Tässä artikkelissa tarkastellaan sitä, miten työelämässä tarvittavaa osaamista voidaan tunnistaa ja kehittää yhteistyöverkostojen ja teknologian avulla. Käytännön esimerkit on valittu Laurea-ammattikorkeakoulun DigiPoint- ja Kestävä minä -projekteista. Euroopan sosiaalirahaston rahoittamassa DigiPoint-hankkeessa (2020-2022) luodaan uusia työllistymistä edistäviä käytänteitä ja työtapoja. Kestävä minä -projektissa Laurea on kehittänyt osaamisen tunnistamista edistävää tekoälypohjaista sähköistä palvelua. Näissä hankkeissa yhteistyöverkostojen ja teknologian hyödyntäminen ovat keskeisessä roolissa.
Työelämässä tarvittavaa osaamista luokitellaan eri tavoin
Osaamisen käsitettä on määritelty ja avattu eri tavoin. Määritelmät kytkeytyvät usein yhteiskunnan tai työelämän vaateisiin, pedagogiseen osaamisen tuottamiseen tai yksilön henkilöpääomaan koskeviin tekijöihin. (Mäkinen & Annala 2010.) Osaamisesta voidaan puhua taitona, kyvykkyytenä, pätevyytenä tai asiantuntemuksena (Sivis 2021). Osaamista lähellä olevia termejä ovat myös kompetenssi ja kvalifikaatio (Oosi ym. 2020). Osaaminen on myös tietoja, kokemuksia, asenteita ja verkostoja, jotka yksilö rakentaa pääomakseen eri elämänaloilla muun muassa koulutuksen, työkokemusten, elämänkokemuksen ja harrastusten kautta. Yksilöillä on myös niin kutsuttua hiljaista osaamista, jota on usein vaikea sanoittaa ja tehdä näkyväksi. Tämä osaaminen muotoutuu yksilöllisten ominaisuuksien, minäkuvan ja motiivien kautta. Näiden erilaisten osaamisen lajien hahmottaminen on tärkeää, koska usein omaa osaamista tulisi osata kuvata laajasti ja eri tavoin. (Sivis 2021.)
Työelämässä tarvittava osaaminen koostuu myös erilaisista tiedoista, taidoista, ominaisuuksista ja persoonallisuuden piirteistä. Työelämän osaaminen luokitellaan yleensä ammatilliseen osaamiseen, yleisiin työelämätaitoihin sekä itsensä johtamisen taitoihin. Ammatillisella osaamisella tarkoitetaan koulutuksen ja työkokemuksen kautta syntynyttä ammattiosaamista. Yleisillä työelämätaidoilla tarkoitetaan osaamista, jota tarvitaan kaikissa ammateissa. Tällaista osaamista voi olla esimerkiksi ongelmanratkaisu- ja yhteistyötaidot. Itsensä johtamisen taidoilla voidaan tarkoittaa muun muassa oman toiminnan suunnittelun ja ajanhallinnan taitoja. (Ekonomit 2021.)
Erik Carver (2006) on luokitellut työelämän osaamista seitsemään osa-alueeseen. Tämä luokittelu on kuvattu alla kuvassa yksi. Kuvassa näkyy myös Helakorven (2009) määrittelyä siitä, millaisista tekijöistä asiantuntijan/ammattilaisen osaaminen koostuu.
Työelämässä osaamisen sanoittamisen lähtökohtina on usein organisaatioiden strategiat. Sen vuoksi osaamista sanoitetaan eri tavoin kuin koulutussektorilla. (Oosi ym. 2020). Koska osaamisen kehittäminen ja tunnistaminen on oleellista koulutuksen järjestäjille ja työelämälle, on tärkeää ymmärtää ja yhteisesti määritellä, mitä osaamisella tarkoitetaan eri konteksteissa ja toimialoilla.
