Erilaiset urasiirtymät ja alanvaihtajat kuvastavat työelämän ja työntekemisen muutoksia. Yksilöllä on tässä tilanteessa mahdollisuus miettiä uraansa uudesta näkökulmasta. Tässä artikkelissa käsittelen muuttuvia työuria sekä sitä, miten Uraohjain+ -hankkeessa kehitetiin Muotoile Uraasi -verkkokurssi vastauksena muuttuvien urien ja muuttuvan työelämän haasteisiin.
Kuva 1. ImageFlow / Adobe Stock (Laurean Education-lisenssi)
Muuttuvat työurat
Työn tekemisen ja työn organisoinnin muodot ovat muutoksessa. Teknologian kehittymistä ja tekoälyn tuomia muutoksia ei voida täysin ennakoida. Työelämän nykyisyyttä ja tulevaisuutta kuvaavat yhä enemmän päivittyvät roolit, vastuut ja tavoitteet. Tästä näkökulmasta vaadittu osaaminen voi olla hyvin yksilöllistä, roolispesifiä tai rajat ylittävää. (Kts. esim. Kokkinen 2020; Savickas ym. 2009). Työelämän nopeassa muutoksessa tarvitaan uudenlaisia tapoja tarkastella uraa.
Euroopan unionin neuvoston (2018) mukaan yksi elinikäisen oppimisen avaintaidoista on visioida omaa tulevaisuutta ja työuraa. Yksilöiden on oltava valmiita kohtaamaan muutoksia ja siirtymiä koko elämänsä ajan. Ura-ajattelun on suuntauduttava tulevaisuuteen. (Savickas 2005.) Yksilöiden on lisättävä muutosvalmiuttaan ja resilienssiään työelämän nopean kehityksen ja monimuotoistuvien urien edessä.
Yksi tapa lisätä muutosvalmiutta on osaamisen ylläpitäminen, sillä osaamisen merkitys kasvaa yhä enemmän tulevaisuudessa (Ketamo, Ollila & Paaso 2022). Työelämän osaamistarpeet muuttuvat, urapolut ovat moninaisempia ja perinteiset työurat harvinaisempia. Epävarmojen uranäkymien vallitessa vaaditaan jatkuvaa ja elinikäistä oppimista sekä halua ylläpitää ja kehittää osaamistaan (Leveälahti ym. 2019).
Urakehityksen ideaaliin kuuluu se, että yksilö osaa muuttaa uransa suuntaa yleisten työelämän ja yhteiskunnallisten muutosten mukaan (Marttila 2015). Urakatkosten, pidemmän työttömyysjakson ja sirpaleisen työuran jälkeen urajatkuvuuden hahmottaminen voi kuitenkin olla haastavaa. Urasuunnittelutaitojen on todettu vahvistavan kykyä toimia muutostilanteissa sekä lisäävän joustavuutta epälineaarisissa urapoluissa (Vuorinen ym. 2023).
Urasuunnittelun kansallisessa viitekehyksessä (2024) painotetaan, että yksilö on aktiivinen toimija oman uransa suunnittelussa. Uramuotoilu voi tuoda uudenlaisen tavan jäsentää kokemusta ja osaamista ja vastata muuttuvan työelämän todellisuuteen.
Kokonaisvaltaista ohjausta Uraohjain+ -hankkeessa
Uramuutosten ja -katkosten luonne on hyvin moninainen, ja työelämän muutokset ovat tarkoittaneet erilaisten uraohjauspalvelujen kysynnän kasvua (Kasurinen & Launikari 2022). Stadin ammattiopiston, Laurean ja Metropolian ammattikorkeakoulujen yhteinen Uraohjain+ -hanke kehitettiin vastauksena erityisesti IT- ja media-alojen työntekijöiden ja työnantajien kohtaanto-ongelmaan.
Samalla tunnistettiin, että alan työnhakijat tarvitsevat alakohtaista ja samalla yksilön tilanteeseen räätälöityä osaamisen täydentämisen ja uraohjauksen palvelua. Tilanteeseen kohdennetulla ja oikein ajoitetulla ohjauspalvelulla pystytään parhaiten tukemaan yksilön osaamisen tunnistamista, osaamisen täydentämisen tarpeita ja uraan liittyviä valintoja (kts. Kasurinen & Launikari 2022).
Uraohjain+ -hankkeessa uraohjausta lähestyttiin tukemalla kokonaisvaltaisesti asiakkaiden tilannetta. Hankkeessa kehitetyssä Uraohjain-palvelussa ohjattiin vuoden aikana lähes 250 asiakasta alakohtaisesti ja räätälöidysti huomioiden osaamisen täydentämisen tarve, työmarkkinatilanne ja urasuunnittelutaidot. Hyvinvointikeskustelut vahvistivat kokonaisvaltaista lähestymistapaa asiakasohjaukseen.
