Tehokkuutta, laatua ja parempaa kokemusta digitaalisuuden avulla – Laurean digiohjelma tavoittelee strategista etua

Teksti | Teemu Ylikoski

Laurean vuodenvaihteessa 2025 voimaan astuva strategia 2035 nostaa digitaalisuuden menestyksen kivijalaksi. Polku digitaaliseen menestykseen ei silti ole valmiina, vaan muutostarpeita löytyy.

kuvituskuva.
Kuva on tehty Adobe Firefly -tekoälyllä.

Korkeakoulujen toimintakentän muutokset pakottavat uudistumaan, kun rahoituksen vähentyessä samanaikaisesti tulospaineet kasvavat ja oppijoiden tarpeet moninaistuvat. Yhteiskunnallisesti vaikuttavan, laadukkaan, ja opiskelijoiden tarpeisiin vastaavan koulutuksen tuottaminen vaatii uudenlaista tapaa työskennellä ja oppia.

Yhtenä ratkaisuna muutokseen Laurea on nostanut digitaalisuuden ja teknologian hyödyntämisen. Kehitteillä oleva strateginen digitaalisuuden muutosohjelma tähtää älykkäiden ratkaisujen luomiseen: Samaan aikaan kun työn tuottavuuden tulisi kasvaa, myös opiskelijoiden palvelukokemuksen ja henkilöstön tyytyväisyyden tulisi kehittyä positiivisesti. Ratkaisut pitäisi siis löytää paikoista, joissa teknologialla voidaan tuottaa lisää arvoa tai vähentää turhaa työtä. Säästäminen juustohöylällä ei ole tällainen ratkaisu, vaan digiohjelma tähtää menestymisedellytysten parantamiseen taloudellisesti, inhimillisesti ja ekologisesti kestävällä tavalla.

Digiohjelma pyrkii pitkäkestoiseen muutokseen toiminnassa ja prosesseissa. Sen lähtökohtia ovat muun muassa organisaation osaaminen, käytössä olevat työkalut, infrastruktuuri, datan luonne, sekä laadunvarmistuksen, ohjauksen ja tietoturvan varmistaminen. Vaikka moni ratkaisu onkin viime kädessä teknologinen, toimivien ratkaisujen löytäminen edellyttää prioriteettien välillä tasapainoilua ja siksi tiivistä yhteistyötä toiminnallisen kehittämisen kanssa.

Ensi vaiheessa tullaan selvittämään Laurean nykyinen taso eli maturiteetti digitalisaatiossa suhteessa eri toimintoihimme sekä markkinatilanteeseen yleensä. Laureassa on tehty merkittävää kehitystyötä viime vuosien aikana mm. kokonaan digitaalisten koulutusohjelmien, automatisoitujen opintojen, tekoälyratkaisujen ja mm. analytiikan pohjalta ohjautuvan digitaalisen markkinoinnin osalta, mutta paljon on vielä tutkimatta. Kokonaiskuvan rakentaminen vaatii työtä, jotta priorisoitavat kohteet tunnistetaan oikein. Esimerkiksi McKinsey (2023) on tunnistanut asiakaspalvelun mahdollisuuksia, joissa tekoälyn avulla voi saavuttaa jopa 40 % tehokkuuden kasvun.

Digitaalisuuden pitäisi tuottaa myös lisää innovaatiokyvykkyyttä, ei pelkästään tehostamista automatisaation kautta. Tästä näkökulmasta koko yhteisön digiymmärryksen syventäminen on tarpeen. Kovalla nopeudella kehittyvä kenttä tuo jatkuvan haasteen – miten pysyä ajan tasalla esimerkiksi tekoälyn nopeassa kehityksessä niin, että osataan yhtäältä ottaa kaikki irti uusista mahdollisuuksista, toisaalta väistää tietoturvan tai eettisyyden kannalta vaarallisia sudenkuoppia.

Strategisesta näkökulmasta Laurean digiohjelma on monitahoisuudessaan kiinnostava. Se tähtää yhtäältä työn tuottavuuden lisäämiseen, toisaalta arvon tuottamiseen opiskelijalle ja henkilöstölle. Ohjelma tähtää innovaatiomahdollisuuksien parempaan tunnistamiseen, toisaalta myös riskien parempaan hallintaan muun muassa tekoälyosaamisen kehittyessä. Ja lisäksi se tähtää kokonaisvaltaiseen strategiseen muutokseen tiedolla johtamisessa, mutta myös pienten arjen pilottien matalan kynnyksen käynnistämiseen.

Lähteet

URN http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024112897463

Jaa sivu