Vaikuttava uraohjauksen ja työelämäneuvonnan kehittämistyö todentuu mittari- ja seurantatiedon avulla

Teksti | Sanna Penttinen , Sanna Niinikoski

Ammattikorkeakoulusta valmistuvien opiskelijoiden laadullinen työllistyminen koulutusta sekä tutkinnon tasoa vastaaviin tehtäviin on ollut yksi työelämälähtöisten ammattikorkeakoulujen keskeisimmistä tavoitteista aina. Yhteiskunnan kasvava osaajapula ja ammattikorkeakoulujen vahva rooli aluekehittäjänä edellyttävät korkeakouluilta sitä, että ne kykenevät tarjoamaan riittävästi osaavaa työvoimaa alueen tarpeisiin nyt ja tulevaisuudessa. Tässä artikkelissa tarkastelemme ja kuvaamme Laurea-ammattikorkeakoulussa (jatkossa Laurea) viime vuosina tehtyä kehittämistyötä korkeakoulun uraohjaus-, työelämäneuvonta- sekä muussa työllistymistä tukevassa toiminnassa. Luomme katsauksen toteutuneisiin onnistumisiin korkeakoulun seuranta- ja mittaritiedon perusteella sekä haastamme pohtimaan uraohjauksen moninaistuvaa luonnetta ja tarpeita alkavalla OKM-sopimuskaudella 2025-2028.

Kuva: Nuthawut / Adobe Stock (Laurean Education-lisenssi)

Mittari- ja seurantatieto todentaa onnistumiset

Viime vuosina tiedolla johtamisen merkitys on korostunut ammattikorkeakouluissa niiden laajentuneen toiminnan seurauksena. Korkeakoulujen toimintaympäristössä ja yhteiskunnassa laajemmin on tapahtunut nopeita muutoksia, jotka ovat epävarmuuden ja monimutkaisuuden kasvaessa lisänneet myös tiedolla johtamisen tärkeyttä ja relevanssia. Mittari- ja seurantatietoa kerätään korkeakouluissa monipuolisesti eri ydintoiminnoista ja hyödynnetään muun muassa sekä opiskelijakokemuksen parantamiseen, kehittämistoimien kohdentamiseen, että johtamisen tukenakin – tiedon keskeinen rooli toiminnan kehittämisessä sekä vaikuttavuuden todentamisessa on kiistaton. Ammattikorkeakoulujen rahoitusmalliin kuuluu kaksi niille kaikille yhteistä mittari- ja seurantatietoa tuottavaa kyselyä: ammattikorkeakoulujen valmistumisvaiheen opiskelijapalaute sekä ammattikorkeakoulujen uraseurantakysely.

Ammattikorkeakoulujen valmistumisvaiheen opiskelijapalautekyselyssä (AVOP) opiskelija arvioi erilaisia väittämiä asteikolla 1-7 (1=täysin eri mieltä, 7=täysin samaa mieltä). Väittämissä opiskelija tarkastelee tutkintoa kokonaisuudessaan ja antaa oman arvionsa siitä, miten väittämien sisältämät asiat ovat keskimäärin toteutuneet tutkinnossa.

Työelämäneuvonta-kysymysryhmässä opiskelija ottaa kantaa seuraaviin väittämiin:

  • Olen saanut opintojeni aikana riittävästi tukea urasuunnitteluun 
  • Tiedän hyvin mistä ja miten hakea minulle sopivia töitä ja miten työllistää itseni  
  • Olen saanut opintojeni aikana riittävästi tietoa työelämän käytännöistä (työlainsäädäntö, työsopimukset, palkkaus) 
  • Olen saanut opintojeni aikana riittävästi ohjausta ja neuvoja työnhakuun (työhakemus, cv, työhaastattelut) 
  • Olen saanut opintojeni aikana riittävästi ohjausta, neuvoja ja tietoja ryhtyäkseni yrittäjäksi 

Laurean AVOP-tulosten kehittymistä vuosina 2017–2023 kyseisessä kysymysryhmässä voi tarkastella alla olevasta kuviosta 1. Laureassa opiskelijoiden urasuunnittelua tuetaan läpi opintojen monin eri tavoin ja tämän työn vaikuttavuus näkyy myös selkeästi tuloksissa. Laurea on saanut AVOP-kyselyssä työelämäneuvonta-kysymysryhmässä ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneiden osalta valtakunnan parhaimmat arviot kuutena peräkkäisenä vuonna (2018-2023). Työelämäneuvonta-kysymysryhmästä olemme saaneet parhaimmat pisteet juuri urasuunnitteluun liittyvän väittämän “Olen saanut opintojeni aikana riittävästi tukea urasuunnitteluun osalta”. Kyseisen väitteen osalta vuosilta 2018-2023 Laurean keskiarvo on 5,2 ja kaikkien ammattikorkeakoulujen keskiarvo on 4,4.

