Verkostojen voima on nykypäivänä kiistämätön. Pandemian vauhdittaman digiloikan ja etätyön yleistymisen myötä verkostoitumisen luonne muuttuu ja nyky-yhteiskunnassa myös sen painoarvo kasvaa. Virtuaaliset alustat ovat kasvattaneet suosiotaan verkostoitumisen välineinä. Tässä artikkelissa kerromme, miten Vantaan kaupungin, Laurean ja Metropolian yhteisessä My Business Hub -hankkeessa tuotettu yhteisöalusta, Business Vantaa Hub, kehitettiin ja millaisia mahdollisuuksia se tarjoaa monipuoliseen ja uudenlaiseen yritysyhteistyöhön.
My Business Hub − kaupunginosien kilpailukyvyn kasvattaja -hankkeen (REACT-EU EAKR) tavoitteena on kasvattaa vantaalaisten yritysten elinvoimaisuutta. Uudenlaisen, verkossa toimivan kohtaamispaikan nähtiin tarjoavan tähän tavoitteeseen ainakin osittaista ratkaisua. Yhteisöalustan käyttäjälähtöisyyteen haluttiin panostaa hankkeen alusta alkaen. Hankkeen kehitystyön käynnistäneissä työpajoissa hyödynnettiin yhteiskehittämisen menetelmiä, jotta sekä yrittäjien että yrityspalvelujen tuottajien tarpeet ja toiveet tulisivat huomioiduiksi. Ensimmäisessä hankkeen toimintaa esittelevässä artikkelissa kerrottiin näistä hankkeen tarvekartoitusten tuloksista (Millaista tukea pienyrittäjät kaipaavat? | Laurea Journal). Tulokset kertovat muun muassa yrittäjien tarpeista ja toiveista verkostoitua ja saada vertaistukea toisiltaan.
Yrittäjien verkostoitumistarpeiden lisäksi hankkeen aikana pyrittiin vastaamaan myös heidän muihin keskeisimpiin toiveisiinsa. Tätä tarkoitusta varten järjestettiin useita tilaisuuksia, tapahtumia ja työpajoja (lue lisää: Yhteistyöllä näkyvyyttä ja vaikuttavuutta vantaalaisten yrittäjien arkeen | Laurea Journal). Yhteiskehittäminen ja monipuolinen yhteistyö eri yrittäjyyden ympärillä toimivien asiantuntijatahojen kanssa onkin ollut hanketoiminnan ydintä. Tässä sarjan kolmannessa artikkelissa esittelemme hankkeessa kehitetyn yhteisöalustan, Business Vantaa Hubin, kuvaillen sen keskeisimpiä ominaisuuksia ja toimintoja. Kerromme alustan kehitysprosessista ja sen tarjoamista mahdollisuuksista sekä kurkistamme myös alustan tulevaisuuteen. Nämä hankkeessa toteutetut kokonaisuudet ja keskeisimmät toimet on tiivistetty alla olevaan infograafiin (kuva 1).
Uutta alustaa kehittämässä
Alustan kehittäminen aloitettiin hankkeen elinkaareen nähden jo varsin varhaisessa vaiheessa. Niin kuin miltei aina, tämäkin kehitystyö eteni vaiheittain − välillä mentiin kaksi askelta eteen ja heti seuraavaksi yksi taaksepäin. Iteratiivinen kehittäminen tuottaa kuitenkin laatua lopputuloksen kannalta ja lopputuotettakin ajatellen (esim. Stickdorn & Schneider 2019). Tiiviin suunnittelu- ja kehittämistyön lisäksi alustan hankkimista varten tehtiin kattavaa vaatimusmäärittelyä muun muassa sen teknisten ominaisuuksien suhteen. Alustan kehitystyössä oli keskeistä huomioida myös saavutettavuusnäkökohdat, sillä saavutettavuus on yhdenvertaisessa yhteiskunnassa ensiarvoisen tärkeää. Tämän vuoksi alustan digitaaliseen saavutettavuuteen kiinnitettiin huomiota tutustumalla aluksi digitaalisen saavutettavuuden perusperiaatteisiin sekä perehtymällä aiheeseen syvällisemmin.
