Kaksi Laurean Tieto- ja julkaisupalveluiden asiantuntijaa osallistui lokakuussa 2024 Venetsian IUAV-yliopiston järjestämälle korkeakoulukirjastojen henkilöstölle suunnatulle vaihtoviikolle Erasmus+-ohjelman kautta. Tässä artikkelissa kerromme keskeisistä havainnoistamme koskien Laureaa ja IUAV:a yhdistävistä tekijöistä: PIONEER-yhteistyöstä, kestävän kehityksen toiminnasta ja korkeakoulujemme pedagogisten lähtökohtien samankaltaisuudesta.
IUAV-yliopisto pähkinänkuoressa
Vuonna 1926 perustettu Università Iuav di Venezia (IUAV) on Venetsiassa sijaitseva yliopisto, jossa voi opiskella arkkitehtuuria, kaupunkisuunnittelua, muotialaa ja esittäviä taiteita. Yliopistolla on useampi vaikuttava kampusrakennus Venetsian historiallisessa kaupungissa. (IUAV 2024a.). Yliopiston kirjasto ja pääasiallinen kampus sijaitsevat Santa Crocen kaupunginosassa Tolentinin aukion laidalla olevassa vanhassa puuvillatehtaassa (kuva 1).
IUAV:ssa on hieman reilu neljä tuhatta opiskelijaa, yliopistolle saapuu vuosittain noin 160 kansainvälistä vaihto-opiskelijaa ja vaihtoon lähtee vastaavasti noin 380 opiskelijaa. Henkilökuntaan kuuluu kaiken kaikkiaan noin 790 jäsentä. (IUAV 2024a.)
Laurean ja IUAV:n yhteistyö käynnistymässä – mikä meitä yhdistää?
Kutsu IUAV-yliopiston järjestämälle kansainväliselle viikolle tuli erinomaiseen aikaan alkukesästä. Pian sen jälkeen, kun olimme vaihtoon hakeneet, PIONEER-allianssi sai tiedon Euroopan komission myöntämästä rahoituksesta PIONEER-allianssille. IUAV ja Laurea ovat molemmat PIONEER-korkeakouluja. PIONEER-allianssi on kymmenen eurooppalaisen korkeakoulun muodostama strateginen kumppanuus, jonka tavoitteena on kestävän kaupunkikehityksen edistäminen. Allianssin jäseniä yhdistää kiinnostus koulutuksen ja tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) kehittämiseen. (Pioneer 2024.) Allianssin toiminta käynnistyy virallisesti vuoden 2025 alusta, mutta oli hienoa päästä lähes heti allianssin toteutumisen varmistuttua vierailemaan kumppanikorkeakouluun ja tutustumaan yhteistyökumppaneihin.
Kestävä kehitys opetuksen ja tutkimuksen keskiössä
Korkeakouluilla on merkittävä rooli kestävän kehityksen edistämisessä, kun ne kouluttavat tulevaisuuden osaajia ratkomaan kestävyyshaasteita (Žalėnienė & Pereira 2022). Sekä Laureassa että IUAV-yliopistossa kestävän kehityksen ulottuvuudet huomioidaan koko korkeakoulun toiminnan läpäisevästi. IUAV edistää kestävää kehitystä tutkimusprojektiensa kautta. IUAV:n projekteissa on edistetty muun muassa kestävyyden, ilmastonmuutoksen ja ekologisen siirtymän tutkimusta, sekä poikkeustilanteista kärsineiden alueiden jälleenrakentamista. Venetsia on ainutlaatuinen ympäristö edistää kulttuuri- ja kaupunkikestävyyttä. (Gatto 2024; IUAV 2024a.)
Maria Gatto, IUAV:n kansainvälisten palveluiden johtaja, kertoi meille vaihtoviikon osallistujille yliopiston kestävän kehityksen toiminnasta. IUAV koordinoi Green Train Consortium -hanketta, joka on osa eurooppalaista Green Deal -aloitetta. Konsortio tarjoaa jäsenilleen kestävyyteen keskittyvän yhteistyöverkoston, koulutusta ja tapoja kestävästi toteutettavalle kansainväliselle liikkuvuudelle. Yliopiston arjessa kestävyysteema näkyy muun muassa kirjojen kierrätyksessä ja hävikkiruoan myynnissä Too good to go -teemalla. (Gatto 2024.)