Työelämän osaamistarpeet muuttuvat nopeasti
Työmarkkinoilla muutokset ovat nopeatempoisia, mikä tekee tulevaisuuden osaamistarpeiden ennakoinnista haastavaa. Osaamisvaatimuksia muuttaa esimerkiksi kiihtyvä teknologinen kehitys, työn globalisaatio, urapolkujen vaihdokset ja maahanmuutto. Yritykset eivät löydä osaavaa työvoimaa, vaikka samaan aikaan valtava joukko ihmisiä on työttöminä työnhakijoina. Kohtaannon ongelmat ovat siis todellisia. (Sitra 2020.) Samaan aikaan koulutuksen järjestäjiltä edellytetään oikein ajoitettua, määrällisesti riittävää ja sisällöltään eri elämäntilanteissa olevien yksilöiden työllistyvyyttä vahvistavaa koulutusta (OPH 2019). Nopeiden muutostarpeiden vuoksi uutta osaamista syntyy jatkossa entistä enemmän myös koulutusjärjestelmien ulkopuolella. Koulutuksen järjestäjien tuleekin osata tuottaa uutta osaamista uudenlaisessa yhteistyössä työelämän ja epävirallisten verkostojen kanssa. (Sitra 2020.)
Työelämän tämän hetken yhdeksi merkittävimmäksi osaamistarpeeksi on tunnistettu digitaalinen kompetenssi. (Euroopan komissio 2021; OPH 2019, Launikari & Hario 2021). Tämä on ollut myös nähtävissä Euroopan maissa julkaistuissa työpaikkailmoituksissa, mikä havainnollistuu kuvassa kaksi. Ohjelmistokehittämisen ja digitaalisen tiedon analysoinnin ja hallinnan osaamistarpeet ovat kasvaneet työmarkkinoilla nopeasti. Tietokoneiden käytön, digitaalisten yhteistyökalujen, ohjelmoinnin sekä tietokantojen hallinnan osaamisen kysyntä on myös kasvanut jonkin verran. Keväällä 2020 alkanut pandemia on edelleen lisännyt näiden digiosaamisten tarvetta työmarkkinoilla. (Cedefop 2021). Laurea-ammattikorkeakoulussa toteutettavassa DigiPoint-hankkeessa on vastattu tähän digitaalisen osaamisen tarpeeseen. Tavoitteena ei ole kouluttaa ohjelmistosuunnittelijoita tai ohjelmoijia, vaan pikemminkin varmistaa opiskelijoille riittävät yleis- ja perustaidot, joilla he pärjäävät työelämän digitaalisissa toimintaympäristöissä (Launikari & Hario 2021). (vertaa alla olevan kuvan “use of computer” ja “digital collaboration”)
DigiPoint-hankkeessa on rakennettu digitaitoja kehittävä Työelämän digitaidot-opintojakso, jonka tavoitteena on antaa osallistujalle perustiedot ja -taidot työelämässä yleisesti käytettävien työkalujen ja ohjelmistojen käytöstä. Opiskelija oppii yleisimpien toiminto-ohjelmistojen, esitysgrafiikan, sähköpostin, kalenteritoimintojen, etäkokousvälineiden, yhteiskehittämisen työkalujen, tiedonhankinnan, kuvan- ja videokäsittelyn sekä erilaisten laitteiden käyttöä ja tutustuu myös tietoturvallisuus- ja tietosuojakäytänteisiin. Tehtävät on suunniteltu siten, että ne linkittyvät vahvasti opiskelijan valitsemaan aitoon tai kuvitteelliseen työelämän kehitysprojektiin.
Kurssista hankituilla perustaidoilla DigiPoint-opiskelijat pystyvät opintojen kuluessa osallistumaan täysipainoisesti aitoon yrityskehitystoimeksiantoon osana opintoja. Monialaiset opiskelijaryhmät pääsevät toteuttamaan yhdessä yrityskumppanien kanssa aitoja kehitystehtäviä, joiden kautta substanssiosaaminen ja erilaiset työelämätaidot kehittyvät. Samalla opiskelijat tunnistavat työelämässä tarvittavaa osaamista ja mahdollisia uuden oppimisen tarpeita.
