Menestyksekäs yritysyhteistyö hankkeissa: Vuorovaikutuksen voima

Teksti | Mervi Burton , Miia Seppänen , Ilona Sillanpää , Juha Takanen , Jenni Viljanen

Hankkeeseen tarvitaan yritysyhteistyökumppaneita. Mistä aloittaa ja mitä tulee ottaa ainakin huomioon? Kerää tästä itsellesi ideoita ja rohkeutta rakentaa sujuva yritysyhteistyö hankkeessasi.

Kuva: InfiniteFlow / Adobe Stock (Laurean Education-lisenssi)

Millaista korkeakoulujen yhteistyö yritysten kanssa voi olla?

Laurean strategiassa on missiona ”Luomme kestävää tulevaisuutta yhdessä työelämän kanssa”. Yritysyhteistyö on nostettu entistä tärkeämpään rooliin ja tulevaisuus vaatii yritysyhteistyön lisäämistä. Tämä tapahtuu muun muassa lisäämällä ja monipuolistamalla yritysten kanssa tehtävää ja yritysten rahoittamaa tutkimus, kehittämis- ja innovaatio (TKI) -toimintaa. (Laurea-ammattikorkeakoulu 2025d)

Korkeakouluissa voi olla käytössä hyvin erilaisia yritysyhteistyön muotoja. Laureassa hankkeiden osalta yritys voi esimerkiksi lähteä mukaan käynnissä olevan hankkeeseen, tulla mukaan ulkopuolisen rahoituksen hankkeisiin jo rahoituksen hakuvaiheessa sekä tilata tutkimus- ja kehittämis- (T&K) työtä Laureasta alihankintana verovähennyksiä hyödyntäen. (Laurea-ammattikorkeakoulu 2024)

Laureassa on käytössä kehittämispohjainen oppimisen malli (Learning by Developing, LbD), jonka lähtökohtana on aito työelämän kehittämistyöhön tai Laurean TKI-hankkeeseen liittyvä kehittämistehtävä (Laurea-ammattikorkeakoulu 2025c). Esimerkiksi jokaisessa Laurean AMK-tutkintokoulutuksen moduulissa on vähintään yksi avainkumppaniyhteistyössä tai Laurean TKI-hankkeessa tehtävä LbD-projekti. Yritykset voivat teettää korkeakoulujen opiskelijoilla projekteja, tarjota opinnäytetyöaiheita tai rekrytoida harjoittelijoita (Laurea-ammattikorkeakoulu Oy 2025b). Tästä systemaattisesta yhteistyöstä käytetään Laureassa nimitystä avainkumppanuus. Avainkumppanuus antaa yrityksille mahdollisuuden tutustua korkeakoulun toimintaan, opiskelijoiden ja henkilöstön osaamiseen ja sitä kautta luottamuksellisen suhteen luomiseen.

Yritysyhteistyön hyödyt ja haasteet

Tutkimus-yritysyhteistyön vaikuttavuutta ja tuloksellisuutta voidaan edistää esimerkiksi tukemalla syvempää ja laajempaa vuorovaikutusta, saattamalla yhteen yhteensopivia osapuolia sekä rakentamalla luottamusta ja pitkäaikaisia suhteita ja kannustamalla avoimeen tiedonjakoon. (Koski, Suominen & Hyytinen 2021)

Entä mitä ovat haasteet, jotka voivat estää yritysyhteistyön luomisen? Aihetta on tutkittu tutkimus–yritysyhteistyöhön liittyen. Haasteena on esimerkiksi se, että osapuolten tulisi kyetä tunnistaa ja löytää toisensa. Lisäksi haasteeksi tunnistettiin rakennettavan yhteistyön ja vuorovaikutuksen laatu sekä monipuolisuus. Sujuva viestintä on avaintekijä yritysyhteistyössä. Keinoja edistää sujuvaa yritysyhteistyötä ovat esimerkiksi yritysyhteistyön hyötyjen sanoittaminen, sopivien yhteistyökumppanien ominaisuuksien esille tuominen ja yhteistyöstä saavutettavissa olevista hyödyistä ja monipuolisuudesta kertominen. (Koski ym. 2021)

Asiantuntijafoorumit, joissa osallistujat tapaavat säännöllisesti toisiaan ja jakavat tietoa keskenään, edistävät uusien innovaatioiden ja koulutustuotteiden syntyä korkeakouluissa. Laureassa toimii kolme alueneuvottelukuntaa eri Uudenmaan alueilta (Laurea 2025a). Lisäksi jokaisella tutkinnolla on oma työelämän ohjausryhmä, jossa yritykset ja korkeakoulu keskustelevat mm. työelämän osaamistarpeista (Kurkela 2021).

Yritysyhteistyö on tärkeä tekijä toimivissa hankkeissa. Kun yhteistyö perustuu yhteisen näkemyksen lisäksi toimijoiden erilaisiin osaamisiin ja vahvuuksiin, yhteistyön onnistuminen on todennäköisempää. Yrityskumppaneita voi löytää esimerkiksi oman organisaation verkostoista ja yhteistyökumppaneista. Jos aiemmin toteutettu yhteistyö jonkin yrityksen kanssa on toiminut hyvin, kannattaa sellaista verkostoa myös hyödyntää ja jatkaa yhteistyötä. Luotettava kumppani, jonka kanssa yhteistyö toimii, on kullanarvoinen. (Bingham, Laakkonen & Kemppainen 2023.)

