Hyvän hanketyön anatomia –hanke päättyi huhtikuun 2025 lopussa. Hankkeen viestintätuotesarja sisältää podcastien ja artikkeleiden lisäksi myös keskustelukortit. Hyvän hanketyön keskustelukortit inspiroivat ja tarjoavat konkreettisia työkaluja muun muassa tiimiytymiseen, innostuksen ylläpitämiseen ja hankkeen sujuvaan päätökseen. Kortit ja niiden sisällöt ovat rakentuneet hankkeen podcast-sarjan sisällöistä ja teemoista.
Kuva: valiantsin / Adobe Stock (Laurean Education-lisenssi)
Keskustelukorttien käyttötavat
Keskustelukorttien kokonaisuus eli korttipakka koostuu kolmiosaisesta korttisarjasta, jotka tukevat yhteistyötä, oivalluttavat uudenlaiselle ajattelulle ja luovat tilaa psykologiselle turvallisuudelle ja avoimelle toimintakulttuurille. Hyvän hanketyön keskustelukortit sisältävät yhteensä 34 korttia. Kortit on jaettu ja nimetty tyypillisen hankkeen kolmen eri vaiheen mukaisesti:
- Hankkeen alussa
- Hankkeen aikana
- Hankkeen lopussa
Kortteja voi käyttää hankkeen eri vaiheissa korttien teemojen mukaisesti tai niitä voi hyödyntää milloin vain tuomaan uusia näkökulmia hanketyöskentelyyn. Korttipakka tarjoaa esimerkkejä korttien käyttötapoihin ja tarkoituksiin liittyen, mutta ne kannustavat myös keksimään uusia, luovempia käyttötapoja.
Jokaisessa kortissa on kysymys sekä mahdollisia apukysymyksiä, jotka kannustavat keskustelemaan ja tuomaan esiin erilaisia näkemyksiä. Kysymyksiin ei siis ole oikeita eikä vääriä vastauksia, vaan jokainen vastaus on arvokas. Tärkeintä on, että kaikkien äänet tulevat kuulluksi.
Kuva: Keskustelukorttien hyödyt (Napkin AI & Miia Seppänen)
Korttipakan käyttöönotto
Keskustelukortteja voi käyttää digitaalisesti tai ne voi tulostaa fyysiseen muotoon oikeiksi korteiksi. Korttien eri versiot löydät täältä:
Digitaalinen korttipakka
Hyvän hanketyön keskustelukortit – Padlet
Tulostettava korttipakka
Ohjekortit (pdf)
1 Keskustelukortit hankkeen alussa
2 Keskustelukortit hankkeen aikana
3 Keskustelukortit hankkeen lopussa
Hyvän hanketyön anatomia
Hyvän hanketyön anatomia on Työsuojelurahaston tukema viestintätuote, jossa on tuotettu kahdeksan jakson podcast-sarja, artikkeleita sekä keskustelukortit. Hankkeen tavoitteena on ollut tuottaa kohderyhmäänsä (hanketyötä tekevät ja siitä kiinnostuneet) aidosti kiinnostavaa sisältöä, joka saa aikaan myös uusia oivalluksia ja sitä kautta edesauttaa hyvien sekä vaikuttavien hankkeiden toteuttamista.
Lisätietoja hankkeesta ja viestintätuotteesta löydät Hyvän hanketyön anatomia verkkosivuilta: Hyvän hanketyön anatomia – Laurea-ammattikorkeakoulu