Kukaan meistä ei osaa ennustaa tulevaisuutta, mutta ennakoinnin avulla tulevaisuuteen voidaan varautua ja vaikuttaa. Tulevaisuusmuotoilun ABC -hankkeessa edistetään koulutusorganisaatioiden ennakointiosaamista ja -kyvykkyyttä. Samalla tulevaisuusmuotoilun keinoin kehitetään toimintatapoja ennakointitiedon hyödyntämiseksi koulutustarjonnan ja ratkaisujen suunnittelussa.
Muuttuva työelämä luo uusia osaamistarpeita
Nopeasti muuttuva työelämä ja sen myötä syntyvät uudet osaamistarpeet haastavat koulutuksentarjoajia ennakoimaan tulevaisuuden osaamistarpeita uusien koulutuspolkujen ja jatkuvan oppimisen tuotteiden ja palvelujen suunnittelussa. Sen lisäksi, että osataan ennakoida sisällöltään oikeanlaisia koulutuksia, on myös tärkeää osata ennakoida määrällisesti riittäviä sekä oikeanaikaisia palveluita jatkuvan oppimisen asiakkaille. Uudellamaalla osaamistarpeiden ennakointia tehdään monella rintamalla ja taholla. Säännöllisesti osaamistarpeiden ennakointitietoa tuottavia tahoja ja tiedonlähteitä on useita, mutta hyödynnettävyys jatkuvan oppimisen koulutustarjonnan suunnittelussa voisi olla systemaattisempaa. Ami-säätiön ja Ennakointikamarin teettämän selvityksen (Myllymäki 2023) mukaan tiedon systemaattisempaan hyödyntämiseen kaivataan organisaatioissa lisää osaamista.
Tulevaisuusmuotoilu keinoin kohti uudenlaisia tulevaisuuskestäviä koulutuspalveluja
Tulevaisuusmuotoilu on menetelmä, joka yhdistää ennakoinnin ja palvelumuotoilun periaatteet. Tulevaisuusmuotoilun avulla organisaatio voi kehittää strategiaa, sisäisiä palveluita ja prosesseja sekä asiakkaille tarjottavia tuotteita ja palveluita. Se tarjoaa organisaatiolle prosessin ja työkalut, joiden avulla voidaan kuvitella erilaisia tulevaisuuksia sekä osallistaa tulevaisuuksien muotoiluun tärkeät toimijat. Prosessia ja menetelmiä voi hyödyntää eri tavoin. Tulevaisuusmuotoiluprosessi on syklinen ja iteratiivinen ja eri vaiheiden välillä voidaan edetä edestakaisin. Ennakoinnista on monenlaista hyötyä organisaatiolle. Ennakoinnin avulla saadaan muun muassa laajaa ymmärrystä toimintaympäristön muutosvoimista, tunnistetaan uusia liiketoimintamahdollisuuksia sekä mahdollistetaan tulevaisuuden visiointi. Ennakoinnin avulla tulevaisuus ja muutokset eivät pääse yllättämään, vaan organisaatiolla on aikaa reagoida muutoksiin ja näin kilpailukyky säilyy kiristyvässä kilpailussa. (Koskelo & Helkala, 2021.)
Ennakointikyvykkyys luo edellytyksiä tulevaisuuden koulutusratkaisuille
Osaamistarpeiden ennakointiin liittyvää ennakointitietoa on paljon saatavilla, mutta siitä ei ole hyötyä, jos ei ole kyvykkyyttä sen hyödyntämiseen. Ennakointikyvykkyydellä tarkoitetaan organisaation kykyä ennakoida tulevaisuuden muutoksia ja valmistautua niihin tehokkaasti. Ennakointikyvykkyyden lisääminen koulutusorganisaatioissa tarjoaa monia merkittäviä etuja. Ennakointikyvykkyys auttaa koulutusorganisaatioita tunnistamaan ja ennakoimaan työelämän muutoksia ja tarpeita, joka mahdollistaa koulutustarjonnan päivittämisen vastaamaan paremmin tulevaisuuden työmarkkinoiden vaatimuksia. Lisäksi ennakointikyvykkyys edistää innovatiivisuutta, sillä organisaatiot voivat kehittää uusia ja ajankohtaisia koulutuksia, jotka vastaavat tulevaisuuden haasteisiin ja mahdollisuuksiin. Ennakointikyvykkyys myös tukee pitkäjänteistä ja strategista suunnittelua, sillä koulutusorganisaatiot voivat luoda skenaarioita, jotka auttavat varautumaan erilaisiin tulevaisuuden kehityskulkuihin. Samalla ennakointikyvykkyys auttaa optimoimaan resurssien käyttöä, sillä organisaatiot voivat kohdentaa resursseja tehokkaammin niille alueille, joilla on suurin vaikutus tulevaisuuden tarpeisiin. Lisäksi ennakointikyvykkyys edistää vuoropuhelua ja yhteistyötä eri sidosryhmien, kuten opiskelijoiden, työnantajien ja yhteiskunnan kanssa. (Unkari-Virtanen & Huhtaniemi 2024; Vataja & Parkkonen 2019; Ylikännö & Kulmala 2022)
