Vierailimme syyskuussa 2025 PIONEER-kumppanimme, Avans University of Applied Sciencesin, luona Alankomaissa. Tavoitteenamme on kasvattaa korkeakoulumme kansainvälisyyttä, ja tämän vuoksi halusimme vierailullamme edistää yhteistä strategista tavoitettamme. Tunnistimme paljon yhteistyön mahdollisuuksia erityisesti kansainvälisyyteen, kestävään kehitykseen ja pedagogiikkaan liittyen.
Hollannin Bredan kaupungissa syyskuussa 2025. (Kuva: Mäntynen Sirkku)
Laurean visiona on tulevaisuudessa olla kansainvälisesti kilpailukykyinen työelämäkorkeakoulu (Laurea strategia 2035). Vierailumme tarkoituksena oli vahvistaa yhteistyötä, kartoittaa uusia mahdollisuuksia erityisesti kansainvälisyydessä, kestävässä kehityksessä ja pedagogisessa kehittämisessä sekä tutustua Avansin organisaatioon ja sen toimintamalleihin. Lähdimme vierailulle monialaisella joukolla edistääksemme yhteistyötä laajasti sosiaali- ja terveysalalla sekä liiketaloudessa. Avans ei ole Laurealle uusi kumppani, sillä olemme tehneet hyvää yhteistyötä erityisesti sosiaali- ja terveysalan tutkinnoissa jo aikaisemmin. Nyt tavoitteenamme on laajentaa toimintaa myös liiketalouden tutkintojen puolelle.
Avansissa opiskelee yli 35 000 opiskelijaa ja se tarjoaa 33 kansainvälistä vaihto-ohjelmaa eri puolilta maailmaa tuleville opiskelijoille. Korkeakouluna Avans on menestynyt hyvin kansallisissa yliopistojen vertailuissa Hollannissa. Avans on monipaikkainen toimija, jolla on toimintaa neljässä kaupungissa. Vierailimme Bredan kampuksella noin 1,5 tunnin junamatkan päässä Amsterdamista. Marraskuussa 2025 Avansille valmistui Den Bosh’iin täysin uusi kampusalue, jonka yhteydessä on moderni uusi opiskelija-asuntola, jossa myös vaihto-opiskelijat pääsevät majoittumaan. (Avans 2025.)
Kansainvälisyyttä käytännössä
Laurean tapaan myös Avans kannustaa opiskelijoitaan kansainvälisyyteen. Korkeakoulu tarjoaa opiskelijoilleen mahdollisuuden kansainväliseen lyhyeen kahdeksan viikon vaihtoon erityisesti toisen opiskeluvuoden aikana. Myös pidempiä vaihtoja, jopa 30 opintopisteen laajuisia, on tarjolla. Laurean ja Avansin välinen liikkuvuus on ollut tähän asti varsin yksisuuntaista – enemmän opiskelijoita on lähtenyt Laureasta Avansiin kuin toisin päin. Tähän toivotaan nyt muutosta.
“Laurealla täytyy olla enemmän näkyvyyttä. Avansin opiskelijat suuntaavat usein Etelä-Eurooppaan – meidän pitäisi tehdä Suomesta houkuttelevampi vaihtoehto.”
– Angéle Geerts, 2025, Tutkija, lehtori
Yhteistyömuodoista erityisesti virtuaalista yhteistyötä sisältävät BIP (Blended Intensive Programme) ja COIL (Collaborative Online International Learning) nousivat keskusteluissa esille. Jokaiseen BIP-ohjelmaan sisältyy intensiiviviikko, jolloin opiskelijat matkustavat lyhyeen vaihtoon järjestävään oppilaitokseen. BIP:ssä on mukana aina vähintään kolme eri maan korkeakoulua. Avansin sosiaali- ja terveysalan yhteyshenkilö Angéle Geerts koordinoi BIP- vaihtoja, ja hänen mukaansa paras aika ohjelman toteuttamiselle Avansin lukuvuoden rytmittymisen vuoksi ovat erityisesti helmi-maaliskuu sekä marras–joulukuu. COIL-yhteistyön haasteena tällä hetkellä on Avansin opiskelijoiden päiväopiskelunmuoto, sillä verkko-opintoja ei ole tarjolla samaan tapaan kuin Laureassa.