Kuvio 1 kuvaa Laurea-ammattikorkeakoulun työelämäneuvonta AVOP-kysymysryhmän vastausten keskiarvojen kehitystä vuosina 2017-2023 suhteessa kaikkien ammattikorkeakoulujen pisteisiin.
Kuvio 1: Laurea-ammattikorkeakoulun AVOP-kyselyn työelämäneuvonta-kysymysryhmän vastausten keskiarvot vuosina 2017–2023 (Vipunen – opetushallinnon tilastopalvelu: Ammattikorkeakoulujen valmistumisvaiheen opiskelijapalaute (AVOP), AMK-tutkinto. Arvo – opetushallinnon vaikuttavuustietopalvelu. Ladattu 14.3.2024.)

Vuosittain toteutettavalla uraseurantakyselyllä kartoitetaan viisi vuotta aiemmin ammattikorkeakouluista valmistuneiden alumnien työuria, työmarkkinatilannetta ja tyytyväisyyttä tutkintoon. Ammattikorkeakoulujen uraseurantakyselyä on toteutettu vuodesta 2018 lähtien ja se lisättiin työllistymisen laatua kuvaavaksi indikaattoriksi ammattikorkeakoulujen rahoitusmalliin vuosille 2021–2024. Osaa uraseurantakyselyn kysymyksistä käytetään siis ammattikorkeakoulujen laadullisen työllistymisen mittarina ja näiden kysymysten perusteella määräytyy 3 % ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta (Helmi, Kinnunen, Louhemäki & Saarinen 2020).

Uraseurannan rahoitusmallikysymysten keskiarvo on noussut tasaisesti vuodesta 2018 vuoteen 2023 kaikkien ammattikorkeakoulujen, myös Laurean osalta. Uraseurannan rahoituskysymyksistä erityisesti väittämät ”Pystyn hyödyntämään ammattikorkeakoulussa hankkimaani osaamista nykyisessä työssäni hyvin” ja ”Työni vastaa tällä hetkellä vaatimustasoltaan hyvin ammattikorkeakoulutustani”, kertovat ammattikorkeakoulusta valmistuneiden laadullisesta työllistymisestä. Molempien väittämien osalta Laurean keskiarvot ovat nousseet vuodesta 2018 vuoteen 2023 tasaisesti. (Vipunen, ammattikorkeakoulujen uraseuranta.)

Viimeisten kuuden vuoden aikana Laurea on onnistunut vuosi vuodelta kehittämään opiskelijoiden työelämäneuvontaa ja tukemaan heitä yksilöllisessä urasuunnittelussa sekä siihen liittyvässä tavoiteasetannassa. Laureasta valmistuneet alumnit kokevat opintojensa kerryttäneen työelämän näkökulmasta relevanttia osaamista, minkä lisäksi he ovat työllistyneet koulutusta ja sen tasoa vastaaviin työtehtäviin. Tätä voidaan pitää osoituksena siitä, että ohjauspalvelut ja pedagoginen toiminta ovat kehittyneet positiivisesti Laureassa. Se viestii myös Laurean tutkintojen työelämärelevanssin korkeasta tasosta.

Urasuunnittelutaitojen tukeminen ja uraohjaus Laureassa

AVOP- ja uraseurantakyselyiden tulokset ovat Laureassa kehittyneet viimeisten vuosien aikana hyvään suuntaan. Laureassa tehdään systemaattisesti ja pitkäjänteisesti työtä opiskelijoiden urasuunnittelun tukemiseksi, mikä selittää kyselyistä saadut hyvät tulokset. Alta löytyvään kuvioon 2 on kerätty opiskelijan urasuunnittelua ja työllistymistä tukevat palvelut Laureassa.

Kuvio 2 kuvaa Laurea-ammattikorkeakoulun uraohjauspalveluiden kokonaisuutta. Sisältöä avattu tekstissä.
Kuvio 2: Laurea-ammattikorkeakoulun opiskelijan urasuunnittelua ja työllistymistä tukevat palvelut (Sanna Penttinen, 11/2024).