Tulevaisuusmuotoilun ABC – ennakointikyvykkyyttä ja -osaamista koulutusorganisaatioihin
Elokuussa 2024 alkaneen Laurea-ammattikorkeakoulun ja Live-säätiön yhteisen Tulevaisuusmuotoilun ABC – Osaamistarpeiden ennakointitieto käyttöön -hankkeen tavoitteena on kehittää Uudenmaan alueen koulutustarjontaa vahvistamalla koulutuksen tarjoajien henkilöstön ennakointiosaamista ja -kyvykkyyttä sekä siihen liittyvää ajattelutapaa. Ennakointitietoa hyödyntämällä luodaan tilannekuva tulevaisuuden osaamistarpeista ja mahdollisista osaamiskapeikoista. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi hankkeessa selkiytetään toimintatapaa, jolla organisaatioissa voidaan hyödyntää ennakointitietoa osana jatkuvan oppimisen koulutustarjonnan ja -ratkaisujen suunnittelua. Painopisteenä on jatkuvan oppimisen ja osaamisen kehittämiseen liittyvien uusien ratkaisujen luominen. Tämä huomioi koulutustuotteiden lisäksi myös vaihtoehtoiset koulutus- ja työllistymispolut. Hankkeen toimintakausi on 1.8.2024 – 31.3.2025. Hanketta rahoittaa Ami-säätiö.
Ennakointitietoa hyödyntävän toimintamallin kehittäminen muotoilun keinoin
Hankkeessa hyödynnetään ennakointitietoa osana käyttäjälähtöistä muotoilua. Käyttäjälähtöisen muotoilun vaiheita ovat ymmärrys, konseptointi ja toteutus (Tulevaisuusmuotoilun ABC -hankesuunnitelma 2024.) Muotoiluprosessin ensimmäinen eli Ymmärrysvaihe on toteutettu jo hankkeen suunnitteluvaiheessa yhteistyössä alueen koulutustoimijoiden kesken. Vaiheen aikana selvitettiin koulutusorganisaatioiden tarvetta henkilöstön ennakointiosaamisen vahvistamiseksi sekä kerättiin tietoa jo käytössä olevista ennakoinnin tavoista ja menetelmistä. Muotoiluprosessin toisen eli Yhteiskehittäminen ja suunnittelu -vaiheen aikana kartoitetaan säännöllisesti Uudenmaan alueen tulevaisuuden osaamistarpeita ennakoivat tietolähteet sekä valitaan työkalut, joiden avulla tietolähteiden tietoa voidaan tulkita ja hyödyntää koulutuspalveluiden suunnittelussa. Vaiheen aikana luodaan ohjeistukset ja malliesimerkit tiedot tulkitsemiseksi ja hyödyntämiseksi, jotta kenellä tahansa olisi mahdollisuus hyödyntää niitä omassa toiminnassaan. Tuotettuja ohjeistuksia ja malliesimerkkejä testataan hankkeen aikana järjestettävissä pilotointityöpajoissa, joihin kutsutaan alueen koulutusorganisaatioita, työelämäedustajia sekä muita sidosryhmiä. Kolmannessa lopputuotteiden Muotoiluvaiheessa pilotointityöpajoista saatujen palautteiden ja kehitysehdotusten pohjalta muotoillaan lopulliset käyttäjälähtöiset ohjeistukset laajemmin hyödynnettäväksi sekä tehdään lopputuotteiden viimeistelty visualisointi. Kuvassa 1 on kuvattuna tässä hankkeessa käytettävän ennakointitiedon hyödynnettävyyden käyttäjälähtöisen muotoiluprosessin päävaiheet.
Hankkeessa tuotettu materiaali tullaan kokoamaan hankkeen aikana luotavalle www-sivustolle kaikkien hyödynnettäväksi. Sivusto tulee sisältämään koosteen tulevaisuuden osaamistarpeisiin liittyvistä ennakointitiedon lähteistä sekä hankkeessa sovelletuista ennakoinnin ja palvelumuotoilun työkaluista ohjeistuksineen ja malliesimerkkeineen. Yhteen paikkaan koottu tieto ennakoinnin tietolähteistä ja työkaluista sekä luodut malliesimerkit toivottavasti rohkaisevat ja auttavat koulutusorganisaatioita ennakointityössä. Ennakointi edellyttää myös innostunutta asennetta, jota hankkeen toimenpiteiden ja tulosten avulla pyritään levittämään Uudenmaan alueen koulutusorganisaatioihin.
Lähteet