Opiskelijoiden on yhä vaikeampi löytää työharjoittelupaikkaa nykyisessä taloustilanteessa. Laurea vastaa tähän haasteeseen tarjoamalla harjoittelupaikkoja korkeakoulun omassa Digital Living Labissa. Tässä artikkelissa esitellään, miten Laurean Digital Living Lab -ohjaajan harjoittelumalli toimii ja millaisia hyötyjä se tuo.
Korkeakoulun tarjoamat harjoittelupaikat auttavat valmistumaan
Suomen nykyinen taloustilanne on aiheuttanut haasteita laajasti niin yrityksille kuin opiskelijoille. Taantuma ja yritysten kohtaamat kustannuspaineet ovat johtaneet tilanteeseen, jossa monilla yrityksillä ei ole mahdollisuutta tai halukkuutta tarjota työharjoittelupaikkoja opiskelijoille. Erityisesti IT-alalla, jossa kehitys ja uuden oppiminen ovat nopeaa, työharjoittelut ovat merkittävässä asemassa osaamisen ja työelämäverkostojen syventämisessä.
Harjoittelumahdollisuuksien puute voi myös hidastaa opiskelijoiden tutkintoon valmistumista. Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista nimittäin määrittää, että ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu perus- ja ammattiopintojen, vapaasti valittavien opintojen ja opinnäytetyön lisäksi pakollisena ammattitaitoa edistävä harjoittelu (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 1129/2014).
Työharjoittelupaikkojen vähentyessä korkeakoulujen on pakko kehittää omia ratkaisujaan. Laurea-ammattikorkeakoulu on vastannut tähän haasteeseen luomalla Digital Living Lab -ohjaajan harjoittelukonseptin, joka tarjoaa opiskelijoille uudenlaisen harjoitteluympäristön oppilaitoksen sisällä. Tämä uusi malli, jossa opiskelijat voivat hankkia työelämässä tarvittavia käytännön taitoja tukemalla muita opiskelijoita, tukee samalla oppilaitoksen kehittämistä.
Digital Living Lab ja sen ohjaajaharjoittelu
Laurean Digital Living Lab on fyysinen oppimisympäristö, jossa opiskelijat voivat hyödyntää uutta teknologiaa ja tehdä yhteistyötä projekteissa. Tila tarjoaa mahdollisuuksia yhdistää opetusta, tutkimus- ja kehittämistoimintaa sekä verkostoitua yritysten kanssa. (Laurea 2022.) Digital Living Labit sijaitsevat Laurean Leppävaaran ja Tikkurilan kampuksilla. Tikkurilan IT-opetustiimi on luonut oman konseptin Tikkurilan kampuksella sijaitsevan tilan käyttöä varten sekä laatinut ohjeistukset tilan ja siellä sijaitsevien laitteiden käyttöön. Tilassa on neljä erilaista itsenäisten projektien vaihtoehtoa, joissa opiskelijat voivat kerryttää opintopisteitä. Lisäksi tilaa voidaan hyödyntää opintojaksojen projektiosuuksissa sekä erilaisissa yritysten kanssa tehtävissä kehitysprojekteissa.
Digital Living Lab -ohjaajan konsepti on Laurea-ammattikorkeakoulun Tikkurilan kampuksella syksyn 2024 aikana pilotoitu harjoittelumalli, joka tarjoaa IT-tradenomiopiskelijoille mahdollisuuden toimia Digital Living Labin ohjaajina. Konsepti luo opiskelijoille oppimisympäristön, jossa he voivat yhdistää teoreettista osaamistaan käytännön tehtäviin. Ohjaajina toimivat opiskelijat saavat vastuun digilaitteiden käytön ohjaamisesta, projektien tukemisesta, teknologian tutkimisesta ja markkinointiviestinnästä. Seuraavassa käsitellään tarkemmin Digital Living Lab -ohjaajan roolia ja siitä syntyviä hyötyjä niin opiskelijoille kuin koko oppilaitosyhteisölle.
Digital Living Lab -harjoittelun toteutus
Digital Living Lab -ohjaaja on opintojensa loppuvaiheessa oleva IT-tradenomiopiskelija. Harjoittelumallin mukaisesti Digital Living Lab -ohjaajan harjoittelujakso kestää 12 viikkoa työskentelyajan ollessa kello 9-15 arkipäivisin. Yhtä aikaa harjoittelussa on kaksi opiskelijaa, joiden kanssa on tehty työharjoittelusopimus. Heille on haettu kulkuoikeudet ja avaimet aulapalveluista. Harjoittelijoille on myös nimetty ohjaava lehtori, joka on paikalla Digital Living Labissa osan viikosta. Eri tehtävien hallinnointiin on luotu Teams-pohjainen tehtävälista (backlog), jonne kaikki tietojenkäsittelyn lehtorit voivat lisätä harjoittelijoiden työlistalle toivomiaan tehtäviä. Harjoittelijat yhdessä harjoittelua ohjaavan lehtorin kanssa käyvät tehtävälistan kerran viikossa läpi ja sopivat, mitä tehtäviä nostetaan työn alle.
