RUUTI-projektit – joustava tapa yhdistää opiskelijoiden osaaminen ja työelämän tarpeet

Teksti | Annukka Jussila , Janika Kyttä

RUUTI-projekti on uusi laurealainen tapa kehittää opiskelijoiden asiantuntijuutta sekä tuottaa yrityksille uutta tietoa. Joustavuutta tuo aikaan ja paikkaan sitomaton toiminta eli RUUTI-projektit toimivat täysin verkossa ja projekti voi käynnistyä milloin vain eikä ole riippuvainen lukukausien aikataulusta. Projektit RUUTI-toimintaan saadaan suoraan työelämältä ja projekteihin voivat ilmoittautua Laurean tutkinto-opiskelijat kaikilta aloilta.

Kuva: BullRun / Adobe Stock (Laurean Education-lisenssi)

RUUTI-mallissa projektista muodostuu opinto eikä päinvastoin. Tässä projektin tavoitteet, aikataulu ja lopputuotos sovitaan yhdessä työelämän ja opiskelijoiden kanssa. Perinteisesti valitaan opintojakso, jolla toteutetaan työelämästä tuleva projekti. Siinä opintojakson tavoitteet muokkaavat sekä projektin toteutustapaa että lopputuotosta. RUUTI kuvastaa kasvua, kehitystä ja yhteistyötä. Se pohjautuu sanoihin roots (juuret) ja nimeen Ruth, joka merkitsee myös kanssakulkijaa. Nimen keksi alati kasvavan opiskelijan osaamisen pohjalta sairaanhoidon lehtori Jennymaria Hasselberg. Mallin ovat kehittäneet liiketalouden lehtorit Annukka Jussila ja Janika Kyttä.

Taustaa, miksi RUUTI-malli on kehitetty

RUUTI-projektioppimisympäristö toimii täysin verkossa. Se tarjoaa vaihtoehtoisen tavan opiskelijalle kasvattaa osaamistaan, luoda omaa erityistä osaamispolkuaan. Lähtökohta RUUTIlle oli mahdollisuus tarjota projektioppimisen mahdollisuuksia Laurean verkkotutkintoa suorittaville sekä niille opiskelijoille, joille tiivis kampuksella opiskelu ei onnistu. Projekteja on mahdollista tehdä yksin tai tiimeissä. Tiimit voivat myös koostua eri koulutusalojen opiskelijoista. Opiskelijat toimivat itsenäisesti ja ottavat vastuun tekemästään työstä. Heillä on kuitenkin jatkuvana tukenaan RUUTI-ohjaajat ja säännölliset viikkotapaamiset. RUUTI-projektien aikataulu rakentuu toimeksiannon laajuuden ja toimeksiantajan tavoitteen mukaisesti. Toimeksiantaja voi vaikuttaa projektin etenemiseen, mikä edellyttää toimeksiantajan sitoutumista opintojaksoprojektia enemmän. Tuloksena syntyy toimeksiantajan tarpeeseen tuotettu projekti.

Mitä edellyttää projektikumppanilta

RUUTI-projektit lähtevät liikkeelle työelämän kehittämistarpeesta, johon kaivataan uutta näkemystä, tai johon ei pystytä itse paneutumaan laajasti. Projektista tarvitaan tavoite, syy miksi projekti toteutetaan, ja mikä on odotettu lopputuotos. Opiskelijat pääsevät itse valitsemaan heitä kiinnostavan projektin ja ilmoittautumaan siihen.

RUUTI-ohjaajat vastaavat projektin pedagogisesta ja hallinnollisesta osasta, projektikumppani toimii yhteistyössä opiskelijoiden kanssa. Projektin tavoitteena voi olla jonkun prosessin, viestinnän, tai esimerkiksi käyttäjälähtöisyyden kehittäminen.

Opiskelijoille annettava toimeksianto on oltava toteutettavissa täysin verkossa. Erityisesti verkkokampuksen opiskelijat tulevat hyvin eri taustoilla, eri osaamispohjilta ja eri asuinpaikkakunnilta tai –maista. Verkossa tapahtuva työskentely mahdollistaa toiminnan tehokkuuden ja aikataulun joustavuuden.

RUUTI-projekti edellyttää projektikumppanilta vähintään kahta tapaamista opiskelijoiden kanssa:

  • aloituskokous, jossa yhteisesti määritellään projektin tarkempi tavoite, aikataulu sekä toivottava lopputuotos
  • projektin päätöskokous, jossa on lopputuloksen esittely

Projekti voi sisältää aloitustapaamisen lisäksi useampia ohjaustapaamisia, tai muutaman seurantapalaverin opiskelijoiden ja projektikumppanin kanssa. Tämä riippuu projektin luonteesta ja aikataulusta.

