Yritysvastuu kilpailuetuna pk-yrityksille: Case Auto-Kilta ja vastuullinen rekrytointi

Teksti | Ninni Andelin , Taru Maamies , Juha Leskinen

Yritysvastuu on noussut keskeiseksi teemaksi pk- ja startup-yritysten liiketoiminnassa. VALIOT-hanke tukee yrityksiä tarjoamalla käytännönläheisiä koulutuksia vastuullisuuden, rekrytoinnin ja liiketoiminnan kehittämiseksi. Auto-Kilta Oy:n kokemukset koulutuksista osoittavat, kuinka vastuullinen rekrytointi voi vahvistaa työnantajamielikuvaa ja tukea yrityksen kehittämistä.

Kuva: Antony Weerut / Adobe Stock (Laurean Education-lisenssi)

Yritysvastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi liiketoiminnan kehittämisessä erityisesti pk- ja startup-yrityksissä, joiden resurssit voivat olla rajalliset, mutta joiden potentiaali vastuullisuuden edistämisessä on merkittävä. YK:n Agenda 2030 -tavoitteet ja vihreän siirtymän mukaiset toimenpiteet korostavat vastuullisuuden merkitystä kilpailukyvyn, kestävän kasvun ja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden saavuttamisessa. (Kestävän kehityksen toimikunta 2023.) Taloudellisen, sosiaalisen ja ympäristövastuun (ESG) huomioiminen yritysten toiminnassa ei ole enää ainoastaan imagokysymys, vaan se muodostaa yhä tärkeämmän osan liiketoimintastrategiaa ja sidosryhmäodotuksia (Asiakastieto 2024).

VALIOT – Vastuullisuus- ja liiketoimintaosaamisen vahvistaminen pk- ja startup-yritysten henkilöstölle -hanke pyrkii vastaamaan näihin haasteisiin tarjoamalla käytännönläheisiä koulutuskokonaisuuksia ja työkaluja yritysvastuullisuuden, rekrytoinnin, kaupallistamisen ja myynnin osa-alueilla. Hanke toteutetaan LAB- ja Laurea-ammattikorkeakoulujen yhteistyönä aikavälillä 1.10.2023–31.8.2025. Pääkohderyhmänä ovat Uudenmaan, Etelä-Karjalan ja Päijät-Hämeen alueilla toimivat pk- ja startup-yritykset. Hankkeen tavoitteena on edistää yritysten henkilöstön vastuullisuusosaamista ja kehittää valmiuksia liiketoiminnan strategiseen johtamiseen vastuullisuuden näkökulmasta. (Laurea 2025.)

Koulutuksissa osallistujille tarjotaan konkreettisia menetelmiä ja työkaluja, joiden avulla yritykset voivat tunnistaa strategisesti arvokkaimmat resurssinsa ja kehittää liiketoimintaansa vastuullisuuden näkökulmasta. Koulutusten toteuttamisessa käytetään opetusmenetelminä pelillistämistä, yrityssimulaatioita ja tiimioppimista, jotka tukevat osaamisen soveltamista käytäntöön.

Vastuullisesta rekrytoinnista yrityksen strateginen menestystekijä

Yksi hankkeen erityisistä painopistealueista on vastuullinen rekrytointi, joka nähdään yrityksen strategisena menestystekijänä ja kilpailuedun lähteenä. VALIOT-hankkeessa kehitetyssä vastuullisen rekrytoinnin opintojaksossa osallistujat saavat valmiudet kehittää yrityksensä rekrytointiprosessia vastuullisemmaksi sekä työnantajamielikuvaa houkuttelevammaksi. Tämä tukee yritysten henkilöstön kehittämistä ja parantaa yrityksen asemaa kilpailussa osaavista ja motivoituneista työntekijöistä.

Vastuullisuusosaamisen vahvistamisen kautta osallistujat voivat jalkauttaa oppeja koko organisaatioon ja luoda pohjaa pitkäjänteiselle, kestävälle kasvulle.
Ennen opinnon suorittamista osallistujat ovat jo suorittaneet pelillistetyn yhden opintopisteen laajuisen VALIOT-hankkeen Yritysvastuun perusteet -opintojakson, jossa he ovat perehtyneet kestävän kehityksen yleisiin tavoitteisiin ja ulottuvuuksiin, niitä ohjaavaan säätelyyn sekä yritysvastuuraportointiin. Vastuullisen rekrytoinnin opinto syventää tätä osaamista ja soveltaa sitä käytännössä yrityksen rekrytointikäytäntöjen edelleen kehittämiseksi.

