Kiertotalous on uusi tapa elää ja toimia hiilineutraalissa kiertotalousyhteiskunnassa. Se edellyttää uudenlaista ajattelua ja osaamista, jota ei luoda yksittäisillä opintojaksoilla. Koulutuksen tavoitteita, sisältöjä ja näkökulmaa tulee kokonaisvaltaisesti uudistaa kaikessa koulutuksessa. Liiketalouden ammattikorkeakoulutuksessa tartuttiin haasteeseen ja integroitiin kiertotaloutta kaikille yhteisiin ydinopintoihin keväällä 2020.
Ilmastonmuutos, luonnonvarojen ylikulutus, monimuotoisuuden köyhtyminen ja sosiaalinen eriarvoisuus ovat yhteiskunnallisessa päätöksenteossa tunnistettuja uhkia. Transformaatio kiertotalouteen on edellytys kestävien ilmasto- ja ympäristötavoitteiden saavuttamiseksi. Edelläkävijöille muutos merkitsee uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Eurooppa ja Suomi ovat asettaneet kunnianhimoiset hiilineutraaliustavoitteet (EU 2050, Suomi 2035) ja rakentavat kiertotaloudesta talouden uutta perustaa.
Elinkeinoelämä painottaa EU:n elvytysrahojen kohdentamista digitalisaatio- ja ilmastoinnovaatioihin. Elinkeinoelämän keskusliiton mukaan ilmasto-osaamisen puute uhkaa muodostua kasvun esteeksi. EU arvioi vihreän kasvun ohjelmansa (Green Deal) luovan yli 700 000 uutta työpaikkaa vuoteen 2030 mennessä. Koulutammehan osaajia uusiin tehtäviin?
Kiertotalous ei ole yksittäinen aine tai kurssi, jota opiskeltuaan on kiertotalouden asiantuntija. Kuten Sitran kiertotalouden ja koulutuksen asiantuntija Nani Pajunen on todennut ”[S]e on uusi tapa katsoa maailmaa, tapa elää ja toimia hiilineutraalissa kiertotalousyhteiskunnassa”. Osaamistarpeisiin vastaaminen edellyttää korkeakoulutuksen tavoitteiden ja sisältöjen uudistamista.
Kiertotalous Laurea-ammattikorkeakoulun strategiassa
Kestävä kehitys on yksi teema Laurean strategiassa. Sen mukaisesti Laurea uudistaa opetussuunnitelmia ja TKI-toiminnan painotuksia. Osana kestävän kehityksen strategiaa on päätetty integroida kiertotalous kaikkiin perustutkintoihin ja käynnistetty Palveluliiketoiminta ja kiertotalous -tutkimusohjelma. Parhaillaan työstetään korkeakoulun kestävän kehityksen -ohjelmaa.
Korkeakoulun strateginen sitoutuminen näkyy sen ja Opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) välisessä tavoite- ja tulossopimuksessa kaudelle 2021-2024:
”Laurea huomioi kaikessa toiminnassaan taloudellisesti, sosiaalisesti ja ekologisesti kestävän kehityksen. Laurea luo uusia kestävän kehityksen ratkaisuja opetuksen ja T&K-toiminnan avulla. Ammattikorkeakoulu on hiilineutraali vuonna 2030.”
Korkeakoulu osallistuu OKM:n rahoittamaan Kiertotalousosaamista ammattikorkeakouluihin –hankkeeseen, jossa tuotettavat koulutusaineistot ja toimintamallit tukevat ammattikorkeakouluja koulutusten transformaatiossa.
Osallistava työskentelytapa
Laureassa liiketalouden opetusta järjestetään viidellä eri kampuksella ja verkkotutkintoina yli 100 hengen voimin. Kevään 2020 aikana strateginen teema “kestävän kehityksen korkeakoulu” integroitiin tutkinnon opetussuunnitelman ydinopintoihin osallistavalla kehittämisprojektilla. Aihetta käsiteltiin tutkinnon kehittämisen eri foorumeissa. Näin mahdollistettiin kehitystyön vaikuttavuus.
