Limelight-hankkeessa projektiopintoja ekosysteemiajattelun äärellä

Teksti | Saara Suominen , Heidi Vähänikkilä , Miia Vakkuri

Mitä saa, kun yhdistää YAMK-opiskelijan, AMK-lehtoreita, sekä joukon ekosysteemiajattelusta ja rajoja ylittävästä yhteistyöstä kiinnostuneita ammattilaisia? Aivan oikein – onnistuneen matkailu- ja ravintola-alan ammattilaisille suunnatun Mikä liiketoimintaekosysteemi? -koulutuksen!

Kuva 1. Ekosysteemikoulutuksen tunnuskuva (iStock 2024)

Limelight-hankkeessa yhteistyötä AMK:n ja YAMK:n välillä

Laurean vuosina 2022–2024 luotsaaman Limelight-hankkeen tiimi toteutti toukokuussa 2024 verkossa koulutuksen, joka tarjosi innostavan ja kattavan johdannon verkostojen ja erilaisten yhteistyömallien merkityksen ymmärtämiseen liiketoiminnan kasvattamisessa. Mikä Liiketoimintaekosysteemi? -koulutus sisälsi innovaatiotohtori Sari Kolan puheenvuoron kilpailukyvyn kasvattamisesta yhteistyötä ja verkostoja hyödyntämällä sekä työpajaosuuden. Käytännön työpajassa osallistujat pääsivät Laurean palveluelämystiimin lehtoreiden Heidi Vähänikkilän ja Miia Vakkurin johdatuksella itse kokeilemaan ja oivaltamaan ekosysteemistä tulevaisuusajattelua harjoitusyrityksen kautta.

Koulutusta oli mukana toteuttamassa Laurean ylemmässä ammattikorkeakoulussa palvelu- ja liiketoimintamuotoilua opiskeleva Saara Suominen, joka lähti mukaan Limelight-hankkeeseen oppiakseen lisää virtuaalisen tapahtuman toteutuksesta ja lisätäkseen ymmärrystä ekosysteemiajattelusta. Kiinnostus palvelualojen kehittämistehtäviin ja oman osaamisen vahvistamiseen käytännönläheisellä tavalla sai Saaran ehdottamaan projektiopintojen suorittamista hankkeessa. Laurean LbD-pedagogiikan (Learning by Developing) mukaisesti projektiopintojen suoritus hankkeessa antoi oivallisen tilaisuuden syventää opiskelijan omaa osaamista käytännön tekemisellä. Samalla projekti tarjosi mahdollisuuden jakaa tietoa ja oppeja monella eri tasolla, kuten Laurean sisällä yli opintoasterajojen, sekä hankkeen sisällä koulutukseen osallistuneiden ammattilaisten kesken. Yhteistyön merkitys ja verkostojen laajentaminen Limelight-hankkeen ulkopuolelta tulevan projektityöntekijän kanssa oli omiaan vahvistamaan koulutuksen tarjoamaa sanomaa. Yhteistyöllä saavutetaan enemmän.

“Kehittämispohjainen oppiminen ja opintojen suorittaminen projektiopintoina vaati oma-aloitteisuutta, aktiivisuutta ja sitoutumista sekä tiivistä yhteistyötä hanketiimin kanssa. Koulutuksen toteutuksen aikataulu oli tiukka ja projekti vauhdikas, tiedon sisäistäminen ja soveltaminen projektin aikana tapahtui nopeasti. Motivaatio ja aito kiinnostus projektin aiheeseen ja uuden oppimiseen olivat avaintekijöitä, jotka auttoivat projektiopinnoissa menestymisessä. Näistä lähtökohdista uuden tiedon sisäistäminenkin tapahtui kuin itsestään. Projektiopintoja kannattaa harkita osana omaa opintokokonaisuuttaan, mikäli haluaa vahvistaa osaamistaan itseään aidosti kiinnostavilta aloilta ja muokata opinnoistaan omannäköisen ja omaa urapolkua tukevan kokonaisuuden”, kertoo Saara kokemuksistaan.