Harjoittelijan tehtäviin kuuluu joustavasti erilaisia Digital Living Labiin liittyviä tehtäviä, kuten:
- Labin laitteiden käytön ohjaus: Harjoittelijat perehtyvät itse ensin tilan laitteisiin ja opastavat muita niiden käytössä. Tämä varmistaa, että laitteet tulevat tehokkaasti hyödynnettyä, ja myös opiskelijat, jotka käyttävät niitä projekteissaan, saavat tarvittavan tuen.
- Oppimisalustan hallinnointi: Harjoittelijat päivittävät ja ylläpitävät Tikkurilan Digital Living Lab -projektien oppimisalustaa. Tämä vähentää tiedon etsimiseen kuluvaa aikaa ja parantaa projektien seurantaa.
- Projektien tukeminen ja palautteen antaminen: Harjoittelijat voivat auttaa muita opiskelijoita projektien suunnittelussa, teknologian soveltamisessa ja toteutuksen eri vaiheissa.
- Teknologiatutkimus: Harjoittelijat voivat tutkia ja ehdottaa uusia teknologioita ja laitteita Digital Living Labin toimintaan. Tämä lisää tilan monipuolisuutta ja antaa opiskelijoille ajankohtaista tietoa alan kehityksestä.
- Markkinointi ja viestintä: Digital Living Labin tunnettuuden lisäämiseksi harjoittelijat osallistuvat sen markkinointiin ja viestintään. Näin labin tarjoamat mahdollisuudet ja resurssit opitaan tuntemaan laajemmin opiskelijoiden ja oppilaitoksen sisällä sekä sen ulkopuolella.
Lisäksi harjoittelijat voivat tuottaa lehtoreille oppimisen ja ohjauksen tukimateriaalia opiskelijoille helposti ymmärrettävässä muodossa. Esimerkkinä tästä on opintoihin kuuluvaan työharjoitteluun liittyvä usein kysyttyjen kysymysten ja vastausten listaus ja tämän pohjalta toteutettu tietoiskuvideo.
Harjoittelumallin hyödyt
Digital Living Lab -ohjaajana toimiminen tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden syventää osaamistaan teknologian käytössä ja hallinnassa. Rooli vaatii itsenäistä työskentelyä, vastuunottoa ja teknologista asiantuntemusta, mikä kehittää opiskelijoiden työelämätaitoja konkreettisesti. Näin he valmistautuvat paremmin työelämään, jossa odotetaan kykyä soveltaa teoreettista osaamista käytännössä.
Opiskelijat pääsevät myös vahvistamaan viestintä- ja ohjaustaitojaan toimiessaan muiden opiskelijoiden apuna ja opastajana. Taito kommunikoida selkeästi ja tukea muita on arvokasta osaamista erityisesti IT-alalla, jossa yhteistyö ja asiakaspalvelu ovat keskeisessä asemassa.
Digital Living Lab -ohjaajien toiminta tuo koko oppilaitosyhteisölle hyötyä lisäämällä lab-tilan käyttöä ja tunnettuutta sekä tukemalla muiden opiskelijoiden projekteja. Lisäksi harjoittelijat toimivat yhteistyössä lehtoreiden kanssa, mikä helpottaa opetustyötä ja lisää vuorovaikutusta oppilaitoksen sisällä.
Tulevaisuudessa harjoittelumallilla on mahdollisuuksia moneen. Laurean Digital Living Lab voisi esimerkiksi tarjota määriteltyinä aikoina auki olevan IT-neuvontapisteen opiskelijoiden lisäksi myös alueen seniorikansalaisille. Tällainen yhteisöllinen toiminta toisi Digital Living Labille myös laajemman yhteiskunnallisen merkityksen edistämällä digitalisaation hyödyntämismahdollisuuksia eri ikäryhmille.
Lopuksi
Ensimmäisten Digital Living Lab-ohjaajien työharjoittelu alkaa olla loppusuoralla nyt marraskuussa 2024. He kuvasivat harjoittelukokemustaan mielenkiintoiseksi ja monipuoliseksi. He pitivät erityisesti siitä, että pääsivät osallistumaan tämän harjoittelukonseptin jatkokehittämiseen ja toivoivat, että heidän tuottamansa materiaalit olisivat hyödyksi mahdollisimman monelle opiskelijalle.
Malli kehittyy varmasti edelleen, kun kokemuksia saadaan lisää. Kokonaisuutena Digital Living Lab -ohjaajan rooli on uudenlainen tapa tuoda työelämälähtöisyyttä ja kehittämislähtöisyyttä osaksi korkeakouluopintoja. Digital Living Labin kaltainen ympäristö vastaa nopeasti muuttuviin työelämän tarpeisiin, joissa teknologian rooli on merkittävä. Konseptissa yhdistyvät käytännön harjoittelun, teknologian tutkimisen ja opiskelijayhteisön tukeminen, mikä tekee siitä ajankohtaisen oppimisympäristön.
Lähteet