Opintojakso koostuu neljästä oppimiskokonaisuudesta, niihin liittyvästä kirjallisesta materiaalista sekä itsenäisesti suoritettavista tehtävistä. Kustakin oppimiskokonaisuudesta järjestetään ohjattu lähitapaaminen, jossa teemoja avataan luentomuotoisesti sekä tarjotaan osallistujille mahdollisuus keskustella ja vaihtaa kokemuksia luennon teemoista sekä niiden toteutuksesta eri yrityksissä. Opintojakso on viiden opintopisteen laajuinen ja sen voi suorittaa omaan tahtiin aikavälillä 2.5.2024-30.5.2025.

Opintojakson aikana käsitellään mm. seuraavia teemoja:

  • Miksi vastuullista rekrytointia? Vastuullisen rekrytoinnin merkitys osana yrityksen kokonaisstrategiaa ja henkilöstökäytäntöjä. Rekrytoinnin vaikutukset työnantajamielikuvaan ja työvoiman saatavuuteen.
  • Rekrytoinnin avoimuus ja läpinäkyvyys, vastuullinen rekrytointiviestintä, tiedon saavutettavuus.
  • Rekrytointia ohjaavaa sääntely: hakijoiden yhdenvertainen kohtelu ja syrjinnän ehkäiseminen, henkilötietojen käsittely.
  • Päätöksenteon vinoumien tunnistaminen ja niiden vaikutusten ehkäiseminen rekrytointitilanteissa, anonyymi rekrytointi.
  • Perehdytys ja työntekijän sitouttaminen. Sisäinen rekrytointi ja urakehitys sitouttamisen välineenä.

Kaikki opintojakson tehtävät ovat käytännönläheisiä ja niiden tulokset on suoraan kytketty osallistujan omaan työpaikkaan. Niissä keskitytään analysoimaan rekrytoinnin osa-alueiden tämänhetkistä toteutusta omalla työpaikalla, tunnistamaan niiden vaatimia kehitystarpeita ja hyviä käytäntöjä sekä laatimaan niihin liittyviä kehityssuunnitelmia. Opintojen tuloksena tehtävien vastauksen pohjalta muodostuu kullekin osallistujalle oman yrityksen / työnantajan tarpeisiin suunnattu vastuullisen rekrytoinnin nykytila-analyysi sekä kehittämissuunnitelma. Ryhmätapaamisten rakennetta ja niihin liittyviä tehtäviä havainnollistaa alla oleva kuva (Maamies 2024).

kuvion keskeinen sisältö on avattu tekstissä.
Kuva 1: Opintojakson ryhmätapaamisen rakenne (Maamies 2024).

Vaikka osallistuminen ohjaustapaamisiin onkin suotavaa, opintojakson voi halutessaan suorittaa myös täysin itsenäisesti oman aikataulun mukaisesti. Kaikki opinnon materiaalit ohjeineen löytyvät opintojakson Moodle-oppimisympäristöstä. Moodle-ympäristössä voi halutessaan perehtyä myös lähitapaamisten luentotallenteisiin. Opintojaksossa on näin pyritty vastaamaan työssäkäyvien osallistujien ajankäytön haasteisiin keinoilla, joita on kuvattu tarkemmin myös julkaisussa Aikapula haastaa osaamisen kehittämisen – Case VALIOT-hankkeen vastuullisuusvalmennukset (Leskinen&Sirkiä 2024).

Vastuullisuuskoulutus tukee Auto-Killan rekrytointiprosessia

Auto-Kilta Oy on vuonna 1964 perustettu autoliike, jonka päätoimipaikka on Lappeenrannassa ja sivutoimipisteet Imatralla, Savonlinnassa ja Mikkelissä. Auto-Kilta työllistää tällä hetkellä noin sata henkeä. Autoliikkeissä osaava ja motivoitunut henkilöstö on avainasemassa asiakasuskollisuuden ja erottuvan asiakaskokemuksen luomisessa. Yritys panostaakin palkkauksen ja työsuhde-etujen lisäksi henkilöstön osaamisen jatkuvaan kehittämiseen sekä urakehitykseen. Myös rekrytoinnin toteutustavan merkitykseen on yrityksessä havahduttu, minkä vuoksi yritys kiinnostui VALIOT-hankkeen vastuullinen rekrytointi -opintojaksosta.