Palvelun asiakkaissa oli paljon alanvaihtajia ja noin puolet heistä oli vieraskielisiä. Ohjauksissa tuli ilmi, että kansainvälisten ohjattavien urakertomuksia rajaa monesti toisenlainen uriin, ammattiin tai työkulttuuriin liittyvä tulkinta. He tarvitsevat usein reflektiivistä tukea urakertomuksensa uudelleen kehystämisessä ja osaamisen sanoittamisessa Suomen työmarkkinoille. Kertomisen tapaan liittyy aina erilaisia kulttuurisia odotuksia ja ammattiyhteisön kerronnan tapoja (Marttila 2015). Samoin alanvaihtajat joutuvat miettimään siirrettäviä taitoja ja rakentamaan uuden, uravaihdosta ja uutta uraa tukevan urakertomuksen (Savickas 2013).
Ohjauksella voidaan auttaa asiakasta huomaamaan eri uravaiheiden kerryttämää osaamista ja kokemusta, auttaa jäsentämään uranarratiivia ja luomaan näkymiä työuralle (Savickas ym. 2013). Uraohjain-palvelussa pyrittiin vastaamaan työelämän ajankohtaisiin osaamisen täydentämisen tarpeisiin ja käymään ohjauskeskusteluja myös uran uudelleensuuntaamisesta.
Hankkeessa kehitettiin digitaalinen uraohjausalusta, jossa asiakas pystyi joustavasti valitsemaan urasuunnittelun, osaamisen tunnistamisen, sanoittamisen ja markkinoinnin sisältöjä. Alusta toimi hyvin ohjausten tukena ja sai asiakkailta hyvää palautetta. Asiakkaiden moninaiset uratilanteet saivat kuitenkin pohtimaan, voisivatko he hyötyä itsenäisesti suoritettavasta verkkokurssista, joka keskittyisi työnhakutaitojen sijasta puhtaasti urasuunnittelutaitojen vahvistamiseen.
Hankkeessa tunnistettiin tarve urasuunnittelun verkkokurssille, joka olisi kaikille avoin ja maksuton jatkuvan oppimisen tuote. Erityisesti asiakkaille, joilla oma urasuunta oli vielä epäselvä, tämä kurssi tuntui tarpeelliselta. Muotoiluajattelulla on Laureassa pitkät perinteet ja tätä on sovellettu Laurean eri tutkinto-ohjelmiin, tilauskoulutuksiin ja jatkuvan oppimisen tuotteisiin. Tästä näkökulmasta alkoi muotoutua urasuunnittelun verkkokurssi, jossa hyödynnettäisiin muotoiluajattelun menetelmiä ja työkaluja.
Muotoile Uraasi -verkkokurssi
Muotoile uraasi -kurssin tavoitteena on avata uudenlaista ajattelua uran suunnitteluun työelämän nopeassa muutoksessa. Kurssi tutustuttaa uramuotoilun eri vaiheisiin ja työkaluihin. Muotoilun näkökulma on otettu tukemaan prosessimaista ajattelua ja antamaan konkreettisia työkaluja urasuunnitteluun.
Kuva 2. Esimerkki Muotoile Uraasi -verkkokurssilta / CC BY-SA 4.0
Kurssilla edetään eri uramuotoiluvaiheiden läpi ja tuetaan tutkimaan uravalintoja ja muita urasuunnitteluun liittyviä tekijöitä. Kurssin tavoitteena on luoda selkeä urasuunnitelma ja auttaa tarkastelemaan uraa uudesta näkökulmasta. Muotoile uraasi koostuu kuudesta eri moduulista, joista viisi käsittelee eri uramuotoiluvaiheita:
- uramuotoilu ja muuttuva työelämä
- tutki uravalintojasi
- analysoi ja luo urapersoona
- kehitä selkeä urasuunnitelma
- testaa urasuunnitelmaasi
- toteuta urasuunnitelmasi käytännössä
Ensimmäisessä uramuotoilu ja muuttuva työelämä -moduulissa pohditaan sitä, miten työelämän muutokset ja tulevaisuustrendit tulevat muokkaamaan työelämää ja omaa alaa sekä mitä ura tarkoittaa eri vaiheissa oleville yksilöille. Tämän jälkeen edetään uramuotoiluvaiheisiin. Tutki uravalintojasi -moduulissa tunnistetaan uravalintoihin liittyviä tekijöitä ja tarkastellaan sitä, miten yksilön osaaminen vastaa työelämän osaamistarpeisiin.
Analysoi ja luo urapersoona -moduulissa arvioidaan eri uravaiheiden ja valintojen tuottamaa tietoa sekä tiivistetään tutki-vaiheessa tehdyt pohdinnat urapersoonaksi. Tämän jälkeen luodaan tavoitteet ja urasuunnitelma, jota testataan informanttihaastatteluin ja muun tiedonkeruun avulla. Lopulta viimeisessä moduulissa luodaan katse tulevaisuuteen ja luodaan konkreettiset askeleet urasuunnitelman toteuttamiselle.
