VALIOT-hanke: Vastuullisuusosaamisen kasvu edistää vastuullisuustyötä pk-yrityksissä

Teksti | Juha Leskinen , Jukka Sirkiä

Samaan aikaan kun yksi suurvalta vetäytyy YK:n ilmastotavoitteista (YLE Uutiset 2025), toinen ottaa ne entistä vahvemmin huomioon politiikassaan ja panostaa laajemmin ympäristönsuojeluun (Ulkoministeriö 2022). Vaikka tilanne ei ole mustavalkoinen, on tärkeää tutkia, miten näitä kehityskulkuja tulkitaan ja miten osaamista kehitetään suomalaisissa pk-yrityksissä.

Kuva: Freepik

VALIOT-hankkeen koulutusten tavoitteena oli vahvistaa mikro- ja pk-yritysten henkilöstön vastuullisen liiketoiminnan osaamista ja käytäntöjä eri maakunnissa. Koulutukset (Vastuullinen liiketoiminta, Vastuullinen rekrytointi, Vastuullinen kaupallistaminen ja myynti) toteutettiin vuosien 2024 ja 2025 aikana kolmeen kertaan. Kukin opintojakso koostui 3–4 webinaarista tehtävineen. Ennen opintojaksoja opiskelijat suorittivat Vastuullisuustyön perusteet -osuuden vuorovaikutteisella Seppo- oppimisalustalla. Työnantajat saivat tuloksena vastuullisuustyön kehittämissuunnitelman, jonka suosituksia suunnitelmallisesti toteuttamalla kukin organisaatio pystyi järjestelmällisesti etenemään vastuullisuustiellään.

Ilmoittautuneita 87 työntekijää 56 organisaatiosta, joista perustietokyselyyn 2024 vastasi 19 ja vuoden 2025 loppukyselyyn 15.
Kuvio 1. Koulutuksiin ilmoittautuneiden, perustietokyselyyn ja loppukeskusteluun osallistuneiden määrät

Erotusta ilmoittautuneiden ja kyselyyn sekä keskusteluihin osallistuneiden määrässä selittää se, että kummallakaan kerralla kaikkia osallistujia ei tavoitettu. Perustietokyselyjen yksi tavoite oli hankkia ensimmäisen toteutuksen jälkeen palautetta koulutusten toisen ja kolmannen kierroksen kehittämiseksi osallistujien tarpeita vastaavaksi. Syyskuun 2024 lopulla todettiin, että toisen toteutuksen jo käynnistyttyä ei ollut enää mahdollisuuksia hyödyntää uusia tuloksia kurssien päivittämiseksi. Sen jälkeen uusia vastaajia ei enää yritetty tavoitella.

Huhtikuussa 2025 käytiin loppukeskustelut koulutusten annista, onnistumisista ja kehittämiskohteista 15 yrityksen kanssa. Tässä vaiheessa moni osallistuja oli jo lopettanut Valiot-opintonsa, joten kaikkia ei tavoitettu vastaamaan.

Tämä artikkeli kokoaa yhteen lähtötilanteen ja hankkeen jälkeen toteutetun kyselyn tuloksia, vertailee niitä keskenään, sekä toteaa minkälaisiin asioihin yritykset toivovat lisäkoulutuksia myöhemmin. Kokonaisuudessaan VALIOT-hankkeen tavoitteena on ollut vahvistaa osallistujien ja heidän organisaatioidensa vastuullisuusosaamista eri liiketoiminnan osa-alueilla (LAB 2024).