Myös teknologia voi auttaa opiskelijoita ymmärtämään tämän hetken ja tulevaisuuden työmarkkinoiden osaamistarpeita. Euroopan ammatillisen koulutuksen kehittämiskeskus Cedefop on kehittänyt kaikille avointa tekoälyä ja massadataa hyödyntävää palvelua (Skills – OVATE), jotta työelämän osaamistarpeita ja niiden muutoksia voitaisiin seurata ja ennustaa paremmin. Palvelu kerää internetin rajapinnoista tietoa avoimena olevista työpaikoista ja eri alojen osaamisvaatimuksista Suomessa ja muualla Euroopassa.
Laurea-ammattikorkeakoulussa omaa osaamista voi tunnistaa ja kehittää verkostojen ja teknologian avulla
Omasta työllistyvyys- ja osaamiskyvystä on osattava pitää huolta. Oman osaamisen tunnistaminen ja sanoittaminen sekä urasuunnittelun taidot ovat keskeisimpiä työelämätaitoja ja niitä voi harjoitella. DigiPoint-hankkeen ja Laurean avoimen AMK:n yhteistyössä rakentama täysin verkkopohjainen Mielekkään työuran rakennussarja -opintojakso tarjoaa opiskelijoille sekä avoimena opintosisältönä kaikille muillekin kiinnostuneille väylän kehittää työelämätaitojaan. Mielekkään työuran rakennussarjassa opiskelija jäsentää omaa osaamistaan, päivittää työnhaun asiakirjoja ja suunnittelee omaa työuraansa. DigiPoint-hankkeen opiskelijat saavat kurssin aihepiirien käsittelyyn, ammatilliseen kasvuun ja opiskeluun tukea myös hankkeeseen osallistuvilta Espoon ja Vantaan kaupunkien ryhmämentoreilta (Launikari, 2021) sekä Laurean sosionomiopiskelijoilta (Launikari & Hämäläinen, 2021).
Sähköiset järjestelmät, jotka edesauttavat osaamisen tunnistamista ja tunnustamista, ovat yksi koulutuskentän tämän hetken keskeisimmistä kehittämisen kohteista. (Oosi ym. 2020.) Tätä kehitystyötä on tehty myös Laureassa. Yhdessä Eduix:n, HeadAI:n, Laurean urapalveluiden ja avainkumppaneiden sekä YAMK-opiskelijan kanssa on kehitetty tekoälyä hyödyntävää Kestävä minä -palvelua, joka auttaa yksilöitä tunnistamaan ja sanoittamaan omaa osaamistaan. Palvelun muotoilussa on kiinnitetty huomiota erityisesti siihen, että käyttäjä tunnistaisi eri elämänalaoilla hankkimaansa osaamista. Ohjaavien kysymysten avulla palvelu neuvoo käyttäjää syöttämään tietoa koulutusten, kurssien ja vapaa-ajan harrastusten kautta kertyneestä osaamisesta, taidoista ja kiinnostuksen kohteista. Työelämän osaamisen kartoituksessa käyttäjää ohjataan huomioimaan yleiset työelämätaidot ja spesifimpi ammatillinen osaaminen. Osaamisen karttuessa, osaamisprofiilia on myös helppo päivittää. Palveluun voi halutessaan myös ladata vain oman CV:n, jonka pohjalta palvelu rakentaa käyttäjälle osaamisprofiilin.