Kestävä kehitys, tutkimus sekä yrittäjyys osana opetusta
Avansissa kestävä kehitys on integroitu vahvasti opetussuunnitelmiin. Jokaisella tutkinto-ohjelmalla on oma SDG-suunnitelmansa (Sustainable Development Goals), ja kestävän kehityksen teemat näkyvät niin opetuksessa, tutkimuksessa kuin kampusarkkitehtuurissakin. Lisäksi Avansiin on luotu SDG-verkosto, jossa on noin 400 osallistujaa ja lähettiläät edistävät omassa yksikössään SDG-suunnitelman tavoitteita.
”Meillä ei ole kertakäyttöisiä kuppeja, ja kampuksilla on sukupuolineutraalit WC-tilat – pienet teot ovat osa suurempaa strategiaa.”
– Edgar van Noort, 2025, Kansainvälinen asiakkuuspäällikkö
Tutkimustoiminta on Avansissa organisoitu neljään tutkimusyksikköön ja tämän lisäksi kaksi tutkimusyksikköä toimii opetuksen puolella. Keskustelimme vierailullamme useasti kestävän kehityksen teemasta ja ideoimme myös yhteistyötä, jossa toteuttaisimme projektin hoitotyön tarvikkeiden suunnittelusta ja käytöstä kestävän kehityksen näkökulmasta. Lisää tietoja ja tutkimusyksiköistä ja niiden projekteistaan löytyy Avansin sivuilta Centres of Applied Research | Avans University of Applied Sciences . Tutkimustoiminta on tiiviisti kytköksissä opetukseen. Opettajilla on mahdollisuus käyttää kaksi päivää viikosta tutkimukseen, myös opiskelijat voivat osallistua tutkimusryhmiin vaihdon aikana.
“Opiskelijat ovat osa akateemista yhteisöä – he osallistuvat tutkimusohjelmiin ja työskentelevät yhdessä opettajien ja tutkijoiden kanssa.”
– Martijn Zieverink, 2025 Professori, Biopohjainen siirtymä
Avans panostaa vahvasti yrittäjyyteen. Yliopistossa toimii yrityshautomo ja yrittäjyyskeskus, jossa opiskelijat voivat kehittää liikeideoitaan ja saada tukea niiden toteuttamiseen. Yritysyhteistyö näkyy myös opetuksessa: opiskelijat työskentelevät projektiryhmissä yritysten kanssa, ja kestävän kehityksen teemat ovat vahvasti läsnä case-tehtävissä. Yli 2000 opiskelijaa osallistuu vuosittain yrittäjyystoimintaan. Jokainen saa henkilökohtaista sparrausta ja tiekartan ideansa kehittämiseen.
Uudistuva pedagogiikka ja oppimisympäristöt
Laurean kriittisenä muutostarpeena ja strategisena tavoitteena 2035 on muun muassa uudistaa opettajuutta ja kansainvälisen työelämäosaamisen kehittämistä (Laurea strategia 2035). Pedagogiikan ja opetussuunnitelma uudistustyön kehittämistyöryhmän tarkoituksena on ensi vuonna 2026 lähteä kehittämään ja määrittelemään uudistuvaa opettajuutta Laureassa. Osaamisperustaisuus, työelämäläheisyys sekä joustavat opiskelun ja oppimisen mahdollisuudet eri ympäristöissä ovat laurealaisen opettajuuden kulmakiviä. Alkanut PIONEER-yhteistyö mahdollistaa tulevaisuudessa yhä enemmän kansainvälistä työelämäosaamista niin opettajien kuin opiskelijoidenkin näkökulmasta tarkasteltuna.