Opettajatuutormalli ja uraohjaus osana opintoja Laureassa

Laurean ohjausmalli perustuu ammattimaiseen opettajatuutoritoimintaan. Sen vuoksi opettajatuutoreilla on Laureassa keskeinen rooli uraohjausta toteuttavina ja urasuunnittelua tukevina toimijoina. Laureassa urasuunnittelu on integroitu sekä henkilökohtaisen oppimissuunnitelman tiimoilta käytäviin keskusteluihin eli HOPS-keskusteluihin että muodollisemmin osaksi opintoja Opiskelijasta asiantuntijaksi -opintojaksoon, joista molemmissa ohjauksesta vastaa opiskelijalle nimetty opettajatuutori.

Opiskelijasta asiantuntijaksi -opintojakso on osa kaikkia suomen- sekä englanninkielisiä Laurean ammattikorkeakoulututkintojen opetussuunnitelmia. Se keskittyy tukemaan opiskelijaa urapohdinnoissa sekä työllistymiseen liittyvissä asioissa. Opintojakson laajuus on viisi opintopistettä ja se koostuu seuraavista osioista:

  • Opiskelutaidot ja ammatillinen orientoituminen (2 op, ajoitus lukukausille 1 ja 2) 
  • Ammatillinen kehittyminen (2 op, ajoitus lukukausille 3 ja 4) 
  • Onnistuneelle työuralle (1 op, ajoitus lukukausille 5 ja 6)

Opiskelijasta asiantuntijaksi -opintojakson eri osiot sisältävät tehtäviä, joiden avulla opiskelijat tarkastelevat omia opiskelutaitojaan ja jatkuvan oppimisen merkitystä osana omaa uraa. Lisäksi opiskelijat oppivat arvioimaan omaa osaamistaan suhteessa työelämän vaatimuksiin sekä hankkivat tietoa ja kokemuksia, joiden avulla he voivat tunnistaa työelämän mahdollisuuksia sekä omia kiinnostuksen kohteitaan. Myös tutkintoon kuuluvien harjoitteluiden merkityksen pohtiminen niin ammatillisen osaamisen kehittymisen tukena kuin osana oman työuran suunnittelua, on tärkeä osa opintojaksoa. Opintojakson jakautuminen koko opintojen ajalle mahdollistaa opettajatuutorin ja opiskelijan pitkäaikaisen yhteistyön uraohjauksen osalta.

Urasuunnittelu on keskeinen teema myös henkilökohtaista oppimissuunnitelmaa (HOPS) päivitettäessä. Opintosuunnitelmien päivityksen yhteydessä opettajatuutorin tehtävänä on auttaa opiskelijaa pohtimaan ja ymmärtämään, miten erilaiset opintovalinnat vaikuttavat ammatillisen osaamisen kehittymiseen ja työelämään sijoittumiseen. Tavoitteena on, että opiskelija rakentaa opintojen aikana oman osaajaprofiiliin tavalla, joka tukee hänen tulevaisuuden toiveitansa työelämän suhteen. Opiskelijan, mutta myös opettajatuutorin työn tueksi, on viime vuosina rakennettu eri tutkintoihin lisäksi täydentävien opintojen osaamispolkuja, joiden tarkoituksena on kuvata ja auttaa hahmottamaan erilaisia osaamiskokonaisuuksia, joita tutkinnossa on mahdollista suorittaa.

Laurean urapalvelut

Opettajatuutoreiden tarjoaman urasuunnittelutuen lisäksi Laurean opiskelijoilla on käytössään keskitetyt urapalvelut. Urapalveluiden tuottamien palveluiden tarkoituksena on auttaa opiskelijoita urapohdinnoissa, harjoittelupaikan saamisessa sekä valmistumisen jälkeisessä työllistymisessä.

Urapalveluiden keskeisimpiä tehtäviä on parantaa opiskelijoiden valmiuksia sanoittaa omaa osaamista ja motivaatiota, keskustella heidän kanssaan erilaisista uramahdollisuuksista sekä työnhakuun liittyvistä kysymyksistä (mm. CV, työhakemus & LinkedIn). Näiden pohdintojen avuksi urapalvelut tarjoavat opiskelijoille webinaareja, työpajoja, vertaisryhmiä sekä yksilöllistä uraohjausta. Webinaarien ja työpajojen lisäksi urapalvelut vierailevat Laurean koulutusten Opiskelijasta asiantuntijaksi -opintojaksoilla pitämässä alakohtaisia työpajoja.