Alustan hankkimiseksi tarvittiin kaksi kilpailutuskierrosta yhdessä Vantaan hankintapalveluyksikön kanssa. Tämä vaati hankintoihin erikoistuneiden henkilöiden osaamisen lisäksi paljon aikaa ja kärsivällisyyttä. Hankinnan toteutti Vantaan kaupungin elinkeinopalvelut, joka alustan omistajana vastaa alustan jatkuvasta kehitystyöstä. Palveluntarjoajaksi valikoitui Intunex Oy. Yrityksen kehittämästä Skillhive osaamis- ja oppimisalustasta räätälöitiin hankkeen tavoitteiden mukaisesti yrityksille, yhteisöille ja palveluntarjoajille suunnattu, nykyaikainen verkostoitumisalusta ja virtuaalinen kohtaamispaikka, Business Vantaa Hub.
Ennen alustan varsinaista hankintaprosessia hanketiimi vertaili erilaisia yhteisöllisyyteen ja yritysyhteistyön buustaamiseen tarkoitettuja, jo olemassa olevia sähköisiä alustoja. Benchmarkingia tehtiin muun muassa Naantalin ja Tampereen kaupunkien yrittäjäyhteisöjen ylläpitäjien kanssa. Naantali Works ja Tampereen Business Community – TaBu digitaalisina yhteisöinä antoivat osviittaa siitä, mitä toimivalla alustalla ehdottomasti pitää olla, mikä taas on toissijaista sekä millaisia haasteita alustalla mahdollisesti kohdataan. Alustan kehitystyötä tuki myös hanketiimin benchmarking -matka Edinburghiin keväällä 2023. Oli hyödyllistä tutustua Vantaan kaltaisen, yrittäjyyteen panostavan kaupungin toimintaan. Napier yliopiston, kaupunkia edustavan kauppakamarin ja muun muassa neuvontapalveluja tarjoavan Edinburghin Business Gatewayn ylläpitämään ja pyörittämään yritysyhteistyöhön perehtyminen antoi perspektiiviä ja loi myös uskoa juuri Business Vantaa -yhteisön kokoamisessa ja kehittämisessä.
Business Vantaa Hubin alkumetrit
Syksyllä 2021 alkaneen kehitystyön tulos, Business Vantaa Hub, lanseerattiin maaliskuussa 2023 (kuva 2). Metropolian Myyrmäen kampuksella pidettyä lanseeraustilaisuutta mainostettiin näkyvästi, mikä tuotti tulosta, sillä tilaisuuteen osallistui yli 80 henkilöä. Alustan viiden ensimmäisen toimintakuukauden aikana rekisteröityneitä jäseniä on kertynyt jo yli 270. Alustan markkinointikampanjan toteutti pääasiallisesti markkinointi- ja viestintätoimisto Valve, vaikka toki koko hanketiimi välitti tietoa alustasta myös omissa verkostoissaan. Viestinnässä kaikki hankepartnerit hyödynsivät paitsi organisaatioidensa sisäisiä viestintäkanavia, myös sosiaalisen median kanavia. Lisäksi järjestettiin sekä organisaatioiden sisäisiä että ulkoisia, yritysjärjestöille suunnattuja, koulutuksellisia infotilaisuuksia Teamsin välityksellä. Markkinoinnin tuloksena alustalle saatiin mukaan paitsi pääkohderyhmää eli yrittäjiä, myös yrittäjille erilaisia neuvonta- ja kehittämispalveluita tarjoavia toimijoita, kuten Vantaalla toimivien oppilaitosten sekä yrittäjäjärjestöjen asiantuntijoita. Tarkoituksena on, että yrittäjät pääsevät verkostoitumaan aivan uudella tavalla ja henkilökohtaisesti eri asiantuntijoiden kanssa.