Laureassa puolestaan kestävää kehitystä edistetään Kestävä Laurea -ohjelman mukaisesti koulutuksen, tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) sekä aluekehityksen kautta (Laurea 2024a). TKI-toiminnassa kaikilla Laurean tutkimusohjelmilla ja läpileikkaavilla teemoilla on osaamisalueiden mukaiset kestävän kehityksen linjaukset ja tavoitteet. Kestävään kehitykseen liittyvissä hankkeissa (esimerkiksi Food Waste Ecosystem- ja Kiertotalousvauhdittamo) on ratkottu muun muassa kiertotalouden edistämiseen ja kestäviin liiketoimintamalleihin liittyviä haasteita. (Laurea 2024b)
Myös tuleva PIONEER-yhteistyö vahvistaa omalta osaltaan molempien kumppanikorkeakoulujen kestävän kehityksen työtä. Allianssin toiminnassa korostuvat Agenda2030-tavoitteiston osalta erityisesti seuraavat tavoitteet: Taata kaikille avoin, tasa-arvoinen ja laadukas koulutus sekä elinikäiset oppimismahdollisuudet (4), Rakentaa kestävää infrastruktuuria sekä edistää kestävää teollisuutta ja innovaatioita (9) sekä Taata turvalliset ja kestävät kaupungit sekä asuinyhdyskunnat (11). On keskeistä, että tavoitteita edistetään osallistamalla toimintaan korkeakoulujen johto, henkilöstö ja opiskelijat. (Launikari 2024; Ulkoministeriö 2024.)
Kestävä kehitys huomioidaan myös kansainvälisessä liikkuvuudessa
IUAVin vaihtoon lähteviä opiskelijoita kannustetaan valitsemaan vaihtokohteensa siten, että vaihto-opinnoissa oppii lisää kestävyysteemoista, esimerkiksi kestävyyssiirtymään liittyen. IUAV:iin vaihtoon saapuville opiskelijoille 45 % yliopiston tarjoamista kursseista käsittelee koulutusohjelman teemaa Agenda 2030 -tavoitteisto huomioiden. (Gatto 2024.) PIONEER-allianssin tavoitteena on kehittää opiskelijaliikkuvuutta niin, että se olisi määrällisesti mahdollisimman hyvin tasapainossa kumppanikorkeakoulujen välillä.
Myös Laureassa kestävyys ja vastuullisuus on huomioitu osana opiskelijavaihtoja. Opiskelijaintran sivustolla tarjotaan opiskelijoille vinkkejä vastuulliseen vaihtoon sekä kestäviin matkustuskäytänteisiin. (Laurea opiskelijaintra 2024). Ohjeistus pohjaa Green Erasmus -projektiin, jossa luodusta portaalista löytyy vinkkejä kestävästi toteuttaviin vaihtoihin (Green Erasmus 2024). Laurean henkilöstön osalta kansainvälisen liikkuvuuteen pätevät samat Green Erasmus-säännöt ja henkilöstöintrasta löytyy ohjeistus, miten henkilöstövaihtoon voi saada vihreän matkustamisen tukea (Laurea henkilöstöintra 2024).
Korkeakoulujen opiskelijoiden ja henkilöstön kansainvälisellä liikkuvuudella on useita hyötyjä. Opiskelijoiden näkökulmasta vaihto voi esimerkiksi kehittää kielitaitoa, lisätä ammatillista varmuutta ja parantaa työllistymismahdollisuuksia. Korkeakoulujen näkökulmasta digitaaliset valmiudet ja sosiaalinen osallisuus paranevat ja syrjintä vähenee. (European Education Area 2024.) Toisaalta vaihtoihin liittyvä matkustaminen lisää kasvihuonepäästöjä. Vaihtoihin liittyvästä ympäristökuormituksesta huolimatta on hyvä huomioida, että kansainväliset vaihdot voivat myös edistää kestävää kehitystä pitkällä aikavälillä. Vaihdosta saatujen kokemusten avulla on mahdollista oppia esimerkiksi tehokkaampia tuotantotapoja tai kestäviä johtamismalleja, jotka voivat vähentää päästöjä tulevaisuudessa. (Shields 2019, 599.)
