Laureassa tulevaisuuden projektijohtamisen opinnot kokoavat yhteen opiskelijoita eri taustoista ja eri maista. Jari Rahtu on käsitellyt koulutusvientiä ja kansainvälisyyttä juuri valmistuneessa opinnäytetyössään. Erityisesti yhteinen pöytä, jossa suomalaiset ja kansainväliset opiskelijat pohtivat työelämän haasteita ja ratkaisuja, on jo itsessään vaikuttava kokemus. Tulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen -koulutuksessa opiskelijat tuovat mukanaan näkemyksiä ja kokemuksia eri puolilta maailmaa – tämä moninaisuus vahvistaa Laurean profiilia kansainvälisesti suuntautuneena korkeakouluna, joka katsoo rohkeasti tulevaisuuteen (Laurea-ammattikorkeakoulu n.d.).
Kuva: rawpixel / Freepik
Kansainvälisyys on mahdollisuus, ei vain velvoite
Korkeakoulut elävät yhä tiiviimmin globaalissa toimintaympäristössä. Kansainväliset opiskelijat eivät ole pelkkä tilasto, vaan he ovat konkreettinen lisäarvo: he tuovat uusia näkökulmia opetukseen, rikastuttavat oppimisympäristöjä ja vahvistavat työelämäyhteistyötä. Laureassa tämä näkyy erityisesti siinä, että opinnoissa opitaan jatkuvasti myös toisilta opiskelijoilta – eri kulttuurien, kielten ja kokemusten välinen vuoropuhelu kasvattaa koko yhteisön osaamista (Laurea-ammattikorkeakoulu n.d.).
Opiskelijarekrytoinnin muuttuva kenttä
Monet korkeakoulut hyödyntävät kansainvälistä rekrytointia. Rekrytointi ei kuitenkaan ole yksiselitteistä: hakuprosessit, kulttuurierot ja eri maiden käytännöt tekevät työstä monisyistä. Laureassa on tunnistettu, että kansainvälistä rekrytointia on syytä tarkastella sekä opiskelijoiden että korkeakoulujen näkökulmasta. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että tiedonkulku hakijoille ja korkeakoulun välillä on selkeää, prosessit ovat läpinäkyviä ja opiskelijoita tuetaan koko hakumatkan ajan (Opetushallitus 2023).
Luottamuksen rakentaminen on kaiken ydin
Kun opiskelija pohtii lähtöä ulkomaille, kyse ei ole vain koulutusohjelmasta tai tutkinnon nimestä. Taustalla on suuri henkilökohtainen päätös, johon vaikuttavat perhe, taloudelliset resurssit ja tulevaisuuden toiveet. Tällaisessa tilanteessa luottamus on ratkaisevaa. Laurean ja sen kumppaneiden tavoitteena on varmistaa, että opiskelija saa oikeaa ja ajantasaista tietoa, että hakuprosessi on sujuva ja että opiskelijalla on tuki myös opintojen aikana (Laurea-ammattikorkeakoulu, n.d.).
Teknologia apuna, mutta ihminen keskiössä
Digitaaliset työkalut helpottavat yhteydenpitoa ja tukevat hakuprosessien hallintaa. Esimerkiksi asiakkuudenhallintajärjestelmät voivat varmistaa, että tieto liikkuu saumattomasti ja että opiskelijan etenemistä voidaan seurata läpinäkyvästi. Mutta vaikka teknologia tarjoaa välineitä, sen rinnalla tarvitaan aina henkilökohtaista ohjausta ja vuorovaikutusta. Laureassa tämä näkyy siinä, että opiskelija kohdataan yksilönä, ei pelkkänä numerona järjestelmässä (Laurea-ammattikorkeakoulu n.d.).
Tulevaisuus rakentuu yhteistyölle
Kansainvälisyys ei ole vain yksittäisten opiskelijoiden tai opettajien asia, vaan se on koko korkeakouluyhteisön tehtävä. Laurea haluaa olla korkeakoulu, joka ei ainoastaan houkuttele opiskelijoita eri puolilta maailmaa, vaan myös tukee heitä menestymään opinnoissaan ja työelämässä. Tämä vaatii jatkuvaa vuoropuhelua korkeakoulujen, opiskelijoiden ja yhteistyökumppaneiden välillä. Tämän monikulttuurisen koulutuksen myötä kaikki oppivat toisilta ja opettavat toisiaan kulttuurien vaihdossa ja kansainvälistymisessä (Rahtu 2025).
Opiskelijan näkökulma
Jari Rahtu on opinnäytetyönsä Kansainvälinen opiskelijarekrytointi kautta saanut syvemmän ymmärryksen siitä, miten monimutkaista ja tärkeää kansainvälinen opiskelijarekrytointi on. Työ toi esiin sekä vahvuuksia että kehittämistarpeita, ja ennen kaikkea sen, että jokaisen opiskelijan polku on ainutlaatuinen. On ollut arvokasta yhdistää Laureassa opitut projektijohtamisen taidot tähän kansainväliseen teemaan ja huomata, miten teoria ja käytäntö kohtaavat (Rahtu 2025).
Lähteet