Auto-Kilta Oy:n laatu- ja vastuullisuuspäällikkö Tero Thil näkee VALIOT-hankkeen tarjoamat koulutukset tärkeänä askeleena yrityksen osaamisen kehittämisessä ja vastuullisuuden integroimisessa arjen käytäntöihin. Koulutuksiin osallistui yrityksestä useampi henkilö. Yrityksen pitkäaikainen yhteistyö korkeakoulujen kanssa sekä koulutusten ammattikorkeakoulutaso opintopisteineen lisäsivät luottamusta osallistumiseen. Koulutuksista Thil nostaa esiin erityisesti vastuullisen rekrytoinnin opintojakson, joka auttoi konkreettisesti selkeyttämään ja tarkentamaan yrityksen rekrytointiprosesseja. Etenkin pelillistäminen toimi aiheeseen perehtymisessä hyvin ja tarjosi uuden ja interaktiivisen tavan lähestyä vastuullisuusteemoja. (Thil 2025.)

Vastuullisuus näkyy rekrytoinnin kaikissa vaiheissa

VALIOT-hankkeen vastuullisen rekrytoinnin opintojaksossa Thil ja muut osallistujat syventyivät oman yrityksensä vastuullisuusnäkökulmiin erityisesti rekrytoinnin ja siihen liittyvien henkilöstökäytäntöjen näkökulmasta. Opintojakso tarjosi konkreettisia työkaluja mm. hakijaviestinnän kehittämiseen ja järjestelmällisempään palautteenantoon hakuprosessin eri vaiheissa (Thil 2025). Thil korostaakin hakijoiden tasapuolisen kohtelun ja systemaattisen hakijaviestinnän kasvavaa merkitystä yrityksen rekrytointiprosessissa sekä Auto-Killan tavoitteissa rakentaa vahvaa ja houkuttelevaa työnantajamielikuvaa. Opintojakson opit siirrettiin välittömästi käytäntöön kehittämällä Auto-Killan rekrytointiprosessia aiempaa yhtenäisemmäksi ja läpinäkyvämmäksi esimerkiksi henkilöstöoppaan laatimisella, missä rekrytointi ja työsuhteen elinkaari ovat keskeisessä roolissa. Oppaan tavoitteena on määritellä ja varmistaa yhdenmukaiset ja vastuulliset prosessit kaikilla rekrytoinnin tasoilla, aina hakijan ensimmäisestä yhteydenotosta perehdytyksen viimeisiin vaiheisiin ja työsuhteen etenemiseen. Thil kuvailee, että koulutuksen aikana syntyneitä ideoita jalkautetaan jatkuvasti yrityksen käytäntöihin keskusteluiden ja kokemusten jakamisen kautta. (Thil 2025.)

Pk-yritykset nostavat usein esiin aikapulan merkittävänä kouluttautumisen esteenä. Myös Auto-Killassa haaste on tunnistettu. Koulutuksiin osallistuminen on vaatinut työnantajalta tehtävien priorisointia ja työntekijöiden aktiivista tukemista. Osallistujilla on myös ollut mahdollisuus tehdä osa opiskelusta työajalla. Aikapulaan liittyvät haasteet on ratkaistu pitkäjänteisellä suunnittelulla ja avoimella keskustelulla, mikä tukee myös yrityksen tavoitteita vastuullisuuden integroimisessa arjen käytäntöihin. VALIOT-hankkeen koulutusten joustavia koulutusmalleja, kuten mahdollisuutta suorittaa tehtäviä oman aikataulun mukaan, on Auto-Killassa hyödynnetty aktiivisesti, mikä on helpottanut koulutuksiin osallistumista kiireisessä työympäristössä. Yrityksessä nähdään osaamisen kehittäminen strategisena investointina, joka vahvistaa työntekijöiden sitoutumista ja motivaatioita. Thil summaa: ”Koulutus oli laadukasta ja vastasi täysin odotuksiamme. Se toi uusia näkökulmia ja konkretiaa vastuullisuuden kehittämiseen. Koulutusten kautta opitut asiat jäävät pysyväksi osaksi toimintaamme.” (Thil 2025.)