Esimerkkejä toteutuneista projekteista:

  • Esihenkilön perehdytyspaketin kehittäminen. Projektin tavoitteena on tämän perehdytyspaketin sisällön ja rakenteen suunnittelu. Case: Rikosseuraamuslaitos, 10 op/opiskelija
  • Sisäisen viestinnän kehittäminen. Hankkeen tavoitteena oli selkeyttää intranetin kautta tapahtuvaa viestintää, keskittyä käyttäjäystävällisyyteen ja kartoittaa olemassa olevia sisältöjä. Case: Rantalainen Oy, 15 op / opiskelija

Opiskelijalle: loista omalla osaamisellasi

Opiskelijat valitsevat itse heitä kiinnostavan projektin, oman mielenkiintonsa ja osaamisprofiilinsa mukaisesti. He perustelevat RUUTI-ohjaajille, miksi juuri tämä projekti kiinnostaa ja mitä osaamista he haluavat siinä kartuttaa. RUUTI-projekteissa opiskelija kehittää osaamistaan projektin aiheesta ja lisäksi yleisiä työelämätaitoja mukaan lukien verkkotyöskentelytaidot, itseohjautuvuus, luova ajattelu, kyky sopeutua muutoksiin ketterästi, sekä uteliaisuus uutta kohtaan. Vastaavat työelämätaidot on listattu lähitulevaisuuden keskeisiksi työelämätaidoiksi (World Economic Forum, 2025) Opiskelijoiden tavoitteista ja projektin sisällöstä muodostetaan henkilökohtaiset osaamistavoitteet, jotka kirjataan opintosuoritukselle.

RUUTI-projektit toimivat täysin verkossa, mahdollistaen aikaan ja paikkaan sitomattoman ohjauksen sekä reaaliaikaiset ohjaustapaamiset. Opiskelijoiden osaamistavoitteet, projektisuunnitelma ja säännölliset ohjaustapaamiset rytmittävät projektin tekemistä. Yhteistyö ohjaajien kanssa sujuu jaettujen dokumenttien, Teams-työtilan sekä valkotaulusovellusten, kuten Miro, avulla.

Ohjaajien tehtävänä ei ole tuottaa tietoa opiskelijoiden käytettäväksi, vaan RUUTI-ohjaajat tukevat ja ohjaavat opiskelijoita menetelmien valinnassa, projektin edistämisessä sekä kannustavat luottamaan itseensä ja omiin valintoihinsa. Hallinnolliselta kannalta ohjaajat varmistavat, että projektissa kehittyvä osaaminen vastaa ammattikorkeakoulutasoista osaamista, määrittelevät kertyvän opintopistemäärän yhdessä opiskelijan kanssa sekä antavat arvosanan. Projektin arvioinnissa hyödynnetään opiskelijan itsearvioinnin lisäksi myös projektikumppanin palautetta.

Aiemmin Laureassa kehitetyssä toimintamallissa (Yrityslabra) todettiin opiskelijoiden sitoutumisen projektiin sekä motivaation nousevan, kun heillä oli riittävästi vastuuta ja vapautta projektin toteuttamisessa. Tämä toimintamalli, Laurean kehittämispohjaisen oppimisen malli LbD (Laurea 2025) ja verkkopedagogiikan asiantuntemus toimivat pohjana RUUTI-oppimisympäristön kehittämiselle. Yrityslabran toimintamalli on kuvattu tarkemmin artikkelissa “Five elements leading to better learning environments: Case Yrityslabra”. (Kortelainen, Kyttä & Laakkonen 2014).

Kiinnostuitko yhteistyöstä tai opinnoista RUUTI-projektien kanssa? Ota yhteyttä RUUTI.projektit@laurea.fi

Kirjoittajat toimivat Laureassa liiketalouden lehtoreina ja ovat RUUTI-mallin kehittäjät.  Molempien vahvana erityisosaamisena on palvelumuotoilun lisäksi verkkopedagogiikka ja sen myötä myös reaaliaikainen ohjaus ja opetus verkkotyökaluja hyödyntäen.  Jussila toimii myös vahvasti hankemaailmassa ja Kyttä opiskelijoiden tuutoroinnissa.

Lähteet

  • Kortelainen, M.J, Kyttä, J. & Laakkonen, T. 2014, 219-242. Innovations in higher education teaching and learning teoksessa Blessinger, P & Carfora, J.M. eds. 2014. Inquiry-based learning for arts, humanities, and social sciences programs: a conceptual and practical resource for educators. V. 2. United Kingdom. Emerald Publishing, 2014
  • Laurea 2025. Laurean pedagogiikka ja LbD. Katsottu 16.5.2025. Laurean pedagogiikka ja LbD – Laurea-ammattikorkeakoulu
  • World Economic Forum. Future of Jobs Report 2025.  WEF_Future_of_Jobs_Report_2025.pdf
URN http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060257146

Jaa sivu