Kuva 3. Esimerkki Muotoile Uraasi -verkkokurssilta / CC BY-SA 4.0
Muotoile uraasi -toteutuksesta vastasi Laureassa urasuunnittelun asiantuntija ja digitaalisten oppimisratkaisujen suunnittelija. Muotoilun asiantuntijat antoivat konsultoivaa tukea muotoilunäkökulman integroinnissa. Kurssi on Laurean Smart -verkkokaupassa osana jatkuvan oppimisen tarjontaa. Muotoile uraasi on korkeakoulutasoinen ja toimii myös työelämän jatkuvan oppimisen asiakkaille.
Kurssin pilotointi järjestettiin yhden päivän toteutuksena Laurean tutkinto-opiskelijoiden kahdella fokusryhmällä. Siinä hyödynnettiin syvähaastattelua ja kognitiivista läpikäyntiä. Tulokset teemoiteltiin kahteen eri ryhmään: 1. motivaatio ja kiinnostavuus sekä 2. selkeys, ymmärrettävyys ja navigoitavuus. Kehittämisehdotusten perusteella saatiin tarkennettua tehtäväohjeistuksia ja tehtäväpohjia.
Lopuksi
Uramuotoilu tuo joustavuutta, uudenlaista ajattelua ja työkaluja urasuunnitteluun. Muotoile Uraasi -verkkokurssia voidaan käyttää työkaluna Laurean tutkinto-opiskelijoiden uraohjauksessa, ja tämä sopii urapohdintoihin myös esimerkiksi alanvaihtajille tai muuten eri uravaiheissa oleville jatkuvan oppimisen asiakkaille.
Kirjoittajatiedot
FM, AmO, Mia Sammalkanto toimi Laurean Uraohjain+ -hankkeessa uraohjauksen asiantuntijana ja ohjauspalvelun kehittäjänä. Hänellä on pitkä asiantuntijatausta eri hankkeissa niin uraohjauksessa kuin urapalveluiden kehittämisessä. Lisäksi hän on toiminut kansainvälisissä strategisen viestinnän tehtävissä.
Lähteet
- Elinikäisen ohjauksen käsikirja 2024. Katsaus elinikäisen ohjauksen valtakunnalliseen kehittämiseen 2020-2024 ja uusiin ohjaustyötä tukeviin työkaluihin. TEM oppaat 2024: 4 FI. Viitattu 26.2.2025. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/166049/2024_4_Elinikaisen_ohjauksen_kasikirja_22012025.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Euroopan unionin neuvosto 2018. Neuvoston suositus elinikäisen oppimisen avaintaidoista (2018/C 189/01). Viitattu 26.2.2025. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/?uri=CELEX:32018H0604(01)
- Kasurinen, H. & Launikari, M. 2022. Towards European standards for monitoring and evaluation of lifelong guidance systems and services. Cedefop. Working Paper series No 9. Viitattu 26.2.2025. https://op.europa.eu/s/z2nB
- Ketamo H., Ollila J. & Paaso L. 2022. Miten huomata yhä moninaisempaa osaamista? Sitra muistio. Viitattu 26.2.2025.
- https://www.sitra.fi/wp/wp-content/uploads/2022/02/sitra-miten-huomata-yha-moninaisempaa-osaamista.pdf
- Kokkinen, L. (toim.) 2020. Hyvinvointia työstä 2030-luvulla: skenaarioita suomalaisen työelämän kehityksestä. Työterveyslaitos: Helsinki. Viitattu 26.2.2025. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-261-943-3
- Marttila, L. 2015. Ura kerronnallisena työnä. Ammattikorkeakoulun opettajat kertojina. Väitöskirja: Tampereen yliopisto. Tampere University Press. Viitattu 26.2.2025. https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9809-1
- Savickas, M. L. 2005. The theory and practice of career construction. Teoksessa S. D. Brown & R. W. Lent (eds.) Career development and counselling. Putting theory and research to work, 42–70. Hoboken, NJ: Wiley.
- Savickas, M. L., Nota, L., Rossier, J., Dauwalder, J. P., Duarte, M. E., Guichard, J., Soresi, S., van Esbroeck, R., & A.E. M., van Vianen 2009. Life designing: A paradigm for career construction in the 21st century. Journal of Vocational Behavior, 75(3), 239-25. Viitattu 26.2.2025. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2009.04.004
- Savickas, M.L. 2013. Career Construction Theory and Practise. Career Development and Counseling: Putting Theory and Research to Work, edited by Steven D. Brown, et al., John Wiley & Sons, Incorporated, 2013. ProQuest Ebook Central. Viitattu 26.2.2025. http://ebookcentral.proquest.com/lib/laurea/detail.action?docID=1104490
- Vuorinen, R. Kettunen, J., Ruusuvirta-Uuksulainen, O. & E. Kukkaneva 2023. Urasuunnittelutaitoja jäsentävä selvitys ja näkökulmia jatkokehittämistä varten. Koulutuksen tutkimuslaitos, Raportteja ja työpapereita. Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos. Viitattu 26.2.2025. https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9574-4