Lehtoreille suunnatut workshopit avainasemassa
Kehittämisprojekti toteutettiin osallistavilla menetelmillä TEAMS-verkkoalustalla ja erillisissä workshopeissa. Kutsuimme osallistujia kaikilta eri kampuksilta vahvistaaksemme kampusten välistä yhteistyötä. Workshopit osuivat aikaan, jolloin Covid-19 pandemian vuoksi siirryimme etätöihin.
Aloitimme workshopit tutkinnon ensimmäisestä moduulista, etenimme toiseen ja niin edelleen. Iteratiivinen työskentely auttoi luomaan tutkintoon punaisen langan teemasta. Tavoite oli välttää päällekkäisyydet ja luoda yhteinen käsitys teeman etenemisestä opinnoissa.
Workshopeissa oli selkeä rakenne: yhteinen alustus, jakautuminen pienryhmiin (Zoom BreakOutRooms), ja yhteinen yhteenveto. Pienryhmät muokkasivat samanaikaisesti yhteistä OneDrive-tiedostoa.
Kiertotalous-workshopit yhdistettiin Laurean digitaaliseen kehitykseen ja uuden Canvas-oppimisalustan käyttöönottoon. Alustalle rakennetaan yhteiset työtilat, tavoitteena on yhtenäistää opetusta, välttää päällekkäistä suunnittelutyötä ja kehittää opintojaksoja pitkäjänteisesti. Workshoppien tuotokset (kuva 2) huomioitiin työtilojen rakentamisessa. Digitaalinen ja sisällöllinen kehitystyö yhdistettiin toisiinsa.
Etätyöskentely workshopeissa (4) sujui hyvin ja auttoi rakentamaan yhteisymmärrystä kampusten välille. Ratkaisevaksi osoittautuu, miten onnistumme jakamaan työskentelyn tuotokset kaikkien käyttöön. Seuraavaksi käynnistämme täydentävien opintojen kehittämisen.
Työelämäedustajien ryhmästä tukea opetussuunnitelman kehittämiseen
Laurean liiketalouden ohjausryhmään (ent. työelämäpaneeli) kuuluu työelämäkumppaneita, valmistuneita alumneja sekä opiskelijoiden ja opetushenkilöstön edustajia. Ohjausryhmä kehittää tutkinnon sisältöjä ja sen toiminta on tunnistettu hyväksi käytännöksi. Toiminnan on todettu edistävän yhteiskunnallista vuorovaikutusta ja tutkinnon laatua. Keväällä 2020 ohjausryhmässä todettiin, että opiskelijoiden osaamista kiertotalouteen tulisi vahvistaa. Ohjausryhmän kannustavat ajatukset sisällytettiin kiertotalous-workshopeihin.
Opiskelijat kestävän kehityksen tavoitteiden ytimeen – UN World Summit Awards
Laurea tekee yhteistyötä UN World Summit Awardsin (WSA) kanssa. WSA on globaali kilpailu YK:n kestävän kehityksen tavoitteita edistäville yrittäjille. Opiskelijamme voivat osallistua WSA:n toimintaan osana opintojaan. He pääsevät tutustumaan, miten YK:n kestävän kehityksen tavoitteet käytännössä näkyvät osana yritystoimintaa. Kartoitamme opiskelijoiden kokemukset ja palautteet osana kehittämistyötämme.
Hanketyön ja opetuksen integraatio
Hankkeiden välinen yhteistyö ja hanketyön integrointi koulutukseen on Laurealle merkittävä keino lisätä yhteiskunnallista vaikuttavuutta. Samalla kehitämme henkilöstön ja valmistuvien opiskelijoiden ammatillista osaamista. Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta (TKI) tuottaa yhteiskunnan kannalta merkittävää tietoa ja tukee hankekumppaneiden toiminnan muutosta. Parhaimmillaan se tarjoaa joustavan mahdollisuuden viedä opittua käytäntöön, syventää omaa osaamista sekä pysyä mukana talouden ja työelämän murroksissa.
