkeakoulutukselle tukee korkeakoulujen kansainvälistä yhteistyötä sekä korkeakoulujen välistä opiskelijoiden, opettajien ja muun henkilökunnan liikkuvuutta. Lisäksi ohjelmalla edistetään korkeakoulutuksen kansainvälistymistä ja laatua. (Opetushallitus 2025.) Käsityksemme mukaan kyseessä on ensimmäinen korkeakouluyhteistyö Zimbabwen ja Suomen välillä. Laurean ja Binduran yliopiston yhteistyön käynnistymisen taustalla ovat yhteiset arvot kestävän kehityksen edistämiseksi.

Kuva: Atlascompany / Freepik

Binduran yliopisto on toiminut vuodesta 2000 ja sen tämänhetkinen toiminta perustuu YK:n 2030 strategiaan. Binduran ylioopisto kouluttaa opiskelijoita laaja-alaisesti eri tieteen aloilla ja pyrkii toiminnallaan poistamaan eriarvoisuutta sekä vahvistamaan jokaisen mahdollisuuksia osallistua koulutukseen. Alkavan korkeakouluyhteistyön yhteen sitovana voimana on jaetun arvopohjan lisäksi toiminut heikoimmassa asemassa olevia zimbabwelaisia lapsia ja nuoria tukeva yhdistys Dzikwa Trust. Tässä artikkelissa kuvaamme yhteistyötä erityisesti Dzikwa Trust yhdistyksen toiminnan näkökulmasta.

Dzikwa Trustin tuki lapsille ja nuorille

Dzikwa Trust toimii Zimbabwen pääkaupungissa Hararessa Dzivarasekwan lähiössä. Toiminnalla tuetaan vähäosaisten lasten ja nuorten koulunkäyntiä, sillä Zimbabwessa myös peruskoulutus on maksullista. Lasten ja nuorten koulutuksen tukemisen arvo kiteytyy siihen, että koulutus on perustavanlaatuinen ihmisoikeus ja toimii olennaisena välineenä kestävän inhimillisen kapasiteetin vahvistamisessa ja kansantalouden kasvun edistämisessä (Zickafoose ym. 2024). Nykyään Dzikwa Trustin toiminnalla tuetaan vuosittain noin 350 lasta ja nuorta, joista ⅔ on tyttöjä (Dzikwa Trust Fund 2025; Zimbabwen lapset ry 2025). Vaikka tyttöjen koulutuksen on osoitettu olevan yhteydessä kansantalouden kasvuun ja kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamiseksi, sosiaaliset ja kulttuuriset normit voivat merkittävästi yhä rajoittaa tyttöjen mahdollisuuksia koulutukseen eteläisessä Afrikassa (Wang ym. 2023; Zickafoose ym. 2024).

Yli tuhat lasta ja nuorta on käynyt peruskoulun yhdistyksen tuella. Vuonna 2024 ohjelmassa mukana olevien lasten yläasteen loppukokeiden läpäisyaste oli 65 %. Läpäisyaste oli kansalliseen tasoon (33 %) verrattuna kaksinkertainen. Lisäksi moni tuettu nuori on jatkanut opintojaan menestyksekkäästi jatko-opintoihin ja heitä on valmistunut muun muassa lääkäreiksi, insinööreiksi ja juristeiksi. Koulunkäyntiä tuetaan kummiohjelman avulla. Oppimisen tueksi lapsille ja nuorille tarjotaan Dzikwa Trustin toimintakeskuksessa päivittäinen ruoka, rauhallinen opiskelupaikka sekä mahdollisuus tukiopetukseen, tietotekniikan opiskeluun ja harrastuksiin. (Dzikwa Trust Fund 2025; Zimbabwen lapset ry 2025.)

Zimbabwen vakavan työttömyysongelman vuoksi Dzikva Trust tukee nuorten naisten työllistymistä. Työelämä- ja yrittäjyystaitoja kouluttavat mm. Binduran yliopiston opettajat ja tätä erillishanketta rahoittaa Suomen ulkoministeriö (2023–2026). (Dzikwa Trust Fund 2025; Zimbabwen lapset ry 2025.)

Eettisyys yhteisten tavoitteiden taustalla

Laurea voi olla mukana korkeakouluyhteistyön kautta tukemassa näiden lasten ja nuorten kasvua ja kehitystä. Dzikwa Trustin asiantuntijoiden ja yhteisön jäsenten näkemykset ovat olleet aluillaan olevan korkeakouluyhteistyön suunnittelun keskiössä, ja he ovat tuoneet paikallisyhteisönä esiin kehittämistarpeita. Näitä ovat muun muassa erityinen tuki koulunkäyntiin, it- ja digitaidot, lasten sosiaaliset taidot ja luovuuden sekä innovatiivisen ajattelun tukeminen.