Liiketoimintaekosysteemien kehittäminen yrityksen kilpailutekijänä

Nykypäivänä yhteiskunnalliset ja globaalit ongelmat ovat niin monisyisiä ja laajoja, että niiden ratkaisemiseen tarvitaan laajaa yhteistyötä eri toimijoiden välillä. Voidakseen luoda uudenlaista arvoa asiakkailleen, sekä menestyäkseen muuttuvassa toimintaympäristössä, yksittäisten toimijoiden on tarkasteltava sen sidosryhmäympäristöään omaa ydinliiketoimintaansa laajemmalle. Mooren (2006) esittelemässä liiketoimintaekosysteeminmallissa yrityksen ydinliiketoiminnan ympärillä toimivat asiakkaat, asiakkaiden asiakkaat, toimittajat ja niiden toimittajat, standardointijärjestöt, yliopistot, tutkimuslaitokset, julkishallinnon toimijat ja muut sidosryhmät. Nämä tahot yhdessä muodostavat liiketoiminnan ekosysteemin, jota oikein hyödyntämällä yritykset ovat vahvempia kohtaamaan toimintaympäristössä tapahtuvat muutokset.

Jokainen ekosysteemi on sen osiensa summa ja koostuu myös keskenään kilpailevista toimijoista. Menestyäkseen ja voidakseen siirtyä perinteisestä toimittajaketju -ajattelusta ekosysteemiajatteluun, ekosysteemi tarvitsee selkeän tavoitteen sekä määrätietoista johtamista ja koordinointia. Yhteistyö ekosysteemin jäsenten välillä ja arvon yhteisluonti vaatii ihmisten välistä kanssakäyntiä ja on luontaisesti sosiaalinen prosessi. Yhteistyöhön pohjaavan ekosysteemin rakentamisessa ihmisten on helpompi sitoutua, kun he tietävät, että ekosysteemi on vahva ja ajaa sen jäsenten kanssa samoja arvoja. (Letaifa 2014).

Parhaimmillaan ekosysteemi luo yhdessä arvoa kehittäen uusia innovaatioita. Ekosysteemiajattelua ja verkostojen laajentamista omaa liiketoimintaa laajemmalle voi hyödyntää millä tahansa toimialalla. Koronapandemian jälkeen matkailu- ja ravitsemisala tarvitsee kipeästi piristystä alan kasvun elvyttämiseen. EK:n heinäkuisen suhdannebarometrin mukaan näkymät alalla on edelleen heikot, kysyntää ei ole riittävästi ja työvoimapulaa on edelleen pienestä noususta huolimatta olemassa. Alan yritysten on mietittävä omaa liiketoimintaansa nyt laajemmin ja innovatiivisemmin, kuin koskaan aikaisemmin. Limelight-hankkeen avulla alan yrityksiä kannustetaankin miettimään alansa tulevaisuuskyvykkyyttä ja hanke tarjoaa tähän osaltaan näkökulmia ja koulutusta. Liiketoimintaekosysteemin etuna on ratkaisukeskeinen, arvoa tuottava, joustava ja kehittyvä yhteistyö ekosysteemiin kuuluvien jäsenten välillä ja siksi se on ajankohtaista ja tarpeellista myös matkailu- ja ravintola-alalla (Vähänikkilä & Vakkuri 2022).

kuvituskuva Miro-alustalta.
Kuvio 1. Harjoitustyöpaja Miro-alustalla ekosysteemikoulutuksessa

Toukokuun koulutukseen 23 osallistujaa hyvin erilaisista organisaatioista, niin yksityiseltä-, julkiselta- kuin kolmannelta sektoriltakin. Päivän teeman esittelyn ja keynote-puheenvuoron jälkeen osallistujat pääsivät itse kokeilemaan Miro-alustalle luodulla ekosysteemialustalla (kuvio 1) miten tätä ajattelua voisi hyödyntää omassa organisaatiossaan. Osallistujien monipuolisesta taustasta johtuen valittiin harjoitukseksi tilanne, jossa uusi kuntosaliyrittäjä on aloittamassa liiketoimintaa ja hän on innostunut ekosysteemiajattelusta. Työpajassa päästiin miettimään sidosryhmäajattelun kautta lähtökohtia ensimmäisiä askelia liiketoiminnan kehittämiseen. Työpajan jälkeen Miro-pohja jaettiin osallistujille, jotta he voivat sitä hyödyntää omassa organisaatiossaan.

Lähteet

URN http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024091170554

Jaa sivu