Esimerkkeinä integraatiosta kiertotalouden osalta voidaan mainita Espoon Kivenlahteen rakenteilla oleva Espoo CleanTech Garden. Tulevaisuudessa alueella testataan kiertotalouden teknisiä ratkaisuja, kehitetään liiketoimintaekosysteemejä ja uusia liiketoimintamalleja yhteistyössä Espoon kaupungin, koulutusorganisaatioiden, VTT:n ja eri käytännön toimijoiden kanssa. Laurea kehittää alueelle LivingLab -oppimisympäristöä osana Clemet-hanketta. Lisäksi Tutka-hankkeessa opiskelijat ovat suunnitelleet ja toteuttaneet kyselyn Länsi-Uudellamaalla kiertotalousverkoston kehittämistarpeista.
Kiertotalouden TKI-toiminnan integraatio opetukseen on välttämätöntä. Tämä edellyttää eri alojen ammattilaisten osaamista ja yhteistä toimintaa, yhteiskehittämistä ja sen orkestrointia, yhteiskunnallisen osallisuuden vahvistamista, liiketoimintaekosysteemien ymmärrystä ja palvelumuotoilun taitoja. Eli osaamista ja opetusta, jota meillä jo on.
Opiskelijat toivovat myös enemmän mahdollisuuksia osallistua TKI-toimintaan ja työelämäprojekteihin opintojensa aikana (Ylikoski ym. 2018). Maaliskuussa 2019 (Berg ym. 2019) toteutetun kyselyn mukaan liiketalouden opiskelijat kokevat kestävän kehityksen taidot tärkeiksi työelämätaidoiksi. Aluepalveluiden kanssa käytyjen keskustelujen perusteella avainkumppanimme toivovat kiertotalouden liiketoiminnan kehittämiseen liittyvää yhteistyötä. Kiertotalous on myös keskeisessä asemassa kansallisissa ja kansainvälisissä politiikkaohjelmissa sekä tavoitteiden saavuttamista tukevissa tutkimusrahoituksissa. Yhteiskunnallinen tilaus kiertotalouden soveltavalle tutkimukselle, opetukselle ja niiden vahvemmalle integraatiolle on vahva.
Yksi tapa vahvistaa integraatiota on suunnitteilla oleva kiertotalouden LivingLab – fyysinen ja virtuaalinen tila ja kokeiluympäristö. Se kokoaa yhteen kiertotalouden opetuksen ja TKI- ja kumppanitoiminnan, sekä mahdollistaa toimintojen syvemmän yhteistyön. LivingLab toimii myös keskeisenä viestintäkanavana laurealaisille ja kumppaneille.
Lähteet:
- Berg O., Kurvinen A., Mäki-Mantila J., Pesonen K., Timonen A. & Tynkkynen A. 2019. Kiertotalouskysely Laurea ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Kiertotalousosaamista ammattikorkeakouluihin –hankkeen kysely. Julkaisematon.
- Business Finland (haettu 22.9.2020) H2020-ohjelman Green Deal –haussa jaossa lähes miljardi euroa. https://www.businessfinland.fi/ajankohtaista/uutiset/horisontti2020/2020/h2020-ohjelman-green-deal-haku-auki—jaossa-lahes-miljardi-euroa/
- Business Finland (haettu 22.9.2020) Euroopan Green Deal – ohjelmasta uusi kasvustrategia Eurooopalle. https://www.businessfinland.fi/ajankohtaista/uutiset/horisontti2020/2019/euroopan-green-deal–ohjelmasta-uusi-kasvustrategia-eulle/
- CLEMET-hanke selvittää autotekniikan alan tulevaisuuden osaamistarpeita. Uutinen 7.4.2020 Laurea-ammattikorkeakoulu (haettu 22.10.2020) https://www.laurea.fi/ajankohtaista/uutiset/clemet-hanke-selvittaa-autotekniikan-alan-tulevaisuuden-osaamistarpeita/
- European Commission (haettu 22.9.2020) Press release: Changing how we produce and consume: New Circular Economy Action Plan shows the way to a climate-neutral, competitive economy of empowered consumers. https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_20_420
