Vastuullinen liiketoiminta on keskeistä riippumatta siitä, operoiko yritys matkailualalla, luovilla aloilla, teollisuudessa tai liikenteessä. Vastuullisuus ei ole enää vain valinnainen osa yrityksen toimintaa, vaan siitä on tullut välttämättömyys, joka kattaa kaikki liiketoiminnan osa-alueet.
Kuva: fauxels / Pexels
Vastuullisuudella on väliä
Vastuullisuus auttaa yrityksiä sopeutumaan globaalin liiketoimintaympäristön muutoksiin ja vastaamaan yhä tietoisempien asiakkaiden ja sidosryhmien odotuksiin. Matkailualalla tämä tarkoittaa esimerkiksi ympäristön ja paikallisten yhteisöiden huomioimista, kun taas teollisuudessa vastuullisuus painottuu mm. energiatehokkuuden parantamisena ja ympäristöystävällisten teknologioiden hyödyntämisenä. Luovilla aloilla vastuullisuus ilmenee eettisinä tuotantotapoina ja monimuotoisuuden edistämisenä, ja liikenteessä se tarkoittaa päästöjen vähentämistä ja kestävän infrastruktuurin kehittämistä. Kaikki toimialat kuitenkin kiinnittävät huomiota koko vastuullisuuden kirjoon, vaikka painotukset vaihtelevat.
Ympäristövastuu on yksi keskeisistä vastuullisuuden osa-alueista, joka koskettaa kaikkia toimialoja. Yritykset, jotka panostavat energiatehokkuuteen, jätteiden vähentämiseen ja ympäristöystävällisten tuotteiden kehittämiseen, eivät ainoastaan vastaa ilmastonmuutoksen haasteisiin, vaan myös parantavat kilpailukykyään markkinoilla, joissa ympäristötietoisuus on yhä suuremmassa arvossa. (Porter & Kramer 2006.)
Sosiaalinen vastuu on yhtä lailla tärkeä, sillä se liittyy yrityksen vaikutuksiin ihmisiin ja yhteiskuntaan laajemmin. Tämä tarkoittaa reilun kaupan periaatteiden noudattamista matkailussa, turvallisten työolojen takaamista teollisuudessa, taiteilijoiden oikeuksien suojelemista luovilla aloilla tai turvallisten palveluiden tarjoamista liikenteessä. Sosiaalinen vastuu ei ainoastaan paranna yrityksen mainetta, vaan se rakentaa luottamusta ja sitoutumista sidosryhmien keskuudessa.
Eettinen toiminta ja vastuullisuuden tuoma kilpailuetu
Eettinen toiminta ja hyvä hallintotapa kuuluvat myös vastuullisuuteen. Ne varmistavat, että yrityksen toiminta on rehellistä, läpinäkyvää ja oikeudenmukaista kaikilla tasoilla. Tämä on erityisen tärkeää toimialasta riippumatta, sillä yrityksen maine ja pitkäaikainen menestys rakentuvat vahvan eettisen kulttuurin ja hyvän hallintotavan varaan. (Ferrell ym. 2019.)
Vastuullisen liiketoiminnan merkitys on kasvanut merkittävästi, koska se tarjoaa yrityksille paitsi kilpailuetua, myös mahdollisuuden vähentää riskejä ja parantaa henkilöstön sitoutumista. Kun vastuullisuus on integroitu osaksi liiketoimintastrategiaa, yritykset eivät ainoastaan täytä nykypäivän sidosryhmien odotuksia, vaan rakentavat kestävää tulevaisuutta sekä omalle liiketoiminnalleen että koko yhteiskunnalle ja ympäristölle.
Ammattikorkeakoulut tulevaisuusagentteina
Tulevaisuuden ennakointi ja vastuullisuus ovat keskeisiä elementtejä kestävässä liiketoiminnassa, ja Laurea sekä LAB-ammattikorkeakoulut voivat toimia tämän työn edelläkävijöinä. Tarjoamalla koulutusta ja osaamista tulevaisuuden trendien tunnistamiseen, nämä oppilaitokset auttavat yrityksiä ja yhteisöjä suunnittelemaan kestäviä strategioita. Monialaisen yhteistyön kautta Laurea ja LAB voivat toimia innovaatioalustoina, joissa kehitetään uusia vastuullisia liiketoimintamalleja. Käytännön projektit tarjoavat mahdollisuuden testata näitä innovaatioita ennen laajempaa käyttöönottoa. Vastuullisuuden integrointi strategiseen johtamiseen on ratkaisevaa kestävän menestyksen saavuttamiseksi. Näin Laurea ja LAB voivat auttaa rakentamaan kestävämpää tulevaisuutta sekä liiketoiminnalle että yhteiskunnalle. Vastuullinen liiketoiminta onkin avain kestävään tulevaisuuteen kaikilla toimialoilla. Se on osa menestyvän yrityksen strategiaa, joka mahdollistaa pitkän aikavälin menestyksen ja kestävän arvonluonnin.
Kirjoittajatiedot
Johanna Heinonen toimii LAB-ammattikorkeakoulussa lehtorina. Erityisesti matkailun kehittäminen, viestintä ja (digitaalinen) asiakaskokemus ovat hänen sydäntään lähellä. Vastuullisuutta hän on kehittänyt ja tutkinut erityisesti palveluissa ja matkailualalla; onpa Heinonen ollut mukana kehittämässä Visit Finlandin STF-ohjelmaakin.
Sini Temisevä toimii Laurea-ammattikorkeakoulussa palveluliiketoiminnan lehtorina. Opettaa pääsääntöisesti palvelumuotoilua ja tulevaisuusajattelua. Sini on tällä hetkellä mukana Vastuullisen ja tulevaisuuden kuluttajan keskiössä – hankkeessa tulevaisuuden opintojen suunnittelijana ja toteuttajana.
Lähteet
Ferrell, O. C., Harrison, D. E., Ferrell, L., & Hair, J. F. 2019. Business ethics, corporate social responsibility, and brand attitudes: An exploratory study. Journal of Business Research, 95, 491–501. Viitattu 22.8.2024.
Porter, M. E., & Kramer, M. R. 2006. Strategy & society: The link between competitive advantage and corporate social responsibility. In Harvard business review. Vol. 84, Number 12, pp. 78–92. Harvard Business Review.