Korkeakoulun uudistumisen vuosi 2025

Teksti | Jouni Koski

Kun kokemusta on kertynyt neljännesvuosisadan verran korkeakoulun johtamisesta, se näyttäytyy nyt hieman eri tavoin kuin johtamisuran alussa, vaikka missio ei ole juuri muuttunut. Korkeakoulun vision muutokset ja toiminnan erilaiset painotukset ovat sen sijaan muuttuneet merkittävästi 25 vuoden aikana. Korkeakoulun johtamista olen käsitellyt blogikirjoituksissani useasti eri näkökulmista ja niitä todellakin riittää (ks. Rehtorin blogikirjoitus, 2.1.2024), mikä tekee johtamisesta erittäin mielenkiintoista. Vaikka syy-seuraussuhteita pyrkii ymmärtämään, kovin paljon jää silti sattuman varaan, kokonaan selvittämättä tai asioille löytyy luotettava selitys vasta jälkikäteen. Korkeakoulun johtamisessa organisaationa on kyse kuitenkin aina strategian toteuttamisesta.

Kaksi vuotta sitten blogikirjoituksessani (Korkeakoulun strategian toteutuminen, 17.1.2023) pohdiskelin korkeakoulun strategian toteutumista todeten: ”Lähes yhtä tärkeää kuin on korkeakoulun kehityssuuntien määrittäminen, on löytää korkeakoulun strategialle muoto, joka sisäistetään yhteisesti ja se tukee riittävästi strategian toteuttamista. Korkeakoulun nykyisen strategian toteutuksesta saatujen kokemusten perusteella kriittisten muutostarpeiden asettaminen on luultavasti elementti, joka laajemminkin halutaan säilyttää, kun korkeakoulun seuraavaa strategiaa yhdessä muotoillaan.” Tämä oli ajankohtaista tuolloin, kun korkeakoulumme valmistautui strategiansa uudistamiseen ja kriittisten muutostarpeiden tunnistaminen koettiin myös tärkeänä, kun laajasti osallistavan strategiaprosessin tuloksena Laurea-ammattikorkeakoulu Oy:n hallitus vahvisti 1.1.2025 alkaen uuden 2035-strategian korkeakoululle, jonka visiona on olla kansainvälisesti kilpailukykyinen työelämäkorkeakoulu.

kuvituskuva.
Kuva: Laurea-ammattikorkeakoulun 2035-strategian visualisointi (Jarko Hänninen, Art Director)

Korkeakoulun uusi 2035-strategia on luonnollisesti viritetty Opetus- ja kulttuuriministeriön määrittämiin uuden sopimuskauden 2025-2028 painopisteisiin ja niistä johdettujen uuden ammattikorkeakoulujen rahoitusmallin vaateisiin. Uusi strategia haastaa korkeakoulua uudistumaan, mistä kertovat siinä kiteytetyt kriittiset muutostarpeet, joita tunnistettiin tässä strategiaprosessissa neljä. Niihin kytkettiin seuraavasti myös strategiset tavoitteet ja mittarit:

1 Yhteiskunnan kasvava osaajapula edellyttää uudistumista ja tulevaisuuden kansainvälisen työelämäosaamisen kehittämistä

    • Uudistamme toimintaamme digitaalisuutta hyödyntäen vastaamaan opiskelijoiden ohjaustarpeisiin, kasvaviin tulostavoitteisiin, sekä yhteiskunnan vaateisiin julkisen talouden laskevassa rahoitustilanteessa
    • Lisäämme kestävää tulevaisuuden osaamista tarjoamalla oppijoiden tarpeisiin vastaavia kilpailukykyisiä jatkuvan oppimisen tuotteita
    • Uudistamme opettajuuttamme sekä kehittämispohjaisen oppimisen laatua ja vaikuttavuutta

    Mittarit:

    • Aidosti ensikertalaisena aloittaneiden opiskelijoiden lukumäärä
    • Tavoiteajassa suoritettujen AMK-tutkintojen osuus
    • Valmistuneiden palaute: AVOP-kyselyn kaikkien kysymysten keskiarvo
    • Avoimessa ammattikorkeakouluopetuksessa ja muina erillisinä opintoina suoritettujen opintopisteiden määrä