Osaamisprofiilia voi hyödyntää muun muassa työnhaussa, oman uran suunnittelussa ja lisäkoulutuksen etsinnässä. Palvelu näyttää tietoa Laurean opintojaksoista sekä koulutusohjelmista, jotka vastaavat käyttäjän osaamista tai kiinnostuksen kohteita. Tämä sujuvoittaa myös osaamisen tunnustamista ja antaa Laurealle tietoa alati muuttuvista yksilöiden ja työelämän osaamistarpeista, jotka on tarpeen ottaa huomioon koulutussuunnittelussa. DigiPoint-opiskelijat testaavat syksyn 2021 aikana ensimmäisten joukossa Kestävä minä-pilottiversiota. Näin he pääsevät tunnistamaan omaa osaamistaan myös osana Kestävä minä -projektin teknologista verkostoa ja osallistumaan palvelun kehitystyöhön.
Uutta osaamista tunnistetaan ja kehitetään yhä useammin monisäikeisissä ja monitoimijaisissa verkostoissa. Alla olevassa kuvassa kolme on havainnollistettu yhteistyö- ja teknologiaverkostoa, jonka osaksi DigiPoint-hankkeen opiskelijat Laurea-ammattikorkeakoulussa pääsevät. Näissä yhteistyöverkostoissa toteutuu myös Laurean Learning by Developing -oppimismalli, jossa opiskelija yhdessä opettajien, muiden opiskelijoiden ja työelämän edustajien kanssa kartuttaa tietoperustaa ja ammattialalla tarvittavaa osaamista, harjoittelee uusia taitoja käytännössä ja kehittää luovia ongelmaratkaisutaitoja erilaisissa kehittämisprojekteissa (Marstio 2019).
Myös digitaalisen aikakauden oppimisteorian konnektivismin mukaan on tärkeää osata nähdä ja rakentaa yhteyksiä eri alojen ja toimijoiden asiantuntemuksen, ideoiden ja osaamisen välille. Alati muuttuvan maailman ja tiedon keskellä on tärkeää mahdollistaa ihmisten ja organisaatioiden välinen jatkuva tiedon välitys ja virtaus. (Siemens 2005.) Laurea-ammattikorkeakoulun DigiPoint- ja Kestävä minä -projekteissa tämä on mahdollistunut teknologian ja toimivien yhteistyöverkostojen avulla. Projekteissa mukana olevat opiskelijat, työntekijät, lehtorit ja yritysmaailman edustajat ovat tuoneet mukanaan moninaista ammattitaitoa, osaamista ja kokemuksia erilaisilta elämänaloilta ja konteksteista. Lisäksi yhteistä kehittymistä tukeva ilmapiiri on avannut innostavia väyliä osaamisen tunnistamiseen ja kehittämiseen.
Lähteet:
- Carver, E. 2006. Humanisti valmis työelämään: Oppiaineiden ja työnantajien näkökulmia työelämävalmiuksien kehittämiseen humanistisessa reaaliainekoulutuksessa. Turun yliopiston ura- ja rekrytointipalvelut.
- Cedefop 2021. Trends, tranditions and transformation. The Covid-19 pandemic is chancing skills needs and reshaping jobs, while challenging our understanding and analysis of them. Briefing note. Viitattu 21.7.2021. https://www.cedefop.europa.eu/files/9157_en.pdf
- Cedefop 2021. Skills – OVATE: Skills Online Vacancy Analysis Tool for Europe. Viitattu 21.7.2021. https://www.cedefop.europa.eu/fi/data-visualisations/skills-online-vacancies
- Ekonomit 2021. Oman osaamisen tunnistaminen. Viitattu 15.8.2021. https://www.ekonomit.fi/tyoelaman-tietopankki/tyonhaku/tunnista-osaamisesi-niin-onnistut-tyonhaussa-2/#b0e4b1df