Alustalle rekisteröityminen on tehty helpoksi ja Hubin aloitusnäkymän selkeyteen satsattiin jo ennen sen lanseerausta. Alustan muitakin visuaalisia ratkaisuja pohdittiin tarkoin, ja niin alustan kuvituksesta kuin tekstityksestäkin onnistuttiin saamaan rauhallisen selkeä, mutta samalla mielenkiintoa herättävä. Alustan ominaisuuksia ja sisältöjä kehitetään jatkuvasti käyttäjäystävällisemmiksi, ja alustaa ahkerasti käyttävät ovatkin tärkeässä roolissa myös palautteen antamisessa.
Verkostoitumista ja vertaistukea matalalla kynnyksellä
Business Vantaa Hubissa on kahdenlaisia keskusteluryhmiä: vastuutettujen asiantuntijoiden moderoimia, tiettyihin aihepiireihin keskittyviä teemakeskusteluja (Rahoitus ja talous, Yritystoiminnan kehittäminen, Rekrytointi ja henkilöstö, Kouluta ja kehitä osaamista, Business Vantaa Hub in English, Kysy mitä vaan) sekä käyttäjien itsensä perustamia avoimia tai suljettuja ryhmiä. Alustalta löytyy myös tapahtumakalenteri, josta löytää Vantaan seudulla järjestettäviä, yrittäjyyteen ja verkostoitumiseen liittyviä tapahtumia. Vaikka Business Vantaa Hub ei korvaa business.vantaa.fi-sivustoa tietopankkina, voi sieltä löytää myös hyödyllisiä linkkejä erilaisiin info- ja koulutusmateriaaleihin sekä muihin resursseihin. Ensimmäisten, käytettävyyden parantamiseksi kerättyjen palautteiden perusteella alustalle on lisätty myös Ajankohtaista-ryhmä, jossa käyttäjät voivat julkaista tiedotteita tai muita ajankohtaisia aiheita.
Alustalla jokainen toimija esiintyy omana itsenään, keskustelujen aiheiden ja fokuksen ollessa tiiviisti yrittäjyydessä. Alustan toimintojen kautta käyttäjät voivat helposti kertoa muille jäsenille omasta ammatillisesta osaamisestaan ja kiinnostuksensa kohteista, mikä edesauttaa verkostoitumista ja edistää aktiivista keskustelua. Yhteisöalusta tarjoaakin pienyrittäjille mainion mahdollisuuden verkostoitua muiden samanhenkisten tai samoista aiheista kiinnostuneiden yrittäjien kanssa. Parhaassa tapauksessa yrittäjät voivat alustan kautta jakaa kokemuksia, oppia toisiltaan hyviä käytäntöjä sekä saada tukea haastavissa tilanteissa. Alustalla tapahtuvan vuorovaikutuksen käynnistäminen ja ylläpitäminen vaatii kuitenkin varsinkin alussa vahvaa fasilitointia, esimerkiksi yhteisömanagerin tai moderaattoreina toimivien asiantuntijoiden toimesta. Tähän on pyritty panostamaan alustan lanseeraamisesta lähtien.
Korkeakoulun näkökulmasta alusta tarjoaa oivallisia mahdollisuuksia niin yritysyhteistyön kuin hankeyhteistyönkin saralla. Oppilaitosten palvelut ovat yrittäjien keskuudessa vielä melko heikosti tunnettuja ja hyödynnettyjä. Kuitenkin hankkeen selvitysten perusteella erityisesti mikroyrittäjät toivovat lisää yhteistyötä oppilaitosten kanssa. Teemaryhmistä Kouluta ja kehitä osaamista -ryhmässä oppilaitosten tarjoamista kehittämispalveluista kiinnostuneet yrittäjät voivatkin verkostoitua oppilaitosten asiantuntijoiden kanssa ja löytää uusia yhteistyömahdollisuuksia. Myös vapaasti perustettavat avoimet tai suljetut ryhmät soveltuvat esimerkiksi hanketoimijoiden kokoontumispaikaksi, jossa keskustelu, ideointi ja tiedonvälitys onnistuvat jouhevasti tavoittaen samanaikaisesti sekä kumppanit että kohderyhmät.