Vastuullisen liiketoiminnan käsitys ennen ja jälkeen koulutusten

Perustietokyselyssä yritykset kuvasivat vastuullisen liiketoiminnan sisältävän useita teemoja. Nämä ja niiden erikseen mainittu sisältö esitellään taulukossa 1:

TeemaSisältö
Yleiset toimintatavatLakien ja säädösten noudattaminen, pitkäjänteisyys ja kannattavuus, avoimuus ja läpinäkyvyys
Henkilöstöhallinto ja rekrytointiTyöntekijöiden hyvinvointi, tasa-arvo, vastuulliset rekrytointikäytännöt sekä osaamisen kehittäminen
YmpäristövastuuEnergiatehokkuus, kierrätys, materiaalien vastuullinen käyttö, hiilijalanjäljen pienentäminen
Kaupallistaminen ja myyntiVastuullisuus kilpailuetuna, asiakkaiden arvostamat ekologiset tuotteet, rehellinen markkinointi
Taulukko 1. Minkälaista on mielestänne vastuullinen liiketoiminta -kysely (Laurea 2024)

Haastateltujen vastaukset kuvaavat hyvin ESG-laatukriteerien (Environmental, Social ja Governance) sisältöjen ymmärrystä hankkeen alussa. Edellä mainitut periaatteet ovat toimineet pohjana YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden eli Sustainable Development Goals (SDG) muodostamiselle (Ulkoministeriö 2024). Kaikki osallistujat olivat myös sitä mieltä, että vastuullisuudella liiketoiminnassa on mahdollista kasvattaa yrityksen liikevaihtoa (Laurea 2024). Näytti siltä, että vastuullisuus koettiin yrityksissä monipuolisesti ja laajasti eri toimintoihin liittyväksi kokonaisuudeksi.

Vastuullisuuskoulutukset ja osaamisen kehittäminen

Ennen hankkeen käynnistämistä enemmistö perustietokyselyyn vastanneista yrityksistä (13/19) ei ollut järjestänyt vastuullisuuskoulutusta henkilöstölleen. Kuusi yritystä oli toteuttanut jonkinlaista vastuullisuuskoulutusta. (Laurea 2024.)

Koulutusten jälkeen 10 yritystä ilmoitti aikovansa jatkaa vastuullisuustyön ja osaamisen kehittämistä, kun taas viisi yritystä ei eri syistä ainakaan välittömästi ollut valmis lisäkursseihin (Laurea, 2025). Tämä osoittaa, että hanke onnistui lisäämään kiinnostusta ja sitoutumista vastuullisuuden kehittämiseen, vaikka jatkohalukkuudessa näkyy edelleen eroja yritysten välillä. Jatko-opiskelujen siirtämiseen syinä olivat muun muassa kehityssuunnitelman päätösten toimeenpano, niiden tulosten seuranta ja normaali kiire keskittyä liiketoiminnan arjen pyörittämiseen.

Lehtorin ja valmentajan näkökulmia hankkeesta

VALIOT-hankkeen koulutuksissa korostui käytännönläheisyys ja työelämälähtöisyys. Valmentajina havaitsimme, että pelillinen oppimismateriaali (Seppo-peli) tasoitti sopivasti osallistujien lähtötasoa ja mahdollisti joustavan etenemisen. Kurssien aikana osallistujat omaksuivat vastuullisuuden käsitteitä konkreettisten työkalujen kautta, kuten PESTEL- ja VRIO-analyysien, vastuullisuusviestinnän suunnitelmien ja innostavan yrityssimulaation avulla.

Valmentajina koimme, että koulutusten vaikutus ulottui yksittäisten osallistujien lisäksi koko organisaatioihin ja näin vastuullisuusosaaminen levisi laajemmalle. Hankkeen aikana toteutettu tiivis yhteistyö Laurean ja LABin välillä, viikoittaiset kehittämispalaverit sekä monikanavainen viestintä tukivat myönteisesti koulutusten onnistumista.

Koulutusten sisällöt ja hyödyt

Loppukeskustelujen palautteen perusteella koulutuksissa käsiteltiin monipuolisesti vastuullisuuden eri osa-alueita (Laurea 2025). Opintojaksojen aikana koulutuksiin osallistujat saivat runsaasti työkaluja vastuullisuuden kehittämiseen. Näitä olivat edellisessä kappaleessa mainittujen lisäksi vastuullisuustyön kehittämissuunnitelma ja vastuullisuusviestintäsuunnitelma.

Alkukeskustelun vastauksissa vastuullisiin rekrytointeihin liittyvissä näkökulmissa korostuivat työhyvinvoinnista huolehtiminen, tasa-arvoiset käytännöt, osaamisen kehittäminen sekä oikeudenmukaiset rekrytointiprosessit (Laurea 2024).