Vuorovaikutus, luottamus ja joustavuus – avaimet toimivaan yritysyhteistyöhön hankkeissa

Hyvän hanketyön anatomia –podcastin 6. jakso käsitteli yritysyhteistyötä hankkeissa. Jaksossa vieraina olivat Jani Karotie Väritukku Oy:sta sekä hankeasiantuntija Juha Leskinen Laurea-ammattikorkeakoulusta. (Seppänen, Sillanpää, Takanen & Viljanen 2025)

Podcast-jakson keskustelussa nousi esille, kuinka vuorovaikutus on yritysyhteistyössä keskeinen asia. Yrityskumppanin tarpeet tulee huomioida, kuuntelemalla tarkkaan asiakkaan toiveita. Jos yrityksen kanssa onnistuu luomaan syvemmän ja laajemman vuorovaikutuksen, yhteistyö alkaa luottamuksen avulla ja pysyy kestävänä pitkäjänteisen työn kautta. Jani ja Juha keskustelivat podcast-jaksossa myös joustavuuden tärkeydestä. Jos hankkeen tavoitteet eivät sovi suoraan yrityksen tarpeisiin, yhteistyön muita mahdollisuuksia tulisi osata sanoittaa ja tarjota yritykselle sekä joustavasti muuntaa tarjontaa yrityksen tarpeiden mukaan. (Seppänen ym. 2025)

Podcast-jakson vieraat toivat esille myös, kuinka vaikuttavuuden ja tuloksellisuuden näkökulmasta on tärkeää, että toteutettavan hankkeen toimeksianto ja toteuttajat kohtaavat. Hankkeen toteutukseen tulee osallistua sellaisia henkilöitä, joilla on edellytykset tuottaa laadukas lopputulos. Molempien osapuolten tulee sitoutua hankkeen läpivientiin. Jos yritys ei osallistu aktiivisesti hankkeen toteutukseen eikä tue sen toteuttamista, hankkeen tavoitteet vaikuttavuuden ja tuloksellisuuden näkökulmasta voivat jäädä saavuttamatta. Siksi on hyvin tärkeää, että näiden asioiden äärelle pysähdytään yhdessä jo ennen hankkeen käynnistämistä ja panostetaan vuorovaikutukseen osapuolten välillä alusta saakka. (Seppänen ym. 2025)

Esimerkkejä yritysten toimintaa hyödyttävistä hankkeista

Esimerkki yrityksille suunnatusta hankkeesta, josta yritys hyötyy omien tarpeidensa mukaan, on “Valiot” -hanke, jonka toteuttamisessa Laurea on mukana. Hankkeessa yritykset voivat rakentaa käyttöönsä vastuullisuustyön kehittämissuunnitelman haluamassaan laajuudessa. Samalla myös henkilöstön vastuullisuusosaaminen kehittyy. (Grönmark & Leskinen 2024)

Laurean “Vastuullisuus ja tulevaisuuden kuluttaja brändin keskiössä” -hanke tarjoaa tekstiili- ja vaatetusalan pk-yrityksille sekä alalle valmistuneille koulutusta, joka muun muassa syventää osallistujien osaamista, parantaa yrityksen kilpailukykyä sekä tukee verkostoitumista. Koulutus keskittyy neurotieteisiin, tulevaisuusajatteluun ja kestävän kehityksen vaatimuksiin valintamuotoilua hyödyntäen. Hankkeessa yrityksille on mahdollistettu toteutukseen joustavuutta yrityksen tarpeiden mukaan, sillä vaativuudeltaan opinnot vastaavat AMK-tasoa, mutta ne ovat tarvittaessa räätälöitävissä YAMK-tasoisiksi. (Vastuut-hanke 2025)

Vuorovaikutus yritysyhteistyön ytimessä

Jos tästä tekstistä soisi jäävän jotakin mieleen, niin tärkeimpänä voisi pitää vuorovaikutusta. Kun sopiva yritysyhteistyökumppani on ensin tunnistettu, sen taustoihin perehdytty, ja heitä rohkeasti kontaktoitu, luodaan luottamukseen perustuva yhteistyö. Yritys pääsee kertomaan toiveistaan ja korkeakoulu puolestaan yritykselle tarjottavista palveluista ja yhteistyön hyödyistä. On tärkeä ylläpitää vuorovaikutusta sekä kuunnella yritysten palautetta ja toiveita tarkalla korvalla. Onnistuneesta yritysyhteistyöstä voi siten syntyä myös uusia yhteistyömahdollisuuksia esimerkiksi jatkohankkeiden muodossa.

Hyvän hanketyön anatomia on Työsuojelurahaston tukema viestintätuote, jossa tuotetaan 8 podcast-jaksoa. Tavoitteena on tuottaa kohderyhmäänsä (hanketyötä tekevät ja siitä kiinnostuneet) aidosti kiinnostavaa sisältöä, joka saa aikaan myös uusia oivalluksia ja sitä kautta edesauttaa hyvien ja vaikuttavien hankkeiden toteuttamista.

Lähteet

URN http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025031016849

Jaa sivu