Opiskelijat paikallisten ongelmien ratkojina
Maria Gatto (2024) kertoi toivottavansa Venetsiaan saapuvat kansainväliset vaihto-opiskelijat lämpimästi tervetulleeksi ratkomaan paikallisia ongelmia. Ilmastonmuutoksen aiheuttamat ongelmat, kuten merenpinnan nousu ja siitä aiheutuva Acqua alta –vuorovesi-ilmiö, kirjaimellisesti tulvivat Venetsian kaduille ja rapauttavat rakennuksia samanaikaisesti, kun maan pinta Venetsian alla vajoaa. Paikallinen liiketoiminta pohjaa pitkälti vanhoihin perheyrityksiin ja sukupolven vaihdoksen kokeneet yritykset kipuilevat perinteiden säilyttämisen, uudistumisvaateiden ja nykyajan haasteiden parissa. Kulttuurihistoriallisesti merkittävä Unescon maailmanperintökohde houkuttelee arkkitehtuurillaan ja ainutlaatuisella miljööllään massoittain turisteja ja samanaikaisesti paikallisilla venetsialaisilla ei ole enää varaa eikä tilaa asua omassa kaupungissaan. Muun muassa näitä haasteita ratkaisemaan paikallinen elinkeinoelämä ja kaupunki tarvitsevat kansainvälisiä opiskelijoita ja vastaavasti IUAV:n omat, vaihdosta takaisin tulleet opiskelijat pääsevät hyödyntämään vaihdossa oppimaansa ja kokemaansa. (Gatto 2024.)
IUAV-yliopiston pedagogisen toiminnan lähtökohta opiskelijoiden osallistamiseksi aitoihin työelämän ja aluetta kehittäviin projekteihin on hyvin samankaltainen kuin Laurean kehittämispohjaisen oppimisen malli (Learning by Developing, LbD), joka ohjaa opiskelijoita itsenäiseen ja tutkivaan työotteeseen paikallisen työelämän haasteiden parissa ja yhteistyössä alueellisten toimijoiden kanssa. Aidoissa työelämän projekteissa opiskelijat pääsevät yhdessä ohjaavien lehtoreiden, muiden opiskelijoiden ja työelämäkumppaneiden kanssa vahvistamaan työelämätaitojaan, luomaan verkostoja ja kehittämään ratkaisuja aitoihin työelämän tilanteisiin. (Laurea 2024c). Vuodenvaihteessa 2025 alkava PIONEER-yhteistyö avaa opiskelijoille varmasti vielä laajempia kansainvälisiä verkostoja ja mahdollisuuksia osallistua esimerkiksi virtuaalisen ja fyysisen yhteisoppimisen Blended Intensive Programme -kursseille (BIP) allianssikorkeakoulujen opiskelijoiden kanssa.
Mikä oli Erasmus+ vaihdon keskeinen anti ja mitä jatkossa?
Vaihtoviikko Venetsiassa oli intensiivinen ja hieno kokemus. Viiden vaihtopäivän, mielenkiintoisten vierailukohteiden, kuten tutustumisen kansalliskirjasto Biblioteca Marcianaan (kuva 2) ja arkkitehtuuriin keskittyvään Archivio Progetti -arkistoon, ja 90 000 tehokkaan askeleen myötä viikon keskeisimmäksi kotiin tuomiseksi jäivät ihmiset: kohtaamiset ja keskustelut vaihtokollegoiden ja IUAV:n kirjaston sekä kansainvälisten palveluiden kollegoiden kanssa. Kasvokkaiset kohtaamiset ja verkostoituminen toimivat lähtökohtana kansainväliselle yhteistyölle. Viikko osoitti, että meillä on IUAV:n kanssa paljon yhteistyömahdollisuuksia, esimerkiksi kestävän kehityksen edistämisessä.
Vaihtoviikko Venetsian ainutlaatuisessa kaupungissa toi vaihtelua työarkeen. Kannustamme lämpimästi kaikkia asiantuntija- ja opettajavaihtoa harkitsevia tarttumaan toimeen, korkeakoulujen kansainvälisyyspalvelut tarjoavat tukea vaihtojen suunnitteluun ja Erasmus+ -ohjelma toimii taloudellisena tukena.
