Tulevaisuuskuvana vastuullinen kuluttaja vuonna 2050

Teksti | Sini Temisevä

Muoti- ja tekstiilialan toimijoille suunnattu tulevaisuuden liiketoiminnan ennakoinnin opintojakso oli meille opettajille, että osallistujille opettavainen ja antoisa kokemus. Osallistujien palautteissa korostuivat uusien työkalujen ja näkökulmien haltuunotto sekä erilaisten menetelmien käyttöönotto tulevaisuuskuvien rakentamisessa sekä kaikkien näiden mahdollinen hyödyntäminen tulevaisuudessa.

Tulevaisuuden liiketoiminnan ennakoinnin opinnossa pohdimme tulevaisuusajattelun käsitteitä ja perusteita. Opimme ymmärtämään muuttuvan toimintaympäristön trendejä ja muutosilmiöitä sekä niiden tarjoamia liiketoimintamahdollisuuksia. Opinnon aikana opimme keräämään tulevaisuustietoa ja luomaan tulevaisuuskuvia tekoälyn avulla.

Ennakoinnin opintokokonaisuus koostui verkkoluennoista ja itseopiskelumateriaaleista sekä yhden päivän mittaisesta ennakoinnin työpajasta Leppävaaran kampuksella. Tavoitteemme oli, että tämän opintokokonaisuuden jälkeen osallistujilla tulisi olemaan selkeä visio ja tulevaisuuskuva, mitä kohti heidän yrityksensä on menossa tulevaisuudessa. Luentojen aikana lisäsimme osallistujien kykyä kuvitella erilaisia tulevaisuuksia ja suunnitella toimia toivotun tulevaisuuden toteutumiseksi. Tämän jälkeen meidän oli helpompi lähteä tunnistamaan ja keräämään muutosilmiöitä, jotka mahdollisesti vaikuttavat muoti- ja tekstiilialaan.

Tammikuussa 2025 pidettyyn ennakointiin liittyvään työpajaan sisältyi kotitehtävä. Osallistujien oli etsittävä ja tunnistettava lähellä olevia megatrendejä ja trendejä. Heidän oli pohdittava valinnoissaan, että miten heidän tunnistamat megatrendit ja trendit vaikuttavat omaan työhön ja/tai yrityksen toimintaan nyt ja tulevaisuudessa. Jokaisen oli kerättävä vähintään 10 erilaista havaintoa liittyen muoti- ja tekstiilialaan. Työpajassa kerätyt havainnot jaoteltiin PESTEL-taulukkoon, jonka jälkeen ilmiöt vietiin tulevaisuuspyörään. Tulevaisuuspyörässä arvotettiin suoria ja epäsuoria vaikutuksia liiketoiminnalle sekä yhteyksiä näiden välillä. Tämän jälkeen tulevaisuuspyörän havainnot vietiin muutosilmiöiden seurausten huomioiminen taulukkoon, jossa mietittiin, että miten voidaan edistää positiivisten vaikutusten toteutumista tai hyötyä niiden toteutumisesta? Sekä millaisin toimenpitein voimme vähentää negatiivisten vaikutusten toteutumista tai varautua niiden tapahtumiseen? Työpaja antoi osallistujille eväitä tulevaisuuskuvan sekä tulevaisuuden liiketoimintamallin työstämiseen.
Opintojaksolla meillä oli mukana vierailijaluennoitsijoita Laureasta.

Aloitustapaamisessa tulevaisuustutkija Sanna Ketonen-Oksi avasi uusia näkökulmia tulevaisuusajatteluun tulevaisuuskolmion avulla. Opintojakson päätöstapaamisessa puheenvuoron piti Laurean yliopettaja Minna Pura, joka kertoi tekstiililiiketoiminnalle näkemyksiä avaruusmatkailusta. Lopuksi katsoimme osallistujien luomia tulevaisuuskuvia.

Video: Vastuullinen tulevaisuuden kuluttaja 2050

Tulevaisuuden liiketoiminnan ennakoinnin opintojakso oli kokonaisuudessaan opettava ja antoisa sekä opettajalle että osallistujille. Tämän opintojakson mahdollisti Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskuksen ( JOTPA ) rahoittama ”Vastuullinen tulevaisuuden kuluttaja brändin keskiössä” -hanke. Toivomme, että tätä opintokokonaisuutta voidaan hyödyntää jatkossa opetuksessa ja mahdollisissa hankkeissa, jotta voimme jatkaa oppimista ja kehitystä yhdessä. Yhdessä voimme rakentaa entistä valoisamman muoti- ja tekstiilialan tulevaisuuden

Luvan kuvien julkaisemiseen antoivat Heli Miikkulainen-Gilbert (video: vastuullinen kuluttaja), Katri Ekblad (kuva 1: tulevaisuuden muodin kuluttaja) ja Miisa Lehmonen (kuva 2: virtuaalinen vaateshoppailu)

URN http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025032120067

Jaa sivu