Olemme kirjoittaneet aiemmin RUUTI-projekteista opettajan ja projektikumppanin näkökulmasta. Tuossa artikkelissa kuitenkin jää kuulumattomiin se ehkä tärkein, opiskelijan ääni. RUUTI-projekteissa opiskelijat pääsevät itse luomaan omaa asiantuntijuuspolkuaan tekemällä juuri sellaisia toimeksiantoja, joita he itse haluavat. Opiskelija saa itse luoda omat tavoitteensa ja me ohjaajina tuemme työskentelyä sen eteen. Tämä mahdollistaa sen, että opiskelija saa uutta asiantuntijuutta myös aiheista, joita Laurealla ei ole tarjota opintojaksoina, edes ristiinopiskelun kautta.
Kuva tehty Microsoft Copilotilla (Annukka Jussila)
Me ohjaajat olemme taustatukena ja autamme kaikessa projektinhallintaan liittyvässä. Me annamme projektin sisällön osalta opiskelijoille (tiimeille tai yksittäisille tekijöille) vapauden mutta myös vastuun edetä työssään, yhdistäen omat opiskelutavoitteet ja toimeksiannon tarpeet. Käytännössä olemme huomanneet, että mitä vähemmän me ohjaajina ”sähläämme” välissä, sen parempi lopputulos yleensä on.
Meillä kahdella ohjaajalla on vahva projektiohjaamisen tausta. Jo aiemmin vedimme Yrityslabra-projektiympäristöä Lohjalla. RUUTI ei ole kuitenkaan Yrityslabra 2.0 vaan se on enemmän. Se on täysin verkkoon viety osaamisen jatkuvan ja ketterän monialaisen kehittämisen mahdollisuus. Tekemistä ei määritä opintojakson sisältö tai järjestelmät. Tekeminen määrittää itsensä, sisällön luo opiskelija ja järjestelmät valjastetaan tämän näkyväksi tekemiseen.
Mutta se tärkein asia tässä artikkelissa, kuten aiemmin mainittu, on se opiskelijan ääni. Annamme tässä puheenvuoron opiskelijallemme Sadulle.
Monimuotoiset opinnot
Aloittaessani opinnot Laurea-ammattikorkeakoulussa en vielä tiennyt, että miten monimuotoisia mahdollisuuksia opiskelupolkuni tuleekaan tarjoamaan. Opiskeluhistoriani Laureassa oli alkanut jo keväällä -23 ennen nykyistä tavoitteellisempaa opiskelujaksoani. Avoimet verkko-opinnot olivat jo mahdollistaneet tutustumisen alaan ja oppimisympäristöön.
Tutkiessani opiskelumahdollisuuksiani keväällä -24 tunsin ajoittain toivottomuutta ajatellessani erilaisia mahdollisuuksia, joita näytti olevan kymmeniä. Luovalle ja kehitysmyönteiselle henkilölle tämänkaltainen mahdollisuuksien määrä ei näyttäydy pelkästään positiivisena tarjonnan paljoutena. Hyvin nopeasti oli tehtävä rajauksia, oli realisoitava oma kompetenssi, sekä tuli punnita oma aito mielenkiinto ja aikataulun mahdollisuudet. Onnekseni löysin juuri minua miellyttävän koulutuslinjauksen tarjonnasta mahdollisuuden opiskella monimuotoisesti ja kotikampuskin sijaitsi (edelleen) lähellä kotiani.
Muotoillen kohti moninaista oppia
Liiketalouden tradenomiopinnot jakautuvat Laureassa eri suuntautumisaloihin. Oma suuntautumiseni kohdistuu projektijohtamiseen. Näissä opinnoissa ydinopintojen lisäksi opetussuunnitelmaan kuuluu 60 opintopistettä täydentävän osaamisen opintoja. Nuo 60 opintopistettä ovat siis itse valittavia, mutta vaatimuksena tietysti on, että opinnot soveltuvat opiskeltavaan alaan.
Yhtenä mielenkiintoisena opiskelumuotona löysin Laurean RUUTI-projektiyhteistyön, jossa eri toimijat voivat ilmaista kiinnostuksensa ja tarpeensa tehdä yhteistyötä Laurean opiskelijoiden kanssa. RUUTI-projekteissa ohjaajat auttavat tarpeen mukaan, mutta tarkoituksena on, että opiskelija toimii itsenäisesti osana projektia ja toimeksiantajan luomaa toimenkuvaa ja sen tavoitteita noudattaen. Viikoittaiset ohjaustapaamiset Teamsissa luovat mahdollisuuden kokoontua opiskelijoiden ja ohjaajien kesken keskustelemaan ja kannustamaan toinen toistaan upeampia yhteistyökuvioita.
RUUTIsta on moneksi
Innostuin itselleni ominaiseen tapaan tästä opiskelumuodosta niin paljon, että aloitin heti elokuussa -24 kahdessa eri RUUTI-projektissa. Toinen näistä päättyi jo vuoden lopulla, mutta toinen jatkui vielä keväälle -25. Varoituksen sanana muille herkästi innostuville, muistathan huolehtia, ettet ahmi liikaa, jotta syventävät opintosi eivät kärsi ja ehdit tehdä elämässäsi muutakin kuin opiskella ja työskennellä.
Opiskelumuotona RUUTI -projekti on hyvin työelämälähtöinen ja siitä voikin saada arvokasta työkokemusta läpi koko yhteistyön. Tiimityöskentelytaidot punnitaan heti alusta lähtien, kun on pakko tutustua ja sopeutua uuteen tiimiin ja työskennellä kohti yhteistä tavoitetta.
Arvokkaiden työtaitojen ja -kokemusten lisäksi tästä RUUTI-projektiopiskelusta saa opintopisteitä, joilla pääsee kerryttämään pistesaldoa riippuen siitä, että kuinka laajaa työskentelysi on ollut. Projektin päätteeksi ohjaajille toimitetaan raportti, josta tulisi käydä ilmi työskentelyn kulku, mutta myös henkilökohtaisemmat tavoitteet ja saadut opit. Niin ikään projektin toimeksiantajalle tulee tuottaa projektin alussa sopimus sekä projektin lopussa heidän kanssaan erikseen sovitusti muotoiltu lopputuotos.
Lähtökohtaisesti RUUTIsta saadut opintopisteet kerryttävät täydentävän osaamisen opintopistesaldoa ja työskentelyjakso nimetään opinnoiksi toteutuksen mukaan ohjaajien ja opiskelijan kesken käydyn arviointikeskustelun perusteella.
Yhteenvetona voisi todeta, että opiskelun mahdollisuudet ovat jo itsessään monimuotoiset, mutta silti monimuoto-opiskelu, etenkin Laureassa, mahdollistaa hyvin monenlaisiin elämäntilanteisiin, taustoihin ja tarpeisiin sopivia keinoja ja ratkaisuja. Ketterästi ja kehittävästi, mutta riittävän kevyesti, jotta opiskelukokemus on myönteinen niin tekijälle kuin sen tuottajallekin! 😊
“Love the ability to make agile results!”