Vuosina 2018–2023 urapalvelut ovat tehneet määrätietoisesti töitä sen eteen, että uraseurantakyselyn tuottama tieto tavoittaa opiskelijat ja henkilöstön. Uraseurantakysely tuottaa urasuunnittelun tueksi ajantasaista tietoa työelämästä muun muassa valmistuneiden työmarkkinatilanteesta, alan osaamisista, työnimikkeistä sekä palkkatasosta. Uraseurantakyselystä saatavaa tietoa hyödynnetään monipuolisesti opiskelijoiden urasuunnittelun tukena tekemällä vuosittain ja koulutuksittain opiskelijoiden käyttöön uraseurantakyselyraportit. Urapalvelut käyvät myös esittelemässä eri koulutusten opiskelijaryhmille Laurean saamia uraseurantakyselyn tuloksia sekä kertomassa työllistymismahdollisuuksia, joita kyseinen tutkinto on Laureasta aiemmin valmistuneille alumneille mahdollistanut.

Vuosittain urapalveluiden asiantuntija esittelee Laurean tutkintojen kehittämisryhmissä sekä opettajatiimeissä uraseurantakyselyn keskeisiä tuloksia, mikä lisää henkilöstön tietämystä koulutuksesta valmistuneiden työurista. Laureassa on käytössä myös Quality Talks -käytäntö, jolla tutkintojen kehittämisryhmät käsittelevät opiskelijapalautteet vuosittain. Palautteella kerätään tietoa opintojen alkuvaiheesta, opiskeluhyvinvoinnista, palvelulupauksesta, valmistuvien opiskelijoiden työllistymisestä ja uran kehittymisestä. Käytännön tavoitteena on tehostaa palautteiden hyödyntämistä, systematisoida kehittämistoimintaa, tuoda opiskelijapalautteen vaikuttavuus paremmin esille ja edistää hyvien käytäntöjen jalkautumista koulutusten arkeen. (Ignatius & Meuronen 2021)

Edellä mainittujen palveluiden lisäksi yksi tärkeä urapalveluiden tukimuoto opiskelijoille on JobTeaserin Laurean uravinkit- osio, josta löytyy itseopiskelumateriaalia opiskelijoiden urasuunnittelun ja työnhaun tueksi. Laureassa on 2020-luvulla kiinnitetty erityistä huomiota siihen, että opiskelijan osaamisprofiilin rakentumista opiskelujen aikana vahvistetaan, ja tämän vuoksi urapalvelut ovat yhteistyössä eri alojen opiskelijoiden kanssa rakentanut kattavan työllistymistietoa aloittain- osion, johon on koottu tutkinnoittain tietoa kyseisen alan työllistymismahdollisuuksista. Osiosta löytyvät edellä mainitut uraseurantakyselyraportit, mutta lisäksi myös ura- ja työllistymiskarttoja, joiden avulla opiskelijat voivat tutustua monipuolisesti oman alan uramahdollisuuksiin. Urakartat yhdessä tutkintojen täydentävien opintojen osaamispolkujen kanssa ovat opiskelijoilta saadun palautteen mukaan auttaneet heitä rakentamaan omasta osaamisesta selkeämpiä osaamiskokonaisuuksia, joita on ollut myös helpompi markkinoida ja sanoittaa työnhaussa. Itseopiskelumateriaalista opiskelija voi etsiä työnhakuun, oman osaamisen tunnistamiseen ja työelämään siirtymiseen liittyvää tukimateriaalia. Uraportaali JobTeaserista opiskelija löytää myös oman alan työ -ja harjoittelupaikkoja sekä hyödyllisiä rekrytointi- ja uratapahtumia yhdelle ja samalle alustalle keskitetysti koottuna.

Rekrytointipahtumat

Harjoittelut ovat tärkeä osa opiskelijan urasuunnittelua ja työllistymistä. Laurean opiskelijoiden työelämäverkostojen syntymistä ja kehittymistä tuetaan opintojen aikana systemaattisen avainkumppaniyhteistyön avulla. Kurkelan (2024) mukaan Laurean systemaattinen työelämäyhteistyö hyödyttää paitsi opiskelijaa tarjoamalla kosketuspinnan työelämään, myös avainkumppaniyrityksiä, jotka pääsevät rekrytoimaan korkeakouluyhteistyön myötä tulevaisuuden osaajat suoraan palvelukseensa. Kurkelan mukaan myös erilaisilla rekrytointitapahtumilla on iso merkityksen opiskelijoiden työharjoittelu- ja työllistymismahdollisuuksien kehittäjänä.