Nämä nousivat esille, koska vastaajat kokivat ne tärkeiksi yritysten vetovoimaisuuden ja henkilöstön pysyvyyden kannalta. Ne myös tukevat pitkäaikaista kilpailukykyä osaavaa henkilöstöä rekrytoitaessa (Laurea 2024). Rekrytoinnin opintojaksolla käsiteltiin mm. kilpailuetua. yrityskuvaa, avoimuutta sekä tasa-arvoa vastuullisuuden kannalta.

”Rekrytointi ja perehdyttäminen vastuullisesti on saanut eniten näkyvyyttä yrityksessä”

Palautteissa opintojaksoa pidettiin vaativana, mutta hyödyllisenä. Vastaajat kommentoivat sitä mm. seuraavasti:

”Ammattimaisesti rakennettu. Hyvä energia ja dynamiikka. Päätöksenteon osio hyvä.”

Myös palkka-avoimuus ja anonyymi rekrytointi antoivat osallistuille uutta ajateltavaa. Kehittämismielessä toivottiin jatkossa huomioitavan lisätiedon tarve muun muassa rekrytointien syrjimättömyyteen, diversiteettiin ja kansainvälisyyteen liittyvissä vastuullisuuskysymyksissä. (Laurea 2025)

Kaupallistamisen ja myynnin yhteydessä vastuullisuuteen liitettiin perustietokyselyssä asiakkaiden arvostamat vastuulliset ja ekologiset tuotteet, rehellinen ja läpinäkyvä markkinointi, sekä lupauksista kiinni pitäminen. Näiden nähtiin olevan keskeisiä, koska asiakkaiden odotukset vastuullisuudesta kasvavat ja vaikuttavat suoraan ostokäyttäytymiseen sekä yritysten maineeseen. (Laurea 2024)

”Miten voimme työllämme edistää asiakkaan vastuullista toimintaa?”

Kaupallistamisen ja myynnin kurssilla perehdytettiin kannattavaan ja vastuulliseen myyntiin mm. hinnoittelun kannalta, sekä tutustuttiin kestävän asiakasprosessin kuvaukseen.

”Viestinnän osuus oli hyvä ja tärkeä.”

Opiskelijoiden kommentit kurssin jälkeen korostivat markkinoinnin ja vastuullisen, kannattavan liiketoiminnan tärkeyttä.

”Kannattavuus ja jatkuvuus tärkeää myös asiakkaalle.”

Vastuullisen markkinoinnin koulutukset antoivat välineitä erottautua kilpailijoista ja vastata asiakkaiden kasvaviin odotuksiin. Vastaajien mielestä olisi pitänyt käsitellä laajemmin palvelun tai tuotteen kehittämistä ideasta markkinoille vastuullisuusnäkökulmasta. (Laurea 2025.)

Vastuullisen liiketoiminnan kehittämisen lähtökohtia perustietokyselyssä selvitettäessä huomattiin, että aiheen strateginen merkitys, ja vaikutus liikevaihdon kasvuun tiedettiin. Oli oivallettu, että kannattavuus ja vastuullisuus tukevat toisiaan, ja että seurauksena syntyvä liiketoiminnan jatkuvuus ja asiakkaan luottamus liittyvät tähän kokonaisuuteen.

Osallistujat kokivat opintojakson sisällöt hyödyllisiksi etenkin siksi, että ne toivat esiin konkreettisia työkaluja arjen toimintaan. He kertoivat saaneensa laajemman näkemyksen aiheeseen, ja sen merkitys yrityksessä oli vahvistunut.

”Minkälaista tarinaa yritys kertoo itsestään, jos nämä prosessit (liiketoiminnan kehittämisen) eivät ole vastuullisia?”