- Euroopan komissio 2021. 2030 Digitaalinen kompassi: eurooppalainen lähestymistapa digitaalista vuosikymmentä varten. Komission tiedonanto Euroopan parlamentille, neuvostolle, Euroopan talous- ja sosiaalikomitealle ja alueiden komitealle. Viitattu 21.7.2021. https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:12e835e2-81af-11eb-9ac9-01aa75ed71a1.0006.02/DOC_1&format=PDF
- Helakorpi, S. 2009. Osaaminen ja sen tunnistaminen työelämän ja koulutuksen yhteisenä haasteena. Ammattikorkeakoulujen verkkojulkaisu. Viitattu 21.7.2021. https://arkisto.uasjournal.fi/osaaja_2009-4/Helakorpi%20PDF.pdf
- Launikari, M. 2021. Työnhakijoiden jatkuvaa oppimista ja työelämätaitoja tuetaan ryhmämentoroinnilla: case DigiPoint-hanke. Laurea Journal. Viitattu 21.7.2021. https://journal.laurea.fi/tyonhakijoiden-jatkuvaa-oppimista-ja-tyoelamataitoja-tuetaan-ryhmamentoroinnilla-case-digipoint-hanke/#7b064b57
- Launikari, M. & Hario, P. 2021. Työnantajat ja digitalisaatio – Digiosaaminen on perustaito 2020-luvun työelämässä. Laurea Journal. Viitattu 21.7.2021. https://journal.laurea.fi/tyonantajat-ja-digitalisaatio-digiosaaminen-on-perustaito-2020-luvun-tyoelamassa/#7b064b57
- Launikari, M. & Hämäläinen, K. 2021. ”Mulle tais tulla yks iso oivallus tän DigiPointin aikana” – Ohjaus- ja kohtaamisosaaminen sosionomiopiskelijoiden käytännön asiakastyössä. Laurea Journal. Viitattu 21.7.2021. https://journal.laurea.fi/mulle-tais-tulla-yks-iso-oivallus-tan-digipointin-aikana-ohjaus-ja-kohtaamisosaaminen-sosionomiopiskelijoiden-kaytannon-asiakastyossa/#7b064b57
- Marstio, T. 2019. LbD: ketterää oppimista digiajassa. Laurea Journal. Viitattu 21.7.2021. https://journal.laurea.fi/lbd-2-0-ketteraa-oppimista-digiajassa/#7b064b57
- Mäkinen, M. & Annala, J. 2010. Osaamisperustaisen opetussuunnitelman monet merkitykset korkakoulussa. Kasvatus & aika 4 (4) 2010, 41-61. Viitattu 21.7.2021. http://www.kasvatus-ja-aika.fi/dokumentit/artikkeli_makinen_&_annala_0712100353.pdf
- OPH 2019. Osaaminen 2035. Osaamisen ennakointifoorumin ensimmäisiä ennakointituloksia. Raportit ja selvitykset 2019:3. Viitattu 21.7.2021. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/osaaminen_2035.pdf
- Oosi, O., Jauhola, L., Rausmaa, S. & Haila, K. 2020. Miten osaaminen näkyväksi? Kartoitus osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen rakenteista ja käytännöistä Suomessa ja valituissa kansainvälisissä verrokkimaissa. Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja 2020:28. Viitattu 21.7.2021. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162282/TEM_2020_28.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Siemens, G. 2005. Connectivism: A learning theory fot the digital age. International Journal of instructional technology and Distace Learning, 2(1). Viitattu 21.7.2021. https://jotamac.typepad.com/jotamacs_weblog/files/Connectivism.pdf
- Sitra 2020. Miten osaaminen näkyväksi julkistustilaisuus. Video-tallenne 5.6.2020. Viitattu https://www.youtube.com/watch?v=eeAwJPMVwu0
- Sitra 2019. Kohti elinikäistä oppimista. Yhteinen tahtotila, rahoituksen periaatteet ja muutoshaasteet. Sitran selvityksiä 150. Viitattu 21.7.2021. https://media.sitra.fi/2019/03/11112556/kohti-elinikaista-oppimista.pdf
- Sivis 2021. Osaamisen tunnistaminen. Viitattu 21.7.2021. https://www.ok-sivis.fi/tunnista-ja-tunnusta-osaaminen/osaamisen-tunnistaminen.html