Vuosittain alkuvuodesta toteutuva Laurean isoin ja siten merkittävin rekrytointitapahtuma UraFest on jaettu kolmeen eri päivään alakohtaisesti ja tarjoaakin opiskelijoille erinomaisen mahdollisuuden tutustua juuri oman alan työnantajiin ja työelämän asiantuntijoiden puheenvuoroihin. Syksyisin toteutuvassa HarkkaFestissä opiskelija voi tavata yrityksiä, jotka etsivät uusia työntekijöitä ja esittäytyä niille lyhyissä työhaastatteluissa kehittäen samalla työhaastattelutaitojaan.

Uraohjauksen moninaistuva luonne OKM-sopimuskaudella 2025–2028

Tässä artikkelissa olemme tarkastelleet onnistumisia uraohjauksen ja työelämäneuvonnan suhteen Laureassa viime vuosina. Vaikka yhdessä on saatu aikaan hienoja tuloksia ja monia hyväksi todettuja toimintamalleja sekä hyödynnetään että jatkokehitetään edelleen tulevaisuudessa, riittää korkeakouluilla uuttakin työsarkaa työllistymisteemassa OKM-sopimuskaudella 2025-2028. Kasvavat opiskelijamäärät, ensikertalaisten opiskelijoiden myötä entisestään monimuotoistuvat ja yksilöllistyvät ohjaustarpeet sekä toisaalta uudenlaiset kansainvälisten opiskelijoiden integroitumisen ja työllistymisen tuen tarpeet tulevat osaltaan haastamaan aiemmin kehitettyjä uraohjauksen ja urasuunnittelun tuen toimintatapoja. Samalla kaikki nämä Laurean 2035 -strategiassa tunnistetut kriittiset muutostarpeet ja strategiset tavoitteet tulevat myös olemaan merkittävä ajuri kokonaan uudenlaisten urasuunnittelua tukevien palveluiden ja työelämäneuvonnan käytänteiden kehittämiselle. Työllistymistavoitteiden saavuttamiseen, yhteiskunnan osaajapulaan vastaamiseen ja samalla laadullisen työllistymisen varmistamiseen tarvitaan uudenlaista ajattelua ja ketteriä kokeiluita, tiiviitä työelämän yhteistyörakenteita sekä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa syntyvää uutta tietoa ja ratkaisuja. Pidetään yhdessä huolta siitä, että Laurean urasuunnitteluun ja työelämäneuvontaan liittyvät mittari- ja seurantatiedot jatkavat positiivista kehittymistä tulevaisuudessakin!

Lähteet

  • Helmi, S., Kinnunen, I., Louhemäki, S. & Saarinen, S. 2020. Uraseurantakyselyllä tietoa työllistymisen laadusta. UAS Journal 4/2020. Luettavissa: https://test.uasjournal.fi/4-2020/tietoa-tyollistymisen-laadusta/  Viitattu 5.11.2024
  • Ignatius, J. & Meuronen, J. 2021. Palautteen merkitys oppimisen laadun edistäjänä. Teoksessa Kallunki, V., Lumia, M., Pahkin, K., Seppänen, S., Ylikoski, T. & Merimaa, M. (toim.). 2021. Askel askeleelta kohti strategista muutosta Laureassa. Luettavissa: https://www.theseus.fi/handle/10024/508941 Viitattu 5.11.2024
  • Kurkela, I. 2024. Ammattikorkeakoulujen ja työelämän yhteistyötä systematisoimassa – case Laurean avainkumppanuusmalli. UAS Journal 1/2024. Luettavissa: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402238587  Viitattu 5.11.2024
  • Vipunen – opetushallinnon tilastopalvelu: Ammattikorkeakoulujen valmistumisvaiheen opiskelijapalaute (AVOP), AMK-tutkinto. Arvo – opetushallinnon vaikuttavuustietopalvelu. Tiedot haettu 1.10.2024
  • Vipunen – opetushallinnon tilastopalvelu: Uraseuranta, AMK-tutkinto. Arvo – opetushallinnon vaikuttavuustietopalvelu. Tiedot haettu 1.10.2024
URN http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241218104613

Jaa sivu