Etäisyyden ottaminen omaan, välillä kiireiseen ja tasaiseen, työarkeen auttaa näkemään asiat selkeämmin, tuomaan uutta työmotivaatiota ja arvostamaan omaa organisaatiota ja kotimaata. Oman korkeakoulun osalta oli hienoa huomata, kuinka paljon tiiviimmässä yhteistyössä meillä toimitaan talon sisällä, vierailukohteessa organisaation eri toiminnot olivat paljon enemmän erillään. Venetsian turistien täyttämien katujen vilskeestä oli hienoa palata taas Suomen avarille kaduille ja luontoon, puhtaaseen ilmaan.
”Pitää mennä kauas nähdäkseen lähelle”.
Kirjoittajat
Anna Laakkonen on Laurea-ammattikorkeakoulun Tieto- ja julkaisupalveluissa työskentelevä asiantuntija ja keskittyy työssään avoimen tieteen ja tutkimuspalvelujen tukemiseen ja kehittämiseen. Lisäksi hän on sitoutunut edistämään tekoälytyökalujen käyttöä tieteellisessä tiedonhaussa.
Noora Montonen työskentelee asiantuntijana Laurea-ammattikorkeakoulun Tieto- ja julkaisupalveluissa ja toimii Laurea Journal -verkkolehden päätoimittajana. Hän edistää kestävää kehitystä AMK-kirjastoissa toimimalla AMKIT-konsortion Kestävä kehitys -ryhmän vetäjänä.
Lähteet
- European Education area 2024. Kansainvälinen liikkuvuus ja yhteistyö. Viitattu 6.11.2024. https://education.ec.europa.eu/fi/education-levels/higher-education/inclusive-and-connected-higher-education/mobility-and-cooperation
- Gatto, M. 2024. Suullinen esitys osana kv-viikon ohjelmaa.
- Green Erasmus 2024. About Green Erasmus. Viitattu 6.11.2024. https://www.greenerasmus.org/
- IUAV 2024a. Who we are. Viitattu 6.11.2024. https://www.iuav.it/en/node/184
- Launikari, M. 2024. Laurea ja PIONEER-allianssi. Esitys Laurean lukuvuoden avajaisissa 16.8.2024. Julkaisematon.
- Laurea 2024a. Kestävä Laurea. Viitattu 6.11.2024. https://www.laurea.fi/tietoa-meista/kestava-laurea/
- Laurea 2024b. Kestävä tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminta (TKI). Viitattu 6.11.2024. https://www.laurea.fi/tietoa-meista/kestava-laurea/kestava-tutkimus–kehitys–ja-innovaatiotoiminta-tki/
- Laurea 2024c. Kehittämispohjainen oppiminen eli Learning by Developing (LbD). Viitattu 7.11.2024. https://www.laurea.fi/koulutus/opiskelijana-laureassa/lbd/
- Laurea henkilöstöintra 2024. Erasmus+ ohjeet vaiheittain. Sisäinen verkkosivu. Viitattu 6.11.2024.
- Laurea opiskelijaintra 2024. Kestävästi, vastuullisesti ja eettisesti maailmalla. Sisäinen verkkosivu. Viitattu 6.11.2024.
- Pioneer 2024. Home. Viitattu 6.11.2024. https://pioneer-alliance.eu/
- Shields, R. 2019. The sustainability of international higher education: Student mobility and global climate change. Journal of Cleaner Production 217 (2019) 594-602. Viitattu 6.11.2024. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2019.01.291
- Ulkoministeriö 2024. Agenda 2030 – kestävän kehityksen tavoitteet. Viitattu 20.11.2024. https://um.fi/agenda-2030-kestavan-kehityksen-tavoitteet
- Žalėnienė, I. & Pereira, P. 2022. Higher Education For Sustainability: A Global Perspective. Geography and Sustainability, Vol. 3, Issue 1, March 2022, 44-45. https://doi.org/10.1016/j.geosus.2021.05.001
Artikkelin lähdemateriaalien haussa on hyödynnetty Keenious-tekoälytyökalua