Laajemmat näkökulmat vastuullisuuteen

Koulutuksen vaikutukset eivät Auto-Killassa rajoitu pelkästään rekrytointiin. Thil mainitsee, että yritys on jo aiemmin panostanut vastuullisuuteen etenkin ympäristövastuun kautta, mutta VALIOT-hankkeen opit ovat tuoneet uusia näkökulmia myös kaupallistamiseen ja taloudelliseen vastuullisuuteen (Thil 2025) . Esimerkiksi asiakkaan luottamusta tukevat käytännöt, kuten läpinäkyvä viestintä rahoitusmahdollisuuksista, ovat saaneet koulutuksen myötä entistä strategisemman painoarvon. Thil nostaa esiin, että sekä luento-osuudet että kouluttajien järjestämät sparraustunnit olivat erittäin hyödyllisiä. Niiden avulla osallistujat saivat ohjeistusta tehtävien toteutuksesta ja pystyivät jakamaan kokemuksia keskenään.

Thil ei ole yksin positiivisten kokemustensa kanssa. VALIOT-hankkeessa on kerätty palautetta sekä koulutusten aikana suullisesti että Webropol-välipalautekyselyllä 31.10.2024-15.1.2025. Välipalautekyselyssä (n=7) osallistujaryhmä antoi koulutuksille erittäin hyvät arvosanat ja vastuullisen rekrytoinnin opintojakso sai täydet pisteet kaikilta vastaajilta. Osallistujat kiittivät erityisesti korkeakoulujen asiantuntevaa otetta ja kurssien käytännönläheisyyttä. Avoimissa palautteissa koulutuksia kuvailtiin merkittäväksi avuksi yrityksen kehittämisessä konkreettisesti vastuulliseen toimintaan.

Auto-Kilta Oy:n kokemus VALIOT-hankkeen koulutuksista kuvastaa, kuinka vastuullisuuden kehittäminen voi tuoda konkreettista hyötyä niin yritykselle kuin sen työntekijöille ja asiakkaille. Koulutuksen tarjoamat työkalut ja näkökulmat ovat antaneet Auto-Killalle vahvan pohjan jatkaa vastuullisuustyötä strategisella ja pitkäjänteisellä otteella. Thil (2025) tiivistää kokemuksensa näin:

”Kun yritys panostaa vastuullisuuteen ja osaamisen kehittämiseen, se maksaa itsensä takaisin työntekijöiden, asiakkaiden ja yhteiskunnan luottamuksena.”

Johtopäätökset

Kerätyn palautteen sekä kurssien tehtävien vastausten perusteella VALIOT-hankkeen vaikutukset näkyvät konkreettisesti kursseille osallistuneiden 50 yrityksen arjessa. Koulutusten tarjoamat työkalut, kuten vastuullisen rekrytoinnin kehittäminen ja strategisen liiketoiminnan johtaminen vastuullisuuden näkökulmasta, ovat tukeneet yrityksiä toimintatapojen uudistamisessa ja kilpailukyvyn vahvistamisessa. Strategisesti johdettu vastuullisuus antaa yrityksille mahdollisuuden vastata entistä paremmin asiakkaiden ja työntekijöiden odotuksiin. VALIOT-hankkeen tavoitteena on tarjota muutakin kuin yksittäisiä koulutuksia. Se on tukenut osallistujayrityksiä kehittämään uusia toimintamalleja ja luonut yhteistyömahdollisuuksia yritysten ja korkeakoulujen välillä. Auto-Kilta on hyvä esimerkki siitä, miten hankkeen tarjoamat opit voidaan tuoda käytäntöön ja hyödyntää vastuullisuuden kehittämisessä laajemminkin.

Tavoitteena on, että hankkeen koulutusten vaikutukset tulevat syvenemään ajan myötä, kun yritykset jatkavat koulutuksissa opittujen asioiden soveltamista ja jakamista organisaatioidensa sisällä. Vastuullisuuskoulutuksen pitkäaikaiset hyödyt vahvistuvat entisestään, kun opit jalkautetaan yritysten jokapäiväiseen toimintaan.

Lähteet

URN http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025030516010

Jaa sivu