Korkeakouluyhteistyön eettiseksi perustaksi olemme yhdessä valinneet kestävän kehityksen kolme pilaria. 1) Taloudellinen kestävä kehitys, kuten sellaisten taitojen oppiminen ja tunnistaminen, joka mahdollistaa tulevaisuudessa toimeentulon. Näitä taitoja ovat mm. tietotekniset taidot ja oman osaamisen ja vahvuuksien tunnistaminen. 2) Ekologinen kestävä kehitys, joka pitää sisällään muun muassa tiedon ja osaamisen ympäristöasioissa. Ja 3) sosiaalinen kestävä kehitys, johon sisältyy muun muassa koulutuksen saavutettavuuden ja tasa-arvon edistäminen.

Näin ollen lasten oikeuksien ja erityisesti tyttöjen oikeuksien edistäminen etenkin koulutuksen ja työllistymisen näkökulmista ovat yhteistyössä keskiössä (kts. CEDAW – Kaikkinaisen naisten syrjinnän poistamista koskeva yleissopimus 1979; Lasten oikeuksien sopimus 1989). Oppimisen ja osaamisen kehittämisen merkitys ja asema ovatkin hyvin keskeisessä asemassa kestävässä tulevaisuudessa. Korkeakoulujen, kuten Laurea-ammattikorkeakoulun strategiaan (2025) on sisäänkirjoitettu kestävän kehityksen edistäminen. Lisäksi Yhdistyneiden kansakuntien kestävän kehityksen toimintaohjelma Agenda2030 velvoittaa kaikkia maailman valtioita edistämään globaalin kestävän kehityksen tavoitteita (United Nations 2015).

Tunnistetut vahvuudet yhteistyön voimana

Korkeakoulujen välisen yhteistyön rakentaminen perustuu molemminpuoliseen henkilöstön ja opiskelijoiden oppimiseen sekä molempien korkeakoulujen vahvuuksiin. Saamme oppia yhteistyön myötä arvokasta toistemme kulttuureista ja asiantuntijuudesta eri vahvuusalueilta. Yhteistyön suunnitteluvaiheessa olemme tunnistaneet vahvuuksiamme. Bindurab yliopistossa näitä ovat muun muassa ekologisen kestävän kehityksen ja ihmisoikeuksien asiantuntijuus sekä luovuus afrikkalaisen kulttuuriperinnön näkökulmasta. Laurean vahvuuksia ovat muun muassa digitaaliset ratkaisut, Learning by Developing (LbD) pedagogiikka sekä vahvat työelämäsidokset avainkumppanuuksien kautta. Dzikwa Trustin vahvuuksiksi sen sijaan luetaan paikallistuntemus, hyvät verkostot sekä pitkäaikainen ja vakaa toiminta. Yhdistyksen perustajat ovat lisäksi tehneet mittavan uran talouden ja politiikan asiantuntijoina kansainvälisissä tehtävissä, joten heidän henkilökohtainen substanssiosaamisensa on myös vahvaa tulevaa yhteistyötämme silmällä pitäen.

Yhteistyön aikana on tarkoitus toteuttaa opiskelija- ja henkilöstövaihtoja, yhteisiä tilaisuuksia, kuten kestävään kehitykseen ja avainkumppanuuksiin perustuva KV-viikko Laureassa sekä erilaista koulutusta Dzikwa Trustin lasten ja nuorten sekä Binduran yliopiston ja Laurean opiskelijoiden hyväksi.

Tarkoitus on lisäksi edistää yhteistyön laajentamisen ja vahvistamisen mahdollisuuksia näiden kolmen toimijan kesken. Tavoitteena muun muassa on, että tulevaisuudessa Laurean opiskelijat voisivat tehdä harjoitteluita Dzikwa Trustissa ja että voimme jatkaa Binduran yliopiston ja Dzikwa Trust- yhdistyksen kanssa kestävän tulevaisuuden rakentamista yhdessä. Paikallisen kielen, shonan, mukaan Dzikwa tarkoittaakin hyvin juurrutettua. Keskustelut uusista projekteista sekä koulutuksista on jo aloitettu.

Lähteet

URN http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025092297101

Jaa sivu