Odotukset ja palaute

Hankkeen koulutuksilta odotettiin käytännönläheistä ja konkreettista hyötyä (Laurea 2024). Yritysten antama palaute koulutuksista oli pääosin myönteistä (Laurea 2025). Useat yritykset korostivat seuraavia seikkoja:

Palautteen aiheSuora kommentti
Konkreettisuus”Saimme käytännön työkaluja, joita voimme soveltaa heti arjen toiminnassa.”
”Kyllä on tullut erilaista näkökulmaa tekemiseen ja suunnitelmiin.”
Asiantuntemus”Kouluttajat olivat erittäin perehtyneitä ja osasivat vastata toimialakohtaisiin kysymyksiin.”
Verkostoituminen”Koulutuksissa oli arvokasta tavata muita yrityksiä ja kuulla heidän kokemuksistaan.”
Taulukko 2. Osallistujien kommentteja Valiot- hankkeen koulutuksien opintojaksoista. (Laurea 2025)

Kehitysehdotuksina esitettiin muun muassa syvällisempiä, yritys- ja yksilökohtaisia koulutuksia, tietoa vastuullisuusraportoinnista, mittareiden käytöstä ja toimialakohtaisista erityiskysymyksistä kestävää liiketoimintaa koskien. Yritykset toivoivat myös, että koulutuksia olisi mahdollista toteuttaa jatkossa pidempinä ja useampia kertoja vuodessa, jotta oppiminen syvenisi ja vakiintuisi osaksi arkea. (Laurea 2025.)

Yhteenveto ja johtopäätöksiä

VALIOT-hanke onnistui lisäämään yritysten ymmärrystä vastuullisen liiketoiminnan merkityksestä ja vahvistamaan osaamista. Vuoden 2024 lähtötilanteessa vastuullisuus nähtiin monipuolisena käsitteenä, mutta koulutuksia oli järjestetty vain harvoin. Vuoteen 2025 mennessä useampi yritys aikoi jatkaa vastuullisuustyötä hankkeen jälkeen, ja vastuullisuuden merkitys liikevaihdolle koettiin edelleen yksimielisesti tärkeäksi.

Yritysten välillä oli vaihtelua koossa ja liikevaihdossa, mikä heijastui myös vastuullisuustyön toteuttamiseen. Suuremmilla ja vakiintuneemmilla toimijoilla on enemmän mahdollisuuksia suunnitteluun ja kehittämiseen. Kuitenkin kaikkien organisaatioiden johdon vastuulla on varmistaa, että henkilöstöllä on ajantasaista vastuullisuusosaamista, riittävät kouluttautumismahdollisuudet sekä valmiudet vastata strategisiin tavoitteisiin (Sirkiä 2020).

Näyttää siltä, että henkilöstöllä on liian harvoin mahdollisuuksia käyttää työaikaa osaamisen kehittämiseen. Tähän tulisi työnantajien jatkossa kiinnittää huomiota. Jos hyöty on molemminpuolinen voisi ajan jakaa tasan työn ja vapaan välillä.

Hanke jätti jälkeensä perustan, jonka varaan yritykset voivat rakentaa entistä syvempää ja järjestelmällisempää vastuullisuustyötä. Jatkossa henkilöstö odottaa mahdollisuuksia kehittää osaamistaan seuraavilla osa-alueilla: vastuullisuusviestintä, rekrytointien syrjimättömyys, diversiteetti ja kansainvälisyys, sekä regulaation edellyttämä vastuullisuusraportointi. Näin toimien suomalainen pk-sektori voi löytää omanlaisensa tasapainotilan kansainvälisen kestävän kehityksen ja vastuullisen liiketoiminnan trendien myllerryksessä.

Kirjoittajat

Juha Leskinen, tradenomi (AMK), toimii Laurea-ammattikorkeakoulussa hankeasiantuntijana ja kouluttajana VALIOT – Vastuullisuus- ja liiketoimintaosaamisen vahvistaminen pk- ja startup-yritysten henkilöstölle -hankkeessa.

Jukka Sirkiä, KTT, DI, omaa vankan kokemuksen IT-palveluyritysten asiakaslähtöisestä liiketoiminnan johtamisesta ja toimii nykyisin LAB-ammattikorkeakoulun liiketoimintayksikössä lehtorina sekä hankeasiantuntijana.

Lähteet

URN http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025092598168

Jaa sivu