Avans- ja Laurea ammattikorkeakouluissa on nähtävissä yhteneväisyyttä, mutta myös eroavaisuutta pedagogisissa ratkaisuissa. Opiskelijat nähdään aktiivisina toimijoina osana omaa oppimisprosessiaan. Avansin liiketalouden opiskelijat pääsääntöisesti työskentelevät pienryhmissä ja ratkovat aitoja haasteita. Laureassa puolestaan kehittämispohjainen oppiminen, LbD, on Laurean valinta yksilön ja yhteisön oppimisen ja uuden tiedon tuottamiseksi. Laurean TKI-hankkeet, avainkumppanit sekä muut työelämäkumppanit tarjoavat oppimisympäristöjä, joissa opiskelija oppii kriittistä ajattelua ja soveltaa tutkittua tietoa kehittyvän työelämän ja yhteiskunnan uudistumistarpeisiin (Laurea-ammattikorkeakoulun pedagoginen ohjelma (2023–2025).
Eroavaisuutena pedagogisissa ratkaisuissa mainittakoon joustavuus sekä digitaaliset oppimisympäristöt. Ajasta ja paikasta riippumattomat oppimisen mahdollisuudet digitaalisesti ovat Laurea ammattikorkeakoulussa enemmän arkea kuin Avansissa, jossa lukuvuosi on jaettu 10 viikon jaksoihin, joista 7 viikkoa on opiskelua ja 3 viikkoa kokeita. Opiskelu tapahtuu pääsääntöisesti kampuksella. Opiskelijoilla on mahdollisuus itsenäisesti harjoitella taitopajoissa esimerkiksi hoitotyön kliinisiä harjoitteita sekä opettajat ovat sovitusti paikalla ohjaamassa opiskelijoita kädentaitoja vaativassa työskentelyssä (Avans, Geert, A. 2025).
“Avansin lähestymistapa pedagogiseen ajatteluun on design-ajattelussa, flipped learning –mallissa ja P2P (peer-to-peer) -oppimisessa. Opettajat toimivat henkilökohtaisina valmentajina, ja oppiminen tapahtuu pienryhmissä, joissa ratkotaan aitoja haasteita.”
Arlon Biermans, A. 2025, Lehtori
Kampuskierroksella Avans Bredassa huomiota herättivät avoimet, valoisat ja monikäyttöiset oppimisympäristöt, jotka tukevat yhteisöllistä oppimista ja tutkimuksen sekä opetuksen yhdistämistä. Käytössä on myös moderneja fasiliteetteja, kuten multimediastudioita ja vuokrattavia välineitä.
Yhteenveto ja jatkoaskeleet

Vierailu Avansiin tarjosi arvokkaan mahdollisuuden tutustua toisen ammattikorkeakoulun organisaatioon ja toimintakulttuuriin erityisesti kansainvälisyyden, kestävän kehityksen ja pedagogiikan kehittämisen näkökulmista. Yhteistyö Avansin kanssa tarjoaa monia mahdollisuuksia niin opiskelija- ja henkilöstövaihdon, yhteisten opintojaksojen kuin tutkimus- ja kehittämistoiminnassa.
Kuvassa oikealta: Edgar van Noort, Paula Yliluoma, Katriina Knuuti, Sirkku Mäntynen ja Reija Korhonen. (Kuva: Avansin lehtori)
Seuraavina askelinamme on vahvistaa Laurean näkyvyyttä Avansissa, kehittää yhteisiä BIP- ja COIL-toteutuksia sekä kartoittaa mahdollisuuksia master-tason yhteistyöhön erityisesti sosiaali-, terveys- ja turvallisuusaloilla. Avansin matkan tuliaisina toimme myös valmiita uusia BIP-aihioita, joita nyt tarjotaan liiketalouden opiskelijoille ja henkilöstölle. Avans ottaa innolla mukaan uusia toimijoita kansainvälisiin toteutuksiin. Yhteistyö oppilaitostemme välillä varmasti kasvaa ja kehittyy!
Lähteet
Tämän artikkelin luonnostelussa käytettiin apuna Copilot – tekoälytyökalua vierailun jälkeen laadittujen laajojen muistiinpanojen hyödyntämisessä. Luonnoksesta hyödynnettiin osia.