Miten tästä eteenpäin?
Ensimmäisten palautehaastatteluiden ja -kyselyiden perusteella Business Vantaa Hub -alustassa nähdään paljon potentiaalia, mutta sen toiminta on viiden kuukauden jälkeen vielä alkutekijöissään ja tarvitsee vahvaa tukea, resursointia sekä fasilitointia päästäkseen kunnolla vauhtiin. Hankkeen päätyttyä alusta jatkaa toimintaansa osana Vantaan elinkeinopalveluita, joka vastaa tarvittavista henkilöresursseista ja strategiasta alustan ylläpitoa ja jatkokehitystä varten. Varsinkin pääkohderyhmän, eli yrittäjien keskuudessa tulee tehdä jatkuvaa selvitystä siitä, mihin suuntaan alustaa halutaan kehittää.
Pidemmällä aikavälillä tavoitteena on, että Business Vantaa Hub -alusta toimisi avoimena ja elävänä kohtaamispaikkana Vantaan yritysyhteisölle. Tämä edellyttää sekä alustan omistajilta että sen jäseniltä aktiivista toimintaa alustalla sekä asiantuntijuuden ja osaamisen jakamista, jotta kaikki osapuolet voisivat hyötyä alustan tarjoamista mahdollisuuksista. Vain aidolla halulla ja yhteen hiileen puhaltamalla voimme luoda Hubista käyttäjiään hyödyttävän, korvaamattoman työkalun.
Laurea vastasi hankkeen osatoteuttajana alustan kehitystyön monista eri vaiheista; muun muassa työpajatoteutuksista, jotka keskittyivät tarvekartoituksiin, uudenlaisen yhteisön rakentamiseen ja alustan suunnitteluun. Työpajoja järjestettiin niin yrittäjille kuin yrityspalveluntuottajille. Laurea toteutti myös useita haastatteluja ja oli mukana kyselyiden laatimisessa. Laurea osallistui myös alustan vaatimusten määrittelyyn ja selvitti laajemminkin digitaalisten palveluiden saavutettavuuteen liittyviä, alustan kehitystyössä huomioitavia seikkoja. Myös benchmarkingia tehtiin yhteisesti.
Kirjoittajat:
- Anssi Kuusela toimii Laureassa avainkumppanuuspäällikkönä ja My Business Hub –hankkeessa Laurean projektipäällikkönä.
- Jenna Pennanen työskentelee Laureassa työhyvinvointimuotoilijana ja toimii hankkeessa hanketyöntekijänä.
- Rina Kallio toimii hankkeessa Laurean hankeasiantuntijana.
- Saara Valtonen toimii hankkeessa Laurean hanketyöntekijänä.
Lähteet:
- My Business Hub -hanke (n.d.). My Business Hub – kaupunginosien kilpailukyvyn kasvattaja -hankkeen järjestämät fasilitoidut työpajat Myyrmäen suuralueella toimiville ravintola-, henkilökuljetus-, hyvinvointi- ja luovien alojen yrityksille 2021–2023. Julkaisematon materiaali.
- Stickdorn, M. & Schneider, J. 2019. This is Service Design Thinking. Netherlands, Amsterdam: BIS Publishers
- Taloustutkimus Oy 2022. My Business Hub – kaupunginosien kilpailukyvyn kasvattaja -hankkeen toimeksiannosta teetetty yrityshaastattelututkimus Myyrmäen suuralueella toimiville mikro- ja pk-yrityksille. Julkaisematon materiaali.