- Euroopan komissio (ND) (haettu 22.9.2020) Euroopan vihreän kehityksen ohjelma – Euoopasta ensimmäinen ilmastoneutraali maanosa. https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/european-green-deal_fi
- Helsingin Sanomat (2020) EK esittää EU-elpymisrahan kohdistamista digitalisaatioon ja kestävään kehitykseen. Talous 7.9.2020 https://www.hs.fi/talous/art-2000006627235.html
- Kurkela, I. (haettu 22.9.2020) WSA 2019 – Social Impact through Digital Innovation. http://www.ilkkakurkela.fi/wsa-2019-global-congress-social-impact-digital-innovation/
- Laurea-ammattikorkeakoulu (haettu 22.9.2020) Laurean tutkintosääntö 2020. https://www.laurea.fi/globalassets/laurea/documents/tutkintosaanto-laurea
- Laurea-ammattikorkeakoulu (haettu 22.9.2020) Laurea-ammattikorkeakoulun strategia 2030. https://indd.adobe.com/view/4287b6c3-7453-459d-937e-69db3fd7dfd9
- Laurea-ammattikorkeakoulu (haettu 22.9.2020) Laurean yhteiskunnallinen vaikuttavuus ja vuorovaikutus –raportti 2019. https://docplayer.fi/184559415-Sisallysluettelo-laurean-yhteiskunnallinen-vaikuttavuus-ja-vuorovaikutus.html
- Laurea-ammattikorkeakoulu (haettu 22.9.2020) UN Based World Summit Awards. https://www.laurea.fi/en/unwsa/,
- Laurea-ammattikorkeakoulu (haettu 22.9.2020) Työelämäpaneelista eväitä liiketalouden koulutuksen kehittämiseen. https://www.laurea.fi/ajankohtaista/uutiset/tyoelamapaneelista-evaita-liiketalouden-koulutuksen-kehittamiseen
- OKM (haettu 22.9.2020) (ND) Korkeakoulujen ja tiedelaitoksen ohjaus, rahoitus ja sopimukset. https://minedu.fi/ohjaus-rahoitus-ja-sopimukset
- Pajunen, N. (haettu 21.9.2020) Mitä opetetaan, kun opetetaan kiertotaloutta. Sitra puheenvuoro. https://www.sitra.fi/blogit/mita-opetetaan-kun-opetetaan-kiertotaloutta/
- Parviala, A. YLE Uutiset (haettu 17.5.2020) EK: Suomi kouluttaa nuoria väärille aloille – Ilmastonmuutoksen käytännön osaajia tarvitaan nopeasti: neljän vuoden rahat jaetaan nyt. https://yle.fi/uutiset/3-11355531
- Teknologiateollisuus (haettu 28.9.2020) Suomalaiset kärkiyritykset vastaavat koronaan: valmius miljardiluokan investointeihin digiin ja ilmastoon. https://ek.fi/ajankohtaista/tiedotteet/2020/08/24/suomalaiset-karkiyritykset-vastaavat-koronaan-valmius-miljardiluokan-investointeihin-digiin-ja-ilmastoon/
- Teknologiateollisuus (haettu 28.9.2020) Budjettiriihi 2020: Tavoitteet. https://teknologiateollisuus.fi/fi/vaikutamme/ajankohtaista/budjettiriihi-2020-tavoitteet
- Tutka viitoittaa pk-yrityksen tietä tulevaisuuteen. Uutinen 20.12.2018. Laurea-ammattikorkeakoulu (haettu 22.10.2020) https://www.laurea.fi/ajankohtaista/uutiset/tutka-hanke/
- World Summit Awards (haettu 28.9.2020) World Summit Awards. Global, Digital, Purpose Driven. https://wsa-global.org/
- Ympäristöministeriö (haettu 28.9.2020) Suomen strateginen kiertotalouden edistämisohjelma vuoteen 2035. https://ym.fi/kiertotalousohjelma
- Ylikoski, T., Hirvikoski, T.,Koski, M., Kuivalainen, R., Lahtinen, H., Majakulma, A., Meristö, T., Männikkö, A-L., Poutanen, M. 2018. Globaalisti kestävällä polulla: Kansainvälisen toiminnan tavoitteet ja toimenpiteet, Laurea-julkaisut. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/153979/Laurea%20julkaisut%2097.pdf?sequence=4&isAllowed=y)