    2 Laskeva julkinen rahoitus edellyttää kestävää kansainvälistä kasvua

      • Kasvatamme vastuullista kansainvälistä koulutustoimintaa
      • Edistämme kansainvälisten opiskelijoiden työllistymistä kokonaisvaltaisesti yhteiskunnan jäseniksi
      • Lisäämme Horisontti-rahoituksen ja muun kansainvälisen kilpaillun TKI-rahoituksen määrää ja kansainvälisen TKI-toiminnan vaikuttavuutta

      Mittarit:

      • Laureassa aloittavien maksavien tutkinto-opiskelijoiden (lukuvuosimaksut, tilauskoulutus) määrä
      • Laureasta valmistuneiden muiden kuin Suomen kansalaisten työllistyminen Suomeen
      • Laurean saaman Horisontti-rahoituksen ja muun laadullisesti kilpaillun EU-TK- rahoituksen määrä

      3 Tulevaisuus vaatii systemaattisen ja vastikkeellisen yritysyhteistyön tiivistämistä

        • Lisäämme ja monipuolistamme yritysten kanssa tehtävää ja yritysten rahoittamaa TKI-toimintaa
          Kasvatamme yritysten kanssa tehtävää yhteistyötä sekä kumppanien tarpeisiin vastaamiseksi että yhteiskunnan viheliäisten ongelmien ratkaisemiseksi
        • Kehitämme avainkumppanuuksia ratkaisuna opiskelijoiden, yritysten sekä yhteiskunnan tarpeisiin

        Mittarit:

        • Laurean kotimaisilta yrityksiltä saaman TK-rahoituksen määrä
        • Laurean kotimaisilta yrityksiltä saamat liiketoiminnan tuotot, pois lukien TK-toiminta
        • Avainkumppaneiden pysyvyys

        4 Kestävä uudistuminen tapahtuu digitaalisuutta ja teknologiaa hyödyntämällä

          • Lisäämme digitalisaation mahdollistamaa lisäarvoa opiskelijoille, kumppaneille ja Laurealle
          • Kasvatamme henkilöstön työn tuottavuutta ja mielekkyyttä
          • Parannamme arjen sujuvuutta ja prosessien laatua teknologiaa hyödyntämällä
          • Perustamme arjen valintamme dataan ja analytiikkaan

          Mittarit:

          • Liikevaihto / henkilöstö FTE
          • Laurean palvelulupauskysely: Laureassa saat laadukkaat, opintojasi tukevat palvelut, keskiarvo
          • Henkilöstötyytyväisyys: PeoplePower-indeksi yli Suomen koulutusalan normin

          Kerrataan lyhyesti eli vuoden 2025 alusta käynnistyi Opetus- ja kulttuuriministeriön ohjauksessa uusi sopimuskausi, ammattikorkeakoulujen rahoitusmalli uudistui ja korkeakoulu otti käyttöön uuden 2035-strategian. Tätä voisi kutsua korkeakoulun uudistumisen vuodeksi 2025 ilman korkeakoulun sisäisen organisaation uudistamista, joka kuitenkin nyt myös toteutettiin. Sitä ei kuitenkaan toteutettu sattumalta vaan perustuen systemaattiseen tutkimus- ja selvitystyöhön yhteistyössä Psycon Oy:n kanssa, jonka johtava konsultti FT, KL Annastiina Mäki oli jo toista kertaa toteuttamassa korkeakoulun organisaation toimivuusselvitystä (Psycon Oy, Laurea-ammattikorkeakoulu kehittää organisaatiotaan tutkimukseen nojaten, 12.6.2024). Nyt korkeakoulun uudessa organisoitumisessa suurin muutos on siirtyminen maantieteellisestä rakenteesta osaamis- ja tutkintopohjaiseen organisaatiorakenteeseen. Vaihtoehto nousi esiin jo ensimmäisessä organisaation toimivuusselvityksessä vuonna 2018, mutta muut muutostarpeet nähtiin silloin kriittisempinä. Korkeakoulun tuloskehitystä vuosina 2019–2023 tarkastellessa, voi jälkikäteen olla vain hyvin tyytyväinen silloin organisaatiorakenteeseen tehtyihin muutoksiin. Nyt tavoittelemme taas vastaavaa kehitystä.

          Laurea-ammattikorkeakoulusta välitän tämän rehtorin blogikirjoituksen myötä kaikille hyvää korkeakoulun uudistumisen vuotta 2025, joka vie korkeakoulua kohti uuden 2035-strategian tavoitteita!

          